رئيس الأركان المصري يصل الخرطوم لدى عودته من الكونغو فى زياره غير معلن عنها

مش عارف يمكن اتفاقية استخدام قواعد سودانية
الاتفاقيه الاولى كانت تتعلق بالتدريب وامن الحدود .اعتقد زى ماقال استاذ ايمن احتمالية ان الاتفاقيه بتاعت النهارده تكون خاصة باستخدام القواعد الجويه والبحريه ده احتمال والله اعلم
حسب معلوماتى ان دى اتفاقية تفاهم بين البلدين
وفى الغالب بتتعلق بأستخدام القواعد العسكرية
لو ده حصل هل متوقع دخول f16 الحرب لو حصلت الاحداث متسارعه جدا
فيه مقاله نزله على على المواقع الامريكيه ان زيارة عباس كامل الأمريكان عرضين عليه المساعده فى كل الملفات وحتى المساعده فى السلاح كل الانواع وغير مشروطه بحقوق الانسان مقابل التخلى عن الروس والصين (وشنطن بوست )
يهمنى رئيكم الشخصى
رئى انا مصر وفقت وباعت الروس والدليل المناوره

فيه مقاله نزله على على المواقع الامريكيه ان زيارة عباس كامل الأمريكان عرضين عليه المساعده فى كل الملفات وحتى المساعده فى السلاح كل الانواع وغير مشروطه بحقوق الانسان مقابل التخلى عن الروس والصين (وشنطن بوست )
يهمنى رئيكم الشخصى
ممكن جدا مصر بتلعب مع الجميع

يهمنى رئيكم الشخصى
لا أتمنى وضع كل الورق فى يد أمريكا مرة تانية

يهمنى رئيكم الشخصى
بالنسبة لمصر انتهى زمن الرمى فى حضن معسكر واحد
احنا هنكون مع مصلحتنا
ومصلحتنا حاليا الحفاظ على علاقات جيدة مع جميع الدول دون الانحياز الى احد الجانبين دون الاخر
والحقيقة انا مش بثق فى الامريكان

بس المصرين ديما بيقولو المتغطى بالامريكان عريان ليه القياده ممكن ترجع تحت رحمت امريكا تانى
مش تحت رحمة امريكا المقابل هو مصر تمسك المنطقة بديل الاتراك ومصر مش هتستغني عن الروس خالص لان كل الصفقات معاهم اتوقعت خلاص والصين مفيش غير درون

يهمنى رئيكم الشخصى
where is this news?

بالنسبة لمصر انتهى زمن الرمى فى حضن معسكر واحد
احنا هنكون مع مصلحتنا
ومصلحتنا حاليا الحفاظ على علاقات جيدة مع جميع الدول دون الانحياز الى احد الجانبين دون الاخر
والحقيقة انا مش بثق فى الامريكان
الجميع يتكلم عن المناوره وبصراحه معاهم حق ايه الى مودى مصر الا لو مصر حبه توصل رساله لروسيا ..اتمنا كلامك منحطش البيض فى سله وحده والا هنندم

مش تحت رحمة امريكا المقابل هو مصر تمسك المنطقة بديل الاتراك ومصر مش هتستغني عن الروس خالص لان كل الصفقات معاهم اتوقعت خلاص والصين مفيش غير درون
اتمناه مصر حقها تمسك المنطقه هى الوحيده الى ممكن تسيطر عليها..
هل تظن الامريكان يقدمو بديل عن تسليح الروس

يهمنى رئيكم الشخصى
مسألة انها تبيع روسيا بشكل كامل لا اتصور وبعيد جدا .لكن عشان اوضحلك الامريكان ناشطين الايام ده بشكل كبير بسبب انهم عاوزين يرتبوا لخروج قواتهم من تامين البحر الاحمر والساحل الشرقى الافريقى المطل على المحيط الهندى وفيه تفاهمات بخصوص الموضوع وترتيبات واتفاقيات لان امريكا عاوز تبقى بردوا عينها على المكان فى ظل تعاون ونقل بيانات مشترك بين الوحدات اللى هتامن المناطق دى ومنها كمان بحر العرب وفى تفاهمات كمان مع اشقائنا العرب وخاصة السعوديه .فعامة هناك ترتيبات وتواصل مخابراتى متعلق بالمسائل دى وكمان مسائل اخرى تتعلق بدول شرق افريقيا وكمان مشكلة اثيوبيا كمان من ضمنها يعنى الموضوع اكبر بكتيير من اثيوبيا وقضية السد

