صور للعملة البلاستيكية الجديدة بمصر.. هل يصعب تزييفها؟

برضوا الكاش يتعرض للتزوير كل فترة ويربك الحكومة بالبحث

احنا من زمان اتجهنا للشراء بدون ورق نقدي وانا اشوفه افضل سوا بالبطاقة البنكية او عن طريق الموبايل
وخصوصا مع اتباع مافيش صرف عشان يلهف له كم ريال هههه

بالنسبة للنقطة الثانية انا مش ضد التعامل بالبطاقة البنكية او الموبايل بالعكس انا مع توفير كل وسائل التعامل المالى بما فيهم الكاش , كلامى بيتركز حول نقطة معينة وهى انى ضد الغاء الكاش بشكل كامل واستبدالة بالعملة الرقمية الغير مشفرة

بالنسبة للنقطة الاولى مهما كانت الاثار السلبية لتزوير النقود فهى لن تكون ابدا بمستوى الاثار السلبية لالغاء الكاش

على فكرة الكاش لم يتم إلغائه فى السعودية كل ما فى الامر انة لديكم طرق اخرى فى التعامل المالى وهذا شىء جيد

طب ينفع نعمل عملة جديدة قيمتها من قيمة العملة الدهب؟
والمرتب يبقى جزء من العملة الجديدة والأسعار جزء من جزء من العمله الجديدة
مثلا كيلو اللحمة يبقى بخمس أجزاء من المية ونحط اسم جديد بدل القرش علشان وقعته على النفوس
والمرتب يبقى 2 جنيه (أو الاسم الجديد) وهكذا

مالك ومال القرش صغير بس جبار 😆😆 , بالنسبة لباقى كلامك معيار الذهب كان موجود فى الماضى ولكن لا اعرف هل ينفع الان ام لا معرفتى فى الاقتصاد محدودة

استاذ ا @المنتصر عاوزينك هنا

هو مينفعش تتعمل عملة جديدة وتتساوى بالدولار؟
واسم الجنيه كمان يتغير؟
الحكومة مش هتعمل كده من مصلحتهم ان قيمة الجنية تنخفض كنت لسه من كام يوم بقرا خبر ان ضعف الجنية امام الدولار امر متعمد وان تخفيض العملة المصرية 15جنيه للدولار متعمد لرفع التصدير وان القيمة الحقيقية للجنية المصري 7 جنيه امام كل دولار ولو تفتكر دي كانت القيمة الفعلية قبل اخر تعويم للجنية في 2016 يعنى مصر بتعمل زى اغلب دول العالم الصين كمان مخفضة سعر عملتها

المشكلة ان الشارع فى الدول الغربية مقلق من الخطوة دى ويعتقدون ان العملة الرقمية غير المشفرة ستسهل استبداد الحكومة بالمواطن العادى وخاصة فى ظل صراع اليمين واليسار وميول الحكومات اليسارية بالاستبداد بالناس
اما الكاش مازال مجهول ويوفر لك الخصوصية والامان المالى , وبصراحة انا مع هذا الراى
ما عشان كدا توقعي المتواضع انهم بيدرسو اثار تطبيق الامر حاليا عشان يعالجوها لكن غصب عنهم حيعملوها لان في الآخر العملات المشفرة سوقها وصل لترليون دولار كقيمة و لو متحركوش دلوقتي الناس اتوماتيك حتروح للكيان الاكبر و البنوك المركزية حتفقد قيمتها لان ملهاش سيطرة لا في قيمة و لا في تتبع التعاملات و التانية محورية جدا جدا جدا و دي مصيبة .. باي دولار باي يورو و مش محتاجة اقلك تبعات دي ايه

الكيانات الاقتصادية حتتصرف حتى من نفسها ان مكنش دلوقتي عشان تلحق يعني فيسبوك عندها موديل عملة خاصة بيها و تقيمها بالبيتكوين مثلا و ابل رامية منظومة دفع اليكترونية سهل اعادة تشغيلهل بعملات اخرى و منهم للناس بلوك شاين و فاكس بقى ضرايب و و وقوع الدولار و غيره

