مصر تسلمت 24 مقاتلة سوخو35 حتى الآن

تصدقو حركة سياسية جميلة جدا
اه في صفقة لكن غير رسمية امريكا تعلم و تعلم اننا نعلم انها تعلم
لكن بدون اعلان رسمي فلا دليل سياسي فلا تستطيع اعلان عقوبات او تهديد اللهم الا في الغرف المغلقة .. و كلام الغرف المغلقة حسباته مختلفة
ففعلا حل سياسي

اي صفقات مع الروس تكون غير معلنة
منها حفظ ماء الوجه السياسي لامريكي بتجنيبها صراعات عقوبات و تعقيدات و منها احساسها انا منتصرة بالملف حتى لو صوريا سياسيا
و منها العملاء يستلمون و الروس يقبضون اموالهم او باي كان الطريقة
everyone happy
بالظبط لأنها قوانين الداخليه مكتوبه وتنص قوانين على هذا ف حاله عدم الإعلان الرسمى قد لا يطبق القانون

ههههههههههه مصر أول دولة بلغت المانيا بكدة سنة 2013
على شان كده وصلت يباشا يبقى مركل بتحب السيسى ووخدنها عن حب بقا هوه ساعدها فحبتوه فلبسها الجكت وقلها طول ما انا مجود محدش هيتجسس عليك يا جميل :ROFLMAO: :ROFLMAO: ::Lamo:: ::Lamo::

يا اخوانا الكلام ده مغلوط...رادار السوخوي 35 وأي رادار بيسا عامة بيقدر يحرك شعاع البث بطريقة الكترونية وهو ثابت عادي جدا زيه زي ال AESA لكن الهدف من الحركة الميكانيكية في رادار السوخوي هي زيادة زاوية البحث مش اكتر لان لو الرادار ثابت الزاوية الكلية هتبقي حوالي 120 درجة (60 يمين و 60 شمال) لكن الحركة الميكانيكية بتضيف زاوية اكبر للحركة الالكترونية....الفرق الرئيسي بين ردارات الايسا والبيسا هو فرق المعمارية...رادار البيسا عبارة عن مصفوفة هوائيات عناصر استقبال وارسال و جميعها لها مولد اشارة ومضخم واحد يعني في اي لحظة زمنية التردد المولد منهم بيكون واحد...البيسا عبارة عن مصفوفة موديولات استقبال وارسال كل موديول فيهم عبارة عن هوائي و مولد و دايرة لاسلكية كاملة...يعني ببساطة اي مجموعة موديولات ضمن الايسا ممكن تولد تردد غير المجموعة التانية وده بيسمحلك تكون اكتر من شعاع بحث مختلفين في نفس الوقت او تولد موجة باكتر من تردد في نفس الوقت عشان كده التشويش عليه صعب جدا
ردارات البيسا كلها متحركة بس ما ببقاش فيها موديولات كتير زي رادار السوخوي الرادار شكله غريب فعلا شوف الفرق بينه وبين رادار الميج 29 وحتي رادار آلاف 16 ورادار الميراج

يا اخوانا الكلام ده مغلوط...رادار السوخوي 35 وأي رادار بيسا عامة بيقدر يحرك شعاع البث بطريقة الكترونية وهو ثابت عادي جدا زيه زي ال AESA لكن الهدف من الحركة الميكانيكية في رادار السوخوي هي زيادة زاوية البحث مش اكتر لان لو الرادار ثابت الزاوية الكلية هتبقي حوالي 120 درجة (60 يمين و 60 شمال) لكن الحركة الميكانيكية بتضيف زاوية اكبر للحركة الالكترونية....الفرق الرئيسي بين ردارات الايسا والبيسا هو فرق المعمارية...رادار البيسا عبارة عن مصفوفة هوائيات عناصر استقبال وارسال و جميعها لها مولد اشارة ومضخم واحد يعني في اي لحظة زمنية التردد المولد منهم بيكون واحد...البيسا عبارة عن مصفوفة موديولات استقبال وارسال كل موديول فيهم عبارة عن هوائي و مولد و دايرة لاسلكية كاملة...يعني ببساطة اي مجموعة موديولات ضمن الايسا ممكن تولد تردد غير المجموعة التانية وده بيسمحلك تكون اكتر من شعاع بحث مختلفين في نفس الوقت او تولد موجة باكتر من تردد في نفس الوقت عشان كده التشويش عليه صعب جدا
الله يفتح عليك... انت قولت كل اللي كنت عايز اقوله.

