القوات البحرية تتسلم الفرقاطة الشبحية "بورسعيد" من طراز (جوويند) من ترسانة الإسكندرية

ترسانة الإسكندرية و كوادرها هي السلاح الأخطر للبحرية المصرية.. اتمنى ان أراها تتقدم في صناعة المحركات البحرية و الالكترونيات... شيء مشرف بصراحة الف مبروك

بالنسبة للميكو فاهى من شركة اخرى غير شركة لورسن الألمانية هيتم صناعة قطعة واحدة منها فى مصر

وبالنسبة للاتفاق مع شركة لورسن الألمانية فالشركة بتصنع قطع بحرية ثقيلة
وهتكون اضافة مهمة جدا لو تمكنا من نقل تكنولوجية اى قطع بحرية منها
وفى الحقيقة ليس دى اى معلومات عن ما وصلت الية المفاوضات مع المانيا بهذا الخصوص ولم يكن هذا ما اقصدة بخصوص المفاجئة

بل كنت اقصد صفقة القرن الايطالية
والحقيقة ان هذا الاسم اسم على مسمى
وقد وصلت الى مراحل متقدمة جداااااا وليس هذا فقط
بل سوف تكون مفاجئة للجميع عندما يتم الاعلان عن اشياء لم تظهر فى الصحف من قبل :cool::cool:
الحقيقة هى ان ايطاليا مغارة على بابا واتفتحت على الجيش المصرى من ناحية التسليح ونقل التكنولوجيا :ROFLMAO::ROFLMAO:
هحبطك دلوقتي :kappa:
لان الايطالي كانت لنشات حوالي ٢٠ وحتى لو في نقل تكنولوجيا مش هتكون ذات فايدة اوي
انا اتلفت في كلامك لما قولت المانيا يمكن في حاجات جديدة

الجويند الثالث (الثاني مصنع محليا )
سيدخل الخدمه في شهر اكتوبر ان شاء الله

لان الايطالي كانت لنشات حوالي ٢٠ وحتى لو في نقل تكنولوجيا مش هتكون ذات فايدة اوي

انتا شكلك بتحب تحبط في المواضيع المصريه بس ;)

ابقي ادي فروض السمع والطاعه للخليفه كويس بس:تحية:
مع الاسف السمع و الطاعة و تمام يا فندم دي مش في قاموسي
ووجود امثالك من اللي عندهم قابلية للاستهواء هما الضريبة اللي امثالي من اللي بيشغلو دماغهم بيدفعوها
انا نفسي بلدي تبقى احسن بلد في الدنيا بس بحق وحقيقي مش انجازات وهمية وصناعات بدائية ( بنادق برخصة ) في اخر تقرير واتعمل عليها ضجة اعلامية حاجة مسخرة الحقيقة
اما بالنسبة للاتراك فهما مجتهدين واعتقد ان العقوبات عليهم خليتهم يشوفو حلول للي ناقصهم الاتراك موجودين في قطر وليبيا و الصومال وكينيا واذريبجان و العراق و سوريا وهما لسه في بداية الطريق كمان كام سنة محدش يعرف ممكن يبقو فين لو فضلو في اتجاههم ده وفضلنا احنا نغني بالانجازاات فوق يا برنس يا بتاع الخليفة
وخد تجاهل

معلش لكن انا الى ممكن احبطك لما اقولك على التقيلة
وهوا ان الاخبار فى الاول كان على 20 زورق هجومى من طراز فلاج زى ما قولت
وهو لنش هجومي سريع Fast Attack Craft ذات التصميم الشبحي

لكن ظهرت بعد ذلك فى الصحافة الايطالية ان 20 قطعة بحرية المقصودة
هى الكورفيت الشبحي متعدد المهام Multirole corvette ذات الإزاحة البالغة 2800 - 3000 طن، مماثل لذلك الذي اشترته قطر و سموه الدوحة
وهى الاقرب نظرا لوجود عدد كبير من الكورفتات الروسية والصينية القديمة التى يجب استبدالها

DIMDEX_2018_Fincantieri_Unveils_Qatari_Navy_Air_Defense_Corvette_Design_1.jpg

على العموم شركة Fincantieri الإيطاليه قد أكدت مشاركتها بصفتها الراعي الرئيسي فى المعرض العسكرى المصرى إيديكس 2021 بنسخته الثانيه

وسوف تظهر المفاجئات السارة للجميع :cool: :cool:

