تطورات الساحة الليبية ( متابعة مستمره )

اوكك يعني سوال لو الوضع معكوس مع اليونان او اللوة الي ورطت الكل بمشاكل كانو حياخذو مصلحة مصر بالاعتبار و حيتكلمو عل سياسة الشرف طيب اوك خلي الدولة المعنية تبع المشاكل تعوض مصر عن خسائرها بسبب هذه الاتفاقية
اصلا الاتفاق مع اليونان كان مجحف بحق مصر قبل اي حد
لم يتحرك أحد في موقف مصر رغما عن إرادتها

اليوم مفروض يكون بداية الضربات التقيله
علشان كده انا متوقع هدف بحرى ثمين او تشكيل كبير يتم سحقه او منظومات حديثه تقلب الموازين
توقع شخصى من طبيعة الاحداث وطبيعة المعارك

لا أرى أي تناقض أو تضارب في المواقف بين مصر و السعودية و الإمارات.
الأمر و ما فيه، أن مصر لا تحتاج لدعم عسكري سعودي و لا إماراتي، مصر تحتاج الآن شيئين :
1 تدخل دبلوماسي قوي من الأشقاء العرب لتغطية أي تدخل، مهما كانت طبيعته في ليبيا
2 دعم اقتصادي يوازي الدعم القطري المالي لتركيا

نع

نعيد الكلام
لا نحمل الإمارات شيئ لأننا في مصر نقول أننا قوة اقليمية ممكن اقول كده لو مصر كانت اعلنت فض يدها من ليبيا تماما
والإمارات لن تتحرك بدون تنسيق على الأقل على المستوى الإستراتيجي
اتفق تماما
اذا اردت ان تعاملك الدول كقوة اقليمية فعليك التصرف كقوة اقليمية ...
من سيحترمك فى مفاوضات لو فشلت لى اثبات نفوذك فى القضايا التى بين يديك

الروس لا يعتمد عليهم اطلاقا
ولو صراع مصرى تركى اعتقد امريكا مش هتتدخل الا لو الروس اتدخلوا
المشكله ان المفروض التدخل المصرى كان من اول ما لالتراك دخلوا
او على الاقل من يومين بعد ساعه الصفر الجديده
لكن الوقت بيتاخر وواضح ان حفتر حشد قوات كتيره فى سرت يعنى لو خسر فى الفالب الجفره هتبقى مكشوفه
يعنى احنا متاخرين على الاختيار دا
أمريكا بدأت تطلع البوسايدون على الأقل

نع

نعيد الكلام
لا نحمل الإمارات شيئ لأننا في مصر نقول أننا قوة اقليمية ممكن اقول كده لو مصر كانت اعلنت فض يدها من ليبيا تماما
والإمارات لن تتحرك بدون تنسيق على الأقل على المستوى الإستراتيجي
شكلك طيب اوي الامور دي مصلحة مصر المفروض تكون لصاحب القرار اهم حاجة اولا مشكلة ليبيا لم تكن موجودة لولا مشاغبة البلد الي مش عايز تحملها مسؤولية لكنا شفنا اتفاقية امنية مع تركيا ولا غيرها كانت الامور ماشية عادي ولعلمك الدولة تبع المشاكل كانت منسقة بشكل كامل مع السعودية في اليمن وكلنا نعرف عملت ايه في اليمن فعادي جدا بالنسبة ليهم يعملوا نفس الشي مع مصر او غيرها

اتفق تماما
بالظبط
علشان كده كنت بقول
اتفق تماما
بالظبط
مش لازم نظلم صانع القرار في مصر ونحمله عبئ زايد
ممكن فعلا قدراتي بتتطور لكن مش لمرحلة ادير حرب واخسر دولار وأنا لسه في برنامج اصلاح وكفاية عليا كورونا
أنا ليس لدي ممول سخي ( ومعتوه ) لينجر خلفي في صراعات جانبية التمويل الخليجي لمصر كان قرار حاسم لتحسين وضع الدولة المصرية لكن مثلا ليس لدي قطر لكي تعطيني دولار ارفع به سعر الجنيه
الوضع الإقتصادي اجبر الناس للعمل وبدأ تخفيف اجراءات الحظر بما له وما عليه
الإحتياطي الدولاري هبط .. هل نقص مدخولات وزيادة نفقات أم تسليح أم .... المهم هو نقص
فالموضوع مش سهل كان ممكن من الأول عملية تعرضية زي تحرش في المتوسط وكده لكن دلوقتي انته عاوز تقحم منظومات دفاع جوي وتديها لحفتر أو تتعامل انته وتقحم طيران ومشاه وتأمن من البحر
فرنسا نفسا معملتش كده في فجر أوديسا
والروس ملاعين
فرأيي إن فيه نقطة وهو اني اقدر لو الأمور ساءت اني أدخل لأن كده كده بحل حل وحيد بس الاتفاق السياسي افضل
وياريت ما نتمسكش بحفتر .. انا مش مقتنع بيه

انت تتحذت عن الهاون وتصويره بال DJI!
في اي حرب ان لم يكن لدي رادار توجيه نيران فأنا اعتمد على طائرات هليكوبتر او ثابتة الجناح مأهولة او مسيرة للاستطلاع وتقييم النتائج و تصحيح النيران خصوصا اني اضرب من مسافة من 40 ل50 كم ...الا لو ضرب عشوائي بنظام التنشين والمربع الجغرافي فهو مضيعة للوقت والذخيرة وبلا فائدة بعدم وجود عناصر استطلاع على الارض.