مسألة انها تبيع روسيا بشكل كامل لا اتصور وبعيد جدا .لكن عشان اوضحلك الامريكان ناشطين الايام ده بشكل كبير بسبب انهم عاوزين يرتبوا لخروج قواتهم متامين البحر الاحمر والساحل الشرقى الافريقى المطل على المحيط الهندى وفيه تفاهمات بخصوص الموضوع وترتيبات واتفاقيات لان امريكا عاوز تبقى بردوا عينها على المكان فى ظل تعاون ونقل بيانات مشترك بين الوحدات اللى هتامن المناطق دى ومنها كمان بحر العرب وفى تفاهمات كمان مع اشقائنا العرب وخاصة السعوديه .فعامة هناك ترتيبات وتواصل مخابراتى متعلقى بالمسائل دى وكمان مسائل اخرى تتعلق بدول شرق افريقيا وكمان نشكلة اثيوبيا كمان من ضمنها يعنى الموضوع اكبر بكتيير من اثيوبيا وقضية السد
الله ينور عليك كل يوم زيارة قائد عسكري أمريكي كبير لينا

ده جزء اقتبسته من الخبر لتفاصيل زيارة اللواء عباس كامل رئيس المخابرات المصري لأمريكا
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In Cairo, Egyptian security sources said Libya, the disputed Nile dam and efforts to establish a permanent ceasefire in Gaza topped Mr Kamel's talks in Washington.

The spy chief is a longtime confidant of Egyptian President Abdel Fatah Al Sisi and his agency, the General Directorate of Intelligence, has for years been in charge of foreign policy issues with significant bearing on national security.

The Egyptian sources explained that part of his mission in Washington over the last two days was to sound out the Biden administration on how Cairo planned to move forward on some key foreign policy issues. They did not elaborate.

However, Mr Kamel’s trip came just days before Ethiopia was scheduled to go ahead with a second filling of its disputed dam, ignoring pleas by Cairo and Khartoum not to do so before a legally binding agreement on operating and filling the dam is reached.In Cairo, Egyptian security sources said Libya, the disputed Nile dam and efforts to establish a permanent ceasefire in Gaza topped Mr Kamel's talks in Washington.

The spy chief is a longtime confidant of Egyptian President Abdel Fatah Al Sisi and his agency, the General Directorate of Intelligence, has for years been in charge of foreign policy issues with significant bearing on national security.

The Egyptian sources explained that part of his mission in Washington over the last two days was to sound out the Biden administration on how Cairo planned to move forward on some key foreign policy issues. They did not elaborate.

However, Mr Kamel’s trip came just days before Ethiopia was scheduled to go ahead with a second filling of its disputed dam, ignoring pleas by Cairo and Khartoum not to do so before a legally binding agreement on operating and filling the dam is reached.

وفي القاهرة ، قالت مصادر أمنية مصرية إن ليبيا ، سد النيل المتنازع عليه والجهود المبذولة لوقف دائم لإطلاق النار في غزة تصدرت محادثات السيد كامل في واشنطن.

رئيس المخابرات هو من المقربين منذ فترة طويلة من الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي ووكالته ، المديرية العامة للمخابرات ، كانت منذ سنوات مسؤولة عن قضايا السياسة الخارجية التي لها تأثير كبير على الأمن القومي.

وأوضحت المصادر المصرية أن جزءًا من مهمته في واشنطن خلال اليومين الماضيين كان لاستطلاع رأي إدارة بايدن حول كيفية تخطيط القاهرة للمضي قدمًا في بعض قضايا السياسة الخارجية الرئيسية. لم يخضوا في التفاصيل.

ومع ذلك ، جاءت رحلة السيد كامل قبل أيام فقط من الموعد المقرر لإثيوبيا للمضي قدمًا في عملية ملء ثانية للسد المتنازع عليه ، متجاهلة مناشدات القاهرة والخرطوم بعدم القيام بذلك قبل التوصل إلى اتفاق ملزم قانونًا بشأن تشغيل السد وملئه.

عودة
أعلى