محمد بن سلمان لمصر والأردن : نحن ندعمكم لكن يجب الآن النظر إلى الأمور بشكل مختلف

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
اخي الكريم لا تأخذ كلامي ب حساسية

اذا علي الارخص امامك البنغالي والباكستاني والهندي الخ...

الفيصل في اختيار الجنسية المصرية ولاحظ اني ذكرت في الأعمال الحساسة او الأمنية او الخاصة
الجنسية المصرية لها الأولوية وهنا بناء علي عامل (الثقة) والعلاقات الثنائية بين البلدين

اما اذا علي الأكفأ كل بلد فيها الجاهل والعالم
ولكن قيسها نسبة وتناسب بعدد سكان مصر وعدد سكان المملكة

ولا تخليني اذكر لك مشاريع بالاسم لم يعمل بها جنسية اجنبية عندكم الا المصريين

هناك أماكن بدون ذكر اسمها
تدابير دخولها امنيا مصرح للجنسية المصرية والخليجية فقط بدخولها
باقي الأجانب ممنوع
اغلب الشركات تشتغل بنظام 20/80

بمعنى 20٪ من الاعمال تعطي 80٪ من النتائج او الارباح، و80٪ من الاعمال تعطي 20٪ من النتائج... لذلك اعمال ال20٪ الاهم.. هنا ما تبخل في الراتب وغالب يمسكها سعوديين ويتم توقيعهم على بنود سرية وعدم منافسة..

ال80٪ اللي نتائجها 20٪ (اعمال روتينية مملة وطويلة وعائدها ضعيف وما تستلزم مهارة) هذي نرسلها لبرا outsourcing او في الداخل للجنسية المصرية مثلا .. والموضوع من باب التوفير..

لكن ال20٪ المهمة مستحيل يمسكها غير سعودي لسببين.. هي من اسرار الشركة - نظام الاقامات تغير والعامل او المهندس يقدر ينتقل لشركات منافسة بدون موافقة فلا يتم اطلاعه على اساس عمل الشركة واسراره core business-
والسبب الاخر يكون المشروع حكومي سري..

ممكن تحصل مهندس اجنبي يؤسس قاعدة ربط بيانات لكن السيستم النهائي مستحيل يمسكه او يقرب منه..

بالمناسبة التقنيين الهنود افضل من تعاملت معهم والاعمال اللي ما تحتاج محتوى عربي احولها لهم مباشرة

لسخرية القدر.. احنا حرفيا كنا ومازلنا وسنظل نعلمكم في مدارسكم ::Lamo::
الحقيقة ان طول فترة دراستي الحكومية ما شفت معلم مصري واحد
المعلم المصري يكون في المدارس الخاصة لرخص اجره ويكون في المدارس الحكومية في القرى لصعوبة عمل السعودي في مدارس بعيدة عن المدن
وطبعا الجامعات والمعاهد ينطبق عليها نفس الشيء رخص الاجور
الا معاهد اللغة الانجليزية المصريين مسيطرين عليها باستحقاق وتقريبا مستحيل تلاقي سعودي المنافسة بين المصريين وعرب بريطانيا

غير اللغة الانجليزية للأسف الدكتور المصري ابعد عنه ومستحيل اسجل مادة معاه عندي تجربتين كل واحدة اسوأ من الثانية المصري اللي ممتاز ويعرف يعلم ما يكمل في الجامعة تلقاه شغال خصوصي بس ههه لأنه يطلع 3 اضعاف راتبه من لو كان موظف

غلبان لو متعرفش مكاتبهم الخارجية
الاوت سورس

ودا مش عيب
دا نهج اكبر شركات العالم بالفعل شغالة بيه
طيب انت تقر انها ممارسه عالميه لا تتعدى الوظيفة الخدميه 🤭

اين الانجاز ؟

الرقمنه شوية هاردوير, مع تلزيق API و سوفوير حسب طلب الزبون ( و كله يشترى بالمناسبه ), و طبعا في وجود بنيه تحتيه رقميه مناسبه. هذا شغل اطفال الله يصلحك و لا مانع من تسليمه لمقاول.

غلبان لو متعرفش مكاتبهم الخارجية
الاوت سورس

ودا مش عيب
دا نهج اكبر شركات العالم بالفعل شغالة بيه
وماله الاوت سورس.. الامريكان اكثر من يسويه.. واعتبره من اساسات النجاح.. لا تغرق نفسك في مهمات روتينية لا تقدم قفزة للعمل.. ركز على المهم وفوض الباقي

بالمناسبة كاساديا ما عندهم اوت سورس

الخناق وصل لفين

من الأخر تري لو دخل السعوديه السنوي تريليون لن يشعر به المواطن السعودي ولو تم تقديم تريليون مساعدات لمصر لن يشعر به المواطن المصري

تصريح رسمي
او تحليل واجتهاد
او خبر فشنك

هتدفع يعني هتدفع
امس والان وغدا

لله يعود علينا وعليكم بالخير دائما
أشقائنا وأخواتنا وحبايبنا

ههههههههههههههههههههههه

😂😂😂😂😂😂

كمل يمكن تبرد ..

نظرة العالم لك لا تتعدى نظرة ترامب في الفيديو المشهور

وانت بتتكلم عن رياده عسكريه واقتصاديه ..

يا ريس السعوديه بتكسب في اليوم حوالي مليار دولار من النفط ( ٢٠ مليون × ٥٠ دولار لكل برميل )
وانت بتتكلم عن خطط ونجاحات ..

مصر أكيد بتواجهه صعوبات وتحديات ومش في المكانه اللي تناسبها لكن السعوديه زيها زي قطر مش أكتر لكن بمساحه أكبر

مصر دوله ومفهوم الدوله لسه صعب لناس كتير انهم يوصلوله

دولة كادت ان تسقطها قناة ( الجزيره )

ايوه كمل بالله عليك يالدوله المستقله 😂😂😂

1 الجيشين السعودي و الإماراتي أصبحا قادرين على حماية بلديهما بنفسيهما ويستطيعون حماية مصر كدلك وليس العكس
2 المخابرات المغربية هي الأفضل عربيا بدون نقاش
3 النسيج الإجتماعي و الأمني في المغرب أكتر إستقرارا بكتير
يا أخي اتكلم عن منطقة الشرق الأوسط المغرب في منطقة آخري. المغرب ليس مجاور للخليج وليس أمن قومي لها. المخابرات لا أحد يعرف مدي قدرات كل جهاز ومدي التحديات التي تواجهه. مفيش دولة عربية قدرت تزرع جواسيس في قلب العدو إلا مصر.

يا أخي اتكلم عن منطقة الشرق الأوسط المغرب في منطقة آخري. المغرب ليس مجاور للخليج وليس أمن قومي لها. المخابرات لا أحد يعرف مدي قدرات كل جهاز ومدي التحديات التي تواجهه. مفيش دولة عربية قدرت تزرع جواسيس في قلب العدو إلا مصر.

متأكد من كلمة مفيش دي

مرة أخرى العضو الأردني هو من دكر المغرب في مداخلته جوابي كان رد فقط

يارجل صلي على النبي متى ساعدة مصر الخليج في أي حرب هذه حرب اليمن أين المساعدة.

حرب تحرير الكويت عبارة عن تحالف من ٣٢ دولة
حرب اليمن ليست حرب أصلا يدوبك تضرب طيران وأنت أصلا الطيران عندك كافي ولا عايز f16 منقوصة تضرب وعلي الرغم من كده مصر عرضت علي السعودية والسعودية رفضت علي الرغم من الوضع الصعب لمصر آنذاك. مصر كانت في تحرير الكويت تحارب العراق وهي دولة عربية وأمريكا خلصت الليلة لوحدها وكلنا عارفين ده. مصر الدولة الوحيدة اللي هتنقذك لو حد اعتدي علي الخليج

حرب اليمن ليست حرب أصلا يدوبك تضرب طيران وأنت أصلا الطيران عندك كافي ولا عايز f16 منقوصة تضرب وعلي الرغم من كده مصر عرضت علي السعودية والسعودية رفضت علي الرغم من الوضع الصعب لمصر آنذاك. مصر كانت في تحرير الكويت تحارب العراق وهي دولة عربية وأمريكا خلصت الليلة لوحدها وكلنا عارفين ده. مصر الدولة الوحيدة اللي هتنقذك لو حد اعتدي علي الخليج
أنت تعيش في التسعينات وأحب أن أعمل لك تحديت
السعودية و الإمارات هي اللي هتنقدك لو حد اعتدي علي مصر

أنت تعيش في التسعينات وأحب أن أعمل لك تحديت
السعودية و الإمارات هي اللي هتنقدك لو حد اعتدي علي مصر

تم انقاذهم فالستينات والتسعينات وعصرنا الحالي

بفضل من الله ثم بالتدخل السعودي

ياعمي هبدتك هذي
وصلت الى الكوكب اللي عايش فيه فيقا الكبير

يارجل صلي على النبي متى ساعدة مصر الخليج في أي حرب هذه حرب اليمن أين المساعدة.

حرب تحرير الكويت عبارة عن تحالف من ٣٢ دولة
ليس هناك شيء يقدمه الجيش المصري في اليمن. بعيدا عن العاطفه
تكلفه عل فاضي

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى