JF-17 Block III تدخل الخدمة في 2016

تفتكر عندنا رفاهية تمويل لمشروع زي دة
بكل مميزاتة وعيوبة ولا اركز علي الباك فا مضمونة

والله لو بتسالني عن رايي احنا لو دخلنا شريك في المشروع الصيني بتمويل ده معناه ان هيكون لينا كلمه في توجهه .. لكن مشروع الباك فا هتاخد المعروض عليك وخلاص والروس بخلا في تصديراتهم عن الصينيين

عموما انا لو حر تماما هروح للاف 35 :D
او تنتظر للرافال ng بعد 2030 :D

والله لو بتسالني عن رايي احنا لو دخلنا شريك في المشروع الصيني بتمويل ده معناه ان هيكون لينا كلمه في توجهه .. لكن مشروع الباك فا هتاخد المعروض عليك وخلاص والروس بخلا في تصديراتهم عن الصينيين

عموما انا لو حر تماما هروح للاف 35 :D
او تنتظر للرافال ng بعد 2030 :D

انا مش متفائل بالرافال ng دي للامانة ...

هتفضل طيارة 4+ قادرة لكن التصميم نفسه صعب يبقى جيل خامس :D

ما هو التصميم هيتغير :)
هتتغير مداخل الهواء وبعض الخطوط في الطائرة + استخدام جيل احدث من طلاء الرام + حمولة اسلحة داخلية
مش هتكون طبعا زي الاف 35 لكن بصمتها هتنخفض كثيرا عن بصمتها المنخفضة الحالية

Rafale NG (after 2030): new structure, RCS reduction, more powerful engines, sensors on the entire surface of the aircraft, DIRCM (Directional Infrared Counte-Measures) with laser turrets. Cooperation with drones; Rafale NG could become a platform managing a patrol of several drones

Rafale NG (after 2030): new structure, RCS reduction, more powerful engines, sensors on the entire surface of the aircraft, DIRCM (Directional Infrared Counte-Measures) with laser turrets. Cooperation with drones; Rafale NG could become a platform managing a patrol of several drones

دي أهم نقطة ... الدرونز بقت مدياتها أكبر من المقاتلات

متخيل مستقبلاً بيبي درون بتصميم شبحي صعب جداً يكتشف مسلحة بصاروخ ميكا حراري مخبئ داخل البدن بيتواصل مع طائرة رافال لاقتناص هدف ...

الطائرة JF-17 Block III لن يتم بها اى تغيير فى الهيكل واعلن مؤخرا ان سيتم بعض الافيونكس المستخدمة فى الطائرة J-10B بها ضمن التطوير الرئيسى الذى سيشمل فقط ادماج رادار AESA وخوذة جديدة اى ان ما يطمح فى اى تغييرات حقيقيه فى الطائرة مستقبلا واهم......

سيظل الصرصور صرصورا

:D:D
و كذلك بود تهديف جديد و لنظام IRST للأشعة تحت الحمراء و سيتم زيادة نسبة المواد الصناعية المركبة لتخفيف الوزن و زيادة حمولة الأسلحة ل 6 طن و زيادة السرعة من 1.8 ماخ حاليا الى أكثر من 2 ماخ و زيادة قدرتها على المناورة علما ان قدرتها على المناورة حاليا 8.5 G و هى قدرة ممتازة جدا خصوصا أن أعلى قدرة على المناورة للمقاتلات هى 9 G

عودة
أعلى