معاك ان في خوف و قلق و مخاطر .. بس دا شئ طبيعي مع اي حاجة .. الكرسي الخشب ممكن تقعد عليه و ممكن تكسر رجله و تضرب بيها حد و لكن المستقبل للعملات الرقمية سواء كانت بلوك شاين او لا .. دا الواقع اللي الكل شايفه دا حتى الموضوع وصل لل NFT كتوظيف رسمي على المبدا لاي شئ بقى لحفظ القيمة و الاستثمار من دومين لسايت كامل ل GIF عبيطة

الورق بقى عامل زي محرك الاحتراق خلاص تجاوز نهاية عمره قيمة و توظيف حتى لو لسه شغال و بيتطور .. it's just the future و ان مكنتش حتمشي مع التغير التغير حيعديك و دي تبعاتها سيئة

يعني كمصرين ليه اضيع 3 ايام من عمري عشان اطلع بطاقة شخصية او اروح مشوار المرور الحقير 72+ ساعة ضايعين عشان حتة بلاستيك 4×3 سم .. دا برا جنون .. و نفس الامور في المال ليه اروح البنك عشان اقف في طابور عشان اسحب فلوس عشان ادفع في مكان تاني ! ما اونلاين و كليك و خلصت

وقتك اكتر حاجة حيوية ليك .. دا المفهوم الجديد و متقلقش من سيطرة السياسة على المال كمفهوم يميني و يساري .. دي محدش حيلعب فيها لان كلهم محتاجنها

التعديل الأخير:
محفظه cib سمارت والت كويسه بس بتقع كثير😅
cib منهم فعلا و شغال بي لسه دون المستوى
عشان تعمل ترانسفر خارجي حوار
في 50% على الاقل التعاملات التقيلة حتلاقي نفسك لازم تروح البنك
و لما تحصل مصيبة حد يسرق من الكريدت او كدا حواار
و آمان الابليكيشن مش احسن حاجة .. كان في مبرمج مصري تقيل فاتح شركة سايبر سيكيورتي في امريكا استلمهم و شرح مصايب و ثغرات كتير عند اغلب البنوك

لسه مجرب برنامج بنك مصر ...شلل تام...الله يكون في عونا والله....بس عموما عاجلا او اجلا البلد لازم تروح الاتجاه دا لاعتبارات كتيره جدا بس الواحد يتمني انه يكون عاجلا
الله يكون في عونك .. بنك و بنك مصر كمان .. احو .. انا متخيلها 😅
و فعلا ضوروي البلد لازم تروح في الاتجاه دا لان ببساطة كل التعاملات المادية حتبقى قدامك و للامانة حنرتاح من الفرهدة بس كدا

محتاج بعض الوقت .. للعقليات ف مصر .. كبار السن وبعض الباعيين الجواله وفئات أخرى ..

ولكن هناك بعض الناس وكثير ومنهم انا .. استخدم الدفع الالكترونى ف هواتف أو اشتراكات انترنت .. أو كهرباء أو غيره .. الفكره انى لا اطيق الانتظار ف وقوف ف طابور لشحن هاتفى من مكن شحن فكان لابد من التوجه للدفع الالكترونى من 2015 وبالطبع ازمه كورنا أظهرت أهميته ولكنى كنت اعلم أهميته من سنين .. يتبقى قطاع عريض من الناس عليها أن تتوغل الثقافه تلك
انا زيك يالضبط
بس بالنسبة لكبار السن ما الغرب عندهم كبار سن و نفس المقاومة للتغير و التصلب و لكن مشيت مدام منظومة شغالة و مراعية كل الجوانب و الاحتمالات حياخد فترة يتأقلم و يمشي

زي السمارت فون كلهم في الاول عارضوها اكيد و لكن دلوقتي كلهم يحملوها
survival

التعديل الأخير:
اخر مره دخلت البنك قبل ٧ سنوات لتحديث يستلزم التواجد .
غير ذلك بالجوال والهاتف المصرفي أنجز كل متطلبات الحياة تسديد فواتير شحن تلفون دفع مخالفات ورسوم لأي غرض .
حتى الهوية ورخصة القيادة الكترونيه.
تأمين السيارة كذلك وأنت بالبيت تختار وتدفع والوثيقه ترسل لك PDF .
وغيرها الكثير في جميع مصالح الدولة
تطبيق توكلنا الحكومي تقدر تقول زوجتك الرقمية فيه كل شيء حرفيا ...
الفرق أنه يسهل حياتك وزوجتك تصعبها 🤭

