# مناورات مشتركه بين مجموعه حامله الطائرات الفرنسيه شارل ديجول والبحريه المصريه قريبا

النسخ الحديثة لا زالت تصنع .. والنسخ القديمة بيتم إستبدالها حالياََ بالفيتاز طب إنته تعرف إن الـ S-400 كان فى البداية إسمه S-300PM/U3

انا كنت جبت لينك هنا قبل كده واتكلمت فيه مع حد (غالبا معاك) .. اعتقد ان كان فيه بطاريات حاليا مازال يتم تطويرها من s-300pm1 الى s-300pm2 ان لم تخني الذاكرة .. بالنسبة لاسم المنظومة عارف يكبير اكيد .. انا مفيش حاجة معرفهاش ؛ث::ء:

مفهمتش ايه قصدك ايه بمعدل .. قصدك يعني معدل للتصدير .. وهل ده معناه اننا هناخد من رصيد الجيش الروسي نفسه ؟ .. لان النسخة دي لم تعد تصنع لكن بيتم تطوير النسخ الاقدم ليها فقط حسب علمي .
نسخه PM2 هي النسخه الاصليه الروسيه العامله و ليست نسخه تصديريه مثل PMU2 لذلك سيتم تحديثها قبل التصدير ان.كانت من المخزون و ليست انتاج جديد و كذلك نزع الغير مسموح بتصديره لكنها ستبقي الافضل في عائله S-300P

كنت سالت في منتدى روسي قبل كده وقالولي ان الكتيبة عبارة عن 3 بطاريات في الانتاي
لو تفتكر عند الحديث عن الصفقه المصريه كان الحديث عن 3 كتائب و بالنهاية ساوت 3 بطاريات

(( مركز القيادة الواحد يستطيع أن يتحكم فى ))

من (1 إلى 6) مركبة قاذف (9A83ME) صواريخ يحمل (4) صواريخ طراز (9M83ME) بمدى حوالى (200 إلى 250) كلم ..

من (1 إلى 6) مركبة قاذف (9A84ME) صواريخ يحمل (2) صواريخ طراز (9M82ME) بمدى بيوصل إلى (130) كلم ..

انا كنت جبت لينك هنا قبل كده واتكلمت فيه مع حد (غالبا معاك) .. اعتقد ان كان فيه بطاريات حاليا مازال يتم تطويرها من s-300pm1 الى s-300pm2 ان لم تخني الذاكرة .. بالنسبة لاسم المنظومة عارف يكبير اكيد .. انا مفيش حاجة معرفهاش ؛ث::ء:

الرابط ده والرابط اللي جواه

كنت سالت في منتدى روسي قبل كده وقالولي ان الكتيبة عبارة عن 3 بطاريات في الانتاي

You got it all wrong
when a newspapwer reporter says S-300V division it means regement and when a newspaper reporter say S-300P division he
it means battery wheather a newspaper reporter knows it or not. It is because S-300V does not exist in a battery form unlike S-300P. So, one Antey-2500 regimen Egypt will get will consit of 3 Antey-2500 batteries meaning you must devide 1 bin $ with 3 to get the price of one Antey-2500 battery. In comparison with the S-300PMU2 (250million$) you get a bit more capability for a bit more money but still much cheaper than SAMPT and much more powerful

:يو::يو::يو::يو::يو::يو::يو::يو::يو::يو:​

نسخه PM2 هي النسخه الاصليه الروسيه العامله و ليست نسخه تصديريه مثل PMU2 لذلك سيتم تحديثها قبل التصدير ان.كانت من المخزون و ليست انتاج جديد و كذلك نزع الغير مسموح بتصديره لكنها ستبقي الافضل في عائله S-300P
اسرائيل كانت بتدرب علي اختراق pmu2 من سنة مع اليونان ؛ث:

اسرائيل كانت بتدرب علي اختراق pmu2 من سنة مع اليونان ؛ث:

وهل شبكة الدفاع الجوى اليونانى زى المصرية .. على الرغم من إن الدفاع الجوى اليونانى قوى جداََ .. لكن فيه فرق فى السرعات .. إنته اليوم بتسعى يكون رد الفعل عندك بالثوانى ..

