قطع العلاقات مع حكومة قطر " متابعة مستمرة "

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
دول المقاطعة شغاله على قطر على مستوى بعيد، فهم يسعون لمنافسة الغاز القطري، وهذا ما نتج عن تنقيبات الغاز في السعودية والإمارات.. وربما لاحقا في البحرين حيث تم اكتشاف كميات كبيرة من الغاز سينافس في الأسواق مستقبلاً..
كذلك فإن دول المقاطعة تقوم بمنافسة قطر في الشق الرياضي أو ما يعرف بالسياحة الرياضية، وهذان الجانبان هو ما لدى قطر من إنتاج..
وإذا طالت أزمة كورونا فإنها الطامة التي ستكبت قطر وتخنقها خنقا خاصة أن حليفتيها إيران وطرشيا قد انتشر فيها الوباء بشكل كبير جداً، مما قد يعطل مواردهما لغطر..
والله الفعال لما يريد

مفيش أسلوب أحسن من كدة في الحـوار . . . !
طب فك الحصار إزاي ومنطقياً ليست محاصرة ( حسب كلامك ) . . ؟

إسمع

أنا أقدر أتكلم بنفس أسلوبك لكن بحاول أتجنب الكلام مع الإخوة السعوديين قدر الإمكان درءاً لأي خلاف و إحتراما وتقدير ليهم وبتكلم مع المصريين في ردود سريعة لإني عارف طبيعتهم وعارف إنهم هيفهموني زي ما أنا فاهمهم بالظبط
فلو تكرمت . أرجوك . بعد إذنك حضرتك . لو سمحت . ياريت بلاش الطريقة ديه في الحوار .
اللهم بلغت اللهم فاشهد . . الله المسـتعان

تكلم بأريحية وعبر عن آرائك لست بحاجة لتملق طرف أو للتظليل على طرف لأنك ستقع بمغالطات منطقية تُظهر سوأتك

والأعضاء كلهم أخوة سعوديين ومصريين ومن بقية الدول العربية شغل عزمي بشارة لم يعد يؤتي ثماره

تكلم بأريحية وعبر عن آرائك لست بحاجة لتملق طرف أو للتظليل على طرف لأنك ستقع بمغالطات منطقية تُظهر سوأتك

والأعضاء كلهم أخوة سعوديين ومصريين ومن بقية الدول العربية شغل عزمي بشارة لم يعد يؤتي ثماره

أجب عما سألتك أولاً ثم تعال وقص علينا التملق و التضليل
أما شغل عزمي بشـارة فالتأكيد تعرفه أنت تمام المعرفة بهذه العقلية المضمحلة التي بالكاد تتحسس معاني الكلمات
أما عن سوآتي قلم يصيبك شيىء منها للآن وها أنت تبادر بسوءاتك أولاً
أعلم أن الصراخ على قدر الألم . . أعانكم الله في مصابكم

التعديل الأخير:
أجب عما سألتك أولاً ثم تعال وقص علينا التملق و التضليل
أما شغل عزمي بشـارة فالتأكيد تعرفه أنت تمام المعرفة بهذه العقلية المضمحلة التي بالكاد تتحسس معاني الكلمات

مغالطاتك المنطقية (فك المقاطعة) أظهرت سوأتك

لو قلت (فك الحصار) على الأقل ستظهر بشكل لائق دون محاولة تقية وتورية لحقيقة موقفك

التعديل الأخير:
مغالطاتك المنطقية (فك المقاطعة) أظهرت سوأتك

لو قلت (فك الحصار) على الأقل ستظهر بشكل لائق دون محاةلة تقية وتورية لحقيقة موقفك

تقول ( فك الحصار )
وتعود مرة أخري تقول لتقر بنفسك بأن ليست محاصرة

حد يصحي اللي نايم ده وبيتكلم كلام هو نفسه مش عارف هو بيقول إيه أساساً يا جدعاااااااان هههههههههه

تقول ( فك الحصار )
وتعود مرة أخري تقول لتقر بنفسك بأن ليست محاصرة

حد يصحي اللي نايم ده وبيتكلم كلام هو نفسه مش عارف هو بيقول إيه أساساً يا جدعاااااااان هههههههههه

Game over

روح بربس بموضوع ثاني

يعني إيه الكلمة دي ؟
يمكن قصدك شوف موضوع تاني ؟
ماشي
لكن أنت بتهرب ومش بتجاوب على التناقض اللي موجود في كـلامك
الهــروب الكـبير يا جدعاااااااان ههههههههههههههههه

الشيىء الملفت إن الزفة كبيرة والكل بيسقف ومحدش بيحاول يبص أي زاوية تانية غير اللي مرسوم له يبصلها

قيموا الأفراح وعلقوا الزينة ربنا يقويكم و يكتر أفراحكم وتهيصـوا وتسقفوا . .

والله حاسس إن أنا الغريب الوحيد اللي في زفة الفرح هنا ( حتى الراجل الوحيد اللي بكلمة في الفرح قفلولي الخط معاه . يارب تعذر على عدم الرد يا صاحبي )

التعديل الأخير:
الشيىء الملفت إن الزفة كبيرة والكل بيسقف ومحدش بيحاول يبص أي زاوية تانية غير اللي مرسوم له يبصلها

قيموا الأفراح وعلقوا الزينة ربنا يقويكم و يكتر أفراحكم وتهيصـوا وتسقفوا . .

والله حاسس إن أنا الغريب الوحيد اللي في زفة الفرح هنا ( حتى الراجل الوحيد اللي بكلمة في الفرح قفلولي الخط معاه . يارب تعذر على عدم الرد يا صاحبي )

images (1).jpeg

في قطر هالايام موضة

القلب العنابي والقلب الاخضر

حتى القطريين صاروا ينقسمون مع قطر ومع السعودية

بيتهيألك . .

