حديث عن خطوات اقتصادية سعودية مصرية سيتم الإعلان عنها قريبًا

محتاجة وقت فعلاً مينفعش تقول 15 يوم وغرامات فجاة كدة
يا ريت والله .. وتتلغى فكره الكاش دى نهائيا زى اتحاه العالم حاليا .. مين كان يتوقع ان المرتبات تنزل على كروت فيزا .. من كم سنه بس كان القبض كله عام وشركات خاصه كان باليد وكاش وامضاء ..

اعتقد كم سنه والكاش هيتلغى تماما

بلاش كلام مش مدروس، والبديل ايه؟ ما يطلق عليهم رجال الاعمال المصريين، شوية الحرامية، مرتبات معدومة ومضاربات واستغلال لاقصي حد، احتقار للسوق واتفاق جماعي ضد القانون علي رفع الاسعار، والنتيجة الاسعار في مصر جنونية واغلي من معظم البلاد حواليها بهوامش ربح فوق ال ٧٠-٨٠٪؜ ده لو مش ١٠٠٪؜, بلا قرف
خلي المنافسة تتفتح واتفرج علي مستوي المعيشة هيتحسن ازاي بدل الغلب اللي الناس عايشه فيه ده، يا رجل البلد كل رجالتها تتمنى تتطفش علشان تلاقي نفسك فرصة شغل بره، والنتيجة ايه؟ ملايين الاسر رجالتها مغتربة ومضطرة تسيب ولادها علشان لقمة العيش
وبعدين دولار ايه اللي هيطلع بره؟ علي اساس ان شلة الحرامية بتاعتنا بتحط فلوسها في البنوك المصرية مثلا؟
اسكت، انت مش فاهم حاجة
انت تترك اصل المرض وتشتكي من الألم السوق المصري غير جاذب للقطاع الخاص و التنافسيه بسبب سيطره الدوله والاجهزه الامنيه والجيش عليه وبعضهم شركاء للمحتكرين والتجار الذي تتألم من ارتفاع اسعارهم.

ما يحدث ليس استثمار خليجي لخلق تنميه مستدامه للسوق المحلي بل هو تغير في الملكيه فقط عبر بيع اصول مملوكه للقطاع الخاص والعام بسعر مغر للمستثمر الخليجي ذا المحفظه الإئتمانيه المتعدده
اما القطاع الخاص المحلي قسم كبير منه يهرب ويتجه لأسواق أخري والقطاع العام خسائره فادحه واصول ملياريه تصفي برخص التراب

اقتصاد مصر يعاني من كثره الارتجال وغياب الرؤيه وضعف اداري واضح

انت تترك اصل المرض وتشتكي من الألم السوق المصري غير جاذب للقطاع الخاص و التنافسيه بسبب سيطره الدوله والاجهزه الامنيه والجيش عليه وبعضهم شركاء للمحتكرين والتجار الذي تتألم من ارتفاع اسعارهم.

ما يحدث ليس استثمار خليجي لخلق تنميه مستدامه للسوق المحلي بل هو تغير في الملكيه فقط عبر بيع اصول مملوكه للقطاع الخاص والعام بسعر مغر للمستثمر الخليجي ذا المحفظه الإئتمانيه المتعدده
اما القطاع الخاص المحلي قسم كبير منه يهرب ويتجه لأسواق أخري والقطاع العام خسائره فادحه واصول ملياريه تصفي برخص التراب

الامر ليس جديد لكن استفحل منذ تولي السيسي
نتمنى الخير بدخول اصلاحات خصوصا انني لا اعتقد ان المتنفذين يستطيعون لي ذراع المستثمر الخليجي لكن بوجود هكذا قيادة امر صعب ان يحدث تغيير جذري

ابدا ....فكر فيما قاله ال قطبي سابقا ...ستجد ما قاله يحدث في ذلك القرار ...احنا كسبانين ...وانتوا كسبانين
الى بيخش يستثمر فى مصر حليا بمليون بعد أقل من سنتين بيخرج بيهم أو اقل علشان كده جزء من كلامه صحيح أى استثمار فى بلد مفيهاش استقرار نقدى وعدم ثبات فى سعر الصرف الاستثمار فيها جنون إذا كان المستثمرين المصريين بيهربو مبالك بلاجنبي اما أغلب الى بيسثمر فى مصر من الدول العربيه بيكون استثمار فى قطع أرض او عقارات والنوع ده فوائده كلام فاضى على الدولة طلما مش بتطبق نظام ضريبي يمنع التسقيع من الأجنبي

الحمد لله أن كل شيء كتبته عن الاقتصاد المصري ثبتت صحته تماما وكأنني أنظر في الغيب.

هناك كلام لا أريد قوله (مع أنه حقيقي مئة بالمئة) لكي لا أثير حفيظة بعض الإخوة المصريين المتحمسين.

في المحصلة النهائية، السعودية لن تترك مصر للغرق الإقتصادي. وفي نفس الوقت لن تعطي السيسي أموال كاش في يده. وأخيرا، لن تضع السعودية استثماراتها الجديدة في يد أحد دون مراجعة لصيقة من قبل مدراء ناجحين (سعوديين وليسوا مصريين) كما ورد في بيان البنك الدولي.

وتثبت الأحداث يوما بعد يوم أن المملكة العربية السعودية هي كبير المنطقة بالأفعال الرصينة التي شهد لها العالم أجمع.

بانتظار تدخلها لإنقاذ لبنان من الغرق الاقتصادي.

تحية،

ده غير فضائح سرقة مجهود الشركات المصرية والسيطرة عليها أما من الجيش او اعطائها لشركات أجنبيه الفساد فى الوزارات استفحل وصل لسرقة المشاريع من إدراج الوزارة يعنى الأمين على أفكارك بيسرقك الموضوع مبقاش مقتصر على دكتور جامعة بيسرق أبحاث من طلبة او أوراق بحثية علشان يعمل بيها كتب ودى ظاهرة توحشت فى الجامعات المصرية لا ده بقا سرقة مشاريع عينى عينك من شركات ورجال أعمال مصرين ونسبها للغير وشباب فى بداية مسيرتهم العملية كل يوم بتنام مقهورة بيئة عمل بقت شبه المجاري ويقلك المصريين يستثمرو وهما عماليين يقفلو المصانع الى شغالة علشان مدفعوش الشاى باليسمين للأخ الى قاعد على مكتبة علشان متعين من وزير لكن كل الى نقوله الله يعوض علينا ببلد أفضل من دى علشان دى خلاص شبه انتهت اقتصاديا أصحاب اكبر المصانع فى المناطق الصناعية تعبو من المعافرة ومحدش بقا ليه نفس يشتغل من قرف وتهديدات الحكومة يا تطرح حصص فى شركتك للبيع يا أما هتتاخد منك عافية او تتقفل

البعض من المصريين معترض على الاستثمار السعودي
والبعض من السعوديين معترض على الاستثمار في مصر
فقط للتوضيح الاستثمار والشركات مو شغل مفلوت
لها انظمة تحفظ حقوق المستثمر هذا بالنسبة للشركات والشغل النظامي لا حق مواطن يضيع ولا حق شركة يضيع لوجود محامي الزامي فالشركة

اما الشغل العشوائي استثمار من راسك بدون شغل نظام الله يعوض على المستثمر بياكل هواء

بالتوفيق للبلدين الشقيقين خطوة ممتازة للجميع مع انها تأخرت كثيرا

الحمد لله أن كل شيء كتبته عن الاقتصاد المصري ثبتت صحته تماما وكأنني أنظر في الغيب.

هناك كلام لا أريد قوله (مع أنه حقيقي مئة بالمئة) لكي لا أثير حفيظة بعض الإخوة المصريين المتحمسين.

في المحصلة النهائية، السعودية لن تترك مصر للغرق الإقتصادي. وفي نفس الوقت لن تعطي السيسي أموال كاش في يده. وأخيرا، لن تضع السعودية استثماراتها الجديدة في يد أحد دون مراجعة لصيقة من قبل مدراء ناجحين (سعوديين وليسوا مصريين) كما ورد في بيان البنك الدولي.

وتثبت الأحداث يوما بعد يوم أن المملكة العربية السعودية هي كبير المنطقة بالأفعال الرصينة التي شهد لها العالم أجمع.

