تطورات الساحة الليبية ( متابعة مستمره )

نعم وهذا ما قلته وهذا ماقاله قيس سعيد الرئيس التونسي
كان من الاول نتركها تذهب في انتخابات والسلام

لكن للاسف
مهو لازق في الكرسي والميليشيات بتغصب عليه قرارته

اما تري الاسد تخشي وهي صامتة
والكلب يخزي لعمري وهو نباح

تغير نبرة تركيا لمهاجمة مصر بهذا الشكل رغم تحاشى المستوى الرسمى ذلك منذ ٣٠/٦ ما عدا اردوغان طبعا يؤكد ان تركيا فى ورطة وحركة السيسى لغبطت الورق على الطرابيزة ومحتاج يترتب من جديد بس الموضوع بيتطور بسرعة وفرنسا داخلة بتقلها مع دعم الدول العربية وتغير لهجة دول المغرب العربى مع استعداد الجزائر للتدخل هى الاخرى صعب الموضوع على اردوغان واتحط بين كفى الرحى

لو اتهور وهاجم سرت ومصر دخلت وحسمت ودا المتوقع او الموضوع طول ومتاخدش خطف مع دعم كل دول لمصر مش بعيد طرابلس والغرب كله يروح

ولو قعد على طرابيزة المفاوضات والبترول مش معاه يبقى حكومة الوفاق باى باى والاتفاقية بالسلامة والعداد يتصفر ونبدا من الصفر وتركيا Out

صراحة معضلة وانا متشوق اعرف حترسى على ايه

تغير نبرة تركيا لمهاجمة مصر بهذا الشكل رغم تحاشى المستوى الرسمى ذلك منذ ٣٠/٦ ما عدا اردوغان طبعا يؤكد ان تركيا فى ورطة وحركة السيسى لغبطت الورق على الطرابيزة ومحتاج يترتب من جديد بس الموضوع بيتطور بسرعة وفرنسا داخلة بتقلها مع دعم الدول العربية وتغير لهجة دول المغرب العربى مع استعداد الجزائر للتدخل هى الاخرى صعب الموضوع على اردوغان واتحط بين كفى الرحى

لو اتهور وهاجم سرت ومصر دخلت وحسمت ودا المتوقع او الموضوع طول ومتاخدش خطف مع دعم كل دول لمصر مش بعيد طرابلس والغرب كله يروح

ولو قعد على طرابيزة المفاوضات والبترول مش معاه يبقى حكومة الوفاق باى باى والاتفاقية بالسلامة والعداد يتصفر ونبدا من الصفر وتركيا Out

صراحة معضلة وانا متشوق اعرف حترسى على ايه

طولة اللسان دليل على قلة الحيلة

طولة اللسان دليل على قلة الحيلة
بالظبط هما اتزنقوا زنقة وحشة

كله بيطالب بوقف اطلاق النار ومصر نفسها طلبت كدة او هو اتهور يبقى هو اللى عايز وساعتها محدش عليه حرج لا مصر ولا حتى فرنسا ودى انا متوقعها فرنسا شرسة جدا وبتعتبر افريقيا مش ليبيا بس الجنينة بتاعتها وهى اصلا اللى مخلصة على القذافى فا مش حتتنازل عن النفوذ ابدا

بس اردوغان لعيب اينعم متهور وبيحب حافة الهاوية ويجيب اخر اللى قدامه بس اعتقد الوضع صعب عليه والسيسى لعب لعبته وانا مستنى لعبة اردوغان هو بيراهن بتصريحاته دلوقتى ان السيسى مش قدها وانا اعتقادى الشخصى انها جاية للسيسى طايبة فى حجره ولو لعبها صح حيتعمله ميت حساب وحياخد مكانة دولية وعربية كبيرة وحيبقى ظهر الجيش المصرى الجديد بقدرة وهيبة والدولة المصرية بثوبها الجديد اللى حينسب الفضل فيها للسيسى وحينعكس دا على مصر وعليه داخليا واقليميا ودوليا وحيبقى جوكر المنطقة والمتوسط زى مبارك وحرب تحرير الكويت بالظبط

عموما كلها تقديرات موقف واللى حيحسبها صح ويلعبها كمان بحرفنة هو الغالب بس الغشم دلوقتى يودى فى داهية

قبحه الله وخيب مسعاه.. نفس الكلام المرتب الذي يخرج من مستنقع واحد بدون إبداع أو توزيع أدوار حتى لاكتساب بعض المصداقية.. نفس الكلام في المنتدى إلى أكبر مسؤوليهم.. محاولة اللعب على الجبهة الداخلية المصرية بدل ان يواجهوا كالرجال..خاب مسعاهم فنحن في رباط إلى يوم الدين وان كان نجح مع غيرنا من اللعب على الأعراق والاثنيات فلن ينجح معنا بإذن الله.

التصريحات دى لها تحليل واحد إن " السيسى دخلوا جامد " :طيب: ?
الصراخ على قدر الألم ;)

:ROFLMAO::ROFLMAO:

الافضل للخارجية المصرية تجاهل تصريحات هذا النكره فاوالله صراخهم لايدل إلا على مقدار الالم الذي سببه السيسي لهم

الشاطر فيهم يعدي الخط الأحمر ويشوف حيحصل فيه اايه

وله في اي عضو هنا سواء مع او ضد السياسه التركي يريد صدام.
ولكن من الذي اتي لمن. من تدخل في جوار من؟
الحقيقه المجرده الان ان الاتراك في الفناء الخلفي لجمهوريه مصر العربيه. اليس كذلك؟؟
انت تقول ان الامكانات التقنيه فقط بدون حتي وجود جيش تركي قادره علي صد و هزيمه مصر ...!!!!
طيب ده كلام ..!! يعني ممكن تفهمني ازاي !!؟؟
هل انت علي اتم المعرفه بقدرات البلدين العسكريه. ام تقول ذلك من باب انك من مؤيدي تركيا !!؟؟
انت نسيت المسيرات التركية ولا ايه؟ ? بيقولوا انها اقوي من الطير الابابيل وسترمي الجيش المصري بحجاره من سجيل!
قالك تركيا قادره توقف الجيش المصري وبدون التدخل كمان - والله هزلت

عودة
أعلى