# رسميا "مروحيات روسيا" / عدد مروحيات الكا 52 البريه التى وقعتها مصر هو 46 مروحيه

بالنسبة للجدل الدائر بخصوص الاليجاتور والكاتران
الاليجاتور تم الاتفاق عليها وتوقيع العقود منذ حوالى 10 شهور واتدربنا عليها طيارين واطقم فنية وفامرها منتهى
ممكن يكون الصفقة 50 وتم تخفيضها ل 46 ..عادى او حدث لبس عند المحرر
سيبوها على اله المهم ان فيه جديد قادم

نسخة ال nh90 TTH مشتفش منها CSAR اعتقد حنكون اول ناس يطلبها :جدا:

نسخة ال nh90 TTH مشتفش منها CSAR اعتقد حنكون اول ناس يطلبها :جدا:
The Bundeswehr will receive the first customer to first create a new version with the designation Naval Transport Helicopter(NTH) -. Dt Marine transport helicopter. As aSea King -Ersatz he shall in particular as a -Helikopter be used. He also can be used as transport helicopters for are used or ordinary troops. As internal and external load, it can also transport material. He is the designation NH90 NTH (Naval Transport Helicopter) for the German Navy Sea Lion wear

The Bundeswehr will receive the first customer to first create a new version with the designation Naval Transport Helicopter(NTH) -. Dt Marine transport helicopter. As aSea King -Ersatz he shall in particular as a -Helikopter be used. He also can be used as transport helicopters for are used or ordinary troops. As internal and external load, it can also transport material. He is the designation NH90 NTH (Naval Transport Helicopter) for the German Navy Sea Lion wear
دي SAR مش CSAR مش حتلاقي عليها سلاح و ممكن متلقيش ذراع التزود بالوقود

كل سنه و انتا طيبين يا رجاله وًمصر بلدنا بخير وًتقدم و كل الامه ألعربيه و الاسلاميه
انا تقريبا بقالي سنه مشارك في المنتدي و كان شرف ليا اني اتعرفت علي أحسن ناس و أتشرف لو يعتبروني اخ ليهم زي ما انا باعتبرهم اخواتي
تحياتي لكل الأخوه المحترمين
و سنه سعيده علي الكل انشاء الله

كل سنه و انتا طيبين يا رجاله وًمصر بلدنا بخير وًتقدم و كل الامه ألعربيه و الاسلاميه
انا تقريبا بقالي سنه مشارك في المنتدي و كان شرف ليا اني اتعرفت علي أحسن ناس و أتشرف لو يعتبروني اخ ليهم زي ما انا باعتبرهم اخواتي
احنا الاسعد يا كبير :cool: كل سنة و انت طيب و معاك حته رابتور بجنوط 20 انش

و انت طيب و بالف خير و سلامه اسلام باشا الشرف لينا احنا اخي الحبيب

وانت طيب و بألف خير
سنه سعيده على الجميع

وانت بالصحه والسلامه دائما ان شاء الله
الشرف لينا يا كبير وانا بتكلم بجد والله ان ينتمى شخص لبلد ولد وتربى خارجها بهذا الشكل فده شئ يدل على الاصل الطيب

كتبت تعليق امبارح ارحب بيك وفرحتنا اننا شفنا تعليقك فاتمسح :confused:
ع العمم ملحوقه ....ليك شوقه ينيل

:تحية:

حتي تعليق الترحيب اتمسح؟ هيروحوا من ربنا فين
ليك شوقه يا كبير كل سنه و انت طيب

الف الف مبروك
لمصر الحبيبة
لاتوجد لدي اضافات
بعد كلام الكبار :)