تحية،
أكبر وهم يعيشه بعض الاخوة السعوديين والكلمة الشائعة فيما بينهم ان السعودى مدير بالفطرة كان ليا واحد صحبي على طول بيقول كده لحد لما مسك إدارة شركة وخلاها بظرميط 🤣 لكن الحقيقة اى حد بيتمتع بطبقة حماية من الأزمات بتجعل ادائه كويس انا شفت مديرين سعودين فى شركات مصرية جابو العيد على قولتهم والعكس كمان وكانو بيقولو نفس الكلام ده وفى ناس كفائه بجد لا نستطيع التعميم على فئة معينه لكن بجد حتى الأن المصريين مخدوش فرصتهم أغلب الى موجودين فى الشركات بيتم تعينهم بمعارفهم فى الوسط الحكومى لكن حتى الأن مفيش نظام فى مصر يصعد الكفائات على حساب أهل الثقة او يحمى المواطن المصري من البطش الحكومي فى التعامل مع مشاكله فى سوق العمل على عكس الأجنبي الى لما بتحصل معاه حاجة على طول سفارته بتتدخل وتحلها لكن بص على اداء المدير المصري فى دول تانية خارجية هتنبهر من إعداد قصص النجاح لسه واحد ناقل مصنعة من مصر للإمارات علشان مكنش عارف يكمل بسم الله ماشاء الله منتجاته بقت تسافر أوروبا بكل سهولة الراجل ده كان وصل لمرحلة انه كان قرب ميعرفش يقبض الموظفين بتوعه ونقل طاقمة كله على الإمارات علشان كانو حطينه فى دماغهم هنا غير واحد تانى سافر سلوفينيا وعامل شغل ممتاز هناك انا ممكن اخدك منطقة صناعية عند أصحاب مصانع كتير ويحكو قصص المعناه الى بتحصل لهم كل يوم من موظفين الدولة اقربهم صاحب مصنع ابو عوف الى كان متبهدل من موظفين هيئة سلامة الغذاء وغيرة من المصانع التانية الى بتتبهدل كل يوم من اكبر مصانع مصر وناس كان ليهم معارف قديمه فى النظام السابق كنت بحكى على صاحب مصنع شوكولاتات ومكسرات كبير جدا فى مصر كان قاعد بعد شكاوي كيديه عمالة تتعمل فيه وغرامات شبه دوريه لا تقل عن 200000الف كل مره لهدف ما للضغط عليه كان بيقول بنندم على قرار اسثمارنا فى مصر ويرتنا كنا شوفنا اى بلد تانية فى الي بيعرف يخرج وفى الى خروجه شبه مستحيل

ماهي الرخصة الذهبية في مصر ؟

وجه الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي، بإعطاء "الرخصة الذهبية" لجميع المستثمرين لمدة 3 أشهر، فإن هذه الرخصة تعني موافقة واحدة على إقامة المشروع وتشغيله وإدارته بما في ذلك تراخيص البناء، وتخصيص العقارات اللازمة له، ويجوز منحها للشركات بقرار من مجلس الوزراء، كما يجوز أن تتضمن هذه الموافقة سريان أحد الحوافز الواردة بهذا القانون على المشروع أو أكثر، وتكون هذه الموافقة نافذة بذاتها دون حاجة إلى اتخاذ أي إجراء آخر.

ووفق قانون الاستثمار في مصر، يجوز منح الرخصة الذهبية للشركات التي تؤسس لإقامة مشروعات استراتيجية أو قومية تساهم في تحقيق التنمية المستدامة وفقاً لخطة التنمية الاقتصادية للدولة.
كما تمنح للشركات التي تؤسس لإقامة مشروعات المشاركة بين القطاع الخاص والدولة أو القطاع العام أو القطاع الأعمال العام وذلك في أنشطة (المرافق العامة والبنية التحتية – الطاقة الجديدة والمتجددة – الطرق والمواصلات – الموانئ – الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات).
وكان قد صدر قرار مجلس الوزراء رقم (56) لسنة 2022 في شأن تحديد شروط اعتبار المشروع الاستثماري استراتيجياً أو قومياً في مجال تطبيق حكم المادة (20) من قانون الاستثمار، وهي أن يتوافر فيه معيار أو أكثر مثل أن يسهم في زيادة الصادرات من خلال تصدير جزء من 50% من منتجاته إلى
الخارج سنوياً، وذلك خلال مدة أقصاها ثلاث سنوات من تاريخ بدء مزاولة النشاط.

