جلسة طارئة لمجلس النواب المصري بشأن تعديل وزاري

لا دول ولاد ابلسة.... مش هيمضو على اى اتفاق لئنهم شايفين ان الاتفاق اللى بينص على حصة مصر"55 مليار و نص" هو اتفاق اتعمل غصب عنهم من قبل المصريين و الاستعمار اللى كان موجود ساعتها و شايفين ان نهر النيل ده خائن عشان خرج من اثيوبيا لمصر و شايفين انك لو عاوز مياه تروح تشتريها منهم بفلوس
الناس مشحونة ضدك ولديهم نشوة وشعور بالانتصار
ماذا بعد السد ؟
هل ستسطيع اثيوبيا تحقيق الاحلام الوردية التى رسمتها لشعبها لمجرد بناء السد؟

كلها خيارات بسيطه ما عدا غلق قناة السويس والتي اعتقد انه لا يحق لمصر غلقها امام الاثيوبيين باعتبارها ممر دولي محمي بقوانين دوليه قد تأثر على احقيه مصر فيها
القناة بارضنا مش ايثوبيا رافضة اتفاقيات الاستعمار اتفاق قناة السويس وقع ايام الاستعمار

ازاى يا صاحبى حكومة السيسى اجبن من حرب ضد اثيوبيا و فى 2020 كانت مستعدة لمحاربة تركيا و ميليشياتها فى ليبيا؟ اختلف معاك
ضياع اهم مورد طبيعي ومصدر مياه امام عينك وتهديد سلامه شعبك والمخاطرة ببناء عشرات السدود بعد سد النهضة وترك دولة ليس لها سعر تهين كرامتك وكرامة شعبك لسنوات بدون رد وتصف ده انه ليس جبن انا فى العادة بصفهم بالخونة لكن قررت انى أخفف من حدة نظرتى لهم

ضياع اهم مورد طبيعي ومصدر مياه امام عينك وتهديد سلامه شعبك والمخاطرة ببناء عشرات السدود بعد سد النهضة وترك دولة ليس لها سعر تهين كرامتك وكرامة شعبك لسنوات بدون رد وتصف ده انه ليس جبن انا فى العادة بصفهم بالخونة لكن قررت انى أخفف من حدة نظرتى لهم
السنوات الماضية حتى لو قررت تضرب السد ..... حاجه بسيطة خالص .... هل تستطيع تحمل العقوبات الدولية ؟ مين هيقف معاك ؟ خصوصا وانك لم تتأثر بالبناء والملء

ماهو انت لو ناوى تحارب بتصرف مليارات على تحلية المياة وتبطين الترع ليه ؟ ماكنت صرفتها على الحرب
مايحدث يقول انك لن تقوم باى تحرك عنيف

و المشكلة اننا بعد كده مجبرين ندور علي بدائل من بتاعة الاغنية و احنا اصلا بنجيب الدولار بطلوع الروح مفيش فايدة من الكلام اللي حصل حصل خلاص و اهو موضوع انعقاد الجلسة طلع تغيير بعض الحقائب الوزارية و لو اننا توقعنا تغيير حكومي شامل و طلع الموضوع ملوش علاقة بالسد الاثيوبي .

وفيه اتفاقية تقسيم لمياه النيل بلطجة ببلطجة
طيب اثيوبيا تتحجج باتفاقية اعلان المبادئ التي وقعت عليها مصر والسودان.

التعديل الأخير:
بصراحة انا شايف من وجهة نظري ان اي عمل عسكري هيحفز الاثيوبيين اكثر لعمل سدود.

لكن لو تم منح الشعب الاثيوبي الوقت و اكتشاف ان هذة المشاريع مجرد اهدار للمال فلن يدعم الشعب الحكومة الاثيوبية مرة أخري و ينسوا التبرعات و شراء شهادات السدود.

وش الحل طيب
مصر بدأت سلسلة من الحلول مثل تحلية مياه الصرف الصحي وبدات سياسة ترشيد استهلاك المياه مثل بدء تركيب عدادات على مياه الري قبل ثلاث سنوات. وهناك حلول اخرى لا اذكرها.

طيب اثيوبيا تتحجج باتفاقية اعلان المبادئ التي ىقعت عليها مصر والسودان.
اثيوبيا لا تعترف بشيئ وقت ما يكون بند من بنود الاتفاقية في صالحهم يستخدموها و اوقات اخري نطالبهم بالالتزام بالاتفاقية يعملون ودن من طين و ودن من عجين نحن لا نتعامل مع دولة او مؤساسات حكومية .

