تشاووش أوغلو : عهد جديد يبدأ في العلاقات مع مصر وسيتم تعيين سفراء

تبقى جمهورية لما الشعب يختار الرئيس بشكل مباشر او عن طريق مجلس نواب منتخب من الشعب برضه
في مصر الجيش هو المتحكم في اختيار الرئيس..
انا قولت اقرب للملكية لأن السلطة بتروح من رئيس عسكري لآخر
ما هو اختاره بشكل مباشر يا هشام في انتخابات ٢٠١٤ و٢٠١٨ ..انت مكنتش معانا ولا ايه ..وعلى فكرة افشل نظام هو اختيار الحاكم عن طريق مجلس النواب ..لبنان شغاله بالنظام الفاشل ده وادي النتيجه دوله فاااشلة لأنك بتحصر اختيار الحاكم في ايد مجموعه من البشر خلقوا مصالحهم عن طريق التوازنات لا عن طريق مصلحه البلد العليا

عندك خلط يا هشام مابين أن منصب الرئيس منحصر في ذووي الخلفيات العسكرية وما بين النظام الملكي ..الفرق شاااااسع عشان كده انا قلت لك احنا دوله مش ديمقراطية على الطراز الغربي لانه ماينفعناش لكن قلت لك احنا جمهورية سلطوية وطنيه تدار فيها أمور الحكم تبعا لمحددات يرجع أصلها لقرون مضت حتى عهد قدماء المصريين يكون فيها للقوات المسلحه الكلمه العليا

ههههه رد في الصميم
ولكن برضو مصر وحشه
وسلملي علي الموضوعيه
تحيه
.ربنا يصلح حالنا جميعا
والله هو الواحد بيكون متابع الاخبار فى صمت وفي امان الله.... لحد ما يشوف تعليق اللي هو ايه :(

عندك خلط يا هشام مابين أن منصب الرئيس منحصر في ذووي الخلفيات العسكرية وما بين النظام الملكي ..الفرق شاااااسع عشان كده انا قلت لك احنا دوله مش ديمقراطية على الطراز الغربي لانه ماينفعناش لكن قلت لك احنا جمهورية سلطوية وطنيه تدار فيها أمور الحكم تبعا لمحددات يرجع أصلها لقرون مضت حتى عهد قدماء المصريين
انا مقولتش اني متفق مع نموذج لبنان
الإنتخابات في مصر شئ صوري وانت عارف 😅 واخرهم انتخابات 2018 اللي اتمسك فيها كل المرشحين
مصر وأي دولة عربية تقدر تكون دولة ديمقراطية على النظام الغربي ومن غير علمانية لأن دي حاجة ودي حاجة تانية
ليه شبهتها بالملكية لأن مستحيل حاكم يسيب الحكم لوحده

انت ايه رأيك في مصالحة مصر وتركيا ؟ 😁

.ربنا يصلح حالنا جميعا
والله هو الواحد بيكون متابع الاخبار فى صمت وفي امان الله.... لحد ما يشوف تعليق اللي هو ايه :(

مشاهدة المرفق 374614
يا اخي عارفهم الاخوة الموضوعيين اياهم
موضوعيتهم مابتنقحش عليهم غير في المواضيع المصريه
بس بصراحه رد وافي شافي احييك عليه

انا مقولتش اني متفق مع نموذج لبنان
الإنتخابات في مصر شئ صوري وانت عارف 😅 واخرهم انتخابات 2018 اللي اتمسك فيها كل المرشحين
مصر وأي دولة عربية تقدر تكون دولة ديمقراطية على النظام الغربي ومن غير علمانية لأن دي حاجة ودي حاجة تانية
ليه شبهتها بالملكية لأن مستحيل حاكم يسيب الحكم لوحده

انت ايه رأيك في مصالحة مصر وتركيا ؟ 😁
...هو ده بقى الخلط اللي واقعه فيه نص البلد اللي بتعشق الديمقراطية الغربية أنهم معتقدين أن الديمقراطية ممكنه بدون علمانية ..الديمقراطية الغربية اللي انت عاوزها والعلمانية وجهان لعمله واحدة ...باكدج كامل يا تطبقه كله يا تسيبه كله ..هتطبق الديمقراطية من غير علمانية هتفشل وهتقلب فوضى زي دول أفريقيا والعالم التالت وفي الاخر برضه هاقلب ديكتاتورية فاشيه في الأغلب هتبقى دينية زي ايران كده..العلمانيه هى مجموعه القيم الاجتماعية والثقافيه والإنسانية اللي بتأسس للنظام الديمقراطي السياسي ..عشان كده انا معادي لتنفيذ للديمقراطية الغربية في مصر والشرق الأوسط عموما متركبش علينا حاليا ...انت حتى لما لتشتري عربية بتلاقي عربيات مواصفات للبلدان الحارة ومواصفات البلدان الباردة ...مينفعش العكس يحصل ..الغربيه هتخرب وقيس على كده بقى. ...

اما ما بين مصر وتركيا فهي هدنه قصيرة الأجل لترتيب الاوراق والتقاط الأنفاس لأن الاتراك فيصوا واحنا ورانا جبهه أخرى عاوزين نقفلها في الحبشة

...هو ده بقى الخلط اللي واقعه فيه نص البلد اللي بتعشق الديمقراطية الغربية أنهم معتقدين أن الديمقراطية ممكنه بدون علمانية ..الديمقراطية الغربية اللي انت عاوزها والعلمانية وجهان لعمله واحدة ...باكدج كامل يا تطبقه كله يا تسيبه كله ..هتطبق الديمقراطية من غير علمانية هتفشل وهتقلب فوضى زي دول أفريقيا والعالم التالت وفي الاخر برضه هاقلب ديكتاتورية فاشيه في الأغلب هتبقى دينية زي ايران كده..العلمانيه هى مجموعه القيم الاجتماعية والثقافيه والإنسانية اللي بتأسس للنظام الديمقراطي السياسي ..عشان كده انا معادي لتنفيذ للديمقراطية الغربية في مصر والشرق الأوسط عموما متركبش علينا حاليا ...انت حتى لما لتشتري عربية بتلاقي عربيات مواصفات للبلدان الحارة ومواصفات البلدان الباردة ...مينفعش العكس يحصل ..الغربيه هتخرب وقيس على كده بقى. ...

اما ما بين مصر وتركيا فهي هدنه قصيرة الأجل لترتيب الاوراق والتقاط الأنفاس لأن الاتراك فيصوا واحنا ورانا جبهه أخرى عاوزين نقفلها في الحبشة
الديمقراطية مختلفة تمامًا
هما راحوا للعلمانية لأنهم ملوا من الدين وتحكمه
انت ممكن تعمل ديمقراطية مقننة بعدم الإهانة و السب للأديان او الأشخاص وبدون الاعتداء على حقوق الغير .. يقدر اي واحد يقول رأيه وينتقد من غير خوف
* موضوع ان الكلام ده مينفعش معانا بيفكرني بالجملة الشهيرة بتاعة احنا شعب ميجيش غير بالعصاية وده مش صحيح
* جرب مع الشعب ده الديمقراطية مش ممكن تنفع 😂 ليه حكمنا من قبل ما يحصل

بالنسبة لتركيا انا شايف ان التحالف مع تركيا هيفيد مصر اكتر بكتير من اليونان..

انت ممكن تعمل ديمقراطية مقننة بعدم الإهانة و السب للأديان او الأشخاص وبدون الاعتداء على حقوق الغير .. يقدر اي واحد يقول رأيه وينتقد من غير خوف
* موضوع ان الكلام ده مينفعش معانا بيفكرني بالجملة الشهيرة بتاعة احنا شعب ميجيش غير بالعصاية وده مش صحيح
ما حصل يا هشام وكانت هتقلب حرب اهليه ...
شكلك كنت مسافر يا معلم 😁😁