شكلك طيب اوي الامور دي مصلحة مصر المفروض تكون لصاحب القرار اهم حاجة اولا مشكلة ليبيا لم تكن موجودة لولا مشاغبة البلد الي مش عايز تحملها مسؤولية لكنا شفنا اتفاقية امنية مع تركيا ولا غيرها كانت الامور ماشية عادي ولعلمك الدولة تبع المشاكل كانت منسقة بشكل كامل مع السعودية في اليمن وكلنا نعرف عملت ايه في اليمن فعادي جدا بالنسبة ليهم يعملوا نفس الشي مع مصر او غيرها
حتى المشاغبات يمكن احتواءها استاذنا
لا يبرر ذلك لنا

في اي حرب ان لم يكن لدي رادار توجيه نيران فأنا اعتمد على طائرات هليكوبتر او ثابتة الجناح مأهولة او مسيرة للاستطلاع وتقييم النتائج و تصحيح النيران خصوصا اني اضرب من مسافة من 40 ل50 كم ...الا لو ضرب عشوائي بنظام التنشين والمربع الجغرافي فهو مضيعة للوقت والذخيرة وبلا فائدة بعدم وجود عناصر استطلاع على الارض.
هذا لا يفسر استنتاجك.

بصراحة لم أتوقع كمية هذا الغباء من الترك و أذنابهم....

أنا متأكد ١٠٠٪؜ ان من يقود الحرب في انقرة ليس عسكري أو لديه دراية بأبجديات العلوم العسكرية!!!!!

ان تختار الحل العسكري و تهجم في وقت سريع دون تجهيز و تدريب قواتك علي احسن صورة!!!!

وان تدخل في ميدان معركة ليس في صالحك بمجرد انك احضرت بعض منظومات التشويش و الرادارات و دفاع الجوي قصير المدي!!!!

هل هو الغباء؟

ام الغرور؟؟

ام العنجهية ؟؟

أو انك تسابق الوقت و تريد إنهاء المهمة المكلف بها وهيا إلهاء عدوك في معارك جانبية و تأخير عجلة نمو عدوك القادم بأسرع وقت؟؟؟

بعيدًا عن مظاهر الاحتفال...

أنا متأكد ان أي شخص لديه ادراك بسيط يعرف ان انسحاب الجيش وسيطرة المليشيات علي كل مناطق غرب ليبيا لم تكن بالقوة أو رغمًا عن إرادة الجيش!!!

هل غرهم هذا؟؟؟

و حتي ان غرهم تلقوا صفعة في سرت جعلتهم يستيقظون ان ذهابهم شرقا لن يكون نزهة!!!

حتي و ان سقطت سرت....

انت كلما تقترب شرقا تقترب من عدوك أي من موتك!!!!!

ضرب مساحي على هدف او موقع يشتبه بانه هدف ثقيل بدون تأكيد على وقوع خسائر من عدمه يعني عدم وجود استطلاع جوي او ارضي مما يعني ان شيئا ما يعوق حركته ولا يجعله يأكد على دقة الضربة...اما كثافة الدفاع الجوي للجيش الليبي او التشويش او دخول طائرات لديها القدرة على اسقاط الدرون.

أنا ارجح الأخيرة وهي دخول طائرات و الله اعلم!!!

بصراحة لم أتوقع كمية هذا الغباء من الترك و أذنابهم....

أنا متأكد ١٠٠٪؜ ان من يقود الحرب في انقرة ليس عسكري أو لديه دراية بأبجديات العلوم العسكرية!!!!!

ان تختار الحل العسكري و تهجم في وقت سريع دون تجهيز و تدريب قواتك علي احسن صورة!!!!

وان تدخل في ميدان معركة ليس في صالحك بمجرد انك احضرت بعض منظومات التشويش و الرادارات و دفاع الجوي قصير المدي!!!!

هل هو الغباء؟

ام الغرور؟؟

ام العنجهية ؟؟

أو انك تسابق الوقت و تريد إنهاء المهمة المكلف بها وهيا إلهاء عدوك في معارك جانبية و تأخير عجلة نمو عدوك القادم بأسرع وقت؟؟؟

بعيدًا عن مظاهر الاحتفال...

أنا متأكد ان أي شخص لديه ادراك بسيط يعرف ان انسحاب الجيش وسيطرة المليشيات علي كل مناطق غرب ليبيا لم تكن بالقوة أو رغمًا عن إرادة الجيش!!!

هل غرهم هذا؟؟؟

و حتي ان غرهم تلقوا صفعة في سرت جعلتهم يستيقظون ان ذهابهم شرقا لن يكون نزهة!!!

حتي و ان سقطت سرت....

انت كلما تقترب شرقا تقترب من عدوك أي من موتك!!!!!
عدوهم يشجعهم...... لا يوجد رد فعل

عودة
أعلى