تطورات الساحة الليبية ( متابعة مستمره )

من الواضح لي ان هناك خيانة من الروس لحفتر وعدم تشغيل الطائرات الواصلة حديثا للجفرة يدلل علي تلك الاحاديث

ماعتقدش بردوا الروس لهم دور ،لانهم نقلوا طيرانهم لليبيا بعد الوطية مش قبلها فماكانوش مؤثرين اساسا وقتها ف حاجه .

كلام منطقي جدا لكن ميمشيش معاك صمود قوات البركان وقوتهم وانهم أثبتو انهم شرسين ومحنكين وخصوصا مع فشل حفتر في دخول طرابلس فعلا وفشل هدف عدوانه؟؟؟؟؟

مفيش صمود و لا شئ ،كل انجازهم أنهم احتموا بالمدنيين و أخذوا من بيوتهم و أجسادهم سواتر و الميليشياات السورية المدربة هي اللي كانت مخلياهم واقفين علي رجلهم غير الدعم العسكرى و الجسر الجوى التركى الذي لم يتوقف من شهور ،الجيش الليبي كان مكتسح كل شي .

شخصيا مش شايف أي انهزامات ،كله انسحابات و بدون خساپر ،هو يا اما فى تفاهم سياسي بيتحضر يا اما بيعيدوا توزيع و تنظيم قواتهم تانى لضرب المدن المهمة بشكل مباشر.

انا اتمنى اشوف هجوم عالجفرة عشان رد فعل الجيش الليبي هايحددلنا اللي ف دماغهم ،هايدافعوا عن أهم قاعدة جوية لهم بشراسة يبقي انسحابات تكتيكية انما لو انسحبوا منها زي اللي قبلها يبقي غالبا فى تفاهم سياسي بيتنفذ و ليبيا بتتقسم .

ادينا بنتفرج و بنشوف دماغهم فيها ايه .

يعنى عايز تقولى ان حفتر بعد مدخل جنوب طرابلس بيعيد تنظيم قواته عشان يهاجم على مدن مهمه , طيب زى ايه المدن دى مثلا ؟!!
وبعدين كل دا ومش شايف اى خساير لحفتر

يعنى عايز تقولى ان حفتر بعد مدخل جنوب طرابلس بيعيد تنظيم قواته عشان يهاجم على مدن مهمه , طيب زى ايه المدن دى مثلا ؟!!
دعنا نجعل الكلام دبلوماسيا لتدارك الخيبات المتلاحقة ???

شخصيا مش شايف أي انهزامات ،كله انسحابات و بدون خساپر ،هو يا اما فى تفاهم سياسي بيتحضر يا اما بيعيدوا توزيع و تنظيم قواتهم تانى لضرب المدن المهمة بشكل مباشر.

انا اتمنى اشوف هجوم عالجفرة عشان رد فعل الجيش الليبي هايحددلنا اللي ف دماغهم ،هايدافعوا عن أهم قاعدة جوية لهم بشراسة يبقي انسحابات تكتيكية انما لو انسحبوا منها زي اللي قبلها يبقي غالبا فى تفاهم سياسي بيتنفذ و ليبيا بتتقسم .

ادينا بنتفرج و بنشوف دماغهم فيها ايه .

وممكن يكون انهزم فعليا وتم التخلي عنه وقواته في الانهيار اعتقد ده السيناريو الاقرب

دعنا نجعل الكلام دبلوماسيا لتدارك الخيبات المتلاحقة ???
زودلي يابني من مصطلحات المدنيين العزل دروع وقصف وتهجير الناس والصواريخ العشوائية والسواتر الترابية لتبرير الخيبة القوية

انا بحاول "اخمن" ايه اللي ف دماغهم و بينفذوه ،لان اللي بيعملوه‍ دلوقتي و الانسحابات الواسعة دى و بدون دفاع حتى تقول إن في حاجه مش طبيعية بتحصل .

