مصر تطلب 4 قطع بحرية جديدة من DCNS واستمرار التفاوض حول القمرين الصناعيين العسكريين

طبعا القمرين الصناعيين خطوة فوق الممتازة لتفعيل أقصى قدرات الأسلحة الحديثة في مصر

لكن معليش ليه ال L`ADROIT من كتر الفلوس يعني

البديهي اتجه أولى لتدعيم الأسطول بقدرات AAW أو زيادة عدد الغواصات وأعتقد حتى همه أولى من ال 2 كورفيت GOWIND الزيادة

طبعا القمرين الصناعيين خطوة فوق الممتازة لتفعيل أقصى قدرات الأسلحة الحديثة في مصر

لكن معليش ليه ال L`ADROIT من كتر الفلوس يعني

البديهي اتجه أولى لتدعيم الأسطول بقدرات AAW أو زيادة عدد الغواصات وأعتقد حتى همه أولى من ال 2 كورفيت GOWIND الزيادة
هو عرض فرنسي و ليس طلب مصري يحتوي الكثير من المهاره من الفرنسيين مع تخفيض في الاسعار لجعله اكثر جاذبيه لمصر و يشمل
2 كورفيت جويند 2500 الخيار الاضافي للعقد الاصلي 2014 لاستمرار المشروع في لوريان بعد انتهاء القطعه المخطط بنائها هناك بجانب طبعا عقد اضافي بقيمه نصف مليار يورو
1 كورفيت جويند L`ADROIT و هو من انتاج حر للشركه تسلمته البحريه الفرنسيه في اكتوبر 2011 و خضع للعمل و التجارب لديها لمده 3 سنوات و لم يتم التعاقد عليه و الشركه تحاول تسويقه لمصر بعدد قطعه بسعر رمزي للترويج للمشروع من خلال التمويل او المشاركه
1 قطعه OPV من شركه فرنسيه للترويج للمنتج و اكتساب العميل المصري ضمن عملائها
و البندين الأخيرين رائي انه لا حاجه لمصر فيهم حتي و لو بنصف الثمن و مبلغ ال80 مليون يورو ممكن استخدامه لتسليح الجويند الاضافي او 2 مروحيه ASW للعمل عليهم او حتي حزمه من مروحيات UAV لصالح القطع الجديدة

التعديل الأخير:
Finally, Thales Alenia Space and Space Systems Airbus could complete negotiations and Saudi Arabia for the sale of several observation satellites

Finally, Thales Alenia Space and Space Systems Airbus could complete negotiations and Saudi Arabia for the sale of several observation satellites

يا سعادة الفرنسيين بارقام المبيعات
و لا الاطفال عندما ياخذون الحلوى
و يا حزن الامريكان هيهيهيهيهيهي ضحكات شريرة متقطعة

يا سعادة الفرنسيين بارقام المبيعات
و لا الاطفال عندما ياخذون الحلوى
و يا حزن الامريكان هيهيهيهيهيهي ضحكات شريرة متقطعة
لو حكمت المنطق شويه : هتلاقي ان الأمريكان هما اللي مش عاوزين و دي نقطه انا نفسي مش قادر افهمها business-wise
يعني : امريكا ترفض تديك تكنولوجيا معينه علشان التوازن في المنطقهً .. مثلا F15 و الأمرام امريكا عارفه انك مستحيل تجيب نفس القطعة دي من اي مكان ... مفهوم
إنما تمنع عنك تكنولوجيا تقدر تشتريها من مكان تاني انا دا مش فاهمه ( و بتكلم بيزنس مش سياسه و حتي السياسه تنتهي بانتهاء السبب )
يعني امريكا تقدر تبيع نفس التكنولوجيا اللي فرنسا هاتديها لمصر في ال satellites طالما انك كدا كدا هانشتريها
نفس الكلام علي الأمرام بعد ماناخد الميتيور
و برده الغواصات التقليديه : امريكا هيا اللي مش عاوزه تدخل السوق دا مع انها تقدر تعمل غواصه عاديه الدفع بتكنولوجيا عاليه جدا أفضل من الألمان و الروس و الفرنسيين و الكل هايشتري من امريكا
دا انا مش فاهمه
Sometimes America just doesn't make sense