كانت غزوات الصناديق مولعة الدنيا 😂😂😂

تركيا..إيران..إسرائيل

دول خصوم مصر ....التلاته دول توسعية التلاته مش عاوزينك في الإقليم اصلا

الديمقراطية مختلفة تمامًا
هما راحوا للعلمانية لأنهم ملوا من الدين وتحكمه

بالنسبة لتركيا انا شايف ان التحالف مع تركيا هيفيد مصر اكتر بكتير من اليونان..
لاسف غير صحيح العلاقات مع اليونان الصديقه اكبر وأهم من العلاقات مع الترك الاوباش

اتذكر عندما كانت علاقات السعودية طبيعية مع تركيا كان الاخوة المصريين يقولون الاتراك مش كويسين واعداء الخ.

لم يكن حرصا على السعودية بقدر ما هو تسويق وجهة النظر المصرية من اجل المصالح المصرية.

ولما ساءت علاقات السعودية مع تركيا بسبب تحرك تركي معادي. ذهب المصريين لاصلاح علاقاتهم مع الاتراك.

السياسة المصرية أنانية جدا والتسويق الاعلامي لهذه السياسة اكثر أنانية.

اخيرا، كما كان الاخوة المصريين يقولون لنا اقول لهم: الاتراك مش كويسين، مش جايين عشان سواد عيونكم. احذروا تركيا.

:)
علاقة اى دوله باخرى هيا المصالح وليس اكثر
عربيه بقا كولومبيه هذه سياسه
انت مشكلتك مع تركيا مقتل خاشقجي
طيب ما الولايات المتحدة فعلت ما لم تفعله دوله حليف لك
قطعت عنك الاسلحه الهجوميه و اكتفت بالدفاعيه و سيتم مراجعه الاتفاقات القديمه كمان التى لم يتم ايصالها للرياض
ثم انظر ماذا حدث مع سمو ولى العهد السعودي يتحدث الان عن البيئه و الهواء النقي
بعد ما كان يدير حرب بحجم حرب اليمن و كان نجمه ساطع و كان ترامب مديه الضوء الاخضر لفعل كل ما يريده
وبعدين الاتراك يتمنون رجوع العلاقات كما كانت مع الرياض
لانهم يعلمون جيدا وزن و حجم دوله مثل السعوديه
و مصر مصلحتها فى صلح مع الاتراك
فى السياسه لا يوجد عدو دائم ولا صديق دائم سياسيه متغيره بتغيير المصالح
المهم اتسحرت ولا لسه :D
و رمضان كريم :love:

ما حصل يا هشام وكانت هتقلب حرب اهليه ...
شكلك كنت مسافر يا معلم 😁😁

كانت غزوات الصناديق مولعة الدنيا 😂😂😂

تركيا..إيران..إسرائيل

دول خصوم مصر ....التلاته دول توسعية التلاته مش عاوزينك في الإقليم اصلا
وهل فعلاً الجيش سابها تمشي ديمقراطي ؟ 😂
ده محدش قالنا مين البلاك بلوك لحد دلوقتي وليه كانوا زايطين في البلد براحتهم

موضوع تركيا مع العرب معقد فعلاً ولازم دراسة ليه
الترك من ساعة ما بدأت علاقتهم مع العرب المسلمين وهما كانوا رأس الحربة في مواجهة أوروبا ..

حتى بعد قيام الدولة العثمانية مكنش كلهم حكام ظلمة .. لأ كان في حكام عادلين و مأهملوش مصر زي ما بعض الناس بتصور ..
مينفعش حد يختزل تاريخ قرون من الزمن في سطرين .. مينفعش اقول والله الدولة العباسية كانت ظالمة !

العداء الحقيقي ما بين العرب و الترك حصل لما سيطر القوميون على الحكم في اول القرن العشرين
عرب الجزيرة والشام ومصر مكانوش ناويين ينفصلوا عن العثمانيين و لكن كان ليهم مطالب واللي اترفضت كلها من القوميين .. العرب كانوا مضطرين لده
عايز تشوف العداوة الحقيقية شوف اتاتورك كانت نظرته لينا عاملة إزاي !
الأتراك كدولة مش عدوة ابدًا وممكن نستفيد منها في التصنيع العسكري مثلاً
اليونان مهما بلغت صداقتنا معاهم .. هتفضل اسرائيل أولى

دة كان راجل قليل الادب يسب الصحابة ويخوض فى عرض نساء الرسول و اخذ مايستحق
اى مذهب يقوم على السب و اللعن حتى لو كان للكفار فهو مرفوض وتشوية صريح للدين الاسلامى .
المصريين لم و لن يقبلوا ذلك و حادثة حسن شحاتة وضحت الامور وضعت خطوط حمراء لمن يريد ان يتشيع فى مصر
ان تخطاها فالثمن حياتة .
كان يسب صحابة رسول الله وهو فى مصر الغبى الوقح

تبقى جمهورية لما الشعب يختار الرئيس بشكل مباشر او عن طريق مجلس نواب منتخب من الشعب برضه
في مصر الجيش هو المتحكم في اختيار الرئيس..
انا قولت اقرب للملكية لأن السلطة بتروح من رئيس عسكري لآخر
مصر لايصلح لها الحكم الديمقراطي حاليا لان الشعب المصري من السهل التلاعب بعاطفته الدينية وبالتالى الصندوق الانتخابى سوف يأتي بالاسلام السياسي. الناس محتاجه تتعلم وتتنور الاول وبعدين نعمل ديمقراطية.

كدا خلصنا من موضوع تركيا
و خلصنا كمان من موضوع قطر
و خلصنا الحمد لله من الارهاب فى سيناء
نفوووق بقا للسد علشان دا اهم من كل دول
و ملحوظه صغيره
السيسي اذكي مما يتوقع البعض
دماغه سم :D
بس مشكلته ديكتاتور و هذا امر مستحيل اتقبله كشخص
ان يتحكم شخص واحد فى السلطه

كدا خلصنا من موضوع تركيا
و خلصنا كمان من موضوع قطر
و خلصنا الحمد لله من الارهاب فى سيناء
نفوووق بقا للسد علشان دا اهم من كل دول
و ملحوظه صغيره
السيسي اذكي مما يتوقع البعض
دماغه سم :D
بس مشكلته ديكتاتور و هذا امر مستحيل اتقبله كشخص
ان يتحكم شخص واحد فى السلطه
اتفق معاك
الراجل في الأول كان باين انه ملوش فيها
بس طلع ذكي
مشكلته انه دكتاتور و اتورط في دم ناس أبرياء

مصر لايصلح لها الحكم الديمقراطي حاليا لان الشعب المصري من السهل التلاعب بعاطفته الدينية وبالتالى الصندوق الانتخابى سوف يأتي بالاسلام السياسي. الناس محتاجه تتعلم وتتنور الاول وبعدين نعمل ديمقراطية.
اذا كان السيسي اصلا و النخبه اللى بتحكم خارجى كليات عسكريه يعنى مجموعهم كان 50 % ::Lamo::
و بعدين نسبه الاميه فى مصر حوالى 22 او 23 % و معظمهم كبار فى السن
جبت منين ان مصر تتعلم
ايه علاقة التعليم بالديموقراطيه
و لا هو اي كلام و خلاص
و بعدين انت مين عينك واصي على الشعب علشان تقرر ان دا مش الوقت المناسب ان يبقا فيه ديموقراطيه ؟؟
معنى كدا ان السيسي كسب الدورتين اللى فاتوا بشراء الاصوات مش بالديموقراطيه
ولا الانتخابات كان بيصوت عليها شعب تانى !!!

وهل فعلاً الجيش سابها تمشي ديمقراطي ؟ 😂
ده محدش قالنا مين البلاك بلوك لحد دلوقتي وليه كانوا زايطين في البلد براحتهم

موضوع تركيا مع العرب معقد فعلاً ولازم دراسة ليه
الترك من ساعة ما بدأت علاقتهم مع العرب المسلمين وهما كانوا رأس الحربة في مواجهة أوروبا ..

