جزء من صفقة نظام Iris-T الألماني لمصر ستذهب الى أوكرانيا

المصري بطبعة لا يحب ان يستمع الي النقد من الاخرين و ممكن يجلس يرقع و يلف و يدور و يتكلم بالساعات ليقنعك بحديثة ...

يراها وطنـــــــٌية ....

الحمد لله ان الاجيـــــــّــآلَ الجديدة ليست بهذه العقلية .

هل حرب روسيا مع اوكرانيا حرب عصابات ؟؟
وانا في الحقيقة لم تكن لدي اطلاعات كثيرة على الحروب المصرية الإسرائيلية لكن الذي اعرفه ان إسرائيل احتلت سيناء المصرية والجولان السورية وتمت إعادة سيناء مقابل اتفاقية كامب ديفيد وإعتراف مصر بالدولة الإسرائيلية
اي حرب طالما دخلت المدن بتقلب حرب عصابات داخل المدن لاستنزاف العدو وده اللى بيحصل فى اوكرانيا حاليا.ولا ايه رايك
بخصوص حرب ٧٣ انصحك تقرأ عن سير العمليات الحربيه هتشوف معجزات بالمعنى الحرفى

ايه المضحك في كلامي لا حول و لا قوة الا بالله هو مين بيجري علي السعودية اول ما بيقع في مشكلة سياسية او اقتصادية مين البلد اللي رئيسها قال في الاعلام ان لولا السعودية مصر كانت خربت ....

انا اللي معارض لسياسيات النظام مفروض بالتبعية اكرة اي خير للسعودية لانها اكبر داعم للنظام .

و انت ياللي مؤييد للنظام مفروض تتطبل ليهم لانهم بيدعموك و بيدعموا استمرارك لكن ازاي الكبرياء الوطني و bla bla بيمنعوك .

شوفوا مع احترامي لأشخاصكم بس الضحك مش هيغير من الواقع شيئ .

Ranger454 @Ranger454 @عزت
ايه الفرق ما بين اللونا بتاع الاباتشى و الجاردين الى اتطور ليها الاباتشى؟ ولا ده حاجة و ده حاجة
و هل التطوير الى حصلو من
64D to AH-64E
حاجة جامده ولا نص نص

الاباتشي AH-64D يسمى Longbow
و AH-64 يسمى Guardian

الفروق بينهم كثيرة نوعا ما مثل ان الاصدار Guardian يحتوي على شفرات من المواد المركبة جديدة و تحسينات على المحرك تضمن زيادة سرعة الطيران ومعدل التسلق و الحمولة. اضافة الى قدرات الهجوم البحري والتحكم بالدرونات ومعدات هبوط جديدة وامور اخرى وتطوير لرادار اللونج بو (يقال بانه اصبح AESA)

طبعا ليس جميع هذه القدرات يحصل عليها لدى جميع العملاء خاصة القدرات الهجومية.

مثلا عند مقارنة عقد الجارديان السعودي والاماراتي بالعقد المصري ستجد ان النسخة المصرية اقل بالتجهيزات منهم (نفس الامر ينطبق على مروحيات التشينوك هناك امور لم تتواجد بالصفقة المصرية مثل الدرع البالستي للمروحية تشينوك)

ايه المضحك في كلامي لا حول و لا قوة الا بالله هو مين بيجري علي السعودية اول ما بيقع في مشكلة سياسية او اقتصادية مين البلد اللي رئيسها قال في الاعلام ان لولا السعودية مصر كانت خربت ....

انا اللي معارض لسياسيات النظام مفروض بالتبعية اكرة اي خير للسعودية لانها اكبر داعم للنظام .

و انت ياللي مؤييد للنظام مفروض تتطبل ليهم لانهم بيدعموك و بيدعموا استمرارك لكن ازاي الكبرياء الوطني و bla bla بيمنعوك .

