اعداد مروحيات الكاموف المتعاقد عليها من مصر

AL RAGH

عضو
التفاعل
69,339 0 0
سؤالي عن
النسختين البريه و البحريه؟
ارجو الاجابه من خلال المصادر

سؤالي عن
البحرية انا جبت مصدر من يومين انها 46 ومحدش صدق وقتها
النهارده فيه مصدر اخر اكد الخبر

البرية تقريبا 50

سؤالي عن

:مخطط:
:CH:

نسخة البحرية 46 + نسخة البرية 50

آخر مصدر كان من defensenews

+++ أغلب المصادر بتقول إن البحرية 46 ماعدا tass

BULAWAYO, Zimbabwe — JSC Russian Helicopters says it will supply the Egyptian Navy with 46 Ka-52K (Kamov-52 "Katran") naval attack helicopters to equip the two Mistraal-class helicopter carrier amphibious assaults ships acquired from France last year.

التعديل الأخير:
انت كنت غلط
ال 46 بحرية زي منا قلت

انا عايز اقولك بس ان كتير من المحررين في الصحف حتى الروسية خلفيتهم العسكرية مبتكونش قوية وانت عارف كده .. وحتى اللي يمتلك معلومات جيدة فبسبب ان مصر هتشتري النسختين ففيه لغبطة كبيرة بينهم خصوصا ان احنا حاليا كنا بنتفاوض على النسخة البحرية

هو بالعقل كده انت هتعمل ايه بـ 46 كاموف بحري ؟ دي لا تحمل قدرات مكافحة غواصات .. وبالتالي لا تصلح للفريم او الجويند .. هي لا تصلح الا لحاملة مروحيات فقط

دلوقتي كل حاملة بتشيل 16 مروحية تقيلة .. لكن انت متقدرش تخليهم كلهم كاموف هجومي .. انت محتاج قدرات نقل وممكن حتى اواكس ومكافحة غواصات .. يعني كل حاملة مثلا هتشيل 10 كاموف + 6 مشكلين

يعني انت محتاج 20 كاموف بحري .. لكن طبعا مش كلهم هيكونوا بجاهزية عملية (ولوضع احتمالات لسيناريوهات ستحتاج فيها لاعداد اكبر من 10 على كل حاملة ) فانت هتجيب 30 مروحية وده عدد اكتر من كافي

لكن 46 ده رقم مش منطقي خالص للنسخة البحرية

انا عايز اقولك بس ان كتير من المحررين في الصحف حتى الروسية خلفيتهم العسكرية مبتكونش قوية وانت عارف كده .. وحتى اللي يمتلك معلومات جيدة فبسبب ان مصر هتشتري النسختين ففيه لغبطة كبيرة بينهم خصوصا ان احنا حاليا كنا بنتفاوض على النسخة البحرية

هو بالعقل كده انت هتعمل ايه بـ 46 كاموف بحري ؟ دي لا تحمل قدرات مكافحة غواصات .. وبالتالي لا تصلح للفريم او الجويند .. هي لا تصلح الا لحاملة مروحيات فقط

دلوقتي كل حاملة بتشيل 16 مروحية تقيلة .. لكن انت متقدرش تخليهم كلهم كاموف هجومي .. انت محتاج قدرات نقل وممكن حتى اواكس ومكافحة غواصات .. يعني كل حاملة مثلا هتشيل 10 كاموف + 6 مشكلين

يعني انت محتاج 20 كاموف بحري .. لكن طبعا مش كلهم هيكونوا بجاهزية عملية (ولوضع احتمالات لسيناريوهات ستحتاج فيها لاعداد اكبر من 10 على كل حاملة ) فانت هتجيب 30 مروحية وده عدد اكتر من كافي

لكن 46 ده رقم مش منطقي خالص للنسخة البحرية
دوريه ساحلية مع استبدال 9 جازيل و 6 سي كينج قديمه

دوريه ساحلية مع استبدال 9 جازيل و 6 سي كينج قديمه

الدورية الساحلية تعني قدرات بحرية (سونارات + طوربيدات + تسليح بحري)
الكاموف تسليح بالاساس بري وبعض التسليح البحري (لا سونارات او طوربيدات)

الدورية الساحلية تعني قدرات بحرية (سونارات + طوربيدات + تسليح بحري)
الكاموف تسليح بالاساس بري وبعض التسليح البحري (لا سونارات او طوربيدات)
الكاموف مع KH-35 قادره علي تحقيق تامين و القيام بمهام ASUW بمدي 400 كم. انطلاقا من البر اما مكافحة الغواصات فلها NH-90 و SH-2G مع العلم ان الجازيل و السي كينج كانت استطلاع فقط و ليس لها اي دور قتالي

الكاموف مع KH-35 قادره علي تحقيق تامين و القيام بمهام ASUW بمدي 400 كم. انطلاقا من البر اما مكافحة الغواصات فلها NH-90 و SH-2G مع العلم ان الجازيل و السي كينج كانت استطلاع فقط و ليس لها اي دور قتالي

متاكد ان السي كينج لم تكن تحمل سونارات او طوربيدات ؟

عموما اذا كنت عايز طيارة لمهام الاستطلاع ومش مهم انها تكون مسلحة .. ليه هتستخدم طيارة ثمينة زي الكاموف اغلب تسليحها وتجهيزها بري

واذا كنت هتستخدمها مسلحة ليه تستخدم حاجة ضد قطع السطح فقط دون الغواصات ؟

(عاجباني يعض الابتسامات في منتدى هندي فبستسخدمها هنا بعيد عن السياق
)

Egypt order 46 Kamov Ka-52K naval helicopters. The deal was announced on December 30, 2015.

