تركيا: إنشاء مركز دولي لتوزيع الغاز الطبيعي إلى أوروبا

انت بتحب تدخل فى نقاشات بيزنطية و انا مبحبش كده

تانى حاجة بكرها هى الناس اللى هنا اللى عندها ولاء عابر للقارات و بالذات الاتراك

فا انا هقولك الواقع الحقيقى و انت يا تصدقة يا تفضل تعيش فى عالم الmake believe...الاختيار ليك...بس مستقبلا تجنب "تلمع" تركيا على حساب مصر

اولا مصر مابتصبصش للغاز الليبى عكس تركيا اللى عنيها عليه من ساعة ما ساعدو دول الناتو فى تدمير ليبيا

ثانيا انا واقعى جدا جدا it's not debatable.....فا مش عشان انا ضد فكرك يبقى انت "الفكر الصح" و انا الغلطان و انا المتوهم it doesn't work like that

ثالثا مفيش اى "تنقيب" كلها ارسال نفس السفينة الحمرا اللى كانت بتلف على غاز المتوسط ولما مصر فرضت نفسها و أنشأت منتدى شرق المتوسط مابقتش تهوب ناحيه حقول الغاز

رابعا بلاش "انت" اللى تتكلم عن الادانات و عن الرفض.....انت عمال "تجامل" لتركيا على حساب مصر فا كذا موضوع و الحكاية ده مش "عجبانى" انت يا صاحبى عاوز "تلمع" للاتراك براحتك بس طلع مصر منها

خامسا: لا ترمى اتهامات و توكل نفسك مدافع عن الاتراك.....مصر لا تناكف مصر ليست تركيا....مصر بينها و بين اليونان و قبرص اتفاقيات دولية
وما دخلي انا بمصر صديقي العزيز
مصر دولة عروبة اقدرها لكن الواقع يتكلم وليس العاطفة

في عز الشتاء قد نكتشف بأن دولا أروبية قامت بشراء الغاز الروسي من وكلاء ودول أخرى.

أولا : البرد القارص والاسعار لا ترحم

ثانيا : تعودنا منهم على الازدواجية والنفاق

قصدك روسيا هى اللى واحد
تركيا مجرد "tool" بيستخدمها بوتن لضرب حلف الناتو فى بعضو..اللى ليه الامر فى الاول و فى الاخر هو بوتن و رئيس الطاقة التركى اصلا كان متفاجا لما سمع كلام بوتن من كام يوم لما قال انه بيفكر ينقل الغاز عبر تركيا
روسيا صاحبة الملعب

😁

خل السعوديه تبدء التصدير للغاز عام 2030
وسترون منا منظمة اوبك للغاز ولن يتحكم احد في الاسعار الا اوبك سواء مستوردين ولا مصدرين

وكلام وزير خارجية السعوديه قبل يومين واضح ان اسباب ارتفاع اسعار الغاز بشكل كبير هو عدم وجود منظمة مشابهه لاوبك مختصه بالغاز حطوها حلقه في اذانكم

2030 التاريخ الذي سيقف الجميع في صفوف ينتظر صدور الاسعار للغاز كما النفط 😁 وماحصل من رفع 300٪ لاسعار الغاز مشجع

اوبك للغاز

تركيا وقعت اتفاقا مع الحكومة الليبية وستبدء التنقيب رغم اعتراض البعض وحزنهم لكن الواقع يبقي واقع صديقي
لما تبدأ التنقيب والاستخراج يا حفتور تعالي تكلم عن الحزن والواقع والواقعيه
غير ذلك هياط فارغ من قبل قردوغاز

شرق المتوسط سيقسم بين الاتراك و الايطالين لو لم تتدارك مصر الموقف
اكبر حقل غاز في شرق المتوسط ملك مصر يا حفتور لاسف الدعايه التركيه أثرت عليك حاول ان تثقف نفسك قليلا

التعديل الأخير:
سرعة اتخاذ القرار واستغلال الفرصة أمر جيد! خطوة في صالح تركيا ممكن الاستفادة منها

في عز الشتاء قد نكتشف بأن دولا أروبية قامت بشراء الغاز الروسي من وكلاء ودول أخرى.

