فشل صواريخ s300

يكفي ان الباتريوت مجرب في حرب فعلية باليمن وعلى الحدود السعودية اليمنية من قبل الدفاع الجوي السعودي والدفاع الجوي الاماراتي وكلها الى الان اثبتت نجاح باهر

انت حبيبي .. و فعلا الدفاع الجوي اداءه بطولي بس صواريخ اليمن قديمة كلعا ! جيل سابق او جيلين سابقين كمان يعني مش احدث صواريخ ارض ارض مقابل احدث نظام دفاع ضد الصورايخ الي هو الباتريوت ولكن ده لا يقلل من اداء القوات الافراد يعني ولكن يعني انه الباتريوت خارج تماما لان اليمن و الحوثي ليس المقياس او الاختبار الحقيقي ..

:D 6 صفحات علي تجربة فاشله لسلاح روسي ..:لا تعليق:
يعني السلاح الروسي خرده
يعني فاشل
يعني لا يعتمد عليه
ارجوك غير رايك .. بالله عليك .. سوق السلاح الروسي سينهار لو مغيرتش رايك واقتنعت . في دول هاتبطل تشتري السلاح الروسي بسبب رايك السديد ده .. مش ممكن في انهيار في بورصه السلاح العالمي ..:D
معلش يا جماعه اصل احنا عرب مبنصعش حاجه فالي بيصنعو بقي لازم يغلطو عشان يحسن ويطور صناعته .. فلما يحصل الفشل ده يقوم يحل المشكلة واحنا نفضل نتريق وبعدين نشتري منهم بردو
:D

الي بيقول الاس 300 لم يجرب طيب يا جماعه كلامكم سليم بس تاريخ الدفاع الجوي الروسي اصلا تاريخ محترم جدا ! من السبعينات يا راجل
عدم تجربة الاس 300 طيب نعمل ايه طيب .. نولع حرب عشان نجربة :D:D:D
طب الاف 35 لم تجرب هل معني كده انها وحشه ! لا طياره كويسه
ووقع منها كتير وقت التجريب و التطوير و التحديث هل معني كده انها سيئه
موضوعات مضحكه اقسم بالله

انت حبيبي .. و فعلا الدفاع الجوي اداءه بطولي بس صواريخ اليمن قديمة كلعا ! جيل سابق او جيلين سابقين كمان يعني مش احدث صواريخ ارض ارض مقابل احدث نظام دفاع ضد الصورايخ الي هو الباتريوت ولكن ده لا يقلل من اداء القوات الافراد يعني ولكن يعني انه الباتريوت خارج تماما لان اليمن و الحوثي ليس المقياس او الاختبار الحقيقي ..

ما هو الفرق بين صواريخ أرض-أرض القديمة و الجديدة؟
السرعة؟

لأن الباتروت قام بعمل جيد جداً، و لم تسجل أية حالة لإنفجار الصاروخ قبل وصوله أو عدم إصابة هذف.

:D 6 صفحات علي تجربة فاشله لسلاح روسي ..:لا تعليق:
يعني السلاح الروسي خرده
يعني فاشل
يعني لا يعتمد عليه
ارجوك غير رايك .. بالله عليك .. سوق السلاح الروسي سينهار لو مغيرتش رايك واقتنعت . في دول هاتبطل تشتري السلاح الروسي بسبب رايك السديد ده .. مش ممكن في انهيار في بورصه السلاح العالمي ..:D
معلش يا جماعه اصل احنا عرب مبنصعش حاجه فالي بيصنعو بقي لازم يغلطو عشان يحسن ويطور صناعته .. فلما يحصل الفشل ده يقوم يحل المشكلة واحنا نفضل نتريق وبعدين نشتري منهم بردو
:D
تسدق بالله انت راجل سكره صباح الفل يا نجم

ما هو الفرق بين صواريخ أرض-أرض القديمة و الجديدة؟
السرعة؟

لأن الباتروت قام بعمل جيد جداً، و لم تسجل أية حالة لإنفجار الصاروخ قبل وصوله أو عدم إصابة هذف.
لا طبعا القدرة علي المناورة و السرعه الاعلي في الصواريخ الحديثه
لما نشوفه مثلا مع اسكندر
او مع صاروخ روسي او صيني متطور ساعتها اقولك الباترويت اثبت كفاءه قوية جدا جدا وهو سيد الدفاع الصاروخي