الموضوع بسيط شرط أن تبادر الحكومات في برامج التحول الرقمي ..
والبنوك المصرية لن تتطور طالما المركزي لايقر تشريعات إلزاميه ... وليس أختياريه
قلبت المواجع عليا و الله :تمام:
انا عارف الخليج واخد سنوات ضوئية في هذا الامر و حيفرق معاكم جدا العقود القادمة و الآن حتى حقيقي لانه مش بس منطقي و اسهل و اوفر
لكن بيدي الدولة سيطرة كاملة على التعاملات و بالتالي حمايتها و حمايتي
موضوع علاقة البنوك عندنا بالمركزي حساسة زي اي بلد و لكن لما بينزل تشريع بيلتزمو الفكرة انهم مقاومين للتغير in comfort zone جدا
لدواعي امنية معتبرة الحقيقة و تشغيلية ثقافية هبلة .. مدام شغال و بيحقق ربح يطور ليه فاهم قصدي .. ففكرة تشريع اختياري مش حيعمل شئ
يعني تخيل اصدار رقم معين ناسي اسمه لكل حساب بنكي لتتمكن من اصدار تحويل مالي دولي لحساب اخر لم يحصل الا من عام و نصف تقريبا ..

بس شكلك عايز تجوز بس مقلق 😅 و حدسك صحيح

قلبت المواجع عليا و الله :تمام:
انا عارف الخليج واخد سنوات ضوئية في هذا الامر و حيفرق معاكم جدا العقود القادمة و الآن حتى حقيقي لانه مش بس منطقي و اسهل و اوفر
لكن بيدي الدولة سيطرة كاملة على التعاملات و بالتالي حمايتها و حمايتي
موضوع علاقة البنوك عندنا بالمركزي حساسة زي اي بلد و لكن لما بينزل تشريع بيلتزمو الفكرة انهم مقاومين للتغير in comfort zone جدا
لدواعي امنية معتبرة الحقيقة و تشغيلية ثقافية هبلة مدام شغال و بيحقق ربح يطور ليه ففكرة تشريع اختياري مش حيعمل شئ
يعني تخيل اصدار رقم معين ناسي اسمه لكل حساب لتتمكن من اصدار تحويل مالي دولي لم يحصل الا من عام و نصف تقريبا ..

بس شكلك عايز تجوز بس مقلق 😅 و حدسك صحيح
اافترة من ٢٠١١- ٢٠١٦ كانت انقلاب كامل في المعاملات الرقمية في الاقليم والعالم وقتها احنا في مصر كنا لسه بنلملم امورنا بعد التهريج والهرج والمرج اللي ضيع وقتنا واقتصادنا ....القيادة السياسية عندنا بتدفع في اتجاه الرقمنه بشكل مكثف منذ العام ٢٠١٨

اافترة من ٢٠١١- ٢٠١٦ كانت انقلاب كامل في المعاملات الرقمية في الاقليم والعالم وقتها احنا في مصر كنا لسه بنلملم امورنا بعد التهريج والهرج والمرج اللي ضيع وقتنا واقتصادنا ....القيادة السياسية عندنا بتدفع في اتجاه الرقمنه بشكل مكثف منذ العام ٢٠١٨
اتمنى الحقيقة يا رب

ما عشان كدا توقعي المتواضع انهم بيدرسو اثار تطبيق الامر حاليا عشان يعالجوها لكن غصب عنهم حيعملوها لان في الآخر العملات المشفرة سوقها وصل لترليون دولار كقيمة و لو متحركوش دلوقتي الناس اتوماتيك حتروح للكيان الاكبر و البنوك المركزية حتفقد قيمتها لان ملهاش سيطرة لا في قيمة و لا في تتبع التعاملات و التانية محورية جدا جدا جدا و دي مصيبة .. باي دولار باي يورو و مش محتاجة اقلك تبعات دي ايه

