مفاجأة:دبابة ارماتا T-14 دخلت الانتاج التسلسلي

يلهوى اكيد مش تقصد التايب الصينيه :(:(
الاقرب تى 90 ام اس للميسترال عشان وزنها الخفيف وللفرق الشرقيه برضه
اما الارماتا لو جت فى رايى مش هتبقى باعداد كبيره برضه على اعتبار انننا ساعتها هنكون مزودين الابرامز ومطورينها للنسخه a2
الا بئا لو قررنا نسلح فرقه شرقى بالارماتا هنجيب عدد محترم برضه

الصينين فعلاََ عارضينها علينا كتصنيع .. والباكستانين أيضاََ دبابة الخالد ..

أنا رأيى إنه الإستقرار حالياََ فى الجيش لصالح الإبرامز .. وممكن مش ضرورى للميسترال دبابات لكن ممكن مدولبات بأبراج دبابات وفيه منها نماذج ممتازة جداََ وأخف طبعاََ ... فيه أكيد كلام مع فنلندا لشراء مدرعات مدولبه .. بس مش عارف الكلام وصل لإيه

لابد من بديل شرقي للتي 55 وال تي 62 و دبابات للميسترال وأعتقد أن الأقرب ال تي 90 لخفة وزنها وسوف يكون شراء مباشر مع زيادة أعداد الابرامز a2 وتطوير الموجود بالخدمة وأعتقد بعد انتهاء برنامج الابرامز ممكن نفكر في دخول برنامج مع الروس للتصنيع المشترك لعائلة الارماتا (مجرد رأي شخصي)

الثاندر و الخالد و نغير اسم المنوفيه الي محافظه باكستان

واخدانا علي فين يا مصر
لية بس
دي لو معاها حق تسويق تبقي ممتازة جدا
كبديل للدبابات السوفيتية
وتدخل الارماتا او حتي الدبابة الاوروبية الجديدة ايا كان الخدمة بديل عن الباتون
وتبقي الدبابة الصيني بروتوتايب نلعب فية ونطور ولا يخرج عن دبابة قتال خفيفة ثانوية الصراحة عندي احسن من التي ٩٠

لية بس
كبديل للدبابات السوفيتية
وتبقي الدبابة الصيني بروتوتايب نلعب فية ونطور ولا يخرج عن دبابة قتال خفيفة ثانوية الصراحة عندي احسن من التي ٩٠

يا حج محمود

بقالك كان سنه بتصنع الابرامز؟ يعندك عندك خبره الحج ابرامز نفسه يشهدلك بيها
طيب في اي مشروع دبابه او مدرعه مصري خرجت للنور غير الفهد اللي العساكر بتسطح عليها زي قطر الصعيد؟

طيب انا اروح اجيب دبابه صيني ولا باكستاني علشان اقعد كام سنه علي ما افهمها و بعدين اغير فيها؟ طب ما انا عندي خبره في الابرامز الاولي تكون هيا البروتوتايب و العب فيها بعيد عن الامريكان مش هيا اولي؟؟
هاتقوللي محرك اقولك مش مشكله تقدر تشتري محرك من اي بلد و انظمه من فرنسا مثلا او ايطاليا مش قصه
الثاندر بلعناها علشان ماعندناش خبره صناعه مقاتله ... ماشي
لاكن دبابه و عندي خبره صناعه احسن دبابه شهدت حروب في العالم ... مش منطقي ولا ايه؟

علي شان خاطري بلاش تنكشني لان الناس بتنقمص من الحق الايام دي

لية بس
كبديل للدبابات السوفيتية

ليه بس مين يريس
ايه القرف ده خالد مين ولا تايب مين اللى تطوير للردئيه تى 72
بلا قرف يراجل ....ولا اى ميزه مقارنه حتى بدبابه خفيفه زى التى 90 ام اس

يا حج محمود

بقالك كان سنه بتصنع الابرامز؟ يعندك عندك خبره الحج ابرامز نفسه يشهدلك بيها
طيب في اي مشروع دبابه او مدرعه مصري خرجت للنور غير الفهد اللي العساكر بتسطح عليها زي قطر الصعيد؟

