وفد مصري يزور حامله الطائرات الامريكيه هاري ترومان

jhenen

عضو
التفاعل
2,622 2 0
من صفحه السفاره الامريكيه في مصر علي الفيس بوك

اوباااااا بقى
اتمنى الحقيقة عند وضوح شكل البحرية المصرية على 2020 ان نشارك في مناورات ال RIMPACK الامريكية فلا يوجد ما هو افضل منها للتمرس في مهام ال naval and maritime exercises مع اعتي بحريات العالم في اكبر و اقوى حوض مائي على الكوكب ، سنكتسب خبرات روعة

واضح جدا أن الأمريكان بيحاول يرجعوا الود القديم ... الي اتفرج علي مناظره الحزب الجمهوري امبارح هيعرف أن العلاقات مع الأمريكيان هتتحسن جدا يمكن اكتر من أي وقت فات ... ده طبعا لو الجمهوريين كسبوا الانتخابات السنه الجايه

اوباااااا بقى
اتمنى الحقيقة عند وضوح شكل البحرية المصرية على 2020 ان نشارك في مناورات ال RIMPACK الامريكية فلا يوجد ما هو افضل منها للتمرس في مهام ال naval and maritime exercises مع اعتي بحريات العالم في اكبر و اقوى حوض مائي على الكوكب ، سنكتسب خبرات روعة
اعتقد ان مناورات النجم الساطع ستعود فى وقت قريب

اوباااااا بقى
اتمني فعلا
لكن تفتكر ممكن نروح لابعد من الميسترال

اتمني فعلا
لكن تفتكر ممكن نروح لابعد من الميسترال
لا ممكن بعد 10 - 15 سنة احتمال بسيط يكون في حاملة
كل شئ يعتمد على نواة بحريتك القتالية من مدمرات و فرقاطات و غواصات و قاعدة دعم صناعي

ياسلام لو نتعاقد على FA 18 ADVANCED SUPER HORNET لدعم القوات البحرية :rolleyes:

مش عايزين إف 16 منكم تاني :cool:

أنا بحلم طبعا :oops: والحلم دا بالذات مش هيتحقق :mad:

حسبي الله ونعم الوكيل فيكم يا أمريكان :(سابقييين العالم

التعديل الأخير:
لا ممكن بعد 10 - 15 سنة احتمال بسيط يكون في حاملة
كل شئ يعتمد على نواة بحريتك القتالية من مدمرات و فرقاطات و غواصات و قاعدة دعم صناعي
بص انا شبة متاكد ان الموضوع فى الخطة التسليحية لنا على الاقل ممكن نتحرك فى هذا الامر فى 2025
لكن كن على يقين انك لن تتحرك الا من خلال تامين نفسك من خلال نوعية طائرات تستطيع الاقلاع من على حاملات الطائرات ولا اعتقد انها ستكون روسية

بص انا شبة متاكد ان الموضوع فى الخطة التسليحية لنا على الاقل ممكن نتحرك فى هذا الامر فى 2025
لكن كن على يقين انك لن تتحرك الا من خلال تامين نفسك من خلال نوعية طائرات تستطيع الاقلاع من على حاملات الطائرات ولا اعتقد انها ستكون روسية
هي رافال مع تاكيدات توجه الامارات لها يبقى فرص خط انتاج لنا و لهم بتتحقق اكتر و ساعتها تتفاوض مع فرنسا على نسخة البحرية .. الروسي بطاطس و الصيني سلطه و موضوع ال STOVL مطاطي و غير مضمون سواء جوينت او غيرها
موضوع الحاملة عموما مش قبل ما نخلص من موضوع التشكيل القتالي المرافق للميسترال و بالتالي اللي حيرافق الحاملة و لحد الآن زيرو خطوات ... اشاعات تايب 071 و اخبار غريبة عن تايجر و جريجوفيتش و سونج في النص محشورة
و مفيش خطوة واحدة صحيحة AAW فرنسي و لا حتى تظبيط الفريم اللي من غير استر 30 و لا صواريخ دي .... مينفعش انت عايز 6 فريم براحة fully loaded عشان حتى لما تكلم الامريكان انك تشارك في الريمباك يبقى اسمك عندك بحرية

التعديل الأخير:
اشمعني
اصلا مين ممكن يمدك بحاملات طائرات جديدة غير الروس

ياسلام لو نتعاقد على FA 18 ADVANCED SUPER HORNET لدعم القوات البحرية :rolleyes:

مش عايزين إف 16 منكم تاني :cool:

أنا بحلم طبعا :oops: والحلم دا بالذات مش هيتحقق :mad:

حسبي الله ونعم الوكيل فيكم يا أمريكان :(سابقييين العالم

طيارة قليلة الادب الصراحة :D بلا رافال بلا داسو يا راجل

هي رافال مع تاكيدات توجه الامارات لها يبقى فرص خط انتاج لنا و لهم بتتحقق اكتر و ساعتها تتفاوض مع فرنسا على نسخة البحرية .. الروسي بطاطس و الصيني سلطه و موضوع ال STOVL مطاطي و غير مضمون سواء جوينت او غيرها
موضوع الحاملة عموما مش قبل ما نخلص من موضوع التشكيل القتالي المرافق للميسترال و بالتالي اللي حيرافق الحاملة و لحد الآن زيرو خطوات ... اشاعات تايب 071 و اخبار غريبة عن تايجر و جريجوفيتش و سونج في النص محشورة
و مفيش خطوة واحدة صحيحة AAW فرنسي و لا حتى تظبيط الفريم اللي من غير استر 30 و لا صواريخ دي .... مينفعش انت عايز 6 فريم براحة fully loaded عشان حتى لما تكلم الامريكان انك تشارك في الريمباك يبقى اسمك عندك بحرية

بطاطس وسلطة كده ماقدميش غير حل واحد احضر طبق الرز ايوه جوعتنى هههه
بس تعتقد مين اللى عيشدلنا الحاملة لا اعتقد امريكا ممكن فرنسا تانى انا شخصيا لا افضل روسيا فى الحاملات

بطاطس وسلطة كده ماقدميش غير حل واحد احضر طبق الرز ايوه جوعتنى هههه
بس تعتقد مين اللى عيشدلنا الحاملة لا اعتقد امريكا ممكن فرنسا تانى انا شخصيا لا افضل روسيا فى الحاملات
لووووووووووووووووول يا باشا طاجن رز بالكبده لو عايز كمان :p
فرنسا طبعا ملهاش ، يا جماعة في شراكة مع dcns خلاص كده اي قطعة بحرية جديده كبيرة صغيرة حتطلع من ترسانة المصريين برعاية فرنسية ربنا يستر على التوافق المستقبلي السياسي معاهم فقط

انا كنت محظوظ برؤية هذه الحامله اثناء مرورها من قناة السويس وانا راجع من الإسماعيليه بالصدفه ساعتها نزلت من العربيه وفضلت مذبهل امامها وهي بتعدي وبتفرج علي قطع التأمين الخاصه بيها بصراحه منظرها كان مهيب بكل معني الكلمه منظر يشدكـ ويخليكـ تبكي وتقول امتي يا بلد :D ..

عودة
أعلى