الناس مشحونة ضدك ولديهم نشوة وشعور بالانتصار
ماذا بعد السد ؟
هل ستسطيع اثيوبيا تحقيق الاحلام الوردية التى رسمتها لشعبها لمجرد بناء السد؟
مفيش بعد سد النهضة.. لئن مصر مش هتسمح بالسد بالسعة اللى "هما" عاوزين يوصلو ليها.. لئن اللى بعد السد هو دمار و خراب عليهم و على دماغهم

لا مايقدروش يحققو اى حاجة الناس ده بقالها الاف السنين بيقتلو و يغتصبو بعض

بصراحة انا شايف من وجهة نظري ان اي عمل عسكري هيحفز الاثيوبيين اكثر لعمل سدود.

لكن لو تم منح الشعب الاثيوبي الوقت و اكتشاف ان هذة المشاريع مجرد اهدار للمال فلن يدعم الشعب الحكومة الاثيوبية مرة أخري و ينسوا التبرعات و شراء شهادات السدود.
و حتى بدون عمل عسكرى هيبنى اكتر من سد

كل وقت وله اذان

مفيش بعد سد النهضة.. لئن مصر مش هتسمح بالسد بالسعة اللى "هما" عاوزين يوصلو ليها.. لئن اللى بعد السد هو دمار و خراب عليهم و على دماغهم
مشاهدة المرفق 505166

لا مايقدروش يحققو اى حاجة الناس ده بقالها الاف السنين بيقتلو و يغتصبو بعض
الحاج ابو حنان بيته بيتفتش دلوقتى من المباحث الفيدرالية دا راجل بق ع الفاضى

كل ما اتذكر الفلوس الي انصرفت على المدينه الاداريه و المليارات التي اخذت كقروض لصفقات الاسلحه الاخيره

احس فعلا ان الوضع المصري الاقتصادي في 66 داهيه

مصر تعاني فعلا و السبب قله الخبره و عدم الاستعانه بالخبراء المصريين في الاقتصاد

الجيش المصري شغال بتاع كله يعني شغالين سوبرماركت على جمعيه على تصليح سيارات على سباكه على بتاع كلو

و هذا من اسواء القرارات التاريخيه الاقتصاديه ان تجعل احد شركات الدوله هي من تتولى كل شي

من يركز على الصورة هذه يرى ان مشكله مصر الحاليه استخدام الجيش في كل شي حتى في الاقتصاد

الحاج ابو حنان بيته بيتفتش دلوقتى من المباحث الفيدرالية دا راجل بق ع الفاضى
دولة فشنك يسطى... دول قفلو التويتر بتاعه و انتخاباتهم مزورة.... بس هما فالحين بس يبض*و علينا و هما فيهم بلاوى

في النهايه السد له كميه تخزين معينه لن يتجاوزها
وبعدها بوابات السد بتشوف شغلها لللانسيابيه الطبيعيه وعوده المياه الى مجاريها
بالامكان الاستفاده للسودان منه في انتاج الكهرباء وحتى مصر

كل ما اتذكر الفلوس الي انصرفت على المدينه الاداريه و المليارات التي اخذت كقروض لصفقات الاسلحه الاخيره

احس فعلا ان الوضع المصري الاقتصادي في 66 داهيه

مصر تعاني فعلا و السبب قله الخبره و عدم الاستعانه بالخبراء المصريين في الاقتصاد

الجيش المصري شغال بتاع كله يعني شغالين سوبرماركت على جمعيه على تصليح سيارات على سباكه على بتاع كلو

و هذا من اسواء القرارات التاريخيه الاقتصاديه ان تجعل احد شركات الدوله هي من تتولى كل شي

من يركز على الصورة هذه يرى ان مشكله مصر الحاليه استخدام الجيش في كل شي حتى في الاقتصاد

مشاهدة المرفق 505167

والله يالجيش هو النكبه
بصفة عامه العسكري ما يصلح يدير دوله ويدير شؤون مدنية

ا منع سفنهم من المرور بقناة السويس
2طرد كل الاثيوبيين من مصر
3 منع الطيران الإثيوبية من دخول الأجواء المصرية
رقم 2 و 3 تقدر عليهم ومن حق مصر السيادي ولكن رقم 1 ما تقدر تمنع سفنهم لانهم ليسوا بحالة حرب معك او احد الطرفين اعلن الحرب ضد الاخر

عودة
أعلى