الي بيقول الاس 300 لم يجرب طيب يا جماعه كلامكم سليم بس تاريخ الدفاع الجوي الروسي اصلا تاريخ محترم جدا ! من السبعينات يا راجل
موضوعات مضحكه اقسم بالله
للاسف يا صحبي هما بيصنعوا ويختبروا ويكتشفوا الاخطاء ويصلحوها
واحنا العرب للاسف الشديد بنضحك وخلاص
فعلا شر البليه ما يضحك

سؤال بيطرح نفسه لماذا سعت امريكا واسرائيل بكل طاقتها من سنوات
لعدم تسليم الاس 300 الي ايران ؟
مع العلم انه نظام فاشل

فعلا شر البليه ما يضحك

والله فعلا خصوصا لما يبقي منتدي عسكري ويقلب بكوميديا ! دولة بتصنع الاف والاف القطع العسكرية و الصواريخ و الدبابات و الطائرات و صف طويل طويل من الاسلحه لما تفشل محاولة خلاص يبقي سلاح خرده و بلا بلا بلابلابلا

اصلا طيارين الاختبار في العالم كله شرق وغرب اقصر الطيارين عمرا ! يا ما كتير ماتو في اف 15 و اف 16 و ميج 23 وميج 29 و حتي الفي 22 اوسبري بس في رحلات اختباريه عشان تكتشف الخطا وتصلحه
كبر مخك ياعم

لا طبعا القدرة علي المناورة و السرعه الاعلي في الصواريخ الحديثه
لما نشوفه مثلا مع اسكندر
او مع صاروخ روسي او صيني متطور ساعتها اقولك الباترويت اثبت كفاءه قوية جدا جدا وهو سيد الدفاع الصاروخي

أي قدرة على المناورة؟ مناورة صواريخ أرض-أرض الروسية يعني أنه بإمكانها فقط تعديل المسار ب °5 أو 7°.

يمكنني وضع الثقة في الأسلحة السوفياتية و ليس الروسية، أنت تصدق كثيرآ البروباغاندا الروسية

سؤال بيطرح نفسه لماذا سعت امريكا واسرائيل بكل طاقتها من سنوات
لعدم تسليم الاس 300 الي ايران ؟
مع العلم انه نظام فاشل

لو كان في وسعهم لسعو إلى عدم تسليم حتى الذخيرة لمسدساتهم.

فعلا شر البليه ما يضحك

لا، الروس لا يكتشفو الأخطاء و يصلحونها، بل بمجرد صنعهم صحن حديدي يقولون أنه ليس له مثيل و أنه مثالي 100%.
بينما في الأسلحة الغربية، حتى لو كان المشكل جد بسيط، يتم إجراء تحقيقات، و حل المشكل

هاذا هو الفرق بين الديموقراطية و البروباغاندا الشيوعية

يكفي ان الباتريوت مجرب في حرب فعلية باليمن وعلى الحدود السعودية اليمنية من قبل الدفاع الجوي السعودي والدفاع الجوي الاماراتي وكلها الى الان اثبتت نجاح باهر

سليم و لكنه حين دخل المعركة في التسعينات كان فاشل و من هنا و حين تعلم النواقض و الأسباب يتم التعديل و الإصلاح.. كل الأسلحة هكذا غربا و شرقا

موضوعات مضحكه اقسم بالله

طائرة سيينا حطت في ساحة الكرملين حتى معروفش الا وهي بتصبح عليهم

هلا اخي الصقر وكفى حياك الله ياغالي
نفس النظام باتريوت تستخدمه اليابان وكوريا الجنوبية ضد تهديدات الصواريخ الكورية الشمالية والصينية .

عموما المسألة الان تتعلق بالاس300 وتحديدا المشكلة التي ظهرت في اكثر من مقطع وهي فشل انطلاق الصاروخ وسقوطه على المنصة وتدميرها
خصوصا ان النظام معتمد من فترة طويلة في روسيا اي اننا لا نتحدث عن قدرته على التصدي للصواريخ بقدر مانتحدث عن وجود مشكلة تتعلق بفشل في اطلاق الصاروخ

تخيل لو كنت في معركة حقيقية وحدثت معك هذه المشكلة خلال محاولة اعتراض صاروخ باليستي او اكثر من هدف صواريخ وطيران حربي فالفشل في اطلاق صاروخ قد يكلفك تدمير الرادارات التابعة للمنظومة اضافة الى الثغرة التي حدثت بسبب فشل انطلاق صاروخ دفاعك الجوي

ببساطه طالما سلاح شرقي يبقي خرده واي حد يمدح فيه يبقي عبيد للروس ومنبطح

علي فكره ده مش كلام الامريكان والله ولا كلام الي بيصنعو السلاح حتي ده كلام الي بيتهمونا اننا تابعين للدب الروسي وندور في فلكه مع انهم مش واخدين بالهم ان الاتهامات الي بيرمونا بيها هما اول ناس بتنطبق عليهم من كتر ما بيشككو في السلاح الروسي الي اوروبا وامريكا بجلالة قدرهم مرعوبين منه وهما الي مش عارفين يصنعو مسمار بيقولو عليه خرده فهل يا تري ده عشان بينافسو الروس في تجارة السلاح مثلا

كيف يسمح المسؤولون الروس بتسريب مثل هذه المقاطع وانتشارها

هل يوجد خيانات واختراقات في المنظومة العسكرية الروسية

ولماذا لا يوجد محاسبة أو نفي أو حتى تعليق من قبل الروس

مقاطع بسيطة مثل هذه ممكن أن تضيع صفقات بالمليارات وتهز الثقة ..

هلا اخي الصقر وكفى حياك الله ياغالي
نفس النظام باتريوت تستخدمه اليابان وكوريا الجنوبية ضد تهديدات الصواريخ الكورية الشمالية والصينية .

عموما المسألة الان تتعلق بالاس300 وتحديدا المشكلة التي ظهرت في اكثر من مقطع وهي فشل انطلاق الصاروخ وسقوطه على المنصة وتدميرها
خصوصا ان النظام معتمد من فترة طويلة في روسيا اي اننا لا نتحدث عن قدرته على التصدي للصواريخ بقدر مانتحدث عن وجود مشكلة تتعلق بفشل في اطلاق الصاروخ

تخيل لو كنت في معركة حقيقية وحدثت معك هذه المشكلة خلال محاولة اعتراض صاروخ باليستي او اكثر من هدف صواريخ وطيران حربي فالفشل في اطلاق صاروخ قد يكلفك تدمير الرادارات التابعة للمنظومة اضافة الى الثغرة التي حدثت بسبب فشل انطلاق صاروخ دفاعك الجوي

اديك قولت ضد تهديدات مفيش لسه اختبار رسمي للباتريوت ضد صاروخ حديث ومتطور
وفعلا كلامك صح عشان كده وجدت المناورات والاختبارات لحل المشاكل
انا راي انه مش الحادثه دي الي تحكم بيها علي الاس 300 ده انا شوفت حفله من 6 صفح كوميديا انا عايز بعض الواقعيه فقط

كيف يسمح المسؤولون الروس بتسريب مثل هذه المقاطع وانتشارها

هل يوجد خيانات واختراقات في المنظومة العسكرية الروسية

ولماذا لا يوجد محاسبة أو نفي أو حتى تعليق من قبل الروس

مقاطع بسيطة مثل هذه ممكن أن تضيع صفقات بالمليارات وتهز الثقة ..

المنطقة صحراء ..

سليم و لكنه حين دخل المعركة في التسعينات كان فاشل و من هنا و حين تعلم النواقض و الأسباب يتم التعديل و الإصلاح.. كل الأسلحة هكذا غربا و شرقا

في الحقيقة الباتريوت حقق نجاح جزئي اي لم يكن فشله اثناء ازمة الخليج كلي بل تصدى لصواريخ متجهة للمملكة وبنسبة لاتقل عن 70% ومن تجاوزه احدث ضرر لايستهان به في حين اخفق في اسرائيل ولم يتصدى لاغلب الصواريخ التي انطلقت باتجاه تل ابيب وقياسا بالوقت الحالي الفرق شاسع فعلا المنظومة تطورت كثيرا واصبحت اكثر فعالية ودقة من المنظومات الاقدم .

التصحيح في الاس 300 لايحتاج كليا الى حرب حقيقية الا من ناحية دقته في التصدي للصواريخ الباليستية اما فشل انطلاق الصاروخ فور خروجه من الحاوية التابعة له فهذا يحتاج فقط الى البحث عن اسباب الفشل ومعالجته ويفترض ان هذه المشكلة منتهية بعد دخوله للخدمة فعليا في البلد المصنع

اديك قولت ضد تهديدات مفيش لسه اختبار رسمي للباتريوت ضد صاروخ حديث ومتطور
وفعلا كلامك صح عشان كده وجدت المناورات والاختبارات لحل المشاكل
انا راي انه مش الحادثه دي الي تحكم بيها علي الاس 300 ده انا شوفت حفله من 6 صفح كوميديا انا عايز بعض الواقعيه فقط
اخي الصقر وكفى المقصود فشل بعض الصواريخ في الانطلاق للهدف وسقوطها فور خروجها من الحاويات التابعة لها وتدمير منصات الاطلاق وليس دقته

عودة
أعلى