حتى بعد قيام الدولة العثمانية مكنش كلهم حكام ظلمة .. لأ كان في حكام عادلين و مأهملوش مصر زي ما بعض الناس بتصور ..
مينفعش حد يختزل تاريخ قرون من الزمن في سطرين .. مينفعش اقول والله الدولة العباسية كانت ظالمة !

العداء الحقيقي ما بين العرب و الترك حصل لما سيطر القوميون على الحكم في اول القرن العشرين
عرب الجزيرة والشام ومصر مكانوش ناويين ينفصلوا عن العثمانيين و لكن كان ليهم مطالب واللي اترفضت كلها من القوميين .. العرب كانوا مضطرين لده
عايز تشوف العداوة الحقيقية شوف اتاتورك كانت نظرته لينا عاملة إزاي !
الأتراك كدولة مش عدوة ابدًا وممكن نستفيد منها في التصنيع العسكري مثلاً
اليونان مهما بلغت صداقتنا معاهم .. هتفضل اسرائيل أولى
البلاك بلوك كابوس الإخوان ....عاوز تعرف هم مين ليه يا هشام
.....البلاك بلوك أحد ثمرات الديمقراطية والحريات ...خلى الناس تعبر عن نفسها ولا الحريات محصورة فقط لمن يرفعوا شعار السيفين والمصحف ؟؟ ..كده مش ديمقراطية كده الجري نحو استاذية العالم وهرتلة إخوانية ..غير كده الجيش مش بتاع لعب وطرف تالت الجيش بتاع بيانات وبيخلص ...١ يوليو وخلصنا من الخونه وشحناهم على السجون

الدوله العثمانيه الطورانية كانت اسوء مرحلة على مرت على أمة الإسلام والغرب خلال ٥٠٠ سنه الماضية ..سقطت هذه الامه علميا وثقافيا واقتصاديا وحتى دينيا نهايه بالسقوط السياسي وتسليمنا الاستعمار الغربي جهله ومتخلفين وضعفاء ومستنزفين...الصراع لم يكن الدين ابدا بل هو قهر أمة لأمة اخرى

التعديل الأخير:
دكتاتور و اتورط في دم ناس أبرياء
دكتاتور ..لا طبعا هو بعيد تماما وتوصيفه الصحيح هو حاكم سلطوي وطني ..لكن اتورط في دماء أبرياء ابدا ...لو كان بياخد عاطل بباطل كانت الحكايه خلصت من زمان قوي

سقطت هذه الامه علميا وثقافيا واقتصاديا وحتى دينيا
* برضه حكمت عليهم بالجملة .. زيهم زي أي دولة مرت كان ليهم إيجابيات وسلبيات .. هي القومية العربية اللي قامت على شيطنتهم و سبحان الله مقالوش حاجة عن القوميين اللي جم بعدهم

* البلاك بلوك مش ثمار الديمقراطية ابدًا دي دليل على تخاذل الشرطة ساعتها ... دول كانوا يظهروا يضربوا نار و يمشوا .. حرية ايه بس ! 😂 الشرطة ممسكتش حد منهم ليه !

* مشكلتك ومشكلة المتعصبين للقومية ان لو السيسي قال بكرة هنعمل صلح مع الأتراك هتقول ده لعبها صح و لو أنهى الصلح بعد بكرة هتقول لعبها صح برضه ! 😂 يمين يمين شمال شمال

مشكلتك ومشكلة المتعصبين للقومية ان لو السيسي قال بكرة هنعمل صلح مع الأتراك هتقول ده لعبها صح و لو أنهى الصلح بعد بكرة هتقول لعبها صح برضه ! 😂 يمين يمين شمال شمال
ايوه اصل انا أقسمت على المسدس والمصحف بالسمع والطاعة للمرشد عبد الفتاح السيسي ...نفسك قصير قوي يا هشام ...ده انت حتى عضويتك جديدة 😁😁

#مكملين 😆😆😆

عودة
أعلى