560 جنية رسوم دخول المصريين للكويت

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عمرة وزيارة للمدينة.. المصريين بشكل عام شعب تطغى عليه العاطفة الدينيةلذلك هم الرابع عالميا في اعداد المعتمرين

ماله دخل انها تطغى عليه العاطفه
السبب ان عدد شعبهم 100 مليون

بالنسبة لي للسياحة دام قربت اجواء الامطار

ادخل 70 او 80 كلم صحراء اسبوع بعيدة عن ضوضاء المدينة افضل لي من مشاهدة اثار واحجار

راحة نفسية واستجمام وانبساط وهوا نظيف وتحدي اطباق الطبخ وبالليل مليارات النجوم تشبه القبة اللي مليانه اضاءة

وياسلام لو تساقط البرد مع المطر وسويت لك منه شاهي :love:

البيك اكلته مرة في حياتي في جدة ولا جاز لي

والناس اذواق ولو قلت شين يعطونك نظرة الاستغراب

مع انه فاتح عندنا الان وبيني وبينه يمكن 4 او 5 كلم ولا قد دخلته

عموماً هي الدعاية ولا فيه افخم منه وصحي بعد
اتفق معك مطعم لخذ من حجمه مدري وش بالبشر داجة بالاكل؟!

عنطظة كويتية علي المصريين كالعادة

اللي عاوز يتشهر في الكويت بيعمل فيديو يشتم المصريين وللاسف السلطات الكويتية يتغاضوا عن محاسبتهم

البيك اكلته مرة في حياتي في جدة ولا جاز لي

والناس اذواق ولو قلت شين يعطونك نظرة الاستغراب

مع انه فاتح عندنا الان وبيني وبينه يمكن 4 او 5 كلم ولا قد دخلته

عموماً هي الدعاية ولا فيه افخم منه وصحي بعد
ما يجوزلك اشوفة كقيمة مقابل السعر ممتاز باستثناء الفرايز مرة ما تتآكل

أغلب الاستثمارات حاليا عقارات تجارية بيتم تسقيعها وتحويلها لمشاريع علشان تجيب مصريفها أثناء فترة تسقيعها
هل تعلم بأن المراكز التجارية و العقارية التابعة لمستثمرين اماراتيين ( فقط ) وفرت فرص عمل لأكثر من 80 الف مصري !!!

قل الحمد لله ، وبلاش هياط ،،،،،

بالنسبة لي للسياحة دام قربت اجواء الامطار

ادخل 70 او 80 كلم صحراء اسبوع بعيدة عن ضوضاء المدينة افضل لي من مشاهدة اثار واحجار

راحة نفسية واستجمام وانبساط وهوا نظيف وتحدي اطباق الطبخ وبالليل مليارات النجوم تشبه القبة اللي مليانه اضاءة

مشاهدة المرفق 523446
مشاهدة المرفق 523447
مشاهدة المرفق 523448
مشاهدة المرفق 523449

وياسلام لو تساقط البرد مع المطر وسويت لك منه شاهي :love:

مشاهدة المرفق 523450
عاد المكاشيت لعبتكم يا القصمان

صحيح كل حاجه حرفيا قلتها انا صح
انت عندك أدنى فكرة عن عدد الطلبه السعودين في مصر؟ تعالى جامعة القاهره مش هتحس انك بره بلدك، ممكن تسالهم نفس سؤال و ياريت تخدهم معاك في ايدك لانو عددهم كبير واخد أماكن من طلاب مصرين طلما مفيش حاجه في مصر مش عندكم+دع غير انو احنا طيبين بزياده و بندي تسهيلات و خصومات للجنسيات العربيه فل مقابل لو مصري راح يدرس هناك هيدفع مبالغ فلكية

انت عندك أدنى فكرة عن عدد الطلبه السعودين في مصر؟ تعالى جامعة القاهره مش هتحس انك بره بلدك، ممكن تسالهم نفس سؤال و ياريت تخدهم معاك في ايدك لانو عددهم كبير واخد أماكن من طلاب مصرين طلما مفيش حاجه في مصر مش عندكم+دع غير انو احنا طيبين بزياده و بندي تسهيلات و خصومات للجنسيات العربيه فل مقابل لو مصري راح يدرس هناك هيدفع مبالغ فلكية

عادي لو ماحصل مقعد يروح لاي مكان
وما يروحون بس على مصر على فكرة

هل تعلم بأن المراكز التجارية و العقارية التابعة لمستثمرين اماراتيين ( فقط ) وفرت فرص عمل لأكثر من 80 الف مصري !!!

قل الحمد لله ، وبلاش هياط ،،،،،
انت ليه محسسنى أنها ذكاه الى فاتح المراكز دى لو حاسس أنه مش هيكسب فى دولة زى مصر عمره ما هيفتحها وبعدين إحنا بنتكلم عن المستثمرين الكويتين حاشر الإمارات ليه وبعدين لو الدولة المصرية ليها حق فى ضريبة او رسوم إيه يزعلك انهم يخدوها المستثمرين دول كلهم ناس مقتدرين واحنا بس بنفكر حكومتنا بحقوقها علشان عارفين انهم بينسو وفى الأخير تطبيقها او لا ده الى تقرره البلد ولو خرج مثتثمر يجي بداله مليون سواء اجانب او من ولاد البلد كل الى بنطلبه من الحكومة تقديم نفس التسهيلات وهنوريهم الى عمرهم ماشافوه.. بلاش انت هياط

هاللحين كيف صار البيك يعتبر افخم اكل؟ اعتقد ان ما فيه ارخص من البيك ومكدونالدز كوجبات سريعة.

