# مناورات مشتركه بين مجموعه حامله الطائرات الفرنسيه شارل ديجول والبحريه المصريه قريبا

في الدقيقه 4:20 تظهر البلاك هوك المصريه بالتمويه الصحراوي و هذا دليل علي تواجدها في قطاعات اخري غير اسطول النقل الرئاسي

والله حاجه تفرح نشارك مع فرنسا في مناورة كبري وقواتنا مشاركه في رعد الشمال ونحارب في سيناء ومتائهبين علي الحدود الغربية لأي خطر قادم غير الجيش الكامل الذي يستعد لإسرائيل في اي وقت كان

تحيا جمهورية مصر العربية

ويارب احفظ جيشها

المرفقات

481.6 KB · المشاهدات: 74
بصراحة أنا شايف المنظومات المصرية المشاركة فى المنازرة شكل مصغر لقوم مصر الضاربة الحالية والمسقبلبة .. حاجة تدعوا للفخر .. فى إنتظار الميسترال والتايب

إلى أعرفه أنهم 4 حتت .. مش عارف هما أتأخروا ليه وبردار فرنسى .. ده إلى عندى والله فيها قوة صاروخية محترمة ودفاع جوى جبار ..

والله يا حاج أحمد أنا مصدرى متأكد منه 100 الـ 100 .. وخير إن شاء الله .. ما تنساش إنته عندك قطع لازم تطلع (النوكس إلى حد ما - الجيانجهو لازم - ديسكوبيرتا أكيد) ده غير تحديث لنشات الصواريخ إنته لو طلعنا البيرى حالياََ يعنى بتتكلم فى حوالى 6 قطع غير لنشات الصواريخ ..

دخول الشق الروسى العضلات تحت مخ فرنسى شوف إنته ممكن يعمل إيه فى المتوسط
أعمل فيك ايه
أعمل فيك ايه
انت يا جدع مبتقولش الكلام ده من بدرى ليه
عيب عليكوا يا جدعان احنا بنبيض على معلومة لازم تصبيرة كل فترة كده مبقيناش نستحمل زى زمان لازم كل اسبوعين يكون فيه جديد :لايتنج:

أعمل فيك ايه
أعمل فيك ايه
انت يا جدع مبتقولش الكلام ده من بدرى ليه
عيب عليكوا يا جدعان احنا بنبيض على معلومة لازم تصبيرة كل فترة كده مبقيناش نستحمل زى زمان لازم كل اسبوعين يكون فيه جديد :لايتنج:

:Dكترتة المعلومات نتائجها وحشة على الحالة النفسية:D

لا يا حاج أحمد الموضوع مصرى صرف ونواته البوك والتور إم وبأعداد ضخمة بالإضافة إلى الإس-300 والباتريوت وبديلة بعد ذلك الإس-400 .. مع إحتمالية دحول الفيتاز أو الستامب الفرنسى بديل الهوك الأمريكى .. و\طبعاََ الأنتى-2500 .. ودمج صواريخ VLS مع منظومة الفولجا-3 خلال السنوات القليلة القادمة صواريخ صينية مع توجيه روسى وصناعته محلياََ بمدى حيكون 100 إلى 120 كلم ..

كل ده مع أنظمة قصيرة ومتوسطة المدى أعدادها بالألاف ومنها مشروعمصرى لصناعة منظومة قصيرة ومتوسطة المدى بمعاومة خارجية ..

أمل إنته ليه طورت منظومة الـ C4I الخاصة بيك وأضفت عليها قدرات الإستطلاع بالأقمار الصناعية والإتصالات والتحكم عن طريق الأقمار الصناعية ..

هااااااااااااح وانا اللى كنت لسه هقوم انام لا دا الموضوع عايز كوباية شاى
اه لو تعرف انت بتدى الواحد أمل قد ايه :جدا:

هااااااااااااح وانا اللى كنت لسه هقوم انام لا دا الموضوع عايز كوباية شاى
اه لو تعرف انت بتدى الواحد أمل قد ايه :جدا:

بص يا كبير العبقرية المصرية فى إنك تتصدى لأسلحة الـ STAND OFF بصفة عامة للمنظومات قصيرة المدى إلى هى أعدادها بالألف أيضاََ منظومات رخيصة تسبياَض مع مشروع مصر طموح لصناعة منظومتين أحداهما قصيرة وأخرى متوسطة المدى لتقليل التكلفة المالية .. زى مثلاََ النظام المصرى AMOON والـ SHILKA المطور والـ SHAPPRAL أيضاََ المحدث وغيره من الأنظمة القصيرة والقصيرة إلى متوسطة المدى زى الـ PECHORA-2M وإلى هو ممتاز جداَض جداََ فى حماية القواعد الجوية محطات الإنذار المبكر ضد صواريخ الـ ANTY-RADIATION ,,,

بعد كده عندك الـ AVENGER - CROTAL NG - ROLAND-2 - TOR-M2- TANGUSKA وغيره من الأنظمة المحمولة على الكتف AMNPAD زى الـ IGLA-S والـ (الضبع الإسود-2) ..

بحيث الأنظمة دى كلها تم تطويرها إلى قدرات التصدى للصواريخ CRUISE بحيث إنها تشارك فى هذه المهمة مع الأنظمة الأخرى كالـ HAWK-PHASE-3 والـ VOLGA-3 و الـKAVADTAT المطور إلى مستوى BUK-M1-2 .. والـ BUK-M2 إلى هى مخصصة أصلاََ فى التصدى للطائرات والصواريخ أيضاَ بأنواعهها المختلفة ..

مع وجود الـ PATRIOY PAC-2/3 و الـ S-300-PM-2 لحماية الأماكن الحساسة ضد الصواريخ الباليستية والطائرات وتوفير حماية جوية لمسافات بعيدة جداََ فى حالة تحريكهم .. مع وجود الـ ANTY-2500VM للقيام بدورن معينين ..

ما ننساش إلى إحنا عندنا (دفاع جوى دولة) و (دفاع جوى تشكيلات برية) .. كلاََ منهم ليه أنظمته ومهماته المتنوعة ..

عودة
أعلى