وتشمل أن يعتمد المشروع في تمويله على النقد الأجنبي المحول من الخارج عن طريق أحد البنوك المصرية ويستهدف تقليل الواردات وتوطين الصناعة وتعميق المكون المحلي في منتجاته، بحيث لا تقل نسبة المكون المحلى من الخامات ومستلزمات الإنتاج في منتجاته عن 50%، على أن تحتسب هذه النسبة بخصم قيمة المكونات المستوردة من تكلفة المنتج.
ووفق هيئة الاستثمار فإن ضوابط وشروط الرخصة الذهبية، أن يتخذ شكل شركة مساهمة أو شركة ذات مسئولية محدودة، وألا يقل رأس المال المصدر للشركات المساهمة، ورأس المال للشركة ذات المسئولية المحدودة، عن 20% من التكاليف الاستثمارية للمشروع بخلاف الالتزام بتقديم ما يفيد الملاءة المالية لتنفيذ المشروع.

ومن المرتقب أن تنعكس الرخصة الذهبية إيجابا على الاقتصاد المصري مع تسهيل وتسريع إجراءات تسجيل الشركات وفتح مقراتها في مصر، إضافة إلى تعزيز استقطاب وجذب الاستثمارات الأجنبية.

ملخص للرخصة :
1. تصريح واحد للبناء وجميع الاجراءات ويصدر من جهه واحدة .
2. يستطيع المستثمر تصدير 50% من الانتاج للخارج .
3. 50% من المكونات للمنتج في حال توفرها تكون من مصر .

ايجابيات ممتازة فقط ينقصها السماح للمستثمر بتحويل الاموال للخارج ولكن يمكن تجاوزها باستلام مبالغ التصدير 50% خارج مصر .

اهم حاجة تبتعد عنها ايدي ضباط الجيش المصري

تحية،
هوا كلامك صج بالمجمل ... بس اعتراضي على الجملة المحددة ....هيا المسألة جنسية ...المسألة التطور الفكري لا غير ...انا والدي مدير مالي عادي ...وماسك شركة بالسعودية .....عادي ....المشكلة مش في الجنسية المشكلة في النظام .....

عاوز اعرفك على حاجة مش عاوز اقولك 40 في المئة في الشركات في مصر ليس لها سجل ضريبي ....اذا نظرت في المحاسبة المالية لديهم والنظام لسا بيعتمدوا على النظام الامريكي القديم وتسجيل الفواتير يدوي وعدم تحصلها بالكامل وكمان المرتب يدفع كاش لهم في الشركة وليس بنك ...وكل الشركات دي مش عاوزة انظمة جديدة في التعامل المالي او في النظام المسألة في انهم مش عاوزين الحكومة ياخدوا فلوس منهم ..زلذلك يسيرون بالنظام القديم جدا ويتهربون من الضرايب ...... كل واحد عنده كم مليون واخد دور في عمارة ...وعاملها شركة صغيرة وبيشتغل بالطريقة دي ....مثال على ذلك منطقة المعادي بالقاهرة ....هذه المنطقة ما فيها شركة واحدة لها سجل ضريبي وكلها زي ما بيقولوا ههنا في مصر تحت السلم

لكن اذا في شركة حتى اذا كانت صغيرة وماشية بسيستم صح من الاول صدقني الادارة بتبقى ممتازة وبتنموا الشركة بشكل كبير .....

فالمسألة ليست جنسية او لا يوجد مدراء تنفيذيين و قسم مالي من المصريين لا يعرفون الادارة ولا ينجحوا المسألة في قوانين وعدم التلاعب بالنظام

الشيخ الرئيس @Alucard

خليني ازيدك من الشعر بيتا

في مصر دائما اي شركة لا يريدون محاسب يفهم او حتى مدير مالي يفهم بشكل كبير حتى لا يمثل عائق لهم .....فكل شيء تحت تصرف المالك الذي لا يفهم شيئا أصلا ...وكل همه يقل من مرتبات الموظفين و يتلاعب بالضرايب ..واذا اعترض احدهم يطرد ...والمرتبات قليلة جدا ايضا

ازيدك كمان

دائما تلك الشركات يعينون محامي ضريبي ...مش محاسب مسئول عن الضرايب ...لا محامي ضريبي ...عشان يقدر يتحايل على القانون

اعطيك مثال عشته ...وانا في الجامعة خاصة ...لن أسميها ...كان يجب ان تدفع ضرايب ورسوم لمصلحة الدولة ....

كيف تهرب ...قالت ان الأموال المخصصة التي لديها ستدفها في التجديد للجامعة والكليات والمعامل في الكليات ...اقسم بالله لم يغيروا شيء لا معامل ولا شيء ...ماذا فعلوا ...اتوا بالعمال لمدة 3 اشعر ويزيد يغيرون حوائط الجامعة من الخارج (تغيير لون فقط)....وتغيير الرصيف وتلويته ...اللوجو بتاع الجامعة تغير شكله ...(زي مثل كده في مصر يقولك من بره الله الله ...ومن جوه يفتح الله )

حتى البروجترات اللي تعرض في القاعات ما عملوا ليها fix واسترخصوا ....جت اخر ترم خربت تماما

السعودية القوانين قوية جدا و اللي يجيب شلل ان انتوا في السعودية بتجيبوا مصريين ومستشارين في القانون عشان ما فيه احد يوجد ثغرة في القانون ..... تجي عندنا المستشار يعمل قانون ...تلاقي تلاميذه يجدون الثغرات

والله 13 سنة عشت في السعودية مفيش ثغرة قانونية مفيش تحايل يد الحكومة اقوى...لكن في مصر العكس ...التجار المعفن اللي ما يحصل الى مليون ولا 2 مليون .....يقدر يلاعب الحكومة عندنا ويتهرب من الضرايب و يبقى عاوز معونة ومساعدة

ويطلع لسانه للحكومة وابقوا قابلوني اذا أختوا مني حاجة ....وبعدين يلجأوا للمحاكم ...وسنين بقا لغاية ما تثبت ...اكون خرجت فلوسي بره البلد وروحت اي مكان عادي ...ولو مش عايز الجنسية في داهية ....دول رجال الأعمال و التجار المصريين
...عرفت المشكلة فين يا أستاذ الشيخ الرئيس @Alucard

عشان كده لما قولت القرارات و الاستثمرات دي اشبه بمذبحة محمد علي للماليك ...فهوا وصف ينطبق على رجال الأعمال في مصر

انا احيي السيسي على ذلك القرار

هوا كلامك صج بالمجمل ... بس اعتراضي على الجملة المحددة ....هيا المسألة جنسية ...المسألة التطور الفكري لا غير ...انا والدي مدير مالي عادي ...وماسك شركة بالسعودية .....عادي ....المشكلة مش في الجنسية المشكلة في النظام .....

عاوز اعرفك على حاجة مش عاوز اقولك 40 في المئة في الشركات في مصر ليس لها سجل ضريبي ....اذا نظرت في المحاسبة المالية لديهم والنظام لسا بيعتمدوا على النظام الامريكي القديم وتسجيل الفواتير يدوي وعدم تحصلها بالكامل وكمان المرتب يدفع كاش لهم في الشركة وليس بنك ...وكل الشركات دي مش عاوزة انظمة جديدة في التعامل المالي او في النظام المسألة في انهم مش عاوزين الحكومة ياخدوا فلوس منهم ..زلذلك يسيرون بالنظام القديم جدا ويتهربون من الضرايب ...... كل واحد عنده كم مليون واخد دور في عمارة ...وعاملها شركة صغيرة وبيشتغل بالطريقة دي ....مثال على ذلك منطقة المعادي بالقاهرة ....هذه المنطقة ما فيها شركة واحدة لها سجل ضريبي وكلها زي ما بيقولوا ههنا في مصر تحت السلم

لكن اذا في شركة حتى اذا كانت صغيرة وماشية بسيستم صح من الاول صدقني الادارة بتبقى ممتازة وبتنموا الشركة بشكل كبير .....

فالمسألة ليست جنسية او لا يوجد مدراء تنفيذيين و قسم مالي من المصريين لا يعرفون الادارة ولا ينجحوا المسألة في قوانين وعدم التلاعب بالنظام
اعترض على الكلام ده العرقلة فى تسجيل الشركات فى الضرائب من جهة الحكومة وقوانين باليه او متضاربة مع بعض وحتى أغلب مبادرات التسجيل بتكون وهمية وبتحتوي على الكثير من القرارات المتضاربة وانا بنفسي كان ليا تجارب حكتها هنا ومعرفتش اسجل غير لما جبت واسطة كبيرة هناك الى فى المصلحة كل همهم سجن الناس وعمل قضايا تهرب ضريبي لهم أكتر من انهم يسهلو الإجراءات علشان يعظمو الأرباح ويخلو الناس تشتغل فى النور انا قعدت سنتين فى معاناة مع الضرائب علشان أسجل مشروع وبقو يلقفونى لبعض ده لأني مبحبش استخدم الواسطة وبستحرمها لكن للأسف مكنش عندى بديل ده غير الأنظمة المتخلفة الى هناك زى لما بتيجي تسجل بيعملو حاجة عليك إسمها الاستعلام الأمني وهنا مقصدش الاستعلام الأمنى زى الى بيحصل فى المرور وغيرها لا ده بيكون بجد وبيفتشو على كل نشاطاتك السابقة ولو لقو ليك اى منشور على وسائل التواصل الاجتماعي او انتماء سياسي معارض بيتعطل ملفك وبيترفض او أشياء تانية أسوأ بكتير نظام غبي طفولى يهتم بالمشاحنات أكتر من مصلحة البلد

اعترض على الكلام ده العرقلة فى تسجيل الشركات فى الضرائب من جهة الحكومة وقوانين باليه او متضاربة مع بعض وحتى أغلب مبادرات التسجيل بتكون وهمية وبتحتوي على الكثير من القرارات المتضاربة وانا بنفسي كان ليا تجارب حكتها هنا ومعرفتش اسجل غير لما جبت واسطة كبيرة هناك الى فى المصلحة كل همهم سجن الناس وعمل قضايا تهرب ضريبي لهم أكتر من انهم يسهلو الإجراءات علشان يعظمو الأرباح ويخلو الناس تشتغل فى النور انا قعدت سنتين فى معاناة مع الضرائب علشان أسجل مشروع وبقو يلقفونى لبعض ده لأني مبحبش استخدم الواسطة وبستحرمها لكن للأسف مكنش عندى بديل ده غير الأنظمة المتخلفة الى هناك زى لما بتيجي تسجل بيعملو حاجة عليك إسمها الاستعلام الأمني وهنا مقصدش الاستعلام الأمنى زى الى بيحصل فى المرور وغيرها لا ده بيكون بجد وبيفتشو على كل نشاطاتك السابقة ولو لقو ليك اى منشور على وسائل التواصل الاجتماعي او انتماء سياسي معارض بيتعطل ملفك وبيترفض او أشياء تانية أسوأ بكتير نظام غبي طفولى يهتم بالمشاحنات أكتر من مصلحة البلد
اتفق معاك .....كلامك صح وسليم اذا الكلام ده من 4 او 5 سنين هصدق لكن الانظمة اللي مصلحة الضرايب اتغيرت دلوقتي بشكل كبير .....بس مش هنكر كلامك انه ججزء منه دلوقتي ....لكن والله والله يا اخي ...دلوقتي التهرب و العناد وا التحدي من التجار و رجال الاعمال ضد الحكومة بقا عيني عينك وواخدنها تحدي ...وانا بكلمك على حجات احنا شايفنها ....هوا انت فاكر ان الغلا اللي احنا فيه ده من اللي بره بس .....خد عندك غلا مش اقل من 40 الى 50 في المية بسبب رجال الاعمال و التجار في مصر ...وش

madodedo madodedo

انا بس عاوزك تبص عده على اسعار الاجهزة و السيارات في مصر ...من شهر لشهر بيغيروا السعر الكلاب ....بحجة الدولار ...يعني يوم ما البنك المركزي يوزن السوق ويطلع للسعر بتاعكم ...لا ازاي احنا نعلي على البنك ...في الدهب شوف المنظر في السيارات ...يا اخي انا في عربي كنت متابعها من 6 شهور كان تمنها ب 400 الف جنيه وصل تمنها دلوقتي الى 900 الف جنيه ...انت متخيل الكلاب بيعملوا ايه ...المشكلة مش في حكومة ولا جمارك اصلا ..المشكلة في رجل الاعمال ...اللي عاوز يكسب اكتر من 100 في المية من السعر ...حاجة منتهى القرف

