سريلانكا: الشعب يسقط النظام ووزارة الدفاع تأمر بإطلاق النار على المحتجين

ما الذي يحدث عندما تفلس الدولة؟

1. الخطوة الأولى التي تقوم بها هي محاولة موازنة حساباتها الاقتصادية عبر تقليص نفقاتها بشكل كبير، حتى تصبح مداخيلها الضريبية متساوية مع نفقاتها.
  2. إذا عجزت عن هذا الأمر فإنها تلجأ لاستعمال مدخرات المواطنين من أجل الحصول على العملة الصعبة، وهي خطوة تؤدي إلى أزمات سياسية واجتماعية كبيرة، كما أن هذه الخطوة قد تؤدي إلى هروب كبير لرؤوس الأموال خارج البلاد كما حدث في قبرص وكما كاد أن يحدث في اليونان.
  3. أما الخطوة الأخيرة فهي اللجوء إلى بيع ممتلكات الدولة، أي اللجوء إلى الخصخصة، وهنا أيضا قد تعترضها مشكلة في إيجاد مستثمر قادر على الاستثمار في مرافق عمومية في دولة مهددة بالإفلاس.
  4. وآخر حل هو تسليم قرارها الاقتصادي لصندوق النقد الدولي، الذي يقدم وصفته للحل، التي يكون فيها دائما التحكم في النفقات العمومية وتقليص أجور الموظفين الحكوميين.

ياريت يا اخوانا الناس اللى بترمى الكلام على السيسى
المره الجاية ياريت تبقو تكتبو اسمه وبلاش شغل النسوان ده و رمى الكلام من تحت لتحت انت كده كده محدش هيقولك ماتتكلمش عليه
فا هاتوها على بلاطة و اكتبو اسمه (مجرد نصيحة)

انا شوفت الخلفية ده فين قبل كدا
لا يعم يوسف الله يسترك الحاجات دي مفيهاش هزار

ياريت يا اخوانا الناس اللى بترمى الكلام على السيسى
المره الجاية ياريت تبقو تكتبو اسمه وبلاش شغل النسوان ده و رمى الكلام من تحت لتحت انت كده كده محدش هيقولك ماتتكلمش عليه
فا هاتوها على بلاطة و اكتبو اسمه (مجرد نصيحة)
لا يا صاحبي احنا ان شاء الله عمرنا ما نوصل لوضع سريلانكا ...
و اللي يتمني خراب بلد عشان بيكره حاكم ربنا يشفيه بجد .

لا يا صاحبي احنا ان شاء الله عمرنا ما نوصل لوضع سريلانكا ...
و اللي يتمني خراب بلد عشان بيكره حاكم ربنا يشفيه بجد .
والله يسطى اللى زيهم مهما عملتلو هيفضل كده لئن ده مرض مالوش علاج"ايدز سياسى"
يشتم بلده و يدعى عليها اكتر ما يدعى ليها "ده اذا دعا ليها"
و يشتم فيها و يفرح لو حد شتم فيها معاه "دياثة سياسية"
احنا كلنا مش عاجبنا حال البلد بس ماتوصلش للدرجة ده فى "المناكفة"

انا شوفت الخلفية ده فين قبل كدا
أذا رفع بعض الأشقاء أيديهم عن العصابة الحاكمة فستخرج علينا الجماهير الغاضبة فيما يسمي ثورة الجياع

خلاص اجماعة اشتغلوا طبلجية عشان أخونا ابوسمرة النوبي بيتقمص

يا شباب لحد يخرب الموضوع
الموضوع عن سيريلانكا
الي حاس ان الموضوع يمسه بشيء او يستنقص منه يا اخي انت منت خسران شيء اعمل بلاغ اما تجي مثل الستات انت بتقصدني وانت وانت .
الله يحفظ دولتنا والدول العربية

خلني اروح السوق اشتري كم كارتون شاهي قبل ما يلحق اخوانة البُن و البيض

عودة
أعلى