مصر والسودان يطلبان من امريكا التدخل لحل ملف سد النهضه

الاثيوبيين مقتنعين اننا مش هانضرب وشايفين ان كل مشروعات الري في مصر للتعايش مع سد النهضة ودا ان دل على شئ هو بيأكد نجاحك في خداعهم وياريت يفضلوا و يفضل العالم مقتنع اننا مش هانضرب
خداع استراتيجي ده 😎

خداع استراتيجي ده 😎
لا دا الخداع الاستراتيجي بصحيح (بصوت عبد الفتاح القصري)

انا اختلف معاك وكلامك مستحيل قولا وفعلا
ولا دي اصلا عقيدة الجيش المصري
اولا مصر مش محتاجة تدخل حرب شاملة مع اثيوبيا ويكفينا فقط ضرب السد واخراجه من الخدمة والحكاية دي هتكون مدروسة جدا هندسيا وفنيا ولنا خبر كبيرة في مجال السدود دا غير ان احتلال منطقة السد بالرغم من انها تتبع السودان الا ان ادارة بايدن مش هتسيبك في حالك وخد عندك عقوبات وتهديدات من مجلس الأمن وحورات ملهاش اي ٣٠ لازمة انما في حالة اخراج السد من الخدمة انت كدا واضح امام العالم انك ضربت سد انت شايف انك متضرر منه واعتقد ١٠ سنين مفاوضات رسخت في عقول الكثير من الدول ان مصر لا تستطيع التفريط في حصتها من المياه حتي ان ترامب قالها صراحة ستضطر مصر لضرب السد في نهاية المطاف
بعد ضرب السد دا سيناريو خارج توقعاتي بالنسبة لرد الفعل الاثيوبي وهو اللي علي اساسة هتتحدد ملامح الفترة اللي بعدها
مش بعيد ابدا اثيوبيا تتهور وتضرب في السودان علي اساس انها شريك في الضربة وهي الاقرب لهم وغصب عنك هتدافع عن السودان والا منظرنا هيبقي وحش اوي
وقتها فعلا ممكن تدخل في حرب شاملة مع اثيوبيا بس في الاول والاخر هتبقي الحرب بعيد من ارضك ودي ميزة
ودا اسوأ سيناريو بالنسبالي ممكن نتعرضله متوقف علي رد الفعل الاثيوبي
كلامك عين العقل. ويسعدني النقاش حتي مع الاختلاف.
فعلا الفكره تبدو بعيده بعض الشيء. وصعبه جدا وغريبه جدا.
فانت تاتي الي عدوك من حيث لا يحتسب. وهذه هي عقيده الجيش المصري. الخداع الاستراتيجي دائماً. والحرب خدعه. العقيده الان. واعتي كلمه الان بعد قدوم السيسي. هو امكانات هجوم عاليه من اجل الدفاع ايضاً. واحتلال الاقليم لن يكون مصرياً مباشرهً ولكن سيكون بقوات سودانيه ولكن المساعدات المصريه لن تعد ولا تحصي. وسهله اوي.
اما استراتيجياً. وقصه مصر محتاجه تضرب السد فقط. فانا سارجعك الي التاريخ. وفي فصلين مهمين جدا. ايام الفراعنه وايام محمد علي. اتعرف ماذا كان تقدير الدوله المصريه في هاتان الحقبتان...!!؟؟ مع قدم واحده منهم جدا. الا انهم فطنو انه من اجل التامين الكامل لسريان النيل. لابد من التواجد الدائم بقولتك هناك ...!! لذلك سيرت الغزوات الي الحبشه... والان هي نفس المعادله ونفس الحل. خلاص مبقاش ينفع نسيب المنابع متروكه لكل من هي ودب ليلعب بها او تستخدم ضدنا من اعدائنا.
خلاص. لقد وصلت الدوله المصريه والجيش المصري الي مرحله من القوي الان من تامين محيطه الحيوي الي الاف الكيلومترات. طبعا بفضل الصفقات الجديده ولكن ايضا بما هو مخفي.... وهذه نقطه مهمه جدا. فمصر بالفعل قادره علي استهداف اي منطقه في الاقليم بجنيع انواع الاسلحه. واذا لم تفهم الرساله مما بحدث في الجيش الان. اذن فانت يفوتك اهم نقطه. اذا لم اري جلياً و واضحاً انت وغيرك ان الجيش المصري يقول بكل لسان حاله ان باستعد لحروب هجوميه وبعيده عن ارضي.. ليس فقط بالساحه الهجوميه ذات الماديات الكبيره وليس فقط بالقدرة الكبيره علي نقل تلك القوات برا وبحرا وجوا وحمايتها.
ولكن من خطوط الاتصالات الاستراتيجيه لاداره العمليات الخارجيه ... والتي يتدرب عليها الجيش المصري وامتلك فعلا امكاناتها...!!
خلي بالك. مفيش سلاح بيخوش الا وله فائده
واخيراً. عزيزي اقليم الفشقه هو اقليم سوداني وارض سودانيه ولا يوجد ترسيم حدود بين البلدين. خطوه السودان قانونيه و من حقها استعاده الارض بما عليها..
اتعلم اخرهما ممكن يكون تعويضات للسد وشكرا جداً.
اتمني اكون وضحت بطريقه ملخصه. لان الموضوع معقد لانه ايضا يخص التغيرات داخل الجيش من عقيده وتسليح.