طيب انا اروح اجيب دبابه صيني ولا باكستاني علشان اقعد كام سنه علي ما افهمها و بعدين اغير فيها؟ طب ما انا عندي خبره في الابرامز الاولي تكون هيا البروتوتايب و العب فيها بعيد عن الامريكان مش هيا اولي؟؟
هاتقوللي محرك اقولك مش مشكله تقدر تشتري محرك من اي بلد و انظمه من فرنسا مثلا او ايطاليا مش قصه
الثاندر بلعناها علشان ماعندناش خبره صناعه مقاتله ... ماشي
لاكن دبابه و عندي خبره صناعه احسن دبابه شهدت حروب في العالم ... مش منطقي ولا ايه؟

علي شان خاطري بلاش تنكشني لان الناس بتنقمص من الحق الايام دي
ههههههههههه
يا حج اسلام
ولا يهمك من القمص
الخالد كدبابة خفيفة لابئس بيها اطلاقا علي فكرة
مشكلة الناس انها بتحطها مقارنة مع الابرامز
خلينا نقول اننا مقدرش اصمم دبابة وبالتالي شراء. حق التسويق ميزة تجعلني تطور وحسن دبابة خفيفة براحتي الابرامز حتي بنموذجها الاولي لا تصلح دبابة خفيفة
طيب مصر هتستفاد اية
اولا تدريب كوادري مش علي التصنيع لا والتصميم والتطوير في منتج اقدر ابيعة واسوقه
تانيا احل مشكلة الدبابات السوفيتية القديمة بدبابة جديدة ورخيصة ومن انتاجي مع استمرارانتاج الابرامز ندي لنفسنا فرصة انتظار المشروع الاوروبي للدبابة من الجيل الجديد والاختيار بينها وبين الارماتا
العرض الصيني ممكن يكون مغري جدا لو زي الثاندر
اولا ميكلفكش ثانيا دبابات هتبقي علي الجبهة الغربية والجنوبية ثالثا منتج تقدر تسوقة في المنطقة وافريقيا دون قيود

ليه بس مين يريس
ايه القرف ده خالد مين ولا تايب مين اللى تطوير للردئيه تى 72
بلا قرف يراجل ....ولا اى ميزه مقارنه حتى بدبابه خفيفه زى التى 90 ام اس
ههههههههههههههه
انابتكلم عليها وفقا لتعديلها مصريا واستخدام سبايك غربية او روسي
دبابة مصرية خفيفة بدل شغل شراء المستعمل
تقوم مصر بتطويرها وتحسين قدراتك فيها مع امكانية التسويق للاسواق الافريقية والعربية
ملهاش علاقة خالص بدبابة القتال الرئيسية

ههههههههههه
يا حج اسلام
ولا يهمك من القمص
الخالد كدبابة خفيفة لابئس بيها اطلاقا علي فكرة
مشكلة الناس انها بتحطها مقارنة مع الابرامز
خلينا نقول اننا مقدرش اصمم دبابة وبالتالي شراء. حق التسويق ميزة تجعلني تطور وحسن دبابة خفيفة براحتي الابرامز حتي بنموذجها الاولي لا تصلح دبابة خفيفة
طيب مصر هتستفاد اية
اولا تدريب كوادري مش علي التصنيع لا والتصميم والتطوير في منتج اقدر ابيعة واسوقه
تانيا احل مشكلة الدبابات السوفيتية القديمة بدبابة جديدة ورخيصة ومن انتاجي مع استمرارانتاج الابرامز ندي لنفسنا فرصة انتظار المشروع الاوروبي للدبابة من الجيل الجديد والاختيار بينها وبين الارماتا
العرض الصيني ممكن يكون مغري جدا لو زي الثاندر
اولا ميكلفكش ثانيا دبابات هتبقي علي الجبهة الغربية والجنوبية ثالثا منتج تقدر تسوقة في المنطقة وافريقيا دون قيود
ما بالعقل يا عمنا
يعني انتا متخيل انك هاتبيع ارخص من الصين؟
طيب انتا يعني ماعرفتش تعمل دبابه هاتروح تجيب دبابه تانيه و تعملها؟ كنت عملت الاولانيه يا حوده
خالد مين و ايمن مين ياعم الله يهديك

