رسميا مصر ستصنع المدفع الكورى الجنوبى K-9 Thunder محليًا.

**مدفع سيزار ذاتى الحركة

مدفع القيصر هو مدفع ذاتي الحركة (هاوتزر) من عيار 155 ملم مجهز بمجموعة من الذخائر العادية والعنقودية والموجهة قادرة على إصابة أهداف متنوعة بدقة عالية كما يمكنه إطلاق 6 قذائف في الدقيقة الواحدة

الطاقم: 5 افراد
العيار : 155 ملم
عدد القدائف : 30 قديفة
المدى الاقصى للقذيفة : من 42 الى 55 كلم حسب نوع القذيفة
الوزن : 30 طن
سرعته العربة: 90 كلم في الساعة
مداها : 600 كلم

**مدفع K9 Thunder ذاتى الحركة

وهو مدفع ذاتي الحركة الحركة عيار 155 مم يحتوي المدفع على نظام تحكم نيراني الكتروني مع ملقم آلي للقذائف و يستطيع البدء في اطلاق النيران بعد استلام الاوامر و الاحداثيات في خلال 30 ثانية اثناء الثبات او 60 ثانية اثناء الحركة و يستطيع المدفع ان يطلق 8 قذائف فى الدقيقة في حالة الاطلاق النيراني القياسي اما في حالة الاطلاق المكثف فيمكن اطلاق 3 قذائف متتالية في 15 ثانية بمجموع 12 قذيفة فى الدقيقة .

ويستطيع المدفع اطلاق القذائف الذكية الموجهة بالاقمار الصناعية GPS حتي مدي 100كم.
الطاقم: 5 افراد
العيار : 155 ملم
عدد القدائف : 48 قديفة
المدى الاقصى للقذيفة : من 56 الى 100 كلم حسب نوع القذيفة
الطول : 12 متر العرض: 3.4 متر الارتفاع: 2.73 متر
الوزن : 47 طن
سرعته المدرعة : 67 كلم في الساعة
مداها : 480 كلم

شكرا علي مجهودك الرائع

شراء أول 10 مدافع وال90 هيتم إنتاجهم في الهند
في صفقه 100مدفع تقدر القيمه ب750 مليون دولار

المدفع الهندي اسمه K9 Vajra-T يٌصنع برخصة
التركي اسمه T-155 Firtina
-
يوجد نسخة محسنة من المدفع الكوري بأسم K9A1 لديه نظام متقدم
للتحكم التلقائي في النيران وأنظمة رؤية ليلية.
ايضآ تم تحسين وحدة الطاقة المساعدة.

رائع ... لكن لدى سؤال ما الفرق بينه وبين نظيره الفرنسي سيزار ؟
سيزار مدولب و K9 مجنزر المخزون الداخلي من القذائف في سيزار 30 وفي K9 عدد 48

الباقي متشابه مثل العيار و المدى الا اذا استخدمت قذائف معززه

في إنتظار الصفقه لتأكيد المعلومات لأنه أكيد مش هينتج بالكامل في مصر
اكيد لن ينتج بالكامل مفيش دولة هترضى انها تديلك كل التكنولوجيا مهما كانت علاقتك بيها
لازم هتسيب حاجة تستفاد منها
ومن الاول كدة تقدر تطلع المحرك وناقل الحركة من المعادلة لانها اكيد مش هتصنعها محليا
الاهم الان هوا نسبة التصنيع المصرى للمدفع
وكمان انواع الذخائر الى هيتم تصنيعها محليا لان الاخبار السابقة كانت بتقول انو هيتم تصنيع الذخائر ايضا محليا

مصدرك بيقول ان 90 مدفع هيتجمع فى الهند مش هيتصنع
ماهو بالعقل برضو مفش دولة هتفتح مصنع عشان 90 مدفع
او دولة هترضى انها تنقلك تكنولوجيا على 90 مدفع
أولا مافيش دوله هتديك سر تصنيع سبيكه المدفع

«الانتاج» مرادف لكلمه «تجميع»

اكيد لن ينتج بالكامل مفيش دولة هترضى انها تديلك كل التكنولوجيا مهما كانت علاقتك بيها
لازم هتسيب حاجة تستفاد منها
ومن الاول كدة تقدر تطلع المحرك وناقل الحركة من المعادلة لانها اكيد مش هتصنعها محليا
الاهم الان هوا نسبة التصنيع المصرى للمدفع
وكمان انواع الذخائر الى هيتم تصنيعها محليا لان الاخبار السابقة كانت بتقول انو هيتم تصنيع الذخائر ايضا محليا

اهم شي الذخائر و الأنظمة الإلكترونية

مشاهدة المرفق 438131

صرح نائب وزير الإنتاج الحربي المصري لجريدة الوطن ان مصر ستوقع عقدا مع كوريا الجنوبية خلال معرض ايديكس 2021 لتصنيع المدفع الكوري K9 ثاندر محلياً في مصر .
يذكر انة خلال السنوات القليلة الماضية دارت العديد من المناقشات والمباحثات بين مصر وكوريا الجنوبية بشأن التعاقد علي المدفع وقامت مصر بإختبار المدفع علي اراضيها في عام 2017 تمهيداً للتعاقد عليه .
وقد انتشرت اخبار سابقا انة سيبلغ قيمة العقد المصري 2 مليار دولار ،

الف مليون مبروك كان عقد متوقع بس اخد وقت شويه

تحيا مصر تحيا مصر
تسلم ايادي الوطن الغالي
يخرس لسان المشككين والمكذبين بلدنا الغاليه بتتطور

عندي إحساس أن الراجل بيهبد!

وما حقيقة إعلان مصر التوقيع على مدفع جديد خلال «إيديكس 2021»؟

- نعم، سيتم الإعلان عن توقيع بشأن تصنيع مدفع «K9» الكورى الجنوبى محلياً فى مصر، وهو مدفع لا يُنتج خارج بلده، فنحن أول دولة خارج كوريا نصنِّعه، وهو مشروع ليس سهلاً أو قليلاً.
انا متابع ردودك كنت بشوف انك بتنحاز للصناعة الوطنية المحلية العسكرية ولما حصلت بردوا بتعارض مش قادر افهم طريقة تفكيرك الصراحة

ألف مبروك لمصر الحبيبة .♥️♥️♥️
سواءا شراءا أو تجميعا أو صنعا.
ألف مبروك للسند والدرع الواقي للأمة .

بالصلي علي النبي كده عايزين ننتج 1000 مدفع عشان نحلل ال2 مليار بتوع الصفقة :LOL:

لو قيمة العقد 2مليار هل ده معناه اننا هنجيب ما يقارب ال400مدفع

انا متابع ردودك كنت بشوف انك بتنحاز للصناعة الوطنية المحلية العسكرية ولما حصلت بردوا بتعارض مش قادر افهم طريقة تفكيرك الصراحة
بالعكس أنا منحاز للتصنيع المحلي الحقيقي ونفسي مصر تنافس تركيا في الصناعه او حتي الامارات
لكن دائما في مبالغه من المسئولين عن علم او بدون علم في تفخيم الصناعه في مصر
ونقل تقنيات وخلافه.... وعلي أرض الواقع لا يوجد تصنيع بل هيا أقرب لمصانع تجميع وورش تلحيم

عودة
أعلى