مش عايز أصدمك لكن إبقى قابلني لو حصل

اللي يتعامل مع الصهاينة اللي ماسكين الميديا العالمية اللي بيفرغوا آلاف الساعات وبيقنعوا العالم بالمظلومية القطرية في نفس الوقت اللي عندهم أحتياطي كبير ( بالنسبة لعدد سكانهم ) مع الصندوق السيادي بخلاف إستثماراهم الخارجية مع حماية أمريصهيوتركية صعب إنك تكسره بالسهولة الي أنت متصورها . .
ياراجل : العالم كله عارف إنهم خدوا إقامة كاس العالم بفضيحة الرشوة ومع ذلك محدش فتح بقة . . طب تفتكر الدول اللي بتستور الغاز هتسيبك تخرب قطر فبالتالي تحصل مشكلة أمدادات الغاز أو على الأقل سعر الغاز يزيد عليهم ؟ طب تفتكر أمريكا هتسيبك تلعب براحتك في أمن دولة ليها قواعد فيها بتخدم على العراق وافغانستان وغيرها ؟
ياعم قول يا باسـط
الناس ديه لازم تتعامل بطريقة غير كدة خالص . . بلاش نتكلم أكتر من كدة ليفكروني قطري ولا واخد رشوة من تميم هههههه
شوف، كلامك طبعا فيه تفكير سليم، وفعلًا الصندوق القطري السيادي مليان، لكن توقف إمدادات الغاز يأثر طبعا علي ميزانيتهم لان مش كل الاصول في الصندوق سايله، وبالنسبه لإمدادات أوروبا الف من يعوض ضخ الغاز في الظروف دي وباحلي سعر كمان ده غير ان تعطل ضخ الغاز القطري ممكن يرفع سعر الغاز كمان،

وبعدين يعني اكيد مش هاضربه وارفع علم مصر، حاجه زي عمليه الحفار كده، واسيبلهم علبة كبريت، اخي انا بهزر مش باتكلم جد، مصر دوله شريفه لا تتعامل بهذا الأسلوب،

لكن واقعيا ده مش هيحصل، دي مجرد سيناريوهات افتراضيه، war games ، بس تخيل فرضا بس لو انفجار غامض في البريمه تحت عمق كبير وقف إمدادات الغاز القطرية ٥-٦ اشهر كده، مش تبقي حلوه ؟ بحق كل الدم المصري والعربي اللي سال ده،

كويس ان مش انا اللي باخد القرار ?

شوف، كلامك طبعا فيه تفكير سليم، وفعلًا الصندوق القطري السيادي مليان، لكن توقف إمدادات الغاز يأثر طبعا علي ميزانيتهم لان مش كل الاصول في الصندوق سايله، وبالنسبه لإمدادات أوروبا الف من يعوض ضخ الغاز في الظروف دي وباحلي سعر كمان ده غير ان تعطل ضخ الغاز القطري ممكن يرفع سعر الغاز كمان،

وبعدين يعني اكيد مش هاضربه وارفع علم مصر، حاجه زي عمليه الحفار كده، واسيبلهم علبة كبريت، اخي انا بهزر مش باتكلم جد، مصر دوله شريفه لا تتعامل بهذا الأسلوب،

لكن واقعيا ده مش هيحصل، دي مجرد سيناريوهات افتراضيه، war games ، بس تخيل فرضا بس لو انفجار غامض في البريمه تحت عمق كبير وقف إمدادات الغاز القطرية ٥-٦ اشهر كده، مش تبقي حلوه ؟ بحق كل الدم المصري والعربي اللي سال ده،

كويس ان مش انا اللي باخد القرار ?

اترك الغاز على جنب

عدد ضخم من الشعب القطري نفسه المنفذ ينفتح مش عشان الحج او العمرة بس

مع انهم باستطاعتهم يحجون ويعتمرون لكن غير الخطوط القطرية لكن النظام مانعهم وياخذ تعهدات عليهم

اترك الغاز على جنب

عدد ضخم من الشعب القطري نفسه المنفذ ينفتح مش عشان الحج او العمرة بس

مع انهم باستطاعتهم يحجون ويعتمرون لكن غير الخطوط القطرية لكن النظام مانعهم وياخذ تعهدات عليهم
طبعا عندك حق وده السبب الرئيسي ان العداوه مع النظام مش الشعب القطري ولا التركي برضه، تسقط الأنظمة وتبقي الشعوب

الرعب يتملك القطريين الأنذال الخونة

يعبر عن هذا الرعب الرافضي النجس جابر الحرمي

طبعا عندك حق وده السبب الرئيسي ان العداوه مع النظام مش الشعب القطري ولا التركي برضه، تسقط الأنظمة وتبقي الشعوب

اللي اقصده فيه قطريين ضد النظام الحالي
يسميهم بعض القطريين باصحاب القلب الاخضر بدل العنابي لون اعلام الدول

هناك تحقيق موسع عن اختراق قطر للمؤسسات واللوبيات واعضاء الكونقرس الامريكي يتوقع ان يعلن اليوم وسيسبب ردة فعل
هذه مشاركات سابقة تتحدث عن الأمر،،
ومرفق بها لائحة دعوى ضد جمال بن عمر وضد مايكل كوهين محامي ترامب السابق..

اللي اقصده فيه قطريين ضد النظام الحالي
يسميهم بعض القطريين باصحاب القلب الاخضر بدل العنابي لون اعلام الدول
متأكد انهم قطريين؟ كيف عرفت؟
ممكن عينه مع اللوكيشن

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى