الآن الضيف يعلن بدء عملية طوفان الاقصى

ما هو مستقبل الحرب الفليسطينية الاسرائيلية

• يستمر نتياهو في حكومة اسرائيل وتستمر الحرب

الأصوات: 140 55.3%
  • تنتهي الحرب وتعترف اسرائيل بالهزيمة بعدم القضاء على حماس

الأصوات: 113 44.7%

• مجموع المصوتين
    253
انت عامل زى اللى عنده ابن سمع كلام أصحابه الفاسدين و لما وقع قعدت إنت و اخواته و ولاد عمه و اخواله تتفرجون عليه من البلكونه و تشربون الشاى و تقولوا له نادى بقي على اصحابك خليهم ينفعوك

والله لو كان ما يسمع الكلام وسمع كلام اعدائي وعملها قد راسه.. اكيد الومه، اساعده في حل المصيبة اللي عملها؟ اكيد..

لكن سألومه علشان ما كررهاش مرة اخرى.. لو كنت فعلا ابوه يبقى يسمع كلام.

و أنا مصري و بقول أهلا و سهلا في بلد الضيوف
كده خربانه و كده خربانه
صفقة القرن بقى صفة الناب
لكن الدم اللي بيسيل ده حرام السكوت عليه و هنتحاسب عليه
نفتح المعبر و نعديهم.
و الدور جاي على كل فريق نشجب و ندين و نستنكر و نعمل اجتماعات
ياااااه ده انت انسانى اوى

ياعم ونبى ماتعشش فى الدور

ما احنا عندنا 9 مليون ضيف وهو انت فاكرك اننا مش عاوزين نعديهم عشان بنكرهم؟ ولا عشان احنا مش بنى ادمين زى حضرتك؟ خف الجرعه الله يباركلك.....انت متعرفش يعنى اى ايه ارض و عرض و حق ولا ماكنتش طلبت منهم انهم يسيبو ارضهم و على فكره هما اللى مش هيعدو مش احنا اللى جابرينهم...بس زى ما قولتلك انت متعرفش يعنى ايه ارض و حق

مش عشان انت شخصية بوش اوفر و سباينليس يبقى كل الناس كده

ياااااه ده انت انسانى اوى

ياعم ونبى ماتعشش فى الدور

ما احنا عندنا 9 مليون ضيف وهو انت فاكرك اننا مش عاوزين نعديهم عشان بنكرهم؟ ولا عشان احنا مش بنى ادمين زى حضرتك؟ خف الجرعه الله يباركلك.....انت متعرفش يعنى اى ايه ارض و عرض و حق ولا ماكنتش طلبت منهم انهم يسيبو ارضهم و على فكره هما اللى مش هيعدو مش احنا اللى جابرينهم...بس زى ما قولتلك انت متعرفش يعنى ايه ارض و حق

مش عشان انت شخصية بوش اوفر و سباينليس يبقى كل الناس كده

تجربة النزوح بعد 67 للاردن وما افرزتة بعد كدة كانت كاشفة ودرس تاريخي

..
و أنا مصري و بقول أهلا و سهلا في بلد الضيوف
كده خربانه و كده خربانه
صفقة القرن بقى صفة الناب
لكن الدم اللي بيسيل ده حرام السكوت عليه و هنتحاسب عليه
نفتح المعبر و نعديهم.
و الدور جاي على كل فريق نشجب و ندين و نستنكر و نعمل اجتماعات

اخر شيء اتمناه هو ان تدخل مصر الحرب.. وتخسر وترجع للعصر الحجري وتخرب اكثر ماهي خربانة.. وتبقى لا سلة ولا عنب.. في الاخير ترضخ والديون تبقى..
العدوان مش سهل.. الوقت ليس مناسب ببساطة لاننا لسنا من اخترناه.

للاشارة اللي معول على الصين، الصين معندهاش تصريحات قوية لدعم مصر ربما هي تدعم ايران اكثر.. يعني مصر ستكون وحدها امام الناتو!!

تجربة النزوح بعد 67 للاردن وما افرزتة بعد كدة كانت كاشفة ودرس تاريخي
انا والله مابصتهاش لكده رغم ان كلامك صح

بس هو بيقول انا مصرى و مش عاجبنى الوضع......كلامه مايتفهمش غير انه شايف ان بقيه المصريين فرحانين او عاجبهم الحال
يا هندسه انا والله صور الاطفال اللى شوفتها قطعت قلبى انا شخصيا
فا ب اى حق يدخل يتكلم كأنه هو اللى انسان و ان بقيه الناس مش بشر

وتيرة القصف فظيعة الليلة دي​

مصر و الاردن و الدول التي طبعت مع اسرائيل
معاهدة السلام ورقة ضغط تربك الغرب و اسرائيل
تصعيد اسرائيل يقضي على عملية السلام في المنطقة

دولة مجرمة.. لكن لا احد يستطيع رفع قضيتها للمحكمة الجنايات الدولية او حتى التشوير على الكلب نتنياهو.. بسبب الفيتو البريطاني والامريكي..

صراع الجبابرة

على كل المسارح (العراق-سوريا-اليمن-لبنان) شهدة عمليات موجه بأتجاه اسرائيل أو القوات الامريكية إيران تدفع بقوة لم نعهدها من قبل وتراهن على مشروعها التي عملت عليه من سنيين طويلة إذا نجحت بتحقيق هدفها من الآن اقول لكم [إيران العظمى] عملاق الشرق الأوسط الجديد.​

التعديل الأخير:
يجب ان نفهم المعادلة
العرب لا يريدون ان تنتصر اسرايل على الفلسطنيين لانها ستتوسع بعد دلك و تنشى دولة اسريل الكبرى

وفي نفس الوقت لا يريدون ان تنتصر حماس لانهم لا يتصورون منظمة تهزم دولة سيكون دلك خطير .

ادن هم يريدون حماس متوسطة القوة والمقاومة
لكن حماس هده المرة تحمست اكثر من اللزوم واوصلت الامور الى هدا الحد الخطير

مشاهدة المرفق 634266

صراع الجبابرة

على كل المسارح (العراق-سوريا-اليمن-لبنان) شهدة عمليات موجه بأتجاه اسرائيل أو القوات الامريكية إيران تدفع بقوة لم نعهدها من قبل وتراهن على مشروعها التي عملت عليه من سنيين طويلة إذا نجحت بتحقيق هدفها من الآن اقول لكم [إيران العظمى] عملاق الشرق الأوسط الجديد.​
سوريا !!! هههههه

صراع الجبابرة

لن يكون هذا بدون التوافق جيوسياسي سعودي/ايراني شامل اذا حدث..

كما ان ايران لو ارادت التدخل لتدخلت فاسرائيل اعطتها اكثر من ذريعة في لبنان وسوريا.. رغم انه المفروض لو كانت معولة على الحرب لدخلت بذريعة حماية مصالحها في المنطقة.. لكن لا نرى الا زبلائيل تعربد في المنطقة

عودة
أعلى