بغض النظر عن المصادر اعتقد ان العدد المنطقي 50 برية و46 بحرية لأن بردو منطقيا 45 اباتشي غير كافية بالنسبة للتضخيم والتحديث الحاصل في كل افرع القوات المسلحة وبنفس الوقت اكثر من نصهم عدي عليه 20 سنة والتحديات القادمة كبيره ومتعددة بجانب تنويع مصادر السلاح والرد علي الدنائة الأمريكيه في منع توريد بعض السلاح والتكنولوجيا لمصر بجانب ان الكا52 فرصة كبيرة جدا وقفزه لسلاح الهيل الثقيل وستكون داعم قوي للقوات البرية وتخفيف حمل كبير علي الدبابات في المواجهة النظامية خصوصا انه يوجد ثغرات في سلاح الدبابات ومحتاجين دبابة جديدة بجانب الأبرامز مزودة بمنظومة سلبية وايجابية لتقليل من حدة منظومات والصواريخ المضادة للدروع واخرج كل الدبابات السوفيتيه وجزء كبير من الباتون بجانب ادخال مدرعة fiv جديدة وقوية ومدرعات مجنزرة كالنمر الصهيونية وغيرها عشان كدا بنقول المنطقي ان 50 للقوات البرية و46 للبحرية لان مش كلها للميسترال هناك للدوريات البحرية والمراقبة وهتشيل عبئ كبير علي لنشات الدورية وعلي لنشات زي الامبسدارو واللنشات الا من فئته وهتعوض ولو جزء من المهامات المتواجدة في طائرات مثل البايسون خصوصا بالرادار دا وتشكيلة الصواريخ بهذه المديات ستعطي اريحية اكثر في التعامل مع مواقف متعددة بجانب سيكون عدد ايضا يعمل كاحطياتي وايضا كغطاء لعمليات الأنزال علي الشواطئ وتهيئة الارض وتنظيفها لقوات الانزال وغيرها كتير من المهمات والفوائد للأعداد بالتوفيق لجيشنا ورجالة هيئة التسليح النجم الخفي

مفيش مناورة للجيش لا تشترك فيها القوات الجوية بكامل فصولها خصوصاً المروحيات بانواعها

و ان كنت بالمناسبة متفق تماماً معك

وانت طيب وبخير الشرف لينا انن تعرفنا علي رجل محترم مثلك تحياتي لك اخي العزيز

انا حاسس انه العدد الكبير ده دليل انها هتحل محل الجازيل في الدعم الجوي للتشكيلات البريه

انا حاسس انه العدد الكبير ده دليل انها هتحل محل الجازيل في الدعم الجوي للتشكيلات البريه
الجازيل خلاص علي 2020 هتشتغل مكانها الدرونز و المروحيات الثقيله حسب طبيعه العمليات

الجازيل لسه مشوارها طويل
وعند خروجها ستستبدلها بمروحية خفيفة وحتاخد حق التصنيع بردو زى الجازيل كون الجازيل رخيصة التشغيل
ولانها بدأت تستخدمها الشرطة المدنية بشكل كبير الان

احنا الاسعد يا كبير :cool: كل سنة و انت طيب و معاك حته رابتور بجنوط 20 انش

الجنوط موجوده و الرابتور في القاعده
لما بفكر كامريكي و بشوف فرق الامكانيات بتصعبو عليا قوي كام فيرجينيا علي كام حامله طائرات علي كام رابتور
شفتنا و احنا بندمر النايت هوك علشان بقا قديم و مش قد المقام و مصر بنركب صيني علي F16? يا عيني علي الفقير يا ولداه :D :D

وانت طيب و بألف خير
سنه سعيده على الجميع
شكرا يا حبيبي و ربنا يكرمك
وانت طيب وبخير الشرف لينا انن تعرفنا علي رجل محترم مثلك تحياتي لك اخي العزيز

حبيبي يا عمور و الشرف ليا

وانت بالصحه والسلامه دائما ان شاء الله
الشرف لينا يا كبير وانا بتكلم بجد والله ان ينتمى شخص لبلد ولد وتربى خارجها بهذا الشكل فده شئ يدل على الاصل الطيب
الله يكرمك يا عبد الرحمن الشرف ليا يا محترم و ربنا يحفظك

عودة
أعلى