Items: 46 Options: 0 Purchase Rights: 0
Contract Award: December 2015 Deliveries Start: 2016 Deliveries End: ?

متاكد ان السي كينج لم تكن تحمل سونارات او طوربيدات ؟

عموما اذا كنت عايز طيارة لمهام الاستطلاع ومش مهم انها تكون مسلحة .. ليه هتستخدم طيارة ثمينة زي الكاموف اغلب تسليحها وتجهيزها بري

واذا كنت هتستخدمها مسلحة ليه تستخدم حاجة ضد قطع السطح فقط دون الغواصات ؟

(عاجباني يعض الابتسامات في منتدى هندي فبستسخدمها هنا بعيد عن السياق
)
السي كينج و الجازيل البحريه و ايضا 4 كوماندو تحمل الصاروخ AS-12 و تتميز السي كينج بسونار مقطور و قدره حمل طوربيد ستينج راي الانجليزي
عموما كلها طائرات قديمه من نهايه السبعينات و خروجهم حتمي من الخدمه

السي كينج و الجازيل البحريه و ايضا 4 كوماندو تحمل الصاروخ AS-12 و تتميز السي كينج بسونار مقطور و قدره حمل طوربيد ستينج راي الانجليزي
عموما كلها طائرات قديمه من نهايه السبعينات و خروجهم حتمي من الخدمه

طيب يعني ليها دور قتالي بحري متخصص اهو
فكرة انك دلوقتي تشتري طائرات مخصصة فقط للاستطلاع غير واقعي .. كله دلوقتي بيتجه لمتعددة المهام في كل المجالات

بالمناسبة صحيح فيها ابتسامات حلوة كتيرة عسكرية في منتديات اجنبية .. مين اللي بيزودها عشان اقوله يضيفها

سؤال .. سفينتي الانزال الصينيتين اللي كان في اخبار عن تعاقدنا عليهم .. بتشيل كام مروحية ؟

طيب يعني ليها دور قتالي بحري متخصص اهو
فكرة انك دلوقتي تشتري طائرات مخصصة فقط للاستطلاع غير واقعي .. كله دلوقتي بيتجه لمتعددة المهام في كل المجالات

بالمناسبة صحيح فيها ابتسامات حلوة كتيرة عسكرية في منتديات اجنبية .. مين اللي بيزودها عشان اقوله يضيفها
حفيد الفاروق
لن تكون استطلاع فقط بل ستقوم بمهام ASUW ضد قطع السطح مع ترك مهام ASW المروحيه NH-90

تايب 071 تحمل 4 مروحيات ثقيله

لو نقول 2 مكافحة غواصات + 2 كاموف
يباه كده 4 كاموف للسفينتين + 2 احتياطي يباه 6

الميسترال بتشيل 16 ثقيل .. لو نقول 10 منهم كاموف و الباقي مكافحة غواصات و نقل
يبأه 20 للحاملتين + 5 ~ 10 احتياطي .. يعني بنتكلم في 25 - 30

يعني بنتكلم في حد أقصى 36 لكله

لو صح رقم 46 كاموف بحري .. يعني عندك 10 على الأقل زيادة ممكن يتم تخصيصهم دورية بحريه مثلا

شخصيا استبعد رقم 46 .. 32 رقم منطقي جدا

حفيد الفاروق
لن تكون استطلاع فقط بل ستقوم بمهام ASUW ضد قطع السطح مع ترك مهام ASW المروحيه NH-90

الـ nh-90 تستطيع القيام بمهام الاستطلاع ومكافحة قطع السطح والغواصات والعمل على القطع البحرية كالفريم والجويند في نفس الوقت .. وبالتالي فوجودها يعني لا محل للاعراب للكاتران في الاستطلاع البحري .

اما الكاتران هي مقاتلة برية محمولة بحريا تمتلك قدرات ثانوية في القتال البحري ضد سفن السطح
وبالتالي الكاتران لا تصلح لا للفريم ولا الجويند ولا لمهام الاستطلاع الساحلي

عموما مش هنختلف خلينا نستنى ونشوف

سؤال .. سفينتي الانزال الصينيتين اللي كان في اخبار عن تعاقدنا عليهم .. بتشيل كام مروحية ؟

معتقدش ان فيه حاملات مروحيات صينية .. 2 ميسترال اكتر من كافي لدخول حرب مروحيات
احنا لو احتجنا قدرات نقل برمائي فهتكون لقطع تحمل مدرعات ومشاة فقط

لو نقول 2 مكافحة غواصات + 2 كاموف
يباه كده 4 كاموف للسفينتين + 2 احتياطي يباه 6

الميسترال بتشيل 16 ثقيل .. لو نقول 10 منهم كاموف و الباقي مكافحة غواصات و نقل
يبأه 20 للحاملتين + 5 ~ 10 احتياطي .. يعني بنتكلم في 25 - 30

يعني بنتكلم في حد أقصى 36 لكله

لو صح رقم 46 كاموف بحري .. يعني عندك 10 على الأقل زيادة ممكن يتم تخصيصهم دورية بحريه مثلا

شخصيا استبعد رقم 46 .. 32 رقم منطقي جدا

شوف حضرتك طيب بما إنها نسخه بحريه فما توقعك بالنسبه للقواعد البحريه
شوف نقاط تمركزها هاتبقى فين وشوف مداها يوصل لفين وشوف تسلحها البحري
درجاته ومشتملاته تقدر تعمل إيه أمام القطع البحريه بعيداً عن تدخل قطعك البحريه
بمعنى شوف تهديدها يوصل لفين ؟

من الآخر زيادة الأعداد هو من أجل التمركز في القواعد البحريه ولسرعة رد الفعل
وضمان الردع البحري بمنتهى السرعه والإنجاز

عودة
أعلى