بحب ردودك بتفتت النقطة اللى بتتكلم فيها بس بتتعبنى فى الرد عليك 😢
انا موافق على كلامك لكن مع بعض التحفظات زى - العملة الرقمية لازم تبقى مشفرة لضمان الخصوصية والحرية , فية عملة اسمها Monero ال Anonymous بتاعها افضل حتى من ال Bitcoin ومشابة للكاش فلو هانعمل عملة رقمية عاوزها زى كدة

توفير كل وسائل التعامل المالى (العملة المشفرة -الكاش - البطاقة البنكية - تطبيقات الدفع بالسمارت فون) بدون تفضيل اى وسيلة على اخرى -كل الاختيارات على الطاولة- وبكدة تدى الناس حرية الاختيار

على فكرة عملة الفيسبوك تعتبر عملة خطيرة لانها عملة مركزية ولانها ممكن تعطى الفيسبوك السيطرة على النظام المالى علشان كدة جهات كتيرة قلقة منها وانت عارف زاك دا بيحظر اى حد يقول علية سحلية على الفيس😆 فما بالك هايعمل فيك اية لو قلت علية اى حاجة بعد ما العملة بتاعتة تنتشر

يعني كمصرين ليه اضيع 3 ايام من عمري عشان اطلع بطاقة شخصية او اروح مشوار المرور الحقير 72+ ضايعين عشان حتة بلاستيك 4×3 سم .. دا برى جنون .. و نفس الامور في المال ليه اروح البنك عشان اقف في طابور عشان اسحب فلوس عشان ادفع في مكان تاني ! ما اونلاين و كليك و خلصت

😖فكرتنى باللام المرارة اللى بتجينى كل ما امر بموضوع زى كدة😭

بحب ردودك بتفتت النقطة اللى بتتكلم فيها بس بتتعبنى فى الرد عليك 😢
انا موافق على كلامك لكن مع بعض التحفظات زى - العملة الرقمية لازم تبقى مشفرة لضمان الخصوصية والحرية , فية عملة اسمها Monero ال Anonymous بتاعها افضل حتى من ال Bitcoin ومشابة للكاش فلو هانعمل عملة رقمية عاوزها زى كدة

توفير كل وسائل التعامل المالى (العملة المشفرة -الكاش - البطاقة البنكية - تطبيقات الدفع بالسمارت فون) بدون تفضيل اى وسيلة على اخرى -كل الاختيارات على الطاولة- وبكدة تدى الناس حرية الاختيار

على فكرة عملة الفيسبوك تعتبر عملة خطيرة لانها عملة مركزية ولانها ممكن تعطى الفيسبوك السيطرة على النظام المالى علشان كدة جهات كتيرة قلقة منها وانت عارف زاك دا بيحظر اى حد يقول علية سحلية على الفيس😆 فما بالك هايعمل فيك اية لو قلت علية اى حاجة بعد ما العملة بتاعتة تنتشر

😖فكرتنى باللام المرارة اللى بتجينى كل ما امر بموضوع زى كدة😭
حبيبي و الله ردودك كمان و مشاركاتك من احلى المشاركات مش تقليدية خالص و بتحب متباقش في الصف كالآخرين .. انا بحترم دا جدا

انا موافقك تماما على الخصوصية و الحماية بلا اي جدال دا تعامل مالي لازم يبقى محمي ، مكنش قصدي عملة غير مشفرة بالبوك شاين انها مش محمية لا بالعكس حتبقى محمية دا فوق القياسي انا قصدي ان الحكومات مش عايزة البلوك شاين كتشفير لان متقدرش تتبع التعامل دا مميزاتها الاساسية

العملة الرقمية المشفرة هيا محمية و مضمونة من الدولة بس لاما يحصل و تحتاج النيابة مثلا تتبع تعاملاتك في قضية تقدر لكن مع البوك شاين لا

موافقك جدا على توفير جميع الخيارات و كل واحد حر فعلا بس مع الوقت حتلاقي الورق بيختفي مش من الدولة لكن منك انت لانك حتلاقي مميزات التعامل الغير ورقي جابراك تستعملها مثلا يا تروح المرور الزفت عشان تدفع كاش يا من البيت على آب .. حتختار ايه و راعي ان التكرار و الحياة عامل مؤثر في القرار اول مرة غير المرة العشرين

و حسبي الله في المرور و المصالح الحكومية :sneaky:

التعديل الأخير:
Tayga @Tayga
سبب الناس خايفة من عملة فسيبوك عشان حجم التعامل اليومي مع فيسبوك كعدد افراد و كفلوس في الاعلانات و التاثير .. لما يتحول دا كله لعمله جديدة بامر زاك فقط حيبقى ميلاد دولار جديد و دي على فكرة حتحصل حتحصل باي شكل حتى لان عنده الاصول و بيطورها صح .. لان الترافك عنده مش طبيعي الكوكب كله عنده و بانشطة مش هينة شراء و دفع و اعلانات مقومات اي اقتصاد ، التطبيقات غير منتهية

التصاميم خره الخره

الشباب كانوا عملوا مسابقة من فترة عشان تصميم العملة و طلعوا شغل فشيخ انما احنا لازم دايما نجود....و مسجد الفتاح العليم بقي من الاثار دلوقتي فيتحط علي العملة؟
كله الا مسجد الفتاح العليم لحد كده واستوب

التصاميم خره الخره

الشباب كانوا عملوا مسابقة من فترة عشان تصميم العملة و طلعوا شغل فشيخ انما احنا لازم دايما نجود....و مسجد الفتاح العليم بقي من الاثار دلوقتي فيتحط علي العملة؟
شباب غلبان عاوز شغله يتشاف وميترميش فى الزباله وزى مانت فاهم علشان تمشي حالك فى الزمن المهبب ده عاوزلك تئريصه ولا اتنين ولو ان التئريص خلاص مبقاش يجيب نتيجة اليومين دول علشان بقا في كتير بيئرصو
images (29).jpeg

بالنسبة للنقطة الثانية انا مش ضد التعامل بالبطاقة البنكية او الموبايل بالعكس انا مع توفير كل وسائل التعامل المالى بما فيهم الكاش , كلامى بيتركز حول نقطة معينة وهى انى ضد الغاء الكاش بشكل كامل واستبدالة بالعملة الرقمية الغير مشفرة

بالنسبة للنقطة الاولى مهما كانت الاثار السلبية لتزوير النقود فهى لن تكون ابدا بمستوى الاثار السلبية لالغاء الكاش

على فكرة الكاش لم يتم إلغائه فى السعودية كل ما فى الامر انة لديكم طرق اخرى فى التعامل المالى وهذا شىء جيد

انا اكيد ضد الغاء الكاش لانك راح تحتاجه اصلا

Tayga @Tayga
سبب الناس خايفة من عملة فسيبوك عشان حجم التعامل اليومي مع فيسبوك كعدد افراد و كفلوس في الاعلانات و التاثير .. لما يتحول دا كله لعمله جديدة بامر زاك فقط حيبقى ميلاد دولار جديد و دي على فكرة حتحصل حتحصل باي شكل حتى لان عنده الاصول و بيطورها صح .. لان الترافك عنده مش طبيعي الكوكب كله عنده و بانشطة مش هينة شراء و دفع و اعلانات مقومات اي اقتصاد ، التطبيقات غير منتهية

مش بس كدة ولكن السبب الاهم اللى مخلى المواطن العادى فى الدول الغربية خايف من عملة الفيس هو ان الفيسبوك شركة يسارية مؤدلجة مش محتاج اقولك على مسح حسابات المحافظين لانك اكيد سمعت بالكلام دة غير انك لما تبص على مجلس ادارة الفيس هتلاقى واحدة زى توكل كرمان عضوة فية علشان كدة شركة مؤدلجة زى الفيسبوك لا يمكن ائتمانها على ادراة اى نظام مالى
على الرغم من ان الدلائل بتقول ان احتمال كبير الفيس يتوافق على عملتة الا انى شخصيا لا اتمنى ذلك وضدة تماما

عودة
أعلى