هذه الانسحابات تدل على شيئين
اما ان حفتر استنزف كل قوته في طرابلس و خسر المعركة
او انه تراجع لان معركة الغرب محسومة يريد المحافظة على الشرق كي يستطيع التفاوض و يقبل بالحلول السياسية

انسحاب الروس و خاصة اعلانه التفويض عجل بسقوطه
حقيقة حفتر هذا لا يصلح لا عسكريا و لا سياسيا
غباء استراتيجي و عسكري و سياسي غطرسته و حلمه بحكم ليبيا سيدفع ثمنه غاليا

انا بحاول "اخمن" ايه اللي ف دماغهم و بينفذوه ،لان اللي بيعملوه‍ دلوقتي و الانسحابات الواسعة دى و بدون دفاع حتى تقول إن في حاجه مش طبيعية بتحصل .

لا طبيعى جدا لان استراتيجيه الاتراك كان اساسها ضرب خطوط الامداد لانهاك قوات حفتر على الجبهه مع تخلى بعض الدول عنه نتج عنه الانسحابات اللى انت شايفها
شايف الاسلحه اللى سيبتها مثلا منها المى اللى كانت ممكن تفيد جدا فى الحرب لكن كانت على الارض لان مش عارفين يوصلولها الوقود اصلا

حال بعض مطبيلي حفتر اليوم....

إنسحابات "إعادة تموضع" و خسائر في العتاد بالجملة

"دبابات،مدرعات،مروحيات،مدفعية،راجمات،
مضادات دروع،ذخائر،ألغام،وسائل دفاع جوي متنوعة،..!

تقريباً بفضل أداء LNA لم تعد الوفاق في حاجة لصفقات تسلح ??

حال الدول الداعمة لحفتر

التعديل الأخير:
ماعتقدش بردوا الروس لهم دور ،لانهم نقلوا طيرانهم لليبيا بعد الوطية مش قبلها فماكانوش مؤثرين اساسا وقتها ف حاجه .

مفيش صمود و لا شئ ،كل انجازهم أنهم احتموا بالمدنيين و أخذوا من بيوتهم و أجسادهم سواتر و الميليشياات السورية المدربة هي اللي كانت مخلياهم واقفين علي رجلهم غير الدعم العسكرى و الجسر الجوى التركى الذي لم يتوقف من شهور ،الجيش الليبي كان مكتسح كل شي .

ياعسل انت محسسني انو حفتر مسكين من غير دعم ولا مرتزقة ولا مليارات يا عيني 10000 سوري لو كانو موجودين كان القتال ببنغازي تركيا دخلت بمسيراتها وكوماندوز واعتقد حفتر كان لديه دعم اكثر بثير من الوفاق المشكل ان محور روسيا يعشق الفشل الواقع منذ ان قام الناتو بتهديد روسيا و هرب الروس من ليبيا انهار حفتر لان قواته عبارة عن خليط من المرتزقة وال عصابات لايجمعها سوى المال والمدنيين في طرابلس عانو الفترة الماضية من قصف حفتر واليوم يحتفلون بتحرير مدنهم وبدوا بالرجوع الى مناطقهم المحررة ب مشيئة الله

مشاهدة المرفق 272174
حال الكثيرين نن أتباع الجيش الوتني

See new Tweets
Conversation

| قوات الجيش الليبي تسيطر على مطار بني وليد.

بعيدا عن الديبلوماسية والكلام المنمق فالعموم يحدد مدى انتصار طرف فالحرب او المعركة هو مدى تحقيق الاهداف المرسومة والمعلن عنها و كان هدف حفتر دخول طرابلس و فشل في ذلك يعني التبرير عن عدم خسارة المعركة غير منطقي و الواضح ان حفتر لا يصلح للمرحلة القادمة لا كعسكري و لا كسياسي يعني احسن له ان يعود للتقاعد

نصيحة لاتحلف ومين قلك تركيا راح تمس التريس الليبي راح يمس
استحالة دعنا نرى الايام القادمة ماذا يحدث أريد أن أرى ردة فعلك. ردة
الأمور اتضحت الغلبة فى غرب ليبيا للجيش التركى و صراحة لا اعرف لماذا التخاذل المصرى فى الأشهر الثلاث الماضية و لا أستطيع ان اجد له تفسير خاصة مع التصريحات المصرية قبل مؤتمر ببرلين و عقب المؤتمر و بعد ذلك سكوت تام و لا اعرف الى متى سيستمر هذا الصمت
مصر لا علاقة لها بالغرب الليبى

الانهيار التام واضح جدا

عودة
أعلى