ايه الفرق بين تصنيع الخالد و ال M1A1? ولا حاجه انتا هاتاخد تصميم جاهز زي ما خدت تصميم ال A1 و هاتصنعه ... يعني ولا هاتصمم و لا هاتهندس يبقي ايه الفرق

ال A1 حافظينها صم طب مانبني عليها و نسرق التصميم و نعمل عليها دبابه مصريه ....و مش لسه هادرب و اعلم و سنين تكون التكنولوجيا عدتك

اجيب الT90MS ارحم
و مش غاليه يعني
ايه يا جدعان هيا عدوه؟ اخونا tiger attack @tiger attack ماسك ملف الثاندر و انتا مسكت الخالد .... حسستوني اننا بنتكلم علي المانيا مش باكستان التعبانه

الرحمه يا ناس جننتوني

ما بالعقل يا عمنا
طيب انتا يعني ماعرفتش تعمل دبابه هاتروح تجيب دبابه تانيه و تعملها؟ كنت عملت الاولانيه يا حوده

ايه الفرق بين تصنيع الخالد و ال M1A1? ولا حاجه انتا هاتاخد تصميم جاهز زي ما خدت تصميم ال A1 و هاتصنعه ... يعني ولا هاتصمم و لا هاتهندس يبقي ايه الفرق

ال A1 حافظينها صم طب مانبني عليها و نسرق التصميم و نعمل عليها دبابه مصريه ....و مش لسه هادرب و اعلم و سنين تكون التكنولوجيا عدتك

اجيب الT90MS ارحم
و مش غاليه يعني
ايه يا جدعان هيا عدوه؟ اخونا tiger attack @tiger attack ماسك ملف الثاندر و انتا مسكت الخالد .... حسستوني اننا بنتكلم علي المانيا مش باكستان التعبانه

الرحمه يا ناس جننتوني

قولت كده والله العظيم ناخد بدن الإبرامز ومحرك من أى مكام ألمانيا وناخد حق تصنيعه ونعمل برج محترم أو حتى نخلى أى شركة أوروبية أو روسية أو أوكرامية تصمملنا برج بالفلوس ونجيب ال‘لكترونيات من أى حته وناخد حق تصنيعها والقصة دى مش حتكلفنا كتير ويكون عندك دبابة محترمة .

ما بالعقل يا عمنا

اجيب الT90MS ارحم
و مش غاليه يعني

الرحمه يا ناس جننتوني
الخلاصة يا اسلام
الابرامز بتنتج في مصر فيحدود ٢٠٦الي٣مليون دولار
الدبابة الصيني لو انتجتها في حدود ١.٥ مليون دولار
تبقي خيار ممتاز مع تشكيلة صينية الصواريخ بخاصية الهجوم العمودي من مدي محترم

افضل ١٠٠مرة من خطوة تمت قبل كدة وهي شراء. الباتون مستعملة
اللي ما تعرفش كام دبابة منها جاهزة عملياتيا فعلا
الدبابة الخفيفة غير دبابة القتال الرئيسية
الابرامز لاتملك تسويقها ولا تصنيعها الي برضي الامريكان ويقدروا يوقفوا انتاجها زي ما حصل قبل كدة
وياريت منتكبمش عن الابرامز لان بديلها اما الارماتا او غيرها
اما دبابة رخيصة بانتاج محلي وحق تسويق هتكون لاخراج جزء غير فاعل من الباتون من الخدمة واحلال الباقي تدريجيا بدل المخزون الشرقي
افضل ١٠٠مرة من الشراء مستعمل شرقي او غربي
دة رايي بصراحة
١٠٠٠دبابة في حدود ٢مليار دولار
وتكون جديدة امر يستحق الاهتمام

قولت كده والله العظيم ناخد بدن الإبرامز ومحرك من أى مكام ألمانيا وناخد حق تصنيعه ونعمل برج محترم أو حتى نخلى أى شركة أوروبية أو روسية أو أوكرامية تصمملنا برج بالفلوس ونجيب ال‘لكترونيات من أى حته وناخد حق تصنيعها والقصة دى مش حتكلفنا كتير ويكون عندك دبابة محترمة .

كلام سليم و موزون و يكيف
مش خالد و ايمن
الله يفتح عليك يا كبير

الخلاصة يا اسلام
الابرامز بتنتج في مصر فيحدود ٢٠٦الي٣مليون دولار
الدبابة الصيني لو انتجتها في حدود ١.٥ مليون دولار
تبقي خيار ممتاز مع تشكيلة صينية الصواريخ بخاصية الهجوم العمودي من مدي محترم

افضل ١٠٠مرة من خطوة تمت قبل كدة وهي شراء. الباتون مستعملة
اللي ما تعرفش كام دبابة منها جاهزة عملياتيا فعلا
الدبابة الخفيفة غير دبابة القتال الرئيسية
الابرامز لاتملك تسويقها ولا تصنيعها الي برضي الامريكان ويقدروا يوقفوا انتاجها زي ما حصل قبل كدة
وياريت منتكبمش عن الابرامز لان بديلها اما الارماتا او غيرها
اما دبابة رخيصة بانتاج محلي وحق تسويق هتكون لاخراج جزء غير فاعل من الباتون من الخدمة واحلال الباقي تدريجيا بدل المخزون الشرقي
افضل ١٠٠مرة من الشراء مستعمل شرقي او غربي
دة رايي بصراحة
١٠٠٠دبابة في حدود ٢مليار دولار
وتكون جديدة امر يستحق الاهتمام

انا قلت ناخد التصميم بتاع الابرامز و نبني عليه
و الله اسهل و دبابتك تخليها خفيفه تقيله
تمشيها علي الحيط
بتاعتك ملكك
و صدقني هاتكون ارخص كتيييير

كلام سليم و موزون و يكيف
مش خالد و ايمن
الله يفتح عليك يا كبير

عايزك توصل رسالة لأوباما

(قوله شغل غسل الإيدين إلى بيعمله اليومين دول مش حيخيل علينا)

أظن الرسالة وصلت .. هو حيفهم ..

مش هيحصل لاسباب كتير وتكلفة كبيرة
ياباشا انتاج دبابة خفيفة جديدة افضل من باتون مستعملة
اما الابرامز بديلها دبابة قتال رئسية محترمة
من الجيل الجديد
انت مش بس عاوز تخرج الشرقي
لا وجزء معتبر من الباتون هيدخل المخازن
فكر فيها اقتصاديا
ومش بعيد نقبل
بعد التجربة اللي بعتبرها فاشلة للباتون المستعمل في مصر

مش هيحصل لاسباب كتير وتكلفة كبيرة
ياباشا انتاج دبابة خفيفة جديدة افضل من باتون مستعملة
اما الابرامز بديلها دبابة قتال رئسية محترمة
من الجيل الجديد
انت مش بس عاوز تخرج الشرقي
لا وجزء معتبر من الباتون هيدخل المخازن
فكر فيها اقتصاديا
ومش بعيد نقبل
بعد التجربة اللي بعتبرها فاشلة للباتون المستعمل في مصر

أتوقع فكرة الدبابة الخفيفة والدبابة الثقيلة ليست فى فكر القيادة المصرية الحالية

اعتقد هى بتتجه لدبابة تكون ثقيلة ودبابة صف أول تكون بجانب الإبرامز ..

أما موضوع الباتون فأنا معاك حوار فاشل حتى تجارب التطوير توقفت لعدم الجدوى ..

ممكن موضوع الدبابة الصينى لكن ليسن للإتجاه الإستراتيجى الشمال الشرقى ولو حفاضل بينها وبين الدبابة الروسى فأختار أحسن الروسى مع زيادة أعداد الإبرامز زى مصر ماهى طالبة من امريكا فى حدود 1000 دبابة .

عودة
أعلى