فيتش سوليوشنز تتوقع زيادة حجم الناتج المحلي لمصر ليصل لـ943.4 مليار دولار في عام 2030

كله بيستعد ببضاعة المدارس...وكمان اسر كثيرة طالعه من المصيف ومقشفره على الاخر
الردود

لا حول ولا قوة الا بالله
يا ابنى انا اعلق على الخبر واناقشه خاصة ان قصة المقرات الاقليمية كانت مزعجة السعودية لان معظمها خارج المملكة علشان كده نزل قرار بمنع التعامل مع الشركات التي لا تنقل مقراتها الاقليمية الى السعودية بحلول 2024

مش هيحصل .. وبيننا الايام :)

في مفاوضات مع مايكروسوفت عشان يفتتحوا مقر اقليمي لهم في العاصمة ويوسعوا عملياتهم في مصر ..واطلعوا على البنية التقنية للعاصمة الجديدة ..مايكروسوفت لهم فرع بالقرية الذكية

زيارة وفد مايكروسوفت للعاصمة

مايكروسوفت عندهم مبنى تانى فى التجمع بيدير منه عمليات بتغطى أفريقيا . الناس هناك رايحه جايه على افريقيا.
تكنولوجيا المعلومات و البرمجة فى مصر صناعة ضخمة جدا و خدمات التعهييد فيها مربحة جدا للشركات العالمية اللى نقلت اقسام كاملة تكون فى مصر

الواحد بقا نفسه بتقفله انه يخش اى موضوع منفرد عن الاقتصاد .لان الواحد حفظ .وبيتكرر كل مره .واقع اليم .كذب ..بتزورو فى الارقام .الشعب معهوش فلوس .الناس مدمره ...ايه تانى مبينكتبش.... فى كل موضوع نفس الكلام..ومن نفس الاشخاص .الواحد بقا بيعمل للموضوع عدم المتابعه لانه مش حابب يزهق ...وبيتكلمو بجهل مش بى افاده للناس الى دخله تقرء او تعرف ...ارضاء لنفسهم المريضه وهواهم

الواحد بقا نفسه بتقفله انه يخش اى موضوع منفرد عن الاقتصاد .لان الواحد حفظ .وبيتكرر كل مره .واقع اليم .كذب ..بتزورو فى الارقام .الشعب معهوش فلوس .الناس مدمره ...ايه تانى مبينكتبش.... فى كل موضوع نفس الكلام..ومن نفس الاشخاص .الواحد بقا بيعمل للموضوع عدم المتابعه لانه مش حابب يزهق ...وبيتكلمو بجهل مش بى افاده للناس الى دخله تقرء او تعرف ...ارضاء لنفسهم المريضه وهواهم
لو انت شايف الأوضاع بخير يبقي دي مشكلتك ياأستاذ أحمد

لو انت شايف الأوضاع بخير يبقي دي مشكلتك ياأستاذ أحمد
استاذ حزيفه ..انا لا احكم على الاخرين .بس انا شايف اننا كويسين جدا جدا .مع وجود كورونا .والعالم مقلوب ومبهدل مصر الحمد الله مش وقعه وبتحقق نجاح فى ضل تلك الازمه ...لا قدر الله احنا كنا زمنا فى مكان تانى ....ولالسعار فى ضل تلك الازمه معقوله جدا ...حات دوله فى ازمة كرونا زى مصر مش وقعت ....نعم انا شايف اننا كويسين جدا استاذ حذيفه

استاذ حزيفه ..انا لا احكم على الاخرين .بس انا شايف اننا كويسين جدا جدا .مع وجود كورونا .والعالم مقلوب ومبهدل مصر الحمد الله مش وقعه وبتحقق نجاح فى ضل تلك الازمه ...لا قدر الله احنا كنا زمنا فى مكان تانى ....ولالسعار فى ضل تلك الازمه معقوله جدا ...حات دوله فى ازمة كرونا مش وقعه ....نعم انا شايف اننا كويسين جدا استاذ حذيفه
رأيي انه علي الورق فقط لكن كل أصحاب الأعمال متضررين بسبب ضعف القوه الشرائيه
في ركود حاليا

الاخوانجية عندهم اعتقاد أن فشل الإصلاح الاقتصادي هو الفرصة الوحيدة لقبول لعودتهم و قبول الشارع لهم
لما بيهاجم تقارير المؤسسات الدولية المتخصصة في الاقتصاد عن التقدم الكبير للاقتصاد المصري في السنوات القادمة هو دفاع بطريقة غير مباشرة عن فرصة وجوده و بقاءه لانه عارف أن النجاح الضخم للإصلاح الاقتصادي و تحسن مستوى المعيشة السنين القادمة هيكون الضربة اللي هتنهي وجودهم نهائيا و اي فرصة لتقبل المصريين لعودتهم و لو كانت فرصة ضئيلة جدا ( فرصة عودتهم موجودة في خيالهم فقط )

اللي يهمني مش الارقام والتصنيفات الخداعه

اللي يهمني ان صادرات مصر توصل ل100 مليار دولار
اللي يهمني القضاء علي الفساد للمواليين للنظام وللمحليات وتفعيل جهات رقابيه قويه مش للشو الاعلامي
اللي يهمني خريطه اقتصاديه لاهداف مصر 2030 وايه اللي تحقق وايه اللي تعثر وكيفيه اصلاحه بعيد عن الطبل والزمر والهتيفه
اللي يهمني تقليل نسبه الفقر وخلق الوظايف في القطاع الخاص وتعزيز الطبقه المتوسطه

اللي يهمني ان المواطن الغلبان ميشتغلش 3شغلانات عشان يقضي مصاريف بيته

اللي يهمني مش الارقام والتصنيفات الخداعه

اللي يهمني ان صادرات مصر توصل ل100 مليار دولار
اللي يهمني القضاء علي الفساد للمواليين للنظام وللمحليات وتفعيل جهات رقابيه قويه مش للشو الاعلامي
اللي يهمني خريطه اقتصاديه لاهداف مصر 2030 وايه اللي تحقق وايه اللي تعثر وكيفيه اصلاحه بعيد عن الطبل والزمر والهتيفه
اللي يهمني تقليل نسبه الفقر وخلق الوظايف في القطاع الخاص وتعزيز الطبقه المتوسطه

اللي يهمني ان المواطن الغلبان ميشتغلش 3شغلانات عشان يقضي مصاريف بيته

حقوق مشروعة ومطالب محقة ولكن اعتقد انها صعبة التحقيق في السنوات العشر القادمة

حقوق مشروعة ومطالب محقة ولكن اعتقد انها صعبة التحقيق في السنوات العشر القادمة
سهله التحقيق في عشر سنيين لو القياده تسمع كلام الخبراء الاقتصاديين الحقيقيين مش الموالين
والطبيله
بناء الانسان أهم من بناء الحجر

عودة
أعلى