بما ان الشباب كتيره هنا ما شاء الله عاوز رئيكم ايه مدا فاعلية انى احط قنبله فراغيه من نوع نصر بس الصغيره على صاروخ وهل مكن دمجها على راجمات صواريخ وهل تكون فعاله ضد مبنى خرسانى او لضرب التجمعات

بما ان الشباب كتيره هنا ما شاء الله عاوز رئيكم ايه مدا فاعلية انى احط قنبله فراغيه من نوع نصر بس الصغيره على صاروخ وهل مكن دمجها على راجمات صواريخ وهل تكون فعاله ضد مبنى خرسانى او لضرب التجمعات
استغفر الله العظيم
نصر نصر نصر نصر نصر نصر نصر
انت عارف قصتها فقط من قناة على اليوتيوب تنشر معلومات مغلوطة
هي قنبلة سقوط حر وزنها 9 اطنان تم تصنيعها خصيصا لمقنبلات Tupolev_Tu-16 و التي خرجت من الخدمة منذ 90
و اي دولة بامكانها تصنيع حديد و مواد متفجرة بالعربية برميل متفجر

هذا زمن الدقة و تدمير بأرخص تكلفة
JDAM / PAVEWAY / KAB

استغفر الله العظيم
هي قنبلة سقوط حر وزنها 9 اطنان تم تصنيعها خصيصا لمقنبلات Tupolev_Tu-16 و التي خرجت من الخدمة منذ 90

JDAM / PAVEWAY / KAB

يجدع اسكت الكلام ده اقبله من اى حد الا الجزائر الى لسه بتفكر بى دماغ الخمسينات البراميل والسقوط الحر مشفتهوش غير عندكم فى اخر مناوره ليكم يجدع طب ما تصنعو الحديد او اى حاجه اقلك حتها وجربها زى اى حاجه عندكم :ROFLMAO: ولا مش هتعرف اخركم التجربه فقط والكلام لو حابب ترد عليا بعد كده اتكلم بالمنطق وبلاش اسلوب التهكم بتعكم ده

استغفر الله العظيم

JDAM / PAVEWAY / KAB

نصر 9000 قنبلة وقود غازي وليست قنبلة TNT عادية
تقنية تصنيع قنابل الوقود الغازي ليست موجودة الا لدي دول بعينها

مصر استطاعت التوصل للتقنية بالتعاون مع العراق في الثمانينات
لا يوجد قنبلة وقود غازي بنفس الحجم الا لدي روسيا و الولايات المتحدة الامريكية

يعم ازاى دى حتت حديده ..السؤال اخى الى بجد فيه انواع من نصر اقل وزن هل ممكن تندمج على صاروخ

تتميز قنابل الوقود الغازي بتفريغ الأكسجين من منطقة معينة واحداث تضاغط وتخلخل يشبة ما يحدث بعد الانفجار النووي

يعم ازاى دى حتت حديده ..السؤال اخى الى بجد فيه انواع من نصر اقل وزن هل ممكن تندمج على صاروخ

باقي سلسة نصر ليسوا قنابل فراغية

ما اتذكره ان نصر 9000 ونصر 500 فقط فراغية
الباقي قنابل متفجرات عادية

لذا فلحمولة الطائرات المقاتلة يمكن استخدام قنابل نصر 500

ولحمولة ضخمة كالسي 130 يمكن استخدام نصر 9000

الى خلانى انى اقول علاقة مصر مع الصين غموض كبير مثلا المدمره او الفرقاطه 54ااو52وكمان الطائرات الحربيه انا لحد دلوقتى مشتريناش منهم حاجه غير الويج لونج 1و2وكمان بعض الاخبار عن ch4 وممكن نقل تقنيه ch5بس برغم ان المفروض كنا شفنا شق بحرى مع الصين مرعب من فرقاطات وغوصات بس على شان كده انا قلت ان فيه تضارب مصالح بين مصر والصين وقوى
الصين بحريا لا تمتلك منصة محترمه
جويا لا تمتلك الا منصات لنقل التكنولوجيا مثل J10 , L15B ومصر ف حاجه لسرعه تسليم و نقل التكنولوجيا ستأتي متاخره
فقط ..الجاهز والمناسب جويا هو الدرونز .
بريا .. الراجمات ومصر اخذت ما تريد .

اذا اردت تعاون مثمر مع الصين ،، فلن تجد افضل من الذخائر
اما المنصات فمعظمها لا يليق بك الآن الا اذا اتى بنقل تنقية وهذا يحتاج لوقت طويل بعد الاكتفاء من احتياجاتك العاجلة .