شوفوا مع احترامي لأشخاصكم بس الضحك مش هيغير من الواقع شيئ .
هؤلاء يسيرون على مبدأ (كلوا تمام يا ريس) ولا يهم لديهم الواقع بل تهمهم اللقطة انه كله كويس هههه

صح صح معانا كده ومتدخلش في المتاهات دي علشان بقالك فترة مشاركاتك ضد مصر ومش عجباني وبتنفخ النار من تحت الرماد كي لا يقال عليك شيء
اختلافي مع بعض الاعضاء المصريين لا يعني انني ضد مصر " لكن البعض لا يتقبل النقاش الهادف "
من الأساس انا ادافع عن مصر " بالقول " في بعض الأحيان كأنها بلدي امام من يدعون انهم " مصريين "
-

الاباتشي AH-64D يسمى Longbow
و AH-64 يسمى Guardian

الفروق بينهم كثيرة نوعا ما مثل ان الاصدار Guardian يحتوي على شفرات من المواد المركبة جديدة و تحسينات على المحرك تضمن زيادة سرعة الطيران ومعدل التسلق و الحمولة. اضافة الى قدرات الهجوم البحري والتحكم بالدرونات ومعدات هبوط جديدة وامور اخرى وتطوير لرادار اللونج بو (يقال بانه اصبح AESA)

طبعا ليس جميع هذه القدرات يحصل عليها لدى جميع العملاء خاصة القدرات الهجومية.

مثلا عند مقارنة عقد الجارديان السعودي والاماراتي بالعقد المصري ستجد ان النسخة المصرية اقل بالتجهيزات منهم (نفس الامر ينطبق على مروحيات التشينوك هناك امور لم تتواجد بالصفقة المصرية مثل الدرع البالستي للمروحية تشينوك)
ناقصة حاجات عشان خاطر عيون (الجيران) ولا المسألة ليها بعد تانى

مين اللى قالك انها بيتم استبدالها امال ليه مصر تعاقدت على الانتى ٢٥٠٠ وتور ام ٢ مصر بتقو باستبدال المضادات القديمه اللى مش هتقدر تطورها وده مش عيب علشان نقدر نجابه التحديات الجديده من طائرات بدون طيار وغيره...وكمان علشان نعمل حاجه عقبال املتك كده اسمها الدفاع الطبقى الانتى تحته الايرس ال تحته الايرس اس تحته التور وامون
موضوع الكاموف بقى ..انا كنت قرأت تقرير هنا عن طيار أمريكى بيصنف الأخطار على الطائرات الحربيه وقال ان اكبر خطر على الطائرات هى الصواريخ المحموله على الكتف مش اى حاجه تانيه لأنها بختصار معتمده على التوجيه الحرارى وبتدى وقت قليل جدا للطيار انه يتعامل معاها فمش شايف ان سقوط عد ١٧ كاموف بعد الدعم المهول للغرب شئ يعيبها وفيه ناس بتقول ان اللى وقع ده مش متحدث لآخر معيار وان فيه طائرات محدثه قدرت تصد هجمات الصواريخ الكتفيه المضاده للطائرات
شراء الاس ٣٠٠ ولا تور ام دا من اكتر من عشر سنين ودا قبل سلسله فضائح السلاح الروسي ثم مين قالك ان يمكن ان ربط الانظمه الغربيه بالانظمه الروسيه انت لا يمكن تاخد موافقه او دعم تقني من اي شركه غربيه لربط الانظمه الروسيه معاهم بسبب مخاطر تسريب المعلومات للروس
ثانيا عقبال امالتك انت ال IrisT جاي بالثلاث انواع للدفاع الطبقي مش نوع واحد ويتم ربطه بالباقي
اما موضوع الكاموف فلا يمكن تجاهل عيب الرادار او عدم وجود Sensors علي كل البدن وعدد ١٧ ان مكنش ضخم اومال ايه اللي ضخم
والاباتشي في المقابل سقطت كام مره في العراق وافغانستان وسوريا طوال العشرين عام وفي ظل خطر المان باد مش حرب مستمره بقالها اربع شهور فقط 😅

مع احترامى للجميع قلب مصر والسعوديه ليه
واحد كاتب اباتشى وواحد كاتب ميتيور والتانى سكالب دميه 😎
الموضوع تسليم بطارية دفاع جوى
هوه علشان يحصل تفاعل فى المنتدى اى موضوع يخص مصر يدخلو خبراء المنتديات اللى ف الحقيقه ميعرفوش حاجه غير من وراء الكيبورد او الموبايل بس
كفاياكم هبد وفتى

مع احترامى للجميع قلب مصر والسعوديه ليه
واحد كاتب اباتشى وواحد كاتب ميتيور والتانى سكالب دميه 😎
الموضوع تسليم بطارية دفاع جوى
هوه علشان يحصل تفاعل فى المنتدى اى موضوع يخص مصر يدخلو خبراء المنتديات اللى ف الحقيقه ميعرفوش حاجه غير من وراء الكيبورد او الموبايل بس
كفاياكم هبد وفتى

الكلام بيجيب بعضه ....

و الموضوع مجرد خبر مفيهوش مجال للمناقشة يعني منتهي #

ايضا لازم الناس تهبد و تفتي و ناس ترد و تصلح و الا مفيش حد هيتعلم حاجة و لا ايه.

شراء الاس ٣٠٠ ولا تور ام دا من اكتر من عشر سنين ودا قبل سلسله فضائح السلاح الروسي ثم مين قالك ان يمكن ان ربط الانظمه الغربيه بالانظمه الروسيه انت لا يمكن تاخد موافقه او دعم تقني من اي شركه غربيه لربط الانظمه الروسيه معاهم بسبب مخاطر تسريب المعلومات للروس
ثانيا عقبال امالتك انت ال IrisT جاي بالثلاث انواع للدفاع الطبقي مش نوع واحد ويتم ربطه بالباقي
اما موضوع الكاموف فلا يمكن تجاهل عيب الرادار او عدم وجود Sensors علي كل البدن وعدد ١٧ ان مكنش ضخم اومال ايه اللي ضخم
والاباتشي في المقابل سقطت كام مره في العراق وافغانستان وسوريا طوال العشرين عام وفي ظل خطر المان باد مش حرب مستمره بقالها اربع شهور فقط 😅
اصحى يا نايم ....تم الربط يا فندم بمنظومه مصريه ١٠٠%وتم الإعلان عنها كمان ..والا Iris t أقصى مدى ليه ٨٠كم يبقى لازم ازود مدى دفاعات وبالنسبه لينا الانتى ٢٥٠٠ بمدى ٢٥٠ك كافي جدا

المرفقات

335.1 KB · المشاهدات: 53
اختلافي مع بعض الاعضاء المصريين لا يعني انني ضد مصر " لكن البعض لا يتقبل النقاش الهادف "
من الأساس انا ادافع عن مصر " بالقول " في بعض الأحيان كأنها بلدي امام من يدعون انهم " مصريين "
-
يا اخ سايلنت انا متابع لمعظم ردودك في مواضيع مصر وعامة انت لا تحب مصر لا من بعيد ولا من قريب وهذا شيء انت حر فيه

لكن صدقني انت لا تختلف مع الأعضاء المصريين انت تفتح الباب امام الفتنة والمهاترات باكثر من موضوع.

اسلوب التلميحات الغير مباشرة كفتح باب موارب للمشاركات التي تنال من مصر ياتي منك كثيراً

محدش نايم هنا كلنا عارفين مين عايز يقول ايه

المصري بطبعة لا يحب ان يستمع الي النقد من الاخرين و ممكن يجلس يرقع و يلف و يدور و يتكلم بالساعات ليقنعك بحديثة ...

يراها وطنـــــــٌية ....

الحمد لله ان الاجيـــــــّــآلَ الجديدة ليست بهذه العقلية .
مع الاسف ممكن كثير منهم هكذا
لا يريدون ان يعلمو الحقيقة وعايشين على جو نحن اقوى جيش واذا اردت ان تبين لهم الحقيقة يعتبرونها إساءة او ما شابه ذلك

الكلام بيجيب بعضه ....

و الموضوع مجرد خبر مفيهوش مجال للمناقشة يعني منتهي #

ايضا لازم الناس تهبد و تفتي و ناس ترد و تصلح و الا مفيش حد هيتعلم حاجة و لا ايه.
انا قصدى دايما مقارنات بين الدول العربيه مين اقوى ومين اضعف
كاننا هنحارب بعض انا عضو قديم هنا والمنتدى قديما كان افضل بكتير لكن دلوقتى اعضاء تظهر تناكف فى بعض وتختفى وتطلع غيرها والغربيه كلهم فى مواضيع مصر

. كلام صحيح واشكرك على صراحتك ,, كيف لا وهو من حرر حضرموت اليمنية
خلال ساعات حينما قرر استخدام قوته الغاشمة .. تحياتي

وهذا ليس الا جزء بسيط
👍

تحياتي ليك
انا كنت بتريق بصراحة 😁 بس متزعلش

السعودية وبرغم امتلاكها لاسلحة متطورة إلا إن أدائها العسكري ضعيف وغير متناسب مع ما تملكه من قوة

تمنياتي للسعودية بالتوفيق دايمًا
💙

يا اخ سايلنت انا متابع لمعظم ردودك في مواضيع مصر وعامة انت لا تحب مصر لا من بعيد ولا من قريب وهذا شيء انت حر فيه

لكن صدقني انت لا تختلف مع الأعضاء المصريين انت تفتح الباب امام الفتنة والمهاترات باكثر من موضوع.

اسلوب التلميحات الغير مباشرة كفتح باب موارب للمشاركات التي تنال من مصر ياتي منك كثيراً

محدش نايم هنا كلنا عارفين مين عايز يقول ايه
كيف لا يحب مصر وهو متفق مع آراء مصريين أصلا ؟؟
أنا متتبع قديم لردود سايلنت و أجد أن ردوده (وإن إختلفت مع بعضها) كلها غيرة ودفاع عن مصر وبدون أي تطاول

تحياتي ليك

السعودية وبرغم امتلاكها لاسلحة متطورة إلا إن أدائها العسكري ضعيف وغير متناسب مع ما تملكه من قوة

💙
بوم 😂😂😂

تحياتي ليك

💙
تمام اقبل هذا الكلام ممكن تقدم دليل على كلامك ؟
اما ان كان مجرد رأي شخصي فلا اظن ان رأيك يقدم او يؤخر.

اصحى يا نايم ....تم الربط يا فندم بمنظومه مصريه ١٠٠%وتم الإعلان عنها كمان ..والا Iris t أقصى مدى ليه ٨٠كم يبقى لازم ازود مدى دفاعات وبالنسبه لينا الانتى ٢٥٠٠ بمدى ٢٥٠ك كافي جدا
اصحي مين ياباشا الصوره اللي انت حاططها تخص بطاريات الدفاع الطبقي الالمانيه Iris T ولا يمكن ربط المنظومتين ببعض ودا تاكيد لكلامي عن الدفاع الطبقي الخاص بالمنظومه الغربيه فقط

انا قصدى دايما مقارنات بين الدول العربيه مين اقوى ومين اضعف
كاننا هنحارب بعض انا عضو قديم هنا والمنتدى قديما كان افضل بكتير لكن دلوقتى اعضاء تظهر تناكف فى بعض وتختفى وتطلع غيرها والغربيه كلهم فى مواضيع مصر
الحقيقة اسم مصر دايما بيبيع و من زمان جدا من ايام مبارك في المنتديات
العسكرية ..

وده لان مصر مهمة جدا ...
الاهمية مفيش حد عاقل يختلف عليها لكن لكن الحقيقة مصر تستحق مكانة و ادارة افضل من القيادة الحالية ده اللي بختلف فيه مع البعض و ليهم كل الاحترام لاني بحس بتطرف منهم في حب وتأييد حاكم علي مصلحة الدولة و بحجة انه اصلا مفيش زعيم هنجيب قائد منين و الحقيقة بشوفهم زيهم زي الاخوان نفس المنطق مع اختلاف الهوية الفكرية .

عودة
أعلى