لو حكمت المنطق شويه : هتلاقي ان الأمريكان هما اللي مش عاوزين و دي نقطه انا نفسي مش قادر افهمها business-wise
يعني : امريكا ترفض تديك تكنولوجيا معينه علشان التوازن في المنطقهً .. مثلا F15 و الأمرام امريكا عارفه انك مستحيل تجيب نفس القطعة دي من اي مكان ... مفهوم
إنما تمنع عنك تكنولوجيا تقدر تشتريها من مكان تاني انا دا مش فاهمه ( و بتكلم بيزنس مش سياسه و حتي السياسه تنتهي بانتهاء السبب )
يعني امريكا تقدر تبيع نفس التكنولوجيا اللي فرنسا هاتديها لمصر في ال satellites طالما انك كدا كدا هانشتريها
نفس الكلام علي الأمرام بعد ماناخد الميتيور
و برده الغواصات التقليديه : امريكا هيا اللي مش عاوزه تدخل السوق دا مع انها تقدر تعمل غواصه عاديه الدفع بتكنولوجيا عاليه جدا أفضل من الألمان و الروس و الفرنسيين و الكل هايشتري من امريكا
دا انا مش فاهمه
Sometimes America just doesn't make sense
a wise man said when in doubt always go around
امريكا شاكة فينا شك التنين عاملة زاي الزوج اللي شاكك في مراته بس مش قادر يصارح نفسه بالحقيقة فحيكمل بس على قرف القرف

a wise man said when in doubt always go around
امريكا شاكة فينا شك التنين عاملة زاي الزوج اللي شاكك في مراته بس مش قادر يصارح نفسه بالحقيقة فحيكمل بس على قرف القرف
الله يرحمه مستر وايزمان كان راجل بركه :D

مادام كدا كدا الزبون هايشتري يبقا الراجل يبيع و يكسب حتي لو الزبون هو العشيق
Business has no heart no morals

الله يرحمه مستر وايزمان كان راجل بركه :D

مادام كدا كدا الزبون هايشتري يبقا الراجل يبيع و يكسب حتي لو الزبون هو العشيق
Business has no heart no morals
آمين
لا في دي نضع البزنيس على جنب شوية
انت مش عارف اقراك بقالي 5 سنين و ليك حوادث خرق تكنولوجيا بالعبيط و بتلعب معايا بالشوكة و السكينة بعد ما كنت صلصال ، في لحظة ممكن تبيع و مش حينفع اصلح بالساهل لاني لسه غادر بيك و كل ما اقراك اغلط .. لا انا حستنى و نخليها قطع غيار و اللذي منه لحد ما نشوف اخرتها ايه لكن انا مش لاعب لعبة انا مش فاهمها

يعني تخيل معايا :
الغواصه هيلاري كلاس ( دفع عادي )
قمر تجسس اوباما ١
F16 V تسليم سريع كامله المواصفات
فرقاطهً Vegas ASW &Vegas AAW
و كام Atalanta Class corvette
F15E او F18E
باتريوت و شويه تحابيش دفاع جوي
بمواصفات محترمه
و سمحت ببيعهم لمصر بره المعونه
كان دخل حوالي 20 مليار دولار الاقتصاد الامريكي

وًنسيت كام LHD علشانً مصر
بص امريكا بتستهبل
٢٠ مليار و قربت دوله محوريه في المنطقهً ليا اكثر
و ضمنت مايلعبوش بعيد عني لمده ٣٠ سنه علي الأقل
بدل ما سمحت للروس و الفرنسيون بالحصول علي نفوز في منطقتي
سياسه أهو مَش بس بيزنس

يعني تخيل معايا :
الغواصه هيلاري كلاس ( دفع عادي )
قمر تجسس اوباما ١
F16 V تسليم سريع كامله المواصفات
فرقاطهً Vegas ASW &Vegas AAW
و كام Atalanta Class corvette
F15E او F18E
باتريوت و شويه تحابيش دفاع جوي
بمواصفات محترمه
و سمحت ببيعهم لمصر بره المعونه
كان دخل حوالي 20 مليار دولار الاقتصاد الامريكي
و ليه اصرف فلوس على عنصر غير مستقر في حين ان بقالي سنتين بمهد عنصر آخر ايراني
لو حاجي اصرف عليك كل دا لازم امهدك الاول ما انت مش حتاخد كل دا و تيجي في اول اختلاف ترميني ، مينفعش احسبها فلوس بس لازم اشوف البعد الاستراتيجي
و اللي اشتريته انت مبروك عليك يا سيدي لكن مش حتعلى عن كده في حد معين و الريسك الوحيد اللي عندي مش من شرائك من فرنسا و المانيا بالعكس دا انت كده بطمني مشكلتي فشرائك من روسيا
بس اي مغامرة ليها تمن عموما لحد ما اضمن الامور و متكنش فشل موقع باسمي قيمته 20 مليار من فلوسي ;) it won't look good

وًنسيت كام LHD علشانً مصر
بص امريكا بتستهبل
٢٠ مليار و قربت دوله محوريه في المنطقهً ليا اكثر
و ضمنت مايلعبوش بعيد عني لمده ٣٠ سنه علي الأقل
بدل ما سمحت للروس و الفرنسيون بالحصول علي نفوز في منطقتي
سياسه أهو مَش بس بيزنس
LHD مفيش في امريكا التاروا كلاس طلعت خلاص و كانت مياله ل LHA اكتر ، فيه LHA و دي معناها جوينت و كده اسرائيل حطلتم جوينت و كمان stovl على حاملة
و ديني ما انت شامم ال oval office تاني و مش حتكمل فيه اساسا ؛ث:

و ليه اصرف فلوس على عنصر غير مستقر في حين ان بقالي سنتين بمهد عنصر آخر ايراني
لو حاجي اصرف عليك كل دا لازم امهدك الاول ما انت مش حتاخد كل دا و تيجي في اول اختلاف ترميني ، مينفعش احسبها فلوس بس لازم اشوف البعد الاستراتيجي
و اللي اشتريته انت مبروك عليك يا سيدي لكن مش حتعلى عن كده في حد معين و الريسك الوحيد اللي عندي مش من شرائك من فرنسا و المانيا بالعكس دا انت كده بطمني مشكلتي فشرائك من روسيا
بس اي مغامرة ليها تمن عموما لحد ما اضمن الامور و متكنش فشل موقع باسمي قيمته 20 مليار من فلوسي ;) it won't look good

LHD مفيش في امريكا التاروا كلاس طلعت خلاص و كانت مياله ل LHA اكتر ، فيه LHA و دي معناها جوينت و كده اسرائيل حطلتم جوينت و كمان stovl على حاملة
و ديني ما انت شامم ال oval office تاني و مش حتكمل فيه اساسا ؛ث:

كله بالاتفاق يعني لما مصر فكرت في غواصه ايام مبارك ( و طبعا امريكا ادت الجرين لايت ) كانت امريكا اتفقت مع مصر علي الغواصه هيلاري كلاس ٢+٢ و امكانيه الزياده و نفس الكلام لاسرائيل
لما مصر حبت تجيب الرافال و الميسترال و الفريم و و و و كانت امريكا عرضت نفس المواصفات و تسليم سريع
يعني مفيش مخاطره اقتصاديه بالعكس مكاسب بالجمله اقتصاديا و سياسيا
يعني ميج كانت ماتت و داسو كانت لسه بدلل علي الاموره بتاعتها
اما سياسيا : طول ما انتا كرئيس امريكي محافظ علي تفوق اسرائيل النوعي مفيش مشكله
دا رأي و انا عارف انا بفكر بيزنس اكتر منه سياسه

كله بالاتفاق يعني لما مصر فكرت في غواصه ايام مبارك ( و طبعا امريكا ادت الجرين لايت ) كانت امريكا اتفقت مع مصر علي الغواصه هيلاري كلاس ٢+٢ و امكانيه الزياده و نفس الكلام لاسرائيل
لما مصر حبت تجيب الرافال و الميسترال و الفريم و و و و كانت امريكا عرضت نفس المواصفات و تسليم سريع
يعني مفيش مخاطره اقتصاديه بالعكس مكاسب بالجمله اقتصاديا و سياسيا
يعني ميج كانت ماتت و داسو كانت لسه بدلل علي الاموره بتاعتها
اما سياسيا : طول ما انتا كرئيس امريكي محافظ علي تفوق اسرائيل النوعي مفيش مشكله
دا رأي و انا عارف انا بفكر بيزنس اكتر منه سياسه
جميل بس الوضع السياسي حاليا للمنطقة و لمصر و للعلاقات المصرية الامريكية بتداخلتها القديمة و الحديثة بيمنع الاتفاق دا و عشان مننجزفش
خلينا ناخودها تقنيا بالنسبة لتفوق اسرائيل النوعي

• مقابل الفريم = ارلي بيرك كارثة لن تسمح بها اسرائيل حتى لو شلت نص خلاياها و قصيت نص قدرة ال spy-1
  • مقابل الجويند = LCS شغال
  • مقابل الميسترال = امريكا او واسب كلاس خلاط كوارث في بعضه و حيؤدي لتصدير الجوينت بي و بالتالي يجيب لبن جوريون ازمة قلبية في قبرة و للوبي الاسرائيلي اسهال بريحة جبنة شيدر
  • مقابل الرافال = اف 16 بلوك اعلى من الفايبر او اف 15 نسخة خاصة ، كارثة للعلاقات مع اسرائيل
  • مقابل التايب حقيقي معنديش خلفية عن الهيلاري كلاس بس كان حيبقى one time project مش عملي الا لو ناويين يدخلو السوق و تجوازنا الامر لان دا تخطيط تسعينات و اعتقد اسرائيل مكنتش حترضى بالمواصفات الالمان افضل في التقليدي بس عموما مش قضية تدبر و شغال
خلينا نتفق مهما احيت الصفقات المصرية داسو و ميج لكن مش الشئ اللي هوا يعني 3 مليار لدا و 2 مليار لدي ميج محتاجه 15 مليار بالراحة عشان تقف على رجلها ، لوكهيد كده كده واخده عقد ال F-35 معدي ال 600 مليار يعني ضمنت نفسها و نورثورب جرومن معاها ال B-3 ضمنت نفسها و بوينج شغاله سعودي اسرائيلي و اوشكوش ضمنت ال JLTV و جنرال داينامكس ماسكه البحرية الله ينور من ارلي بيرك لفيرجينيا كلاس دا غير البري و رايثون بتخدم على الكل فصراحة محدش محتاج حاجة
فحقيقي مفيش داعي للمخاطرة بالنسبالهم دلوقتي و انت كده كده زبط امورك فالمفروض كله مرتاح نوعا ما خصوصا ان ايران على الخط قلبت نمر

التعديل الأخير:
جميل بس الوضع السياسي حاليا للمنطقة و لمصر و للعلاقات المصرية الامريكية بتداخلتها القديمة و الحديثة بيمنع الاتفاق دا و عشان مننجزفش
خلينا ناخودها تقنيا بالنسبة لتفوق اسرائيل النوعي

• مقابل الفريم = ارلي بيرك كارثة لن تسمح بها اسرائيل حتى لو شلت نص خلاياها و قصيت نص قدرة ال spy-1
  • مقابل الجويند = LCS شغال
  • مقابل الميسترال = امريكا او واسب كلاس خلاط كوارث في بعضه و حيؤدي لتصدير الجوينت بي و بالتالي يجيب لبن جوريون ازمة قلبية في قبرة و للوبي الاسرائيلي اسهال بريحة جبنة شيدر
  • مقابل الرافال = اف 16 بلوك اعلى من الفايبر او اف 15 نسخة خاصة ، كارثة للعلاقات مع اسرائيل
  • مقابل التايب حقيقي معنديش خلفية عن الهيلاري كلاس بس كان حيبقى one time project مش عملي الا لو ناويين يدخلو السوق و تجوازنا الامر لان دا تخطيط تسعينات و اعتقد اسرائيل مكنتش حترضى بالمواصفات الالمان افضل في التقليدي بس عموما مش قضية تدبر و شغال
خلينا نتفق مهما احيت الصفقات المصرية داسو و ميج لكن مش الشئ اللي هوا يعني 3 مليار لدا و 2 مليار لدي ميج محتاجه 15 مليار بالراحة عشان تقف على رجلها ، لوكهيد كده كده واخده عقد ال F-35 معدي ال 600 مليار يعني ضمنت نفسها و نورثورب جرومن معاها ال B-3 ضمنت نفسها و بوينج شغاله سعودي اسرائيلي و اوشكوش ضمنت ال JLTV و رايثون بتخدم على الكل فصراحة محدش محتاج حاجة
فحقيقي مفيش داعي للمخاطرة بالنسبالهم دلوقتي و انت كده كده زبط امورك فالمفروض كله مرتاح نوعا ما خصوصا ان ايران على الخط قلبت نمر

الهيلاري كلاس دي اختراعي يا كوتش
بما ان امريكا ما بتصنعش دفع عادي فانا سمتها هيلاري كلاس

اما الباقي و كلامك سليم لاكن كان ممكن تتظبط احنا بنتكلم علي ٢٠ مليار و اكيد هايزيدوا كمان
امريكا ظبطت الامباسيدور حسب طلبات مصر
و البحر يحب الزياده و الشركات دي علي استعداد تعمل لبن العصفور لو هايجيب ربح

@Sam7
batteryneon @batteryneon
الموقف الامريكي سياسي فوقي و صدقني حتي الان امريكا تنظر للامر علي انه مجرد تمنع علي سياستها ليس اكثر و تدارك الامر سهل و مؤكد حسب تفكير الساسه بعكس المؤسسه العسكريه الاكثر فهم و تقييم للموقف
و طبعا هذه حسابات خاطئه و غبيه ايضا بس هم معذورون تعودوا علي هذا لعشرين سنه ماضيه

@Sam7
batteryneon @batteryneon
الموقف الامريكي سياسي فوقي و صدقني حتي الان امريكا تنظر للامر علي انه مجرد تمنع علي سياستها ليس اكثر و تدارك الامر سهل و مؤكد حسب تفكير الساسه بعكس المؤسسه العسكريه الاكثر فهم و تقييم للموقف
و طبعا هذه حسابات خاطئه و غبيه ايضا بس هم معذورون تعودوا علي هذا لعشرين سنه ماضيه

كلامك صحيح يا استاذنا و ربنا يسهل و نشوف تغيير علي نص او اخر السنه دي بالكتير
السياسه الامريكيه الحاليه تجاه مصر ماينفعش تستمر اكثر من كدا

كلامك صحيح يا استاذنا و ربنا يسهل و نشوف تغيير علي نص او اخر السنه دي بالكتير
السياسه الامريكيه الحاليه تجاه مصر ماينفعش تستمر اكثر من كدا

ليه مينفعش تستمر أكتر من كدة ؟؟؟

ببساطة محدش خسران منهم حاجة

ليه مينفعش تستمر أكتر من كدة ؟؟؟

ببساطة محدش خسران منهم حاجة

واحشني يا واد يا دوك

بالنسبه للمريكان: سياسه اوباما خلتهم يخسروا ارض كانت تعتبر من مناطق نفوذهم المعروفه
و مش بس بيخسروها لا دول بيخسروها لخصومهم التقليديين و دا اكتر حاجه مسببه قلق هنا
الحرب مش جيش قصاد جيش بس الحرب برده حروب نفوذ و مواطئ قدم و طبعا انتا عارف الكلام دا
خاصه في منطقه مضطربه زي الشرق الاوسط الكل بيحارب علي موطئ قدم
متخيل ايه اللي ممكن يحصل لو مصر اتعرض عليها الصفقه التي لا يمكن رفضها و غيرت سياستها و سمحت للروس او الصينيين او الاثنين باقامه قواعد بحريه علي ارضها؟؟؟
كل دي احتمالات تتم دراستها و الامريكان مقلقيين من التقارب المصري الروسي الصيني

بالنسبه لمصر: مش من الصح او العقل ان تكون ليك علاقات مضطربه او اقل من المستوي الطبيعي مع اكبر دوله في العالم
و الموضوع مش طياره او صاروخ امريكا تديهولنا .... امريكا تتحكم في معظم الخيوط من سياسه لاقتصاد لمساعدات( و لا اقصد مساعدات امريكيه ) لاستثمارات ... الخ

فعوده العلاقات لمستواها الطبيعي هو امر حتمي و مصلحه استراتيجيه للبلدين

عودة
أعلى