تطورات الساحة الليبية ( متابعة مستمره )

المعركة الحاسمة قادمة اتوقع حتى لو لم يهاجم الاتراك الجيش اليبي سيهاجم لاستعادة الغرب

السيسي تقريبا بقى الوحيد إللي خد تفويض جوا بلده ومن برا بلده.. تفويض شعبي حقيقي مش شوية عناصر محلية داعمة.

السيسي تقريبا بقى الوحيد إللي خد تفويض جوا بلده ومن برا بلده.. تفويض شعبي حقيقي مش شوية عناصر محلية داعمة. مشاهدة المرفق 278223
تحيا مصر الناس فكره اننا هنستنى لحد مايعملوا محاولة على سرت اريد بشدة كل عضو قال إن التدخل المصرى هيحصل النهاردة أو بكرة بااكتير

تحيا مصر الناس فكره اننا هنستنى لحد مايعملوا محاولة على سرت اريد بشدة كل عضو قال إن التدخل المصرى هيحصل النهاردة أو بكرة بااكتير
كنت بقولك رغم انك كنت مكتئب جدا وعاوزك تطن السياسه المصريه نفسها طويل جدا بس بتلسع في الاخر

اكثر ما اخشاه هو تباعد الرؤى المصرية و الجزائرية في موضوع ليبيا لتمنى فعلا ان لا يدخل الجيش المصري الى الاراضي الليبية
الغرب يحاول جرنا الى ليبيا الا يرى المصريون ذلك ؟

اكثر ما اخشاه هو تباعد الرؤى المصرية و الجزائرية في موضوع ليبيا لتمنى فعلا ان لا يدخل الجيش المصري الى الاراضي الليبية
الغرب يحاول جرنا الى ليبيا الا يرى المصريون ذلك ؟
مصر من 2013 عامله جيش مخصوص لليبيا ولن يؤثر علي قوام الجيش والتاييد الليبي لمصر مهول

مصر من 2013 عامله جيش مخصوص لليبيا ولن يؤثر علي قوام الجيش والتاييد الليبي لمصر مهول

المسالة ليست قوة. جيش مصري يمكنه ان يتدخل لا احد ينكر ذلك
المشكلة عندما يحول الغرب الراضي الليبية الى مستنقع عندها لا تستطيع ان تحسم و لا تستطيع ان تنسحب و ستبقى تستنزف اقتصاديا و عسكريا
نفس السيناريو يتكرر
افغانستان
العراق
اليمن
سوريا

كنت بقولك رغم انك كنت مكتئب جدا وعاوزك تطن السياسه المصريه نفسها طويل جدا بس بتلسع في الاخر
والله ياباشا التوتر والزعل نابع من حبى لبلدى وللجيش انا اتربيت فى بيئة عسكرية محضة وعارف أن الجيش نار بتكوى اى متربص بينا اللى كان موترنى الصبر الزايد اللى كان موجود وشايف الأخطار المحيطة بينا إنما ثقتى فى الجيش والقيادة عمرها متتهز أو تنقص ابدا

المسالة ليست قوة. جيش مصري يمكنه ان يتدخل لا احد ينكر ذلك
المشكلة عندما يحول الغرب الراضي الليبية الى مستنقع عندها لا تستطيع ان تحسم و لا تستطيع ان تنسحب و ستبقى تستنزف اقتصاديا و عسكريا
نفس السيناريو يتكرر
افغانستان
العراق
اليمن
سوريا
مش هيحصل لاسباب كثير منها الحاضنه الشعبيه والتدخل هيكون بغشوميه

والله ياباشا التوتر والزعل نابع من حبى لبلدى وللجيش انا اتربيت فى بيئة عسكرية محضة وعارف أن الجيش نار بتكوى اى متربص بينا اللى كان موترنى الصبر الزايد اللى كان موجود وشايف الأخطار المحيطة بينا إنما ثقتى فى الجيش والقيادة عمرها متتهز أو تنقص ابدا
انا متوقع حاجه محترمه بتجهز لاثيوبيا

انا متوقع حاجه محترمه بتجهز لاثيوبيا
وانا كمان وكلام الريس طمنا كلنا لما اتكلم عن السد أن شاء الله البلد دى مش هتقع مهما حاول المتربصين هتفضل محفوظة بإذن المولى

مش هيحصل لاسباب كثير منها الحاضنه الشعبيه والتدخل هيكون بغشوميه
عن اي حاضنة شعبية تتكلم يا صديقي
هل ستقبل بتدخل الجيش الليبي مثلا ليخارب ضد طرف مصري
كن منطقيا لا داعي لتحكيم العاطفة في هذه الامور
مصر في الثانية الاولى من عبورها الحدود الليبية ستتكون غرفة عمليات سرية تجمع الصهاينة و الغرب و الترك و الاثيوبيين و كل من يحقد على مصر.
الامر ليس نزهة كما تعتقد

عن اي حاضنة شعبية تتكلم يا صديقي
هل ستقبل بتدخل الجيش الليبي مثلا ليخارب ضد طرف مصري
كن منطقيا لا داعي لتحكيم العاطفة في هذه الامور
مصر في الثانية الاولى من عبورها الحدود الليبية ستتكون غرفة عمليات سرية تجمع الصهاينة و الغرب و الترك و الاثيوبيين و كل من يحقد على مصر.
الامر ليس نزهة كما تعتقد
لا في ليبيا نزها واكثر من نزه كمان وانا اعرف اراء الليبين كويس جدا يكفي المجلس الاعلي لقبائل ليبيا ايدت مصر

عودة
أعلى