صفقة تفاوض أمريكية بين السعوديين والإسرائيليين والمصريين

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
استهدوا بالله يا رجاله واستعيذوا بالله من الشيطان الرجيم على الصبح
موضوع الجزر انتهى خلاص....وما في داعي للمشاحنات دي

بص انا بتكلم فى نقطه قانونيه
حضرتك بتتكلم عاطفى
بلاش تصطاد فى العكاره
انا بسالك سؤال بسيط لم يجاوب عليه واحد
لو قمت بالتنازل عن بيتى لشخص اخر انت او غيرك هل يحق لى ان اقاضيك واطالب بالبيت فى الوقت الذى تنفى فيه صلة البيت بى واننى تنازلت عنه كاملا لك
الفرضيه هنا للتوضيح ماذا لو لم تقوم مصر بحل الوضع ودى وماذا لو لجانا للمحاكم
ياريت الاخوه مش ياخدونا فى حته رابعه
ياحكيم لوكنت حكيم الملك عبدالعزيز لم يتنازل عن الجزيرتين لاحد هما بصلتين عشان يتنازل عنهم ؟
هو اتفق مع الملك فاروق بالسماح للقوات المصرية باستخدامهم عسكريا ضد السفن الاسرائيلية
ولكن القوات المصرية لم تتنكم من المحافظة عليها فاحتلتها اسرائيل واتورطنا معاكم ومع الاسرائيليين
ماحد تنازل عن حاجة لو تم التنازل كان مصر معاها وثائق تثبت التنازل وكانوا دخلو فعيوننا ومناش حناخذهم تاني
بس لحسن حظنا محصلش

انا شايف ان الجزرتين مش فرقين معانا قوى
بس هتفرق جدا ج٥ وتوجع الشعبين
لو المملكة اهدتهم لإسرائيل
ده معناه ان حكام الشعوب خونه 100%

اللحين معطينكم الجزر تديرونها و تورطونا باتفاقيات بعد خسارتها و فوق ذا تتهمنا اننا بنهديها لاسرائيل ..

مستفتح بكولونيا شكلك

القانو لعبه

القانون لعبه

القانون لعبه
مش هيفهم كلامى غير محامى او قانونى
لما تستخدم القانون في اكل حقوق الناس بدون وجه حق بحجة ان القانون لعبة او بحجة انك وجدت ثغرة في القنون تخول لك ذلك فتلك مصيبة

أنا في التمانينات، في بلدي المغرب، قريت، في المقررات الدراسية إن الجزيرتين، تيران و صنافير سعوديتين، سلمتهم السعودية لمصر أثناء الحرب مع اسرائيل لتقفل بدلك مضيق البحر الأحمر... حتى السيسي اعترف أنها سعودية، و شهادات مصريين كثر تأكد ذلك، مثل جيهان السادات.

😂😂😂😂
اذا كان المصادر التعليمية السعودية بتقول انهم جزر مصرية

وقالت المصادر إن المملكة العربية السعودية وافقت على إبقاء الجزر منزوعة السلاح والالتزام بالحفاظ على حرية الملاحة الكاملة لجميع السفن ولكنها تريد إنهاء وجود المراقبين متعددي الجنسيات في الجزر

ودي كان الهبدة اللي اتحفنا بيها الخبراء الاستراتيجين ان مصر نقلت الجزر للسعودية عشان تحط عليها اسلحة و طرابيزات بلياردو وبينج و محدش يقدر يكلمها

لا تزيد ابنائك هم ، الجزر تحت السيادة السعودية

يوجد مقطع فيديو لشخص قبل فترة ذهب لها من تبوك ، لا وجود لأي قوات دولية ولا أي شيء ، لذا لا اعتقد بصحة المكتوب

لايشترط تواجد القوات الدوليه فيها لتكون تحت ادارتهم

معروف، حتى خطوط الساحل البحرية تقول انه سعودية:
الخريطة التي اعتمدتها الأمم المتحدة في ضمن النطاق الجغرافي (XXVIII)، حيث أن الجزر تقع جغرافياً وطبقاً للقانون الدولي الصادر من قبل بموجب القرار 3067 ضمن النطاق السعودي

مافيه احد يقول انه مصرية الا بعض المواطنين المصريين، حتى حكومتهم تخلت عنهم بذلك وتقول انه سعودية...
سيناء كلها تبع آسيا ده معناها انها تبعكم 😂
وبعدين الجزر فعليًا اقرب لمصر مش للسعودية

😂😂😂😂
اذا كان المصادر التعليمية السعودية بتقول انهم جزر مصرية

تيران وصنافير كل مصرى بيعلم ابنه انهم مصريتان مهما حصل
حتى لو كلاب الاعلام بتطبل فى عالم تانى
الكلام هذا قولة لسيادة الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي حفظة الله والبرلمان المصري بارك الله فيهم
ونحن وانت والجميع يعلم ان الجزر سعودية جزء لا يتجزء من اراضي #السعودية_العظمى

الاولى لك ان توحدوا جهودكم لاستعادة ام الرشراش ( ايلات حالياً )

مع تحيات ( بدوي ساكن خيمة ويقود جمل ) مر من هنا

يعنى مع احترامى للجميع
السعوديه علشان تطبع مع الكيان امريكا تهديهم جزر مصريه
انا شايف اللى عاوز يطبع يطبع على حسابه مش على حسابنا
لا --- على حسابنا واحنا ادينا السعوديين الجزيرتين والتى سبق وان حررتهم مصر بالدم --- وهى جريمه لن تمحى -- لان الجزر لن تعود لنا مرة اخرى

الجزيرتين سعودية وبأعتراف من مصر موضوع وخلص والبكا مش هيرجع الميت

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى