السيسي : وصلنا للفقر المائي.

القوة هي اللغة الوحيدة الي يفهمها سياسي هذا العصر
ولنا في أرمينيا خير مثال
أصبحوا مثل الخراف المخصيه تحت أقدام الأذريين والترك
حكام العرب بارعين في إضاعة الفرص

ليش؟

افرم الاثيوبيين عيال الكلب وربيهم واحد واحد وخافظ على حقك بالقوة الغاشمة والعنف.

يجب ان تشن مصر عاصفة حزم ضد اثيوبيا وتحمي مصالحها بالقوة.
اولا مصر حتي بمياة النيل تعاني من فقر مائي فيلزم حل. و هذا مايتحدث عنه السيسي.

ثانيا بدل صرف مليار و دخول صراع لن ينتهي و لن يغير ان منبع النيل قادم من اثيوبيا. استثمار هذه الاموال في تكنولوجيا المياة من التحلية و التدوير و ترشيد الاستهلاك

لك في السعودية و هي بلا نيل خير مثال، و انت اكثر من يطبل للسعودية و يوقع بين السعوديين و المصريين

حتى لو سقط السيسي لن يرجع الإخوان ، المؤسسة العسكرية هي الوحيدة القادرة على الحفاظ على الأمن و الوحدة الترابية لمصر ، حتى وقت ما يكون الشعب المصري مستعد للديمقراطية و تداول السلطة .

الشعوب العربية كلها شعوب يحركها الغوغائيين و الشعبويين الإسلاميين ، كما قلت السيسي لن يسقط .

أما تنظيم النسل هو جيد للشعوب العربية التي لا تفرخ دون تنظيم مثل الحيوانات و في الاخير عندما لا تجد هذه الأنظمة كيف تقوم بتوظيفهم ترسلهم في قوارب الى أوروبا .

القيام بضربة عسكرية للسد مازال مطروح إذا فشلت المفاوضات
ما علاقة سد وتحديد النسل بسقوط سيسي ههههههه
انت عايز تدمر سد بعدما اكتمل و امتلئ عن أخره ...... عارف انه بعض ضربة حتخفي سودان و مصر من خريطة

كلام غير صحيح و اعذرني اقولك ينم علي عدم الايمان بالعلم

تبطين الترع لوحدة هيغطي ٥ مليار من ٥٥ مليار. يعني ١٠٪ تقريبا من حصة مصر كانت رايحة.

هل تعلم حجم الفقد في المياة باسليب الري البدائية (الري بالغمر) و اهدار المياة ؟!

عارف الفرق بين الري الحديث بالتنقيط و بين فتح حفرة تغرق الارض

شوفوا العالم بيتكلم ازاي عن اسرائيل و تكنولوجيا اسرائيل في استخدام المياة و محاولات نقلها في أمريكا كمان. بينما العرب نازلين تريقة علي محاولة مصر الدخول في هذا المجال

شوف ازاي تحلية مياه البحر هي أمل كاليفورنيا و بردوا اسرائيل داخلة في الموضوع

أعذرني بس كلامك فارغ وينم عن أماني غير واقعيه ومضحكه

اسم مصر بيبيع .
يا ترى باقى الدول فى المنطقة وصلت للفقر المائى ام لا

ثانيا بدل صرف مليار و دخول صراع لن ينتهي و لن يغير ان منبع النيل قادم من اثيوبيا. استثمار هذه الاموال في تكنولوجيا المياة من التحلية و التدوير و ترشيد الاستهلاك
كلامك هذا ينافي ما ادعاه المصريين في المنتدى.
عندما قالوا بأن مصر تعد العدة لتدمير سد النهضة.

ايضا كان الاعضاء المصريين يغضبون عندما يقول الاعضاء الاخرون انه لن تحارب مصر اثيوبيا من اجل سد النهضة.

واخيرا السيسي بنفسه كان يقول

محدش يقدر ياخد نقطة مياه من مصر.. واللي عاوز يجرب يجرب​

مصر طول عمرها الحديث فى فقر مائى

لكن لديها احتياطات تكفيها فوق المئه عام

ثم ياتى هنا للرد ناس تعانى من الجفاف كبلاد السعوديه والمغرب

المغاربه لسه نهر ملوية جفت والمملكه المزارع بتموت من قله الماء وياتى ينتقد مصر

لا هزلت فعلا

بجد هزلت

أعذرني بس كلامك فارغ وينم عن أماني غير واقعيه ومضحكه
ذكرتني زمان لما مهندس زراعي كان يخترع تقنية حديثة لزيادة إنتاجية الارض و زيادة المحاصيل. كان موظف الدولة يرد علية نفسك ردك الظريف دة و كمان يضحك علية نفس الايموچي بتاعك 🤣.

كلام فارغ!!!! هو انا حاطط اي كلام من عندي ، انت شوفت المصادر الي انا حطيتها ؟!

ردك علي كلام علمي بمصادر هو 🤣. ماشي ياسيدي بلاش علم و خلينا في لغة الخنقات و الجهل. و ننزل نحارب و بتاع و بلاش نعتمد علي العلم.

شوف المصادر ، و اسرائيل بقت فين و انت فين

و شوف ماتم انجازة و سوف يتم انجازة في مصر ، و هو مفخرة حقيقة

اللي اتوقعه من الاحباش انهم راح يكملون بناء السد بدون شوشرة
وراح يعملون على التنمية وبناء قوة عسكرية تحمي الاقتصاد والاستثمار الخ

وبعدها تبدا الضغوطات على الدول الاخرى

لا هزلت فعلا

بجد هزلت
اقول اسمك رئيسكcc وتسولف؟

لا هزلت فعلا

بجد هزلت
اسبانيا و جنوب فرنسا و ايطاليا بيعانو من موجات جفاف ....... مناخ في العالم كلو تغير و لكن فرق بين مغرب و مصر هو احنا معندناش انهر مشتركة مع دول اخرى اولا و ثانيا مناخ في المغرب ليس صحراويا من غير لجنوب ....... و المغرب بدأ فعلا في بناء محطات تحلية مياه البحر على طول ساحلي الاطلسي و المتوسط لتعويض النفص الحاصل في الامطار و موجات الجفاف

كلامك هذا ينافي ما ادعاه المصريين في المنتدى.
عندما قالوا بأن مصر تعد العدة لتدمير سد النهضة.

كل شخص له رائية و هو حر فية. انا كمان لا انفي ان مصر ممكن تحارب ، لكن انا شايف الافضل اننا نستثمر اكثر في تكنولوجيا المياة. فالحرب لن تغير منبع النيل.

اما المشاريع فهي ليست فقط بسبب سد النهضة ولكن لزيادة الرقعة الزارعية و تحقيق الاكتفاء الذاتي من الغذاء (مصر اكبر مستورد للقمح). و كمان مواجهة الفقر المائي بسبب الزيادة السكانية

ايضا كان الاعضاء المصريين يغضبون عندما يقول الاعضاء الاخرون انه لن تحارب مصر اثيوبيا من اجل سد النهضة.

واخيرا السيسي بنفسه كان يقول

محدش يقدر ياخد نقطة مياه من مصر.. واللي عاوز يجرب يجرب​

انا لست مسؤل عن كلام السيسي ولا اعلم فيما يفكر. لكن انت مسكت في كلامه دة و سبت كلامه عن هو عمل المشاريع دية لية ؟!

قال بنفسة و منها لاعمار سيناء كمان و تعويض الفقر المائي بسبب زيادة السكان و تحقيق الاكتفاء الذاتي للغذاء و اكد انه ليس بديل او تنازل عن حصة مصر من النيل

الناس بس بتحب تشهر الكلام اللي عوزاه و تسيب الباقي

ليش؟

افرم الاثيوبيين عيال الكلب وربيهم واحد واحد وخافظ على حقك بالقوة الغاشمة والعنف.

يجب ان تشن مصر عاصفة حزم ضد اثيوبيا وتحمي مصالحها بالقوة.
اوعدك. اول مايفكرون راح يلقون حالهم محاصرين وفي عقوبات ههههههههههه. يارجل فيه رئيس يحلف رئيس وزراء انه مراح يقرب لحصة الماء؟

ولما قرات ان مصر تستصلح ٣.٥ مليون فدان خلال الثلاث سنوات القادمة عرفت ايه ؟

هو ايه اللي حصل للمكان ده يا جماعة ؟ اصبح مكان لتزييف الواقع والتلاعب بالاخبار واشعال الفتن.. ربنا يهدي

هو اللي ما يعجب مزاجك صار تزييف ههه

حتى السعودية اللي ماعندها اي مصدر مائي طبيعي تستصلح اراضي يعني خلاص النيل صار يصب عندنا؟
وش هالمنطق الاعوج

اوعدك. اول مايفكرون راح يلقون حالهم محاصرين وفي عقوبات ههههههههههه. يارجل فيه رئيس يحلف رئيس وزراء انه مراح يقرب لحصة الماء؟
سيبك من النيل و ركز علي دولة قربت تمتلك نووي و انت مستني أمريكا و اسرائيل يعملوا حاجة :) و الاعضاء هنا كانوا حطين امل في ابو ايڤانكا. احنا بنتعلم منكم و ماشيين بنفس المبدأ 🤣.

تركت كل المفاوضات و حتي كلام ترامب عن ضرب السد و..... و مسكت في حلفان هو مجرد نوع من كسر الجمود بطريقة مصرية.

عودة
أعلى