ردارات البيسا كلها متحركة بس ما ببقاش فيها موديولات كتير زي رادار السوخوي الرادار شكله غريب فعلا شوف الفرق بينه وبين رادار الميج 29 وحتي رادار آلاف 16 ورادار الميراج
في لبس عندك بين رادارات البيسا ورادارات ال pulse doppler العادية اللي الهوائيات بتاعتها عبارة عن مصفوفة.....في فرق بين كون الهوائي الخاص بالرادار عبارة عن مصفوفة عادية ولا مصفوفة طورية....المصفوفة العادية هتلاقي الرادار عبارة عن عناصر صغيرة لكن كلها بتبث بنفث الطور وبالتالي شعاع البث مبيتحركش الكتروني ولازم يتحرك ميكانيكي.....النوع ده من الرادارات تقدر تعرفه بسهولة بانك تبص للوحة الهوائي هتلاقيها نحيفة جدا (لعدم وجود عناصر تغيير الطور Phase shifters وراء الهوائيات) ومتحركة ميكانيكيا....ده مثال لرادار بهوائي مصفوفة عادية خاص بالاف 16 (AN/APG-68):

1280px-AN-APG-68_radar%2C_Westinghouse%2C_1978_-_National_Electronics_Museum_-_DSC00415.JPG

النوع التاني هو رادارات المصفوفة الطورية Phased array وده اللي بينقسم ل AESA و PESA واللي بيميزهم هو القدرة علي تحريك الشعاع الكترونيا بدون تحريك الهوائي نفسه وده بيتم عن طريق التحكم في الطور الخاص بكل عنصر في المصفوفة علي حدة من خلال ال Phase shifters...تقدر تعرف النوع ده بسهولة عن طريق انك هتلاقي الجزء اللي ورا الهوائي سميك الي حد ما لوجود ال phase shifters والمكونات الاخري للرادار وراء الهوائي مباشرة وكمان هتلاقي النوع ده غالبا مثبت في جسم الطائرة ولا يتحرك ميكانيكيا (ماعدا رادار السوخوي 35 والتايفون كابتور ايسا)...ده مثال لرادار السوخوي 35 البيسا (لاحظ سمك الجزء الخلفي للهوائي):

بالمناسبة..اول رادار مصفوفة طورية بيسا محمول علي مقاتلة في العالم هو رادار زاسلون الخاص بالميج 31 وكان ثورة تكنولوجية رهيبة وقتها

في لبس عندك بين رادارات البيسا ورادارات ال pulse doppler العادية اللي الهوائيات بتاعتها عبارة عن مصفوفة.....في فرق بين كون الهوائي الخاص بالرادار عبارة عن مصفوفة عادية ولا مصفوفة طورية....المصفوفة العادية هتلاقي الرادار عبارة عن عناصر صغيرة لكن كلها بتبث بنفث الطور وبالتالي شعاع البث مبيتحركش الكتروني ولازم يتحرك ميكانيكي.....النوع ده من الرادارات تقدر تعرفه بسهولة بانك تبص للوحة الهوائي هتلاقيها نحيفة جدا (لعدم وجود عناصر تغيير الطور Phase shifters وراء الهوائيات) ومتحركة ميكانيكيا....ده مثال لرادار بهوائي مصفوفة عادية خاص بالاف 16 (AN/APG-68):

1280px-AN-APG-68_radar%2C_Westinghouse%2C_1978_-_National_Electronics_Museum_-_DSC00415.JPG

النوع التاني هو رادارات المصفوفة الطورية Phased array وده اللي بينقسم ل AESA و PESA واللي بيميزهم هو القدرة علي تحريك الشعاع الكترونيا بدون تحريك الهوائي نفسه وده بيتم عن طريق التحكم في الطور الخاص بكل عنصر في المصفوفة علي حدة من خلال ال Phase shifters...تقدر تعرف النوع ده بسهولة عن طريق انك هتلاقي الجزء اللي ورا الهوائي سميك الي حد ما لوجود ال phase shifters والمكونات الاخري للرادار وراء الهوائي مباشرة وكمان هتلاقي النوع ده غالبا مثبت في جسم الطائرة ولا يتحرك ميكانيكيا (ماعدا رادار السوخوي 35 والتايفون كابتور ايسا)...ده مثال لرادار السوخوي 35 البيسا (لاحظ سمك الجزء الخلفي للهوائي):

معني كده أن البيسا افضل من الدوبلر وأنه في نص المسافه بينه وبين الايسا

ده اللي كان نفسي حد يجاوبني عليه من زمان جزاك الله خيرا

عودة
أعلى