تطورات الساحة الليبية ( متابعة مستمره )

يعنى تركيا اتدخلت فى شمال سوريا و العراق عشان فيه مليشيات بتعاديها فيها ... و احنا حرام علينا

بس مصر عندها مواقف مشروعة من التدخل التركي فى ليبيا و الاتراك نفسهم قالوا نتفهم المخاوف المصرية
يعني انا مع التدخل المصري لانى رايت دول تبعد الالاف الاميال و تدخل فى شؤون ليبيا سواء تركيا او الامارات و قطر او روسيا او فرنسا
اذن لازم ان يكون لدينا دور الموضوع مش موضوع سيسي
الموضوع هل السيسي كان محقا فى ان نتدخل فى ليبيا
حقيقة نعم
محق ليه يعمرو وضح اكثر؟؟؟؟؟؟؟؟؟

محق ليه يعمرو وضح اكثر؟؟؟؟؟؟؟؟؟
موقف تركيا مريب جدا
تركيا موجودة فى سوريا و العراق و قطر و الصومال و اخيرا ليبيا
هل تعتقد ان تركيا تقوم بذلك من اجل عيون المسلمين و العرب وقضايهم و حماية الشعوب من الاضطهاد
اكيد طبعا في مصالح لتركيا لذلك يجب ان نقف امام هذا الطموح الذي يبعد مسافة ليست بالبعيدة عن حدودنا
هذا اسمه توسع يا اخي
مثل ايران موجودة فى سوريا و اليمن و العراق و لبنان من اجل التوسع و الهيمنة
يجب ان نقف امامهم ليعرفوا انهم ليسوا الوحيدين فى المنطقة و انهم قادرون على فعل اى شئ بدون ان نحرك ساكنا
مثل ما تركيا تبحث عن مصالحها في اراضي تبعد عنها الالاف الاميال يجب نحن ايضا ان ندافع عن مصالحنا حتى لو بالقوة
لان العالم لا يحترم غير الاقوياء

موقف تركيا مريب جدا
تركيا موجودة فى سوريا و العراق و قطر و الصومال و اخيرا ليبيا
هل تعتقد ان تركيا تقوم بذلك من اجل عيون المسلمين و العرب وقضايهم و حماية الشعوب من الاضطهاد
اكيد طبعا في مصالح لتركيا لذلك يجب ان نقف امام هذا الطموح الذي يبعد مسافة ليست بالبعيدة عن حدودنا
هذا اسمه توسع يا اخي
اكيد طبعا ليها مصالح لكن مصالح مشتركه وزي ما انت قلت فوق
مثل ايران موجودة فى سوريا و اليمن و العراق و لبنان من اجل التوسع و الهيمنة
الوضع التركي يختلف ايران تسعي لتشييع السنه تركيا مصالحها سياسيه وفي وجود حلفاء لها اقوياء
يجب ان نقف امامهم ليعرفوا انهم ليسوا الوحيدين فى المنطقة و انهم قادرون على فعل اى شئ بدون ان نحرك ساكنا
مثل ما تركيا تبحث عن مصالحها في اراضي تبعد عنها الالاف الاميال يجب نحن ايضا ان ندافع عن مصالحنا حتى لو بالقوة
لان العالم لا يحترم غير الاقوياء
بتتكلم وكأنك مش عارف السيسي والعسكر وأهمال مصالحك في اثيوبيا اسمه ايه ومش معني هنا بتحافظ علي مصالحك!!!!!!!!!!!

التعديل الأخير:
هااااااااا.... في حد ليه شوء في حاجه!!؟؟؟؟
كل قرد يلزم شجرته..... والا الموز مش هيبقي للاكل.
وعلي راءي المثل المصري الشوارعي.
بابا جاب موز..... وال هيفضل هنكلوه

فين الابداع يعنى فرنسا تقول كلمة تركيا تطلع تقول نفس الكلمة بس تغير اسم الدولة مفيش ابداع خالص

عارف لما كنا عيال و تشتم عيل صغير فيرد عليك يقولك اهو انت ؟

اهو الاتراك و القطريين و الاخونج كده
ممسوكين متلبسين بكل اتهام بنوجهه ليهم

و يطلعوا يقولوا لا ده انتوا مش احنا

للاسف مفيش طحينة تكفي اعلان القاهرة..انت ناسي الخط الاحمر و تركيا راحوا فين؟ ? ? ?
خلاص يااستاذ شكري احنا سميناك شكري ملك الطحينه اكتب في المعرف الثانوي بتاعك وكلوا من طيباتي مارزقناكم زي عربيات الفول كده ??
وشكل الاوردرات هتبقي عليك كتير
ربنا يرزقنا ويرزقك

اكيد طبعا ليها مصالح لكن مصالح مشتركه وزي ما انت قلت فوق
الوضع التركي يختلف ايران تسعي لتشييع السنه تركيا مصالحها سياسيه وفي وجود حلفاء لها اقوياء
بتتكلم وكأنك مش عارف السيسي والعسكر وأهمال مصالحك في اثيوبيا اسمه ايه ومش معني هنا بتحافظ علي مصالحك!!!!!!!!!!!
انا بختلف مع السيسي في 99 % من سياسيته
لكن فى موضوع ليبيا انا معاه في ايقاف هذا التمدد التركي
في مثل عندنا بيقولك سكتناله دخل بحماره
حتى لو مش هنحاربه لازم نحسسه اننا مش مغلوب علي امرنا
و اننا سنقف نشاهد و هو يتوسع فى بلد جوار مثل ليبيا
على فكرة انا كنت بردوه ضد التدخل الاماراتي و الروسي زى التدخل التركي و القطري
لكن هل يعقل ان نظل مثل الاطرش فى الزفة
مينفعش يا اخويا

تركيا لاتتعامل بالنديه ومصر السيسي العظمييييي دوله تتحدي العالم وأسرت قائد الأسطول السادس الأمريكي??????
متأثر بدعايه أحمد موسي وكلامك كله مغالطات بدعيلك بالهدايه ان شاء الله
ربنا يهدينا جميعا

عارف لما كنا عيال و تشتم عيل صغير فيرد عليك يقولك اهو انت ؟

اهو الاتراك و القطريين و الاخونج كده
ممسوكين متلبسين بكل اتهام بنوجهه ليهم

و يطلعوا يقولوا لا ده انتوا مش احنا
تصدق فكرتنى كانوا بيقولوا حفتور على رايهم مدعوم من ايران والجزيرة امبارح تصريح مستشار المرشد الايرانى للجزيرة وهو بيقول نصا (الحديث عن دعمنا لحفتر مسير للسخرية نحن ندعم الوفاق لأننا نراها الحكومة الشرعية ) ويجى واحد منهم كان قاعد بيتفرج على اعلامهم وسمع واحد قالك ايران بتتدعم حفتر يجى يقولها ربنا يهدينا جميعا ويعين كل واحد على حالة

موضوع ليبيا سوف يحسمه جو بايدن...
على فكرة امريكا غير متحمسه للتدخل فى ليبيا
لو ترجع للخلف يا اخي
امريكا دخلت فى التدخل العسكري للناتو فى ليبيا عام 2011 لانها عضو وليس اكثر من ذلك
امريكا لما تحرك ساكنا فى ليبيا عندما تم اقتحام مبني سفارتها و قتل سفيرها فى ليبيا و هذا رد كان غير متوقع من امريكا
اعتقد ان امريكا تريد ان تنسحب خطوة بخطوة من هذه المنطقة المنكوبة التى تسمي الشرق الاوسط
امريكا لن تحل مشاكل العالم باكمله بمفردها

على فكرة امريكا غير متحمسه للتدخل فى ليبيا
لو ترجع للخلف يا اخي
امريكا دخلت فى التدخل العسكري للناتو فى ليبيا عام 2011 لانها عضو وليس اكثر من ذلك
امريكا لما تحرك ساكنا فى ليبيا عندما تم اقتحام مبني سفارتها و قتل سفيرها فى ليبيا و هذا رد كان غير متوقع من امريكا
اعتقد ان امريكا تريد ان تنسحب خطوة بخطوة من هذه المنطقة المنكوبة التى تسمي الشرق الاوسط
امريكا لن تحل مشاكل العالم باكمله بمفردها
انا اتفق معك في كل ما قلته إلا أن الإدارة الأمريكية القادمة لن تسمح للروس بوضع قدم في شمال إفريقيا وهذا اكيد...
أوباما وترامب دمروا قدرة الردع الأمريكي

عودة
أعلى