كلامك كثير... لم اقراة الصراحة 🌹
مش مشكله. احنا جايين هنا نهزر ونضحك اخي. ونقول كلام وخلاص.... المهم المعرفه الجيده والصحبه الجميله.
دعم من التحليلات السياسيه والاستراتيجيه. لا توجع راسك فيها. ههههههه

بعيدا عن المكايدات السياسية بالفعل التوقيع على اتفاق المبادئ لا استطيع ان ارى له حسنة واحدة
فيه فوايد للاطراف كلها..بالنسبة لمصر اهم فايدة من وجهة نظري هي اعتراف رسمي اثيوبي بانه نهر دولي لاول مرة

الفوايد الاخرى مسح باستيكا صورة مصر الدولة الرافضة للتنمية و اثار الاجتماع الفضيحة

اصبحت مصر دولة سلام و اثيوبيا معتدية وانتهت اسطورة المظلومية الاثيوبية

دا غير الدول اللي باعت لمصر سلاح استحالة كان يتباع كماً و نوعاً لو انت في حالة حرب مع اثيوبيا

لا الفوايد كتير

بعيدا عن المكايدات السياسية بالفعل التوقيع على اتفاق المبادئ لا استطيع ان ارى له حسنة واحدة
حسنة واحدة بس قوية جدا

ان اللي وقعوا على الاتفاق تملصوا منه وعملوا اجراءات احادية (الملئ الأول وداخلين على الملئ الثاني) ودا يدين إثيوبيا بشكل اكبر بكتير

فيه فوايد للاطراف كلها..بالنسبة لمصر اهم فايدة من وجهة نظري هي اعتراف رسمي اثيوبي بانه نهر دولي لاول مرة

الفوايد الاخرى مسح باستيكا صورة مصر الدولة الرافضة للتنمية و اثار الاجتماع الفضيحة

اصبحت مصر دولة سلام و اثيوبيا معتدية وانتهت اسطورة المظلومية الاثيوبية

دا غير الدول اللي باعت لمصر سلاح استحالة كان يتباع كماً و نوعاً لو انت في حالة حرب مع اثيوبيا

لا الفوايد كتير

حسنة واحدة بس قوية جدا

ان اللي وقعوا على الاتفاق تملصوا منه وعملوا اجراءات احادية (الملئ الأول وداخلين على الملئ الثاني) ودا يدين إثيوبيا بشكل اكبر بكتير
بالنظر للموضوع من ناحية تانية
كان هيجرى ايه لما مصر تتمسك بأتفاقية 29 ايام الاحتلالات ونظهر بمظهر المعتدى عليه و ان اثيوبيا عايزة تضرنا وندول الموضوع وبعد كده نضرب ومعانا شرعية ومحتفظين بكرامتنا اللي اتدلقت جامد دي وخلت العرب و العجم شمتانين فينا

كان هيجرى ايه لما مصر تتمسك بأتفاقية 29 ايام الاحتلالات ونظهر بمظهر المعتدى عليه و ان اثيوبيا عايزة تضرنا وندول الموضوع وبعد كده نضرب ومعانا شرعية ومحتفظين بكرامتنا اللي اتدلقت جامد دي وخلت العرب و العجم شمتانين فينا
خلي الي يشمت يشمت والعبرة بالخواتيم

مصر حاولت فعلا لكن بنا السد موقفش هو كان ابطأ لكن كان هايخلص برضو

فا لو كملت في السكة دي لا كنت هاتشتري سلاح ولا كنت هاتكسب التأييد الافريقي و الدولي في قضيتك وماكنتش هاتغير صورة اثيوبيا من مجني عليه لجاني شرير

باختصار كنت هاتخسر كل الفوايد اللي فوق

مصر حاولت فعلا لكن بنا السد موقفش هو كان ابطأ لكن كان هايخلص برضو

فا لو كملت في السكة دي لا كنت هاتشتري سلاح ولا كنت هاتكسب التأييد الافريقي و الدولي في قضيتك وماكنتش هاتغير صورة اثيوبيا من مجني عليه لجاني شرير

باختصار كنت هاتخسر كل الفوايد اللي فوق
انا شايف العكس كنت هتبان مجني عليه و اثيوبيا دولة مخالفة للمعاهدات و المواثيق الدولية ومستمرة في البناء و احنا صابرين عليهم ( ومن الناحية التاني شغالين في تطوير قدراتنا العسكرية )
بص ورا اتفاقية المبادئ دي لغز كبير حد ورا الاثيوبيين خلانا نمضي عشان ميبقاش في عداء مباشر معاه واعتقد انه من المستثمرين في السد

انا شايف العكس كنت هتبان مجني عليه و اثيوبيا دولة مخالفة للمعاهدات و المواثيق الدولية ومستمرة في البناء و احنا صابرين عليهم ( ومن الناحية التاني شغالين في تطوير قدراتنا العسكرية )
بص ورا اتفاقية المبادئ دي لغز كبير حد ورا الاثيوبيين خلانا نمضي عشان ميبقاش في عداء مباشر معاه واعتقد انه من المستثمرين في السد
ازاي مجني عليه بعد الاجتماع اللي على الهوا ومصريين بيقولوا فيه نضرب السد؟

اللغز اللي وقع فيه الاثيوبيين انهم مضوا على اعتراف بنهر دولي + ان دا اتفاق على الا نتفق

مثلا هل من المنطقي لو مصر عايزة توصل لاتفاق تحط فيتو للثلاث اعضاء؟؟

الاتفاق دا اتعمل عشان يثبت حسن نية مصر وسوء نية اثيوبيا وهو مانجح فيه بامتياز حتى الان

ازاي مجني عليه بعد الاجتماع اللي على الهوا ومصريين بيقولوا فيه نضرب السد؟

اللغز اللي وقع فيه الاثيوبيين انهم مضوا على اعتراف بنهر دولي + ان دا اتفاق على الا نتفق

مثلا هل من المنطقي لو مصر عايزة توصل لاتفاق تحط فيتو للثلاث اعضاء؟؟

الاتفاق دا اتعمل عشان يثبت حسن نية مصر وسوء نية اثيوبيا وهو مانجح فيه بامتياز حتى الان
اجتماع الهوا ده كان حركة سخيفة واتمنى ان اللي وقع في الغلط ده يكون اتنفخ
انا حتة حسن نية مصر دي مش عايزة تخش دماغي ابدا ابدا الدول مش بتعمل كده يعني عشان ابان كيوت اضيع من ايدي حق فيتو على اي منشأ على مجرى النهر
وحتة نهر دولي ما هو دولي وهيفضل دولي حتى لو اثيوبيا ملت لان اتفاق المبادئ موضعش الية للملئ
عامة زي ما بقول كلها ايام ويبان الدنيا هيحصل فيها ايه

اجتماع الهوا ده كان حركة سخيفة واتمنى ان اللي وقع في الغلط ده يكون اتنفخ
انا حتة حسن نية مصر دي مش عايزة تخش دماغي ابدا ابدا الدول مش بتعمل كده يعني عشان ابان كيوت اضيع من ايدي حق فيتو على اي منشأ على مجرى النهر
وحتة نهر دولي ما هو دولي وهيفضل دولي حتى لو اثيوبيا ملت لان اتفاق المبادئ موضعش الية للملئ
عامة زي ما بقول كلها ايام ويبان الدنيا هيحصل فيها ايه
لا مش عشان تبان كيوت..عشان توجد شرعية دولية للضرب لانك لما ضربت كنت بتدافع عن حياتك ضد دولة معتدية

و اعترافهم بدولية النهر دا فيه الزامهم بحاجة ام يعترفوا به من قبل

لو اعتبرت الموقف ككل الافريقي والدولي ووضع مصر والاخفاق في التعامل مع الملف من قبل هتعرف ان دا افضل وانسب طريقة للتعامل معاه

معاك حق... والعالم مع المصالح مش الحق...

بمعنى انهم عادي ممكن يشوفوا انك معك حق لضرب السد ولكن ما يمنعش نميع الأمور عشان نستفيد في ملفات تانية

يعني ممكن وبكل بساطة مع ان معاك الحق يطلعلك حد يقول انك بتعتدي على سيادة الدول وانك بتمارس البلطجة مع انه هو نفسه هيمارس بلطجة أبشع لو كان في نفس الموقف. لا تنسى انك لا تصنع سلاحك بنفسك وتعتمد على الآخرين في جزء محترك من اقتصادك

لا مش عشان تبان كيوت..عشان توجد شرعية دولية للضرب لانك لما ضربت كنت بتدافع عن حياتك ضد دولة معتدية

و اعترافهم بدولية النهر دا فيه الزامهم بحاجة ام يعترفوا به من قبل

لو اعتبرت الموقف ككل الافريقي والدولي ووضع مصر والاخفاق في التعامل مع الملف من قبل هتعرف ان دا افضل وانسب طريقة للتعامل معاه
الفكرة ان حق الفيتو انضرب بالجزمة أساسا...

عودة
أعلى