اتفق معاك .....كلامك صح وسليم اذا الكلام ده من 4 او 5 سنين هصدق لكن الانظمة اللي مصلحة الضرايب اتغيرت دلوقتي بشكل كبير .....بس مش هنكر كلامك انه ججزء منه دلوقتي ....لكن والله والله يا اخي ...دلوقتي التهرب و العناد وا التحدي من التجار و رجال الاعمال ضد الحكومة بقا عيني عينك وواخدنها تحدي ...وانا بكلمك على حجات احنا شايفنها ....هوا انت فاكر ان الغلا اللي احنا فيه ده من اللي بره بس .....خد عندك غلا مش اقل من 40 الى 50 في المية بسبب رجال الاعمال و التجار في مصر ...وش
قسما بالله من شهرين كنت بحاول اظبط أوراق شغل لاختى كانت بتحاول ترخص شركة جديدة بتعملها وحصل نفس الى حصل تانى وصلت انى قعدت مع اكبر راس هناك وطبعا معرفتش اوصله غير بالواسطة وقلي نصا الموظفين مش فاهمة النظام الجديد وكل واحد شغال بدماغة وقبلها فى مره تانية كنت بتكلم ان محدش منهم فاهم القرارات الجديدة او عارف يشتغل على المنصات الجديدة قلى نصا" مش لما افهم انا يبقو هما يفهمو كلها قرارات وهمية ومفيش حاجة بتتنفذ وكل واحد شغال بدماغه وصلت انك تقول للموظف عاوز اسجل على القرار رقم كذا وتديله الرقم ونص القرار يقلك لا والله مش هينفع أصل لسه مش عارفين شغال ازاى هنسجلك على كذا 🤣 يابا بظرميط وتدخل المصالح تلاقى صفوف عاوزة تسجل وتمشى عدل فى النور علشان يفتح لهم طرق شغل جديدة لكن مفيش حاجة بتحصل وتنتهى انهم بيحصل لهم حالة يأس ومبيكملوش ومنهم الى بيتحبس او يجيله ضرائب بأثر رجعى كبير بدون ذنب من الأخر مبيخلص هناك غير المسنود او الى عانده واسطة تخوف الموظفين او الى بيمشيها معاهم بالحب😂

التعديل الأخير:

madodedo madodedo

انا بس عاوزك تبص عده على اسعار الاجهزة و السيارات في مصر ...من شهر لشهر بيغيروا السعر الكلاب ....بحجة الدولار ...يعني يوم ما البنك المركزي يوزن السوق ويطلع للسعر بتاعكم ...لا ازاي احنا نعلي على البنك ...في الدهب شوف المنظر في السيارات ...يا اخي انا في عربي كنت متابعها من 6 شهور كان تمنها ب 400 الف جنيه وصل تمنها دلوقتي الى 900 الف جنيه ...انت متخيل الكلاب بيعملوا ايه ...المشكلة مش في حكومة ولا جمارك اصلا ..المشكلة في رجل الاعمال ...اللي عاوز يكسب اكتر من 100 في المية من السعر ...حاجة منتهى القرف
طول ما مفيش رقابة هيحصل أسوأ من كده طول ما فى محتكريين بالمخالفة لكل القوانين المصرية توقع الأسوأ طول ما فى ناس بتعرف القرارات الحكومية قبل صدورها ب 5شهور هتلاقى فى تجارة سوق سودة وعملات وتجار أزمات وطبقه بتستغل مناصبها ومعرفتها بالقرارات الاقتصادية قبل صدورها علشان تحمى مدخرتها على حساب باقى الشعب ويفضلو هما الى مسيطرين على الأموال والثروات فى مصر والله يا عبد الرحمن فقدت اى أمل فى تغير البلد دى الناس دى مفيش منهم رجا بيبصو تحت رجليهم ولو خليت الدولار ب400جنيه بكرا هيعرفو يعملو سوق سوداء يتربحو منه يعنى عملو لهم قوانين لعدم استلام الدولار فى البنوك بدون معرفة مصدرة استغلو إعداد العماله الاجنبية الضخمة الى فى مصر وعملو شركات تاخد منهم الجنيه وتديهم الدولار بسعر أعلى وشركات تانية بيديرها ناس من اكبر المناصب فى الدولة تهربها لهم مقابل عمولة ونسبه وكل يوم شاحنات خارجة بكمية ضخمة من العملات الصعبة أمام عيون الجميع ومحدش بيتكلم لأنهم اصحاب مصلحة كلهم بلا استثناء

بالمملكة لايستخدم لقب صاحب الجلاله بل خادم الحرمين الشريفين الملك سلمان بن عبدالعزيز ال سعود ☺️
على فكرة لا يزال لقب صاحب الجلالة يستخدم الى جانب خادم الحرمين.

الملوك ورؤساء الدول يخاطبون ملكنا (يا صاحب الجلالة) مثل اي ملك.

سفن البحرية الملكية يطلق على كل سفينة (مثال سفينة جلالة الملك الرياض) HMS Riyadh وهكذا.

عودة
أعلى