نسخه اليونان قديمه PMU1

بس انا اللي قالقني في الموضوع ده ان الاسرائيليين عارفين الفرق بين امكانيات النسخ .. ورغم ذلك راحوا اتدربوا وواثقين في قدرتهم على اختراق الاس 300 الايراني (طبعا قصدهم بدون الاف 35)

لكن انا اللي مطمني اننا حاليا بنمتلك طيارة تكنولوجيا لا تقل عن التكنولوجيا الاسرائيلي ان لم تكن تتفوق وبمواصفات اصلية .. بمعنى انه يمكننا ان نختبر بالفعل نقاط قوة وضعف المقاتلة ومنظومة الدفاع في نفس الوقت .

نفسي الناس عندنا في الجيش ينظموا اختبارت قوية بين الجانبين .. مع مكافآت وترقيات للطرف الذي يستطيع التفوق على الطرف الاخر بشكل غير متوقع .. ربما تكون هذه مجرد رؤية هاوي مثلي لكن اقصد فكرة دفع الافكار وتحفيز الجميع لدفع القدرات واكتشاف نقاط الضعف المحتملة .

بس انا اللي قالقني في الموضوع ده ان الاسرائيليين عارفين الفرق بين امكانيات النسخ .. ورغم ذلك راحوا اتدربوا وواثقين في قدرتهم على اختراق الاس 300 الايراني (طبعا قصدهم بدون الاف 35)

لكن انا اللي مطمني اننا حاليا بنمتلك طيارة تكنولوجيا لا تقل عن التكنولوجيا الاسرائيلي ان لم تكن تتفوق وبمواصفات اصلية .. بمعنى انه يمكننا ان نختبر بالفعل نقاط قوة وضعف المقاتلة ومنظومة الدفاع في نفس الوقت .

نفسي الناس عندنا في الجيش ينظموا اختبارت قوية بين الجانبين .. مع مكافآت وترقيات للطرف الذي يستطيع التفوق على الطرف الاخر بشكل غير متوقع .. ربما تكون هذه مجرد رؤية هاوي مثلي لكن اقصد فكرة دفع الافكار وتحفيز الجميع لدفع القدرات واكتشاف نقاط الضعف المحتملة .

على ما أذكر أنه أسلوب المنافسه تم من قبل فى بدايات تولى السيسى لوزارة الدفاع .

تم إقلاع طيران من الجنوب واختبار رد فعل الدفاع الجوى وتقييم العملية لكنها لم تكن منافسة بمعنى مسابقة بقواعد محددة فى إطار لعبة عسكرية

تم إقلاع طيران من الجنوب واختبار رد فعل الدفاع الجوى وتقييم العملية لكنها لم تكن منافسة بمعنى مسابقة بقواعد محددة فى إطار لعبة عسكرية

ده تلاقيه اختبار لجهوزية واستعداد الدفاع الجوي لعمل عدائي غير متوقع
ومن غير ما اعرف اتوقع ان النتيجة لم تكن على ما يرام ileysق

ده تلاقيه اختبار لجهوزية واستعداد الدفاع الجوي لعمل عدائي غير متوقع
على الأغلب
ومن غير ما اعرف اتوقع ان النتيجة لم تكن على ما يرام ileysق
ليه التشاؤم وخصوصاً أنه مفيش أى أدلة أو شواهد عن نتائج " الإختبار" _ إن صح التعبير _؟

51770

الفرنسيين عندهم ميدان رمسيس في الحامله وطياره عطلت نزلوا يزءوا :نكتة::نكتة::نكتة:​

ده كان يوم ولا فى الأحلام

عودة
أعلى