نفسي اعرف كيف تعيش انت
الدجاج عندك مو مقدر لانك في نعمه لكن مصر (تقدس الدجاج) 🙂
لدرجة كثير من المسلسلات المصريه تصور الغني ياكل (دجاج) ولحمه

ومصريين كثر حسب السوشل ميديا المصريه يقولون يمر عليهم شهر والدجاج مايدخل بيتم بسبب القدره الماليه صفر

لذلك افخم اكله راقيه وكافيه لفرد وتزيد (دجاج البيك) وبسعر معقول ومحد يعترض عليه وهو يجتمع عليه الغني والفقير وبنفس السعر

ولا تمدح مصر زيادة تراهم اغنياء وحنا الفقراء🤣

مكه والمسجد النبوي عندنا ونربح كاقتصاد كامل
16 مليار دولار (حج وعمره) حسب احصائية عام 2012 من عدد اكثر من 12 مليون مسلم هذي مكاسب السعوديه كاقتصاد من ايام التاشيرات المجانيه

لكن مصر من العمره فقط 28 مليار دولار في سنه واحده على عدد (مليون و542 الف شخص فقط) هذا يعني لو مكه والمدينه في مصر ويزورها 12 مليون من المسلمين سنويا بقيمة 70 الف جنيه * 12 مليون انسان= يدخل الميزانيه المصريه 840 مليار جنيه مصري يعادل (168 مليار ريال) يعادل (44 مليار دولار و800 مليون) قل الحمدلله ان مكه والمدينه في السعوديه

والاسوء من هذا كله نتهم اننا نتاجر بالحج والعمره والاعلام العربي طايح فينا ويبي يقاسمنا بالحج والعمره وحنا مساكين فقاره😆

ماعمرها صارت الدوله اللي تستقبل الحجاج والمعتمرين تاخذ اموال اقل من الدوله المورده للزائرين

هاللحين كيف صار البيك يعتبر افخم اكل؟ اعتقد ان ما فيه ارخص من البيك ومكدونالدز كوجبات سريعة.

نفسي اعرف كيف تعيش انت
بخصوص الاكل انا جوي الحلا

ممكن اتزوج عشان اكل اطعم انواع الحلويات من بني عم الكنافه والبسبوسه والكيكات ابوكريمه الي اشوفها بالتلفيزيون معا اننا نعملها بالبيت

اما الاكله الرسميه كبسه معا الدجاج + صينية دجاج معا البطاطس

لو مو خايف من العين كان نزلت صور الاكل ولكن عشان العين حق من باب النفس نكتفي بالكلام

اما جماعة مامي ودادي ومطاعم رايح جاي لغير مطاعم الكبسه ما اتنازل 😅

حتى يوم كنت بالمتوسطه اذا بعت اسهم وربحت زين اكافئ نفسي بكبسه كل بيعه في مطعم كبسه مختلف ولا انسى ايسكريم

عنطظة كويتية علي المصريين كالعادة

اللي عاوز يتشهر في الكويت بيعمل فيديو يشتم المصريين وللاسف السلطات الكويتية يتغاضوا عن محاسبتهم
مصر لم ترى من الكويت خاصه ودول الخليج عامة سوى المليارات والخير والنعمه، لكل فعل ردة فعل وزمن الرز المجاني انتهى.

احلبوا الخلايجة :LOL:
😆 للاسف واقع مرير انا اشوف اننا نصدر قرار كخليجيين مراجعة مكاسب الدول الاخرى من زيارة ابنائهم للخليج او العوده زياره من الخليج عشان نعرف حصتنا كم

الامر اقتصادي ليس كرها ولا غيره بس فتحو عيوني على اشياء كنا نتجاهلها كموضوع مكاسبهم من الحج والعمره المفروض نتقاسم معا جميع الدول الاسلاميه وغير الاسلاميه لانهم يضعون رسوم زياره ولو منعت هذا الفرد يدخل السعوديه ماراح يكسبون اذن انا شريك في الثروه

كذلك موضوع بقاء المقيمين في الخليج لازم يدفعون كهرباء وغاز وغيره بسعر السوق بينما ابناء الخليج ياخذون سعر مميز لان هذا الحاصل في الدول الاخرى اتجاه الخليج وخاصة مصر رايتم انتم كسياح كيف الوضع انا ما سافرت لمصر لكن كلهم اتفقو ان السعر لهم يختلف عن غيرهم كذلك تركيا تعامل الخليج نفس مصر من الناحيه الاقتصاديه

فافضل كخليجيين نقيم الارباح المباشره والغير مباشره من الطرفين مو معقوله المقيم عندنا بالخليج ومانتربح منه بينما حنا ننشفط حتى نختفي من المطار الى البواب حق الفندق 🤣

مصر لم ترى من الكويت خاصه ودول الخليج عامة سوى المليارات والخير والنعمه، لكل فعل ردة فعل وزمن الرز المجاني انتهى.
لا ينكر جاحد دور ومكانة مصر لكن للاسف الحكومات المصرية دمرت مكانة مصر ولولا الخليج لانهارت اقتصاد مصر

نختلف نحترق نتخانق مالك دخل اطلع منها كفاية ردح يا موسلييييم وبلاش شغل حمّالة الحطب .

ما اعتقد انه قرار مفيد للكويت وغير مفهوم ،، واعتقد انه قرار جاء نتيجة ضغوط اخونجية داخل الكويت

ما اعتقد انه قرار مفيد للكويت وغير مفهوم ،، واعتقد انه قرار جاء نتيجة ضغوط اخونجية داخل الكويت

لو القرار من وزارة النفط يمكن ضغوط اخونجيه

لكن الداخلية !؟

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى