يوم الغضب مصر تثور

رد: يوم الغضب مصر تثور

كيف تخدع شعبك في أربع خطوات؟.. دليل الحكومة الذكية لتضليل الإعلام
نصري عصمت


egy.jpg


اتفرجوا عليه بس شغلوا عقلكم بس

“إذا أردت السيطرة على الناس أخبرهم انهم معرضون للخطر وحذرهم من أن أمنهم تحت التهديد، ثم شكك في وطنية معارضيك” .. بهذه الاستراتيجية الإعلامية الفعالة نجح أدولف هتلر في تعبئة ألمانيا النازية لدخول الحرب العالمية الثانية.. وبنفس الأسلوب نجحت الإدارة الأمريكية الحالية بعد أكثر من نصف قرن في شن حملة إعلامية ضخمة لإقناع شعبها بضرورة خوض الحرب على العراق مهما كان الثمن.. وطبعا ده غير حكومات تانية كتير قوي. معرفش ليه الكلام ده افتكرته اليومين دول وسط الأحداث اللي بتمر بيها مصر واللي الإعلام انقسم فيها إلى نوعين، انا هسيب ليكم تقسيمهم على كيفكم وتصنيفهم براحتكم.

المهم أن الكلام السابق ده بتاع راجل اسمه دينيس جيت قابلته من 3 سنين في جامعة فلوريدا، “ايوه عارف هتقول ايه ما أصل انا خاين وعميل للأمريكان وبموت في الخيانة عموما دي كانت رحلة قصيرة جدا”، هو كان ماسك هناك مركز للعلاقات الدولية، والراجل نفسه كان سفير أمريكي في عدة دول وكان شغال في المكتب الإعلامي للبيت الأبيض، ولما قابلته كان بيشرح للناس في الجامعة إزاي جورج بوش نجح يخدع الأمريكان ويشحن الرأي العام عشان يقنع جزء من الشعب بأهمية الحرب (ابن اللذينة معرفش إزاي عدى ساعتها من حرس الجامعة لحد ما فهمت ان مفيش هناك حرس جامعة) .. المهم أنه شرح للناس إزاي أي حكومة من أيام هتلر لحد أيام بوش بتوظف الإعلام للخداع والتضليل وده بـ4 طرق.

الطريقة الأولى : التخوين

خوف الناس .. وحسسهم ليل نهار أن في مؤامرات بيتم تدبيرها ضدهم وأن أمنهم معرض للخطر، وأن كل الاجراءات المتشددة اللي انت عاملها دي عشان مصلحتهم ولأن عدوهم جبار وبيستغل طيبتهم عشان يدمر مجتمعهم .. ومع تكرار الأسلوب ده، وربطه بتعرض الناس لحادث إرهابي في وقت سابق او خوضهم حرب من فترة قريبة أو لكارثة أو حادثة كبيرة هيكون عندهم استعداد تام للتنازل ليك عن جزء كبير من حرية اتخاذ قراراتهم، وده ليييه؟ .. لأن الناس تفكيرها المنطقي بيتشل ساعة الخطر، لأنهم بشكل غريزي هيحسوا انهم محتاجين الأمان ومستعدين يتنازلوا عن حريتهم عشان خاطر الاحساس اللي انت اصلا حرمتهم منه ببث رسايل تحذير منتظمة.

في ألمانيا النازية هتلر فهم الألمان أنهم لو مهاجموش شعوب أوروبا هي اللي هتهاجمهم، وبوش فهم شعبه أن صدام بيدعم الإرهاب وعنده أسلحة دمار شامل.

المصيبة لما واحد غبي زي صاحبنا يضحك على ناس المفروض انها ناصحة ومدردحة زي الأمريكان والطبيعي في أي مجتمع أن هيكون في معارضة ليك، مش معارضة سياسية بس، لكن معارضة من المتعلمين والواعين ووسائل الإعلام المستقلة والناس اللي بتشك بطبيعتها في نوايا الحكومة .. الرد على دول لازم يكون هجومي وشامل .. اتهامات بالخيانة وبتعريض سلامة الوطن للخطر واتهامات بالعمالة لقوى خارجية أو لتمثيل “أجندات أجنبية” أو “أجندات محلية” أو “أجندات من الفجالة” وأنهم “قلة مندسة” حتى لو عددهم مليون واحد وحتى لو كان المعارضين دول بيحاولوا يعرضوا وجهة نظرهم على الناس في بلدهم من غير اللجوء لأي طرف أجنبي ولو بطريقة سلمية، طالما هم عكس وجهة نظري يبقوا “كفرة ولاد ستين في سبعين وأشرار”.

الهجوم هنا هو خير وسيلة للدفاع .. اطعنهم في مصداقيتهم ووطنيتهم واشغلهم بدفع الاتهامات عشان ميكنش عندهم فرصة ينتقدوك أو على الأقل تضمن أن تأثيرهم على الناس هيكون أقل في سرعة الاقتناع ومدى التأثير.

الطريقة التانية : اشغل انتباهم ليل نهار

الحكومة طول النهار والليل تحاصر الناس بإصدار بيانات وبتحاول تشغل الإعلام التلفزيوني والجرايد والإذاعة ببياناتها الرسمية ومعلومات ترسخ استراتيجية الدولة وتوزع صور وفيديوهات تتعلق بالأحداث اللي تحب تروج لها، وطبعا أول ناس بتنشر الكلام ده بتكون وسائل الإعلام الحكومية أو وسائل الإعلام المستقلة المرتبطة بعلاقة قوية مع الحكومة.

الظريف أن جرايد وتلفزيونات الحكومة بتاخد البيانات الرسمية الصادرة عن الوزارات المختلفة وتنشرها من غير ما توضح مين مصدرها كأنها معلومات فلكية زي “الشمس تشرق من الشرق” و”فلان عميل وخاين” .. ومحدش في الإعلام الرسمي الحكومي ده هيكلف خطره يحقق في صحة أي معلومة صادرة من الدولة زي ما ألف بأء صحافة بتقول، يعني مثلا تلاقي خبر يقولك “ساد الهدوء في منطقة كذا بعد أحداث كذا” بينما أي بني آدم ينزل منطقة كذا دي يلاقيها مولعة أو فيها جيش أمن مركزي طب ما هو لازم يسود الهدوء في وجود آلاف العساكر.

تلاقي المذيع التلفزيوني راجل محترم وببدلة وبيقول صرح مصدر مسئول أن كذا كذا كذا أو أعلنت وزارة كذا كذا .. كأن كلمة مصدر مسئول دي أو كلمة وزارة كذا دي معناها ان كل اللي وراها ده كلام ربنا مش ممكن يبقى غلط ومش محتاج حتى نتحرك ونروح لأرض الواقع نتأكد منه، وزي ما في صحفيين كتير شاطرين، في منهم كسالى طالما هيملى مساحة جرناله او برنامجه بكلام جاهز بينام عليه.

الخدعة بقى أنك هتلاقي المسئول تاني يوم نشر الخبر أو إذاعته طالع يقولك “شفنا في وسائل الإعلام تقارير عن كذا كذا” .. الله طب ما سعادتك أصلا اللي مطلع التقارير دي وباعتها للقناة او الجرنال؟؟

حكومة بوش كانت بتسرب معلومات للجرايد الأمريكية الكبيرة وتنزل الأخبار على أنها من مصادر سرية وبعدين تاني يوم تطلع الحكومة تستشهد بكلام الصحافة !، يا ترى بقى انت تقرا كام خبر في اليوم لم يتم التحقق من صحته؟.

والموضوع يا جماعة أصله مش كيميا المسألة بسيطة جدا، لما حد يقولك معلومة كل المطلوب منك تسأله ايه مصدرها؟ لأننا لما بنعرف مصدر المعلومة بنقدر نتأكد صاحبها يستاهل الثقة ولا لأ ولا حتى أن كلامه بيعبر عن رأيه الشخصي، انما أخطر حاجة الخبر اللي ملوش مصدر ده أو الاتهام بدون دليل، ودايما اللي يتهم حد من غير دليل مبيكنش عنده أدلة لأنها لو عنده كان كشف عنها فورا، وتلاقي المذيع الرخم إياه طالع يقولك “احنا مش عاوزين نتكلم” .. لا يا حبيبي ما انت لو عندك حاجة تقولها كنت اتكلمت.

الطريقة التالتة : الإنكار دايما هيفيد والتأجيل كمان

لما الحكومة تتعرض لهجوم أو انتقادات “الإنكار هو الحل” .. المسئول الحكومي ومعاه الإعلام الرسمي يصر على بث تكذيب وإنكار لصحة الأخبار المتسببة في انتقاد الحكومة، حتى لو كانت المعلومة واضحة وضوح الشمس.

المسئول هنا بيعتبر أن المشكلة كأنها محصلتش طالما الحكومة غير معترفة بيها وطالما محدش قادر يجيب دليل واضح، عشان كده ممكن حد يسأل المسئول ويقول له يا فندم في ناس ماتت، هيقولك غير صحيح مجتلناش بلاغات !!! لحد ما حد ابن حلال يطلع بفيديو يعرضه لناس بتموت فعلا.
وساعتها تبدأ الاستراتيجية التانية بعد الإنكار هي التأجيل !

يعني ايه تأجيل يعني “سنحقق في الأمر بمنتهى الحزم” و “الجاني هياخد عقابه وهنخليه يبوس الواوا” و “هنشكل لجنة للفحص وتحديد المسئولية” لحد ما الناس تنسى أو لحد ما يكون في مبررات وحجج جديدة.
وفي نوع من المسئولين أول ما تسأله عن حاجة هو بينكرها يقوم مغير الموضوع ويديلك معلومات لا تجاوب سؤالك لكنها معلومات عن موضوع آخر، وهنا هو بيعمل ترحيل وصرف لانتباهك عن المشكلة الأصلية، ويشن حملة إعلامية سريعة ببث معلومات كتير عن قضية معينة تشغل الناس والصحفيين اللي بطبيعتهم بيجروا ورا الجديد وينسوا القديم.

عشان كده كتير نشوف في التلفزيون أو الجرايد حوارات مع مسئولين مهمين وبعد الحوار نشعر كأن مفيش ولا سؤال كان في بالنا تمت إجابته، افتكروا كده حوارات أحمد عز وحبيب العادلي القليلة مع الإعلام الحكومي.

الطريقة الرابعة : كرر أكاذيبك

إعلام 67 ودا البلد في ستين داهية .. هل إعلام 2011 أحسن؟لما تفشل كل الحيل السابقة يكون الأسلوب الرابع تكرار الأكاذيب، ايون تكراااار الأكاذيب كلها بدون ملل لدرجة أن الناس هتستغرب وتقول “مش ممكن يكون بيكدب كل ده”.

والأهم هنا هو منع وسائل الإعلام من الشغل نهائي بمعنى إضفاء سرية على حاجات الأصل فيها أنها تكون متاحة للناس، زي مثلا منع كاميرات التصوير ومنع الصحفيين من الدخول والمبرر طبعا هيكون هو أن المعلومات سرية للغاية وكشفها هيسفر عن بلاوي سودا ومخاطر الناس في غنى عنها.

وقبل الحرب على العراق كان ديك تشيني نائب بوش أشهر واحد بيأكد للصحافة أن المعلومات سرية وأنهم ممنوعين من التغطية وفي بلاد تانية ممكن يمنعوا الصحفيين أو يقفلوا الانترنت والتليفونات محمولة وأرضية عشان لما يكذبوا محدش حتى يقدر يكدبهم.

ودلوقتي عزيزي القاريء
أنا هعملك امتحان بسيط عشان اشوف فهمت طريقة الحكومات في تضليل وشحن الناس ولا لأ وهسألك سؤال واحد :

صمم حملة شرسة للنيل من وطنية كاتب الموضوع ده مع الحرص على استخدام الأدوات التالية : خيانة .. عمالة .. أجندات ورق أبيض وملون حسب البلد المنتج .. لوبي صهيوني .. قلة مندسة .. مخرب .. جاسوس لبناني .. إيراني .. إخواني .. بتنجاني .. بوس الواوا



مع تحياتي


180663_485600757503_571632503_5927982_2827155_n.jpg
 
رد: يوم الغضب مصر تثور

فتشت بالنت وكنت احاول اعرف لماذا قال خامنئي عن ثورة مصر اسلاميه ومصر دولة سنه كفار بنطره !!!!
مو معقوله مرشد اعلى واكبر راس بدوله مثل ايران يقط حجي بدون هدف معين

ودائما اي حكايه غريبه ستجد سببها امرأه, فوجدت ان زوجة البرادعي ايرانيه وان زوجه البرادعي
هي شيعيه وهي ابنة عم اية الله مهدوي من المقربيين جدا لعلي خامنئي المرشد الاعلى للثوره الاسلاميه الايرانيه وعلى اتصال دائم معه


هذا احد المصادر بالايطاليه يتحدث عن زوجة البرادعي الايرانيه

الاخوة المصرين هل هذا الكلام صحيح


حفظ الله مصر من كل مكروه

ومن هو الخامنئي حتى يتحدث بلسان مصر أو يحاول ركوب الموجه فهو أقذر من مبارك مليون مرة ولن ينسى العالم القتل الوحشي للمتظاهرين ضد نجاد .
مبارك يقتل لكن بأسم النظام ولكن خامنئي يقتل بأسم الأسلام . فمن هو الأكثر فجوراً ؟؟


ملاحظه
تم ترديد شعارات مناهظه لتدخلات ايران في مصر من ميدان الحريه أفهم يا خامنئي فشعب مصر أذكي من محاولاتكم القذرة ...
 
رد: يوم الغضب مصر تثور

إيران رئيسها منتخب فعلا بدليل أنه لم يفز بنسبة 99%،ثم في إيران.رغم عدد سكانها الكبير،إلا من خرج في المظاهرات لم يتعد بضعة آلاف و ليس الملايين مثل مصر،كما لم يتم قتل 300 مواطن و جرح المئات.




دا صحيح لم يتم قتل 300 مواطن ولكن تم اعدام الشباب المتظار
 
رد: يوم الغضب مصر تثور

سؤال بسيط هل اسم الموضوع
يوم الغضب ايران تثور
ربما دخلت فى موضوع خاطىء!!
كفى خروجا عن الموضوع
 
رد: يوم الغضب مصر تثور

والله هذا الفيديو كاد ان يبكينى ولهذا جائت الثوره العالم الاسلامى كله يتطلع الى مصر قائده الامه ويبكون عليها كانهم يبكون على اخ قد مات او محنه شديده

أخي نبكي نعم ولكن بالله عليك لا تقول هذه العبارة بالأحمر مصر ستبقى غصب عن حاقد بإذن الله أرض الكنانة ستبقى شامخة عصية مهما حاول الخونة والمتخاذلين مصر البطولة ستبقى موحدة بإذن الله .
 
رد: يوم الغضب مصر تثور

البعض يضن أن طوق النجاة بيد البرادعي ولكن البرادعي لايختلف كثيراً عن مبارك بل مستعد لتقديم مزيداً من الأنبطاحات أمام اسرائيل والغرب...
أليس تلميذهم المطيع؟؟


327089883.jpg

قمه الأدب مع معلميه .
79449256.jpg
 
رد: يوم الغضب مصر تثور

اهم الانجازات

تحرير كل شبر من تراب الوطن مع استعادة السيادة الكاملة علي سيناء.

عودة العلاقات مع الدول الإسلامية والعربية، وعودة مقر الجامعة العربية للقاهرة.

إقامة علاقات دولية متميزة، مكنت من إسقاط نصف مديونية مصر الخارجية.

إعادة إحياء القمم العربية بعد انقطاعها منذ الغزو العراقي للكويت بدعوة من مصر عام 1996 وتقنين دورية انعقاد القمة بمبادرة منها.

قيادة مصر في دعم القضية الفلسطينية عربيا ودوليا ومساندة الشعب الفلسطيني في مواجهة

الاحتلال وتأمين حقوقه المشروعة وصولا إلي قيام دولتهم المستقلة، وعاصمتها القدس.

رعاية اتفاقات أوسلو التي أنشأت السلطة الفلسطينية ومكنت القيادة الفلسطينية برئاسة ياسر عرفات، من العودة إلي الضفة الغربية وغزة، ورسخت مبدأ قيام الدولة الفلسطينية كأساس للتسوية.

التصدي بحسم وبقوة القانون وبتضامن الشعب لقوي الإرهاب لضمان استقرار الوطن وتقدمه.

تدعيم العلاقات مع الاتحاد الأوروبي تحقيقا للتوازن في سياسات مصر الخارجية وإبرام اتفاقية الشراكة المصرية- الأوروبية.

تفعيل الإشراف القضائي علي الانتخابات.

إنشاء أول مجلس قومي لحقوق الإنسان.

إلغاء القانون 105 الخاص بمحاكم أمن الدولة.

إلغاء عقوبة الأشغال الشاقة من التشريع المصري.

إنشاء محاكم الأسرة.

إلغاء معظم الأوامر العسكرية الصادرة طبقا لقانون الطوارئ.

تدعيم تنشيط إطلاق حركة الجمعيات الأهلية.

إقرار حق الخلع للمرأة المصرية.

ضمان تنفيذ أحكام النفقة، بإنشاء صندوق لتأمين الأسرة.

المساواة بين الأب والأم المصرية في حق منح الجنسية للأبناء.

التوسع في المناصب القضائية للمرأة.

تعيين أول قاضية بالمحكمة الدستورية.

حرية التعبير والرأي من خلال 515 صحيفة تعمل في مصر، منها 48 صحيفة حزبية.

تعديل المادة76 من الدستور؛ ليصبح اختيار رئيس الجمهورية عن طريق الانتخاب الحر المباشر، لأول مرة في تاريخ مصر.

إصدار القانون رقم 174 لسنة 2005 بتنظيم انتخابات الرئاسة، ليحدد القواعد لانتخابات حرة ونزيهة.

تعديل قانون تنظيم مباشرة الحقوق السياسية بما يضمن المزيد من نزاهة العملية الانتخابية.

تعديل قانوني مجلسي الشعب والشوري، بما يحقق فاعلية أكبر في أداء البرلمان.

تعديل قانون الأحزاب السياسية بما يعزز الحياة الحزبية.

زادت قيمة الصادرات الزراعية من نحو 0.5 مليار جنيه لتصل لنحو 7 مليارات جنيه.

3 ملايين فدان مستصلحة لتصل بالرقعة الزراعية إلي8.3 مليون فدان.

حرية الفلاح المصري في زراعة وتسعير إنتاجه.

تحرير العلاقة بين المالك والمستأجر.

زيادة قيمة الإنتاج الزراعي بحوالي 16 مرة من نحو 5.8 مليار جنيه إلي ما يقرب من91 مليار جنيه.

زيادة دعم المعاشات بـ22 ضعفا من 554 مليون جنيه إلى 11 مليار جنيه.

وصل معاش الضمان الاجتماعي ومعاش الطفل إلي نحو مليار جنيه.

زاد عدد المؤمن عليهم من نحو10.3 مليون مواطن إلي19 مليون مواطن.

زيادة الإنفاق علي الدعم المباشر علي السلع والخدمات من2 مليار جنيه إلي35.4 مليار جنيه.

زيادة دعم السلع التموينية من مليار جنيه إلي10 مليارات جنيه.

زيادة دعم المنتجات البترولية من100 مليون جنيه إلي أكثر من22 مليار جنيه.

40 مليون مواطن يستفيدون من البطاقات التموينية.

تحول رصيد الميزان الجاري من عجز قدره2.3 مليار دولار إلي فائض بلغ 3.7 مليار دولار.

زادت قيمة الصادرات الصناعية( بدون البترول ومنتجاته) من نحو 0.5 مليار دولار إلى نحو 6.6 مليار دولار.

زادت إيرادات قناة السويس من نحو909 ملايين دولار إلى 3.4 مليار دولار.

تضاعفت قيمة الصادرات إلي دول الاتحاد الأوروبي في الست سنوات الأخيرة ووصلت إلى نحو2.7 مليار دولار.

تضاعف إنتاج الغاز الطبيعي منذ بداية التسعينات ليصل 23.6 مليون طن.

تضاعف احتياطي الغاز الطبيعي أكثر من أربع مرات منذ بداية التسعينات ليصل إلى 65 تريليون قدم مكعبة.

توقيع بروتوكول إنشاء المناطق الصناعية المؤهلة لتسهيل نفاذ كافة المنتجات المصنعة بهذه المناطق إلى السوق الأمريكية بدون تعريفة جمركية أو حصص كمية أو غير ذلك من قيود

و هذا أيضاً حدث في عهد مبارك
المصدر
http://defense-arab.com/vb/showthread.php?t=40280
 
رد: يوم الغضب مصر تثور

تصريح مفتي السعوديه فضيلة الشيخ عبدالعزيز ال شيخ عن مظاهرات مصر

شن مفتى عام السعودية، الشيخ عبد العزيز آل الشيخ، هجوماً على مثيرى المظاهرات والمسيرات فى مصر وغيرها من الدول العربية، واصفاً تلك المظاهرات بـ"المخططة والمدبرة" لتفكيك الدول العربية الإسلامية، وتحويلها من دول كبرى قوية إلى دول صغيرة متخلفة.

وقال آل الشيخ ، إن الهدف من من تلك المظاهرات هو ضرب الأمة الإسلامية فى صميمها، وتشتيت شملها واقتصادها وتحويلها من دول كبيرة قوية إلى دول صغيرة "متخلفة"، داعياً إلى الوقوف موقف الاعتدال.

ووصف آل الشيخ مخططات مثيرى المظاهرات بـ"الإجرامية الكاذبة" لضرب الأمة والقضاء على دينها وقيمها وأخلاقها.


وقال إن الفوضويات التى انتشرت فى بعض البلدان العربية جاءت للتدمير من أعداء الإسلام، قائلاً: "يا شباب الإسلام كونوا حذرين من مكائد الأعداء وعدم الانسياق والانخداع خلف ما يروج لنا، والذى يهدف منه الأعداء إلى إضعاف الشعوب والسيطرة عليها وإشغالها بالترهات عن مصالحها ومقاصدها وغاية أمرها".

وحذر مما يبث فى وسائل الإعلام، خصوصاً التى وصفها بـ"الإعلام الجائر" الذين يبثون الأحداث على غير حقيقتها، وشحن القلوب بلا حقائق لتسيير الأمة حسب ما خُطط لها بهدف "التدمير والتخريب".

وقال آل الشيخ: "يا شباب الإسلام كونوا على بصيرة من تلك النار التى أوقدت فى العديد من البلدان، إن تلك المشاحنات استغلت من قبل الأعداء لنشر السموم والشرور داخل الأمة العربية"، مضيفاً أن من أسباب "الفتن والغواية والضلال إثارة الفتن بين الشعوب والحكام من خلال المظاهرات والمسيرات".

في المقابل الشيخ اللحيدان حفظه الله يطالب مبارك بالتنحي حقنا للدماء

 
رد: يوم الغضب مصر تثور

البعض يضن أن طوق النجاة بيد البرادعي ولكن البرادعي لايختلف كثيراً عن مبارك بل مستعد لتقديم مزيداً من الأنبطاحات أمام اسرائيل والغرب...
أليس تلميذهم المطيع؟؟


327089883.jpg

قمه الأدب مع معلميه .
79449256.jpg

أعتقد أن العلاقة أكثر حميمية في حالة مبارك

mubarak_and_olmert.jpg



و هذه

52155077.jpg



و هذه

1240541364mubarak_olmert_embrace.jpg



و هذه

.
.
.

xinsrc_84491615004043619ff64cce51427811_mubarak.jpg


و هذه


لا نهاية

طيب خلاص عندك عمرو موسى، عندك رئيس المحكمة الدستورية، أي أحد أخر إذا لم يعجبك البرادعي
 
رد: يوم الغضب مصر تثور

اهم الانجازات

تحرير كل شبر من تراب الوطن مع استعادة السيادة الكاملة علي سيناء.

عودة العلاقات مع الدول الإسلامية والعربية، وعودة مقر الجامعة العربية للقاهرة.

إقامة علاقات دولية متميزة، مكنت من إسقاط نصف مديونية مصر الخارجية.

إعادة إحياء القمم العربية بعد انقطاعها منذ الغزو العراقي للكويت بدعوة من مصر عام 1996 وتقنين دورية انعقاد القمة بمبادرة منها.

قيادة مصر في دعم القضية الفلسطينية عربيا ودوليا ومساندة الشعب الفلسطيني في مواجهة

الاحتلال وتأمين حقوقه المشروعة وصولا إلي قيام دولتهم المستقلة، وعاصمتها القدس.

رعاية اتفاقات أوسلو التي أنشأت السلطة الفلسطينية ومكنت القيادة الفلسطينية برئاسة ياسر عرفات، من العودة إلي الضفة الغربية وغزة، ورسخت مبدأ قيام الدولة الفلسطينية كأساس للتسوية.

التصدي بحسم وبقوة القانون وبتضامن الشعب لقوي الإرهاب لضمان استقرار الوطن وتقدمه.

تدعيم العلاقات مع الاتحاد الأوروبي تحقيقا للتوازن في سياسات مصر الخارجية وإبرام اتفاقية الشراكة المصرية- الأوروبية.

تفعيل الإشراف القضائي علي الانتخابات.

إنشاء أول مجلس قومي لحقوق الإنسان.

إلغاء القانون 105 الخاص بمحاكم أمن الدولة.

إلغاء عقوبة الأشغال الشاقة من التشريع المصري.

إنشاء محاكم الأسرة.

إلغاء معظم الأوامر العسكرية الصادرة طبقا لقانون الطوارئ.

تدعيم تنشيط إطلاق حركة الجمعيات الأهلية.

إقرار حق الخلع للمرأة المصرية.

ضمان تنفيذ أحكام النفقة، بإنشاء صندوق لتأمين الأسرة.

المساواة بين الأب والأم المصرية في حق منح الجنسية للأبناء.

التوسع في المناصب القضائية للمرأة.

تعيين أول قاضية بالمحكمة الدستورية.

حرية التعبير والرأي من خلال 515 صحيفة تعمل في مصر، منها 48 صحيفة حزبية.

تعديل المادة76 من الدستور؛ ليصبح اختيار رئيس الجمهورية عن طريق الانتخاب الحر المباشر، لأول مرة في تاريخ مصر.

إصدار القانون رقم 174 لسنة 2005 بتنظيم انتخابات الرئاسة، ليحدد القواعد لانتخابات حرة ونزيهة.

تعديل قانون تنظيم مباشرة الحقوق السياسية بما يضمن المزيد من نزاهة العملية الانتخابية.

تعديل قانوني مجلسي الشعب والشوري، بما يحقق فاعلية أكبر في أداء البرلمان.

تعديل قانون الأحزاب السياسية بما يعزز الحياة الحزبية.

زادت قيمة الصادرات الزراعية من نحو 0.5 مليار جنيه لتصل لنحو 7 مليارات جنيه.

3 ملايين فدان مستصلحة لتصل بالرقعة الزراعية إلي8.3 مليون فدان.

حرية الفلاح المصري في زراعة وتسعير إنتاجه.

تحرير العلاقة بين المالك والمستأجر.

زيادة قيمة الإنتاج الزراعي بحوالي 16 مرة من نحو 5.8 مليار جنيه إلي ما يقرب من91 مليار جنيه.

زيادة دعم المعاشات بـ22 ضعفا من 554 مليون جنيه إلى 11 مليار جنيه.

وصل معاش الضمان الاجتماعي ومعاش الطفل إلي نحو مليار جنيه.

زاد عدد المؤمن عليهم من نحو10.3 مليون مواطن إلي19 مليون مواطن.

زيادة الإنفاق علي الدعم المباشر علي السلع والخدمات من2 مليار جنيه إلي35.4 مليار جنيه.

زيادة دعم السلع التموينية من مليار جنيه إلي10 مليارات جنيه.

زيادة دعم المنتجات البترولية من100 مليون جنيه إلي أكثر من22 مليار جنيه.

40 مليون مواطن يستفيدون من البطاقات التموينية.

تحول رصيد الميزان الجاري من عجز قدره2.3 مليار دولار إلي فائض بلغ 3.7 مليار دولار.

زادت قيمة الصادرات الصناعية( بدون البترول ومنتجاته) من نحو 0.5 مليار دولار إلى نحو 6.6 مليار دولار.

زادت إيرادات قناة السويس من نحو909 ملايين دولار إلى 3.4 مليار دولار.

تضاعفت قيمة الصادرات إلي دول الاتحاد الأوروبي في الست سنوات الأخيرة ووصلت إلى نحو2.7 مليار دولار.

تضاعف إنتاج الغاز الطبيعي منذ بداية التسعينات ليصل 23.6 مليون طن.

تضاعف احتياطي الغاز الطبيعي أكثر من أربع مرات منذ بداية التسعينات ليصل إلى 65 تريليون قدم مكعبة.

توقيع بروتوكول إنشاء المناطق الصناعية المؤهلة لتسهيل نفاذ كافة المنتجات المصنعة بهذه المناطق إلى السوق الأمريكية بدون تعريفة جمركية أو حصص كمية أو غير ذلك من قيود

و هذا أيضاً حدث في عهد مبارك
المصدر
http://defense-arab.com/vb/showthread.php?t=40280




لا والله يا حكيم زمانك..

الموضوع يتكلم عن ثورة اسقاط الامبارك وانت تتملقه
 
رد: يوم الغضب مصر تثور

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخوانى الكرام
وكم تشوقت للحديث معكم مره أخرى
أشكر جميع الأخوه الذين تذكرونا وتذكروا مصر بالخير
ولا تقلقوا بأذن الله على مصر فستظل أن شاء الله كنانة الله فى أرضه وبأذن الله أهلها فى رباط ليوم الدين
وبأذن الله ستخرج مصر من هذه الأيام أقوى وأقوى
 
رد: يوم الغضب مصر تثور

نقلا عن جريدة المصرى اليوم

%d8%b4%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%a1.jpg

لاحول ولا قوة الا بالله كلهم شباب
تقبلهم الله واحتسبهم شهداء في جنانه وحفظ الله مصر ارضا وشعبا من كل مكروه
 
رد: يوم الغضب مصر تثور


اقسم بالله للمره الثانيه لقد رايت الجمال والخيول وهى تهاجم المتظاهرين
يا أخى أعلم أنك صادق فلقد رأيناها جميعا
كما أن رئيس الوزراء المحترم أحمد شفيق أعتذر رسميا عن ما حدث وتوعد بالمحاسبه العلنيه
كما أن الجميع بما فيهم مصطفى الفقى عضو الحزب الوطنى قال بفمه أن من فعل هذه الفعله هم من رجال الأعمال التابعين للحزب الوطنى الذين دفعوا لهؤلاء البلطجيه ليأتوا الى ميدان التحرير بالجمال والخيول والبلطجيه بالسيوف والسنج وقنابل المولوتوف ليقتلوا ويعتدوا على أخوانهم العزل فى ميدان التحرير
ليحدث هذا المشهد البشع الذى ما تمنيت أن اراه فى حياتى أبدا
 
رد: يوم الغضب مصر تثور

اهم الانجازات

تحرير كل شبر من تراب الوطن مع استعادة السيادة الكاملة علي سيناء.
ها نحن الان نعطى مبارك الفضل و كأن السادات لم يكن موجود
و ان كنت تقصد طابا فالقد كانت باستفتاء دولى اى مبارك او غيره لا علاقة لهم بالامر
عودة العلاقات مع الدول الإسلامية والعربية، وعودة مقر الجامعة العربية للقاهرة.
هذه معك حق فيها فهذه من الاشياء القليلة التى اتفق ان مبارك اجاد فيها
إقامة علاقات دولية متميزة، مكنت من إسقاط نصف مديونية مصر الخارجية.
و ما النتيجة؟ كل اموال البلد نهبت و المديوينه عادت و باكثر من السابق و حال الشعب اسوء!!
إعادة إحياء القمم العربية بعد انقطاعها منذ الغزو العراقي للكويت بدعوة من مصر عام 1996 وتقنين دورية انعقاد القمة بمبادرة منها.

قيادة مصر في دعم القضية الفلسطينية عربيا ودوليا ومساندة الشعب الفلسطيني في مواجهة

الاحتلال وتأمين حقوقه المشروعة وصولا إلي قيام دولتهم المستقلة، وعاصمتها القدس.

رعاية اتفاقات أوسلو التي أنشأت السلطة الفلسطينية ومكنت القيادة الفلسطينية برئاسة ياسر عرفات، من العودة إلي الضفة الغربية وغزة، ورسخت مبدأ قيام الدولة الفلسطينية كأساس للتسوية.
كل هذا شىء بديهى فهذا دور مصر منذ القدم اى انه لم يقوم بشىء جديد و لم نرى نتيجة لكل ما يفعلة حتى الان!
التصدي بحسم وبقوة القانون وبتضامن الشعب لقوي الإرهاب لضمان استقرار الوطن وتقدمه.
فى كل ارهابى يمسكوه يكونوا قتلوا اعداد لا تحصى من المواطنين الابرياء تعذيبا و سحلا و بدون تهمة هل هذا تسميه امان؟!!
تدعيم العلاقات مع الاتحاد الأوروبي تحقيقا للتوازن في سياسات مصر الخارجية وإبرام اتفاقية الشراكة المصرية- الأوروبية.
اى فائدة عادت لنا؟؟ كل الاموال تذهب للحيتان و هذا امر بديهى فى بلد مثل مصر وصل فيها الفساد عينى عينك و فى الدوائر الحكومية حتى
تفعيل الإشراف القضائي علي الانتخابات.
و ما الفائدة طالما لا يحترمون القضاء و القضاه و يقولوا المجلس سيد قرارة!!!!
إنشاء أول مجلس قومي لحقوق الإنسان.
:busted_red[1]::busted_red[1]:هل تمزح؟ اين كان هذا المجلس من التعذيب و القتل اليومى للشعب؟ :busted_red[1]::busted_red[1]:
إلغاء القانون 105 الخاص بمحاكم أمن الدولة.
لا اعلم حقيقة كثيرا عن هذا القانون و اتمنى مزيد من المعلومات عنه لو تكرمت
إلغاء عقوبة الأشغال الشاقة من التشريع المصري.
هل هذا انجاز؟!!!!:0126[1]:
إنشاء محاكم الأسرة.

إلغاء معظم الأوامر العسكرية الصادرة طبقا لقانون الطوارئ.

تدعيم تنشيط إطلاق حركة الجمعيات الأهلية.

إقرار حق الخلع للمرأة المصرية.

ضمان تنفيذ أحكام النفقة، بإنشاء صندوق لتأمين الأسرة.

المساواة بين الأب والأم المصرية في حق منح الجنسية للأبناء.

التوسع في المناصب القضائية للمرأة.

تعيين أول قاضية بالمحكمة الدستورية.
كل ما قلتة انت الان لا دخل لمبارك او انجازاته المزعومة فيها فهى تتم بحكم قضائى

حرية التعبير والرأي من خلال 515 صحيفة تعمل في مصر، منها 48 صحيفة حزبية.
قل هذا للمدونين الذين يتم سحلهم و رميهم فى المعتقلات بدون تهمة
تعديل المادة76 من الدستور؛ ليصبح اختيار رئيس الجمهورية عن طريق الانتخاب الحر المباشر، لأول مرة في تاريخ مصر.

إصدار القانون رقم 174 لسنة 2005 بتنظيم انتخابات الرئاسة، ليحدد القواعد لانتخابات حرة ونزيهة.
انت الوحيد فى مصر بأكملها الذى يقول ان قوانين الانتخاب الان هى حرة و نزيهة فهى مفصلة على مقاس مبارك و جمال

تعديل قانون تنظيم مباشرة الحقوق السياسية بما يضمن المزيد من نزاهة العملية الانتخابية.
نفس ردى فى الاعلى
تعديل قانوني مجلسي الشعب والشوري، بما يحقق فاعلية أكبر في أداء البرلمان.
%25d9%2585%25d9%2588%25d8%25a7%25d9%2581%25d9%2582%25d8%25a9.jpg


تعديل قانون الأحزاب السياسية بما يعزز الحياة الحزبية.

زادت قيمة الصادرات الزراعية من نحو 0.5 مليار جنيه لتصل لنحو 7 مليارات جنيه.

3 ملايين فدان مستصلحة لتصل بالرقعة الزراعية إلي8.3 مليون فدان.
اسعار السماد و الحبوب فى تزايد كل يوم و تشترى الحكومة من الفلاح باسعار بخسة اقل من سعر الانتاج مما ادى الى تدمر الرقعة الزراعية فى مصر
حرية الفلاح المصري في زراعة وتسعير إنتاجه.
اعتقد ان هذا الامر موجود منذ رحيل محمد على باشا!!!!
تحرير العلاقة بين المالك والمستأجر.

زيادة قيمة الإنتاج الزراعي بحوالي 16 مرة من نحو 5.8 مليار جنيه إلي ما يقرب من91 مليار جنيه.

زيادة دعم المعاشات بـ22 ضعفا من 554 مليون جنيه إلى 11 مليار جنيه.
هل تقصد المعاشات اللى بيتلعب بيها فى بورصة امريكا و لا معاشات تانية؟
وصل معاش الضمان الاجتماعي ومعاش الطفل إلي نحو مليار جنيه.

زاد عدد المؤمن عليهم من نحو10.3 مليون مواطن إلي19 مليون مواطن.
انا مش عارف كيف باى حال من الاحوال يكون هذا انجاز لمبارك!!!
زيادة الإنفاق علي الدعم المباشر علي السلع والخدمات من2 مليار جنيه إلي35.4 مليار جنيه.

زيادة دعم السلع التموينية من مليار جنيه إلي10 مليارات جنيه.
كل هذا يقابلة اجرائات اقل ما توصف بالغباء لاستخراج بطاقة تموينيه
زيادة دعم المنتجات البترولية من100 مليون جنيه إلي أكثر من22 مليار جنيه.
انا معك بهذه لكنه ليس بالانجاز فى ظل عجز الموازنة الكبير "مبارك جيه يكحلها عماها"
40 مليون مواطن يستفيدون من البطاقات التموينية.

تحول رصيد الميزان الجاري من عجز قدره2.3 مليار دولار إلي فائض بلغ 3.7 مليار دولار.

زادت قيمة الصادرات الصناعية( بدون البترول ومنتجاته) من نحو 0.5 مليار دولار إلى نحو 6.6 مليار دولار.

زادت إيرادات قناة السويس من نحو909 ملايين دولار إلى 3.4 مليار دولار.
و دة ليه علاقة بمبارك بسبب.............؟؟
تضاعفت قيمة الصادرات إلي دول الاتحاد الأوروبي في الست سنوات الأخيرة ووصلت إلى نحو2.7 مليار دولار.

تضاعف إنتاج الغاز الطبيعي منذ بداية التسعينات ليصل 23.6 مليون طن.

تضاعف احتياطي الغاز الطبيعي أكثر من أربع مرات منذ بداية التسعينات ليصل إلى 65 تريليون قدم مكعبة.

توقيع بروتوكول إنشاء المناطق الصناعية المؤهلة لتسهيل نفاذ كافة المنتجات المصنعة بهذه المناطق إلى السوق الأمريكية بدون تعريفة جمركية أو حصص كمية أو غير ذلك من قيود

و هذا أيضاً حدث في عهد مبارك
المصدر
http://defense-arab.com/vb/showthread.php?t=40280

ردى بالاقتباس و اغلب ما قلت هى امور عادية و الاخر لا علاقة لها بمبارك!!
تحياتى
 
رد: يوم الغضب مصر تثور

لاحول ولا قوة الا بالله كلهم شباب
تقبلهم الله واحتسبهم شهداء في جنانه وحفظ الله مصر ارضا وشعبا من كل مكروه
كل ما نعرفه الان ان القتلى اكثر من 300 و المخطوفين اكثر من 500 لم يعد اى منهم بعدما خطفهم رجال الامن و يعتقد انهم :0126[1]: ماتوا :0126[1]:
 
رد: يوم الغضب مصر تثور

صورة من صلاة جمعة الرحيل فى الميدان
181789_124313947640826_122752104463677_174024_4545806_n.jpg

 
رد: يوم الغضب مصر تثور

قناص يقتل 3 متظاهرين بعدما تعبوا من محاولة اخافتهم بالمولتوف و الحجارة
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=VqydgpyVNKY[/ame]
و يمكنك ان ترى الليز لتحديد الهدف و الزواية المرتفعه مما يوحى بمدى السلاح و هو شىء اكيد لا يوجد الا مع الشرطة لمن يقول ان القتلة ليسوا من الشرطة
 
رد: يوم الغضب مصر تثور

مصيبة!! المتظاهرين يعترفون بتلقى تدريب فى امريكا
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=KppVM2haCcY[/ame]
كالعادة الشباب المصرى يمزح من كل شىء
ربى يحفظهم

 
عودة
أعلى