أولا : البرد القارص والاسعار لا ترحم

ثانيا : تعودنا منهم على الازدواجية والنفاق
صح كلامك سيشترون الغاز الروسي بطريقه غير مباشره 👍🏻

😁

خل السعوديه تبدء التصدير للغاز عام 2030
وسترون منا منظمة اوبك للغاز ولن يتحكم احد في الاسعار الا اوبك سواء مستوردين ولا مصدرين

وكلام وزير خارجية السعوديه قبل يومين واضح ان اسباب ارتفاع اسعار الغاز بشكل كبير هو عدم وجود منظمة مشابهه لاوبك مختصه بالغاز حطوها حلقه في اذانكم

2030 التاريخ الذي سيقف الجميع في صفوف ينتظر صدور الاسعار للغاز كما النفط 😁 وماحصل من رفع 300٪ لاسعار الغاز مشجع

اوبك للغاز

يابو قطبي شرحنا اكثر من مره واكثر من موضوع ان الغاز الطبيعي السعودي للاستهلاك المحلي

انت بتحب تدخل فى نقاشات بيزنطية و انا مبحبش كده

تانى حاجة بكرها هى الناس اللى هنا اللى عندها ولاء عابر للقارات و بالذات الاتراك

فا انا هقولك الواقع الحقيقى و انت يا تصدقة يا تفضل تعيش فى عالم الmake believe...الاختيار ليك...بس مستقبلا تجنب "تلمع" تركيا على حساب مصر

اولا مصر مابتصبصش للغاز الليبى عكس تركيا اللى عنيها عليه من ساعة ما ساعدو دول الناتو فى تدمير ليبيا

ثانيا انا واقعى جدا جدا it's not debatable.....فا مش عشان انا ضد فكرك يبقى انت "الفكر الصح" و انا الغلطان و انا المتوهم it doesn't work like that

ثالثا مفيش اى "تنقيب" كلها ارسال نفس السفينة الحمرا اللى كانت بتلف على غاز المتوسط ولما مصر فرضت نفسها و أنشأت منتدى شرق المتوسط مابقتش تهوب ناحيه حقول الغاز

رابعا بلاش "انت" اللى تتكلم عن الادانات و عن الرفض.....انت عمال "تجامل" لتركيا على حساب مصر فا كذا موضوع و الحكاية ده مش "عجبانى" انت يا صاحبى عاوز "تلمع" للاتراك براحتك بس طلع مصر منها

خامسا: لا ترمى اتهامات و توكل نفسك مدافع عن الاتراك.....مصر لا تناكف مصر ليست تركيا....مصر بينها و بين اليونان و قبرص اتفاقيات دولية
يا باشا. احنا سبقناهم من بدري وكل سنه وانت طيب.
ومنتدي غاز شرق المتوسط كفيل انه يكون قاعده لامداد بالطاقه للمنطقه كلها. زاءد ان هذا الموضوع بيحتاح الي علاقات سياسيه جيده مع كل دول المنطقه وهذا غير متوفر لدي الاتراك تحت قياده امير المومنين وقاءد الصحوه الاسلاميه العلمانيه. اردو باردو.
ولكن مصر اسست لعلاقات جيده مع كل دول المنطقه. وهذا اتاح لها الفرصه كي تكون مقبوله من جميع الاطراف علي ذلك.
دعه يحاول ان يفعل ما لن يستطيع فعله وعندما قال السيسي احنا جبنا جون يا مصريين. كان يقصد هذا تحديدا. اننا تمكنا من ان نكون نخن مركز الطاقه في المنطقه. ولذلك من بعدها زاد الهجوم التركي علي مصر

عودة
أعلى