الكرملين : ايران مهتمه بالحصول على جميع انواع الاسلحه الروسيه وليس فقط ال (S-300)

هوا فيه قمه مناخ تاني? مش كانو لسه عاملين قمه من فتره
بلا مناخ بلا هم يسيبو الناس تبني و تشغل مصانع خللي الغلابه ياكلو عيش

بص يا معلم : القمم دي كله مابيقاش فيها وقت لاي ٢ رؤساء يقعدوا مع بعض في مباحثات طويله لان كل القاده بيحاولوا التواصل مع اكبر عدد ممكن من القاده الاخرين
اللي ممكن يتم ان بيتفقوا علي لقاء قريب او دعوه رسميه او طلب خاص يتم التناقش فيه بعدين
يعني ترتيبات للقاءات اكتر منها لقائات كلام اكتر منه فعل
شكرا على رد حضرتك و شكرا على الاهتمام . بس انا كنت بلمح لفكره هل السيسي ممكن يقابل اوباما على اساس في فرنسا و ارض محيده وكده يعني .ولا في السياسه مفيش الكلام ده

بالنسبة للبطاريات معلومة موكدة من ثاندر
والباقى امرواقع وحقيقة
اصلى بالنسبه ل ميج 35 الكلام ان الردار ونظام الرصد هو هو ايه الى ممكن يضاف غير ذلك يجعلها اقوى من الروسى

شكرا على رد حضرتك و شكرا على الاهتمام . بس انا كنت بلمح لفكره هل السيسي ممكن يقابل اوباما على اساس في فرنسا و ارض محيده وكده يعني .ولا في السياسه مفيش الكلام ده
العفو يا اخي
انا اسمي اسلام بلاش حضرتك
سيبك من اوباما هو مابيحبش السيسي و لا اعتقد ان اوباما هايقعد مع السيسي
اوباما بيبعت رجالته للسيسي زي ما انتا اكيد تابعت الفتره الاخيره

و مين قال ان اسرائيل لم تهتم? و ما اسباب طلب اسرائيل رفع المساعدات الامريكيه? رغم ان اسرائيل سيكون لديها طائرات جيل خامس
لك ان تقرأ اليديعوت احرونوت او الهاأرتز او الجيروساليم بوست و ستدرك ما اقول
و الموضوع لن يتوقف علي ال S300 و تلك المشكله
بالتوفيق
لو رات اسرائيل ان الاس300 سيكون موضع تهديد لمقاتلاتها لما سمحت لروسيا
فروسيا اقرت اكثر من مرة ان امن اسرائيل من المسلمات لديهم
ايام حسني مبارك والعلاقات المصرية الامريكية في اوجها كانت المقاتلات المصرية مجردة من الاسلحة الهجومية
التفوق الاسرائيلي تعهدت به القوى العظمى

ايام حسني مبارك والعلاقات المصرية الامريكية في اوجها كانت المقاتلات المصرية مجردة من الاسلحة الهجومية
حاضر ال S300 وال Mig35 والدفاع الجوى المصرى كله والرافال وجميع اسلحة الجيش المصرى ليس لها اى فائدة ضد اسرائيل لها فائدة فقط ضد جزر القمر
طيب بنائا على كلامك كان الاتحاد السوفييتى يعطينا الاسلحة اللى حاربنا بيها اسرائيل والدفاع الجوى كان منهم واغتصب الطيران الاسرائيلى ده تعتبر انه ايه ؟
ياريت نسيبنا من الكلام اللى لا يسمن ولا يغنى ده لان بصراحة زهقنا منه

حاضر ال S300 وال Mig35 والدفاع الجوى المصرى كله والرافال وجميع اسلحة الجيش المصرى ليس لها اى فائدة ضد اسرائيل لها فائدة فقط ضد جزر القمر
طيب بنائا على كلامك كان الاتحاد السوفييتى يعطينا الاسلحة اللى حاربنا بيها اسرائيل والدفاع الجوى كان منهم واغتصب الطيران الاسرائيلى ده تعتبر انه ايه ؟
لماذا التحسس الزائد من كلامي
موضوع ان الاس300 والاس400 لايخترق اصبح من الماضي
هذا فيديو يوضح الموضوع

انا لم اقل ان السلاح الروسي خردة ولكن هناك فارق

هذا فيديو يوضح الموضوع

جاوب على سؤالى الاول وبنفس مبداك هناك سيناريوهات لاسقاط حتى F22

هذا فيديو يوضح الموضوع

جاوب على سؤالى الاول وبنفس مبداك هناك سيناريوهات لاسقاط حتى F22

اخونا العضو صبي زهران بيسءل يا رجاله بلاش تهور احنا بنتناقش ;)

اخونا صبي زهران : لا يوجد منظومه علي وجه الارض لا يمكن اختراقها دا اولا
يعني الً S500 و S700 لما يصنعوه سيوجد طرق لاختراقهم و دا امر مسلم و منطقي
و ال F22 هاييجي وقت وًسيتم اسقاطها بطريقه او. باخري ودا منطق انً كل تكنولوجيا ليها او سيوجد ليها تكنولوجيا مضاده
قيس علي كده ايضا كافه انظمه الدفاع الجوي الامريكي
اما بالنسبة لروسيا و اسرائيل : أمن اسرائيل ليس أولويه لأي نظام سياسي الا أمريكا
مثلا ألمانيا باعت لمصر type 209 و فرنسا ألرافال و المسترال الخ
هل تعتقد ان كل تلك الصفقات و غيرها ليست خطر علي أمن اسرائيل ؟ مصر لو صنعت او اشترت طلقه لبندقية و ليس صاروخ سيكون خطرا غلي أمن اسرائيل
مصر هي الدولهً ألعربيه الوحيدة علي خط المواجه مع اسرائيل
فا ال s300 سيضيف قوه دفاعيه هاءله لمنظومتنا الدفاعية الجوية
أرجو ان أكون أفدتك

اخونا العضو صبي زهران بيسءل يا رجاله بلاش تهور احنا بنتناقش ;)

اخونا صبي زهران : لا يوجد منظومه علي وجه الارض لا يمكن اختراقها دا اولا
يعني الً S500 و S700 لما يصنعوه سيوجد طرق لاختراقهم و دا امر مسلم و منطقي
و ال F22 هاييجي وقت وًسيتم اسقاطها بطريقه او. باخري ودا منطق انً كل تكنولوجيا ليها او سيوجد ليها تكنولوجيا مضاده
قيس علي كده ايضا كافه انظمه الدفاع الجوي الامريكي
اما بالنسبة لروسيا و اسرائيل : أمن اسرائيل ليس أولويه لأي نظام سياسي الا أمريكا
مثلا ألمانيا باعت لمصر type 209 و فرنسا ألرافال و المسترال الخ
هل تعتقد ان كل تلك الصفقات و غيرها ليست خطر علي أمن اسرائيل ؟ مصر لو صنعت او اشترت طلقه لبندقية و ليس صاروخ سيكون خطرا غلي أمن اسرائيل
مصر هي الدولهً ألعربيه الوحيدة علي خط المواجه مع اسرائيل
فا ال s300 سيضيف قوه دفاعيه هاءله لمنظومتنا الدفاعية الجوية
أرجو ان أكون أفدتك
الاف 22 لو اختبرت بشكل حقيقي ممكن اسقاطها
لكن الاس300 فاختراقة وضربة ليس بمثل مايخيل للبعض
مثلا الباتريوت جرب في اكثر من مناسبة وكان على الموعد
اما الاس300 فاختبر عدة مرات وكان نتائجة غير مشجعه
انا اتكلم عن ايران ولكن تم ادخال مصر فقط للتدليل

لاف 22 لو اختبرت بشكل حقيقي ممكن اسقاطها

و اين تم اختراق ال S300 ?

الاف 22 لو اختبرت بشكل حقيقي ممكن اسقاطها
ال S300 فى مصر سيكون ضمن منظومة متكاملة ولن يكون هو خطط الدفاع الوحيد باقى الدفاع الجوى سواء قصير او متوسط المدى هو على اعلى درجة من الكفاءة لذا لا تقارن بين الدفاع الجوى المصرى والايرانى

عموما موضوع إعادة تسليح الجيش الإيراني بعد رفع الحظر هو أمر طبيعي جدا وهو ((طبيعةالأشياء ))وبديهياتها ولا أجد اية غرابه فيه...فهل يوجد عاقل يعتقد أن إيران سوف يبقى سوف تبقى ابد الأبديه تحت الحصار الدولي....ارجوكم يا اخوه شوية عقل ..
من جانب آخر نعم موضوع إعادة بناء وتسليح وتحديث الجيش الإيراني أمر مقلق ومحزن بكل تأكيد ولا يجب أن نخفي ذلك أو أن نكذب على أنفسنا،ولكن من جانب آخر نحن -دول مجلس التعاون الخليجي-نملك العديد المميزات والأوراق التي تكفل لنا الوقوف على أرض ثابته دون وجل...منها:-
-دول الخليج لديها مايكفيها ويزيدمن قدرات عسكريه للدفاع عن انفسها ورد وصد اي عدوان إيراني على أراضيها حتى المدى البعيد بعد تحديت وتطوير الجيش الإيراني.
-دول الخليج هي بالأساس دول مسالمه ذات قيادات عاقله لن تفكر نهائيا في يوم الأيام الدخول مغامرة متمثلة بمهاجمة إيران في عقر دارها
-دول الخليج بقدرتها الاقتصادية والمالية والمتمثلة بسيطرتها على اكثر 40%من احتياطيات العالم من النفط وغيرها من قدرات غازيه يضمن لها بأن تبقى في مركز اهتمام العالم دوما ولن يسمح لأي كان بالقيام بمغامرات غير محسوبة اتجاه تلك الدول
-دول الخليج ومن خلال سياستها المعتدلة استطاعت أن تنسج شبكة علاقات مميزه إقليميه ودولية وتحالف عسكريه و تواجد عسكري دولي على الارض الخليجيه لضمان استقرار وسعادة مواطنيها
خلاصة الموضوع رغم القلق الكبير اتجاه إعادة تسليح إيران لان أن دول الخليج تقف بثقه ..

المملكة العربية السعودية مستعدة جيدا للعدو المجوسي الجبان الذي لا يستطيع المواجهة ونحن ميزانيتنا العسكرية ثالث أكبر ميزانية في العالم في وقت أن العدو المجوسي القذر تسليحه من الحرب العالمية الثانية وعليه عقوبات ففي حالة أنهم قاموا بعقد صفقات عسكرية سنعقد صفقات أكبر منها وأفضل منها ونحن لها بإذن الله العزيز الحكيم كما أن لدينا من الأسلحة والقوة مايردع إيران وماهو أكبر من إيران وحسبنا الله ونعم الوكيل هو مولانا نعم المولى ونعم النصير

ماعند روسيا غير الدفاع الجوي ومقدور علية . اهم شي مايشترون سلاح غربي

عودة
أعلى