هى الكورفيت الشبحي متعدد المهام Multirole corvette ذات الإزاحة البالغة 2800 - 3000 طن، مماثل لذلك الذي اشترته قطر و سموه الدوحة
وهى الاقرب نظرا لوجود عدد كبير من الكورفتات الروسية والصينية القديمة التى يجب استبدالها

مشاهدة المرفق 342095

على العموم شركة Fincantieri الإيطاليه قد أكدت مشاركتها بصفتها الراعي الرئيسي فى المعرض العسكرى المصرى إيديكس 2021 بنسخته الثانيه

عارف ده لو جه بالكرونوس و الاستر 30 تبقى ضربة معلم فعلا
كان ليا تعليق سابق بقارن بينه وبين الجويند وان ده يكسب بكتير وناس زعلت مني ساعتها كالعاده

مشاهدة المرفق 342095

مش المفروض اان المعرض كان يبقي اخر ديسمبر :unsure: :unsure:

كان ليا تعليق سابق بقارن بينه وبين الجويند وان ده يكسب بكتير وناس زعلت مني ساعتها كالعاده
لكل كورفيت تخصص
حيث ان الجويند متخصص اكتر فى مكافحة الغواصات بفضل السونار القوى الذى يمتلكة و 16 خلية ميكا و8 صواريخ اكسويت
اما الكورفيت الايطالى فأنة يتميز بتسليح دفاع جوى رهيب برادار كرونوس و 16 خلية استر 30 و 8 صواريخ اتومات

انا بعتبر الاثنين مكملين لبعض

خاصة ان الجويند سوف يتسلح بالميكا NG وهوا ما سوف يزيد من قدرات الدفاع الجوى لدية

صفقات فرنسا كلها مش اد كده بس كان هو ده المتاح وقتها وهي ايضا من فتحت باب التنافس بين الأوروبيين علي عرض أسلحتهم علي مصر فالتابفون افضل من الرافال والبيرجاميني افضل من الاكواتين والدوحة افضل من الجويند

لكل كورفيت تخصص
حيث ان الجويند متخصص اكتر فى مكافحة الغواصات بفضل السونار القوى الذى يمتلكة و 16 خلية ميكا و8 صواريخ اكسويت
اما الكورفيت الايطالى فأنة يتميز بتسليح دفاع جوى رهيب برادار كرونوس و 16 خلية استر 30 و 8 صواريخ اتومات

انا بعتبر الاثنين مكملين لبعض

خاصة ان الجويند سوف يتسلح بالميكا NG وهوا ما سوف يزيد من قدرات الدفاع الجوى لدية
انا مش عسكري وهاوي لكن في اعتقادي ان سفن السطح ليست ندا للغواصات بأي شكل من الاشكال ولنا في الكورفيت الكوري الجنوبي ( وكان مضاد للغواصات على فكرة من الفئة بتاعت شباب مصر على فكرة تاني ) العبرة حيث اغرقته غواصة بتكنولوجيا متخلفة
مكافحة الغواصات انا اشوفها بطائرات الدورية المماثلة للبوسايدون و للغواصات
انا عامة هكون متكيف جدا لو كلامك طلع صح

صفقات فرنسا كلها مش اد كده بس كان هو ده المتاح وقتها وهي ايضا من فتحت باب التنافس بين الأوروبيين علي عرض أسلحتهم علي مصر فالتابفون افضل من الرافال والبيرجاميني افضل من الاكواتين والدوحة افضل من الجويند
تايفون ايه اللي احسن من الرافال يا حاج صلي على النبي انت متأثر بكلام اللوبي الخليجي في المنتدى شكلك :ROFLMAO:
و الفريم اكواتين لو تم فتح ال 16 خلية بكروز اي كان ايه هوا تبقى اضافة قوية جدا وخاصة ان دورها في فرنسا asw
لو عايز تقارن البيرجاميني قارنها بالفريدا و انت تشوفها على حقيقتها :LOL:

مع الاسف السمع و الطاعة و تمام يا فندم دي مش في قاموسي
ووجود امثالك من اللي عندهم قابلية للاستهواء هما الضريبة اللي امثالي من اللي بيشغلو دماغهم بيدفعوها
انا نفسي بلدي تبقى احسن بلد في الدنيا بس بحق وحقيقي مش انجازات وهمية وصناعات بدائية ( بنادق برخصة ) في اخر تقرير واتعمل عليها ضجة اعلامية حاجة مسخرة الحقيقة
اما بالنسبة للاتراك فهما مجتهدين واعتقد ان العقوبات عليهم خليتهم يشوفو حلول للي ناقصهم الاتراك موجودين في قطر وليبيا و الصومال وكينيا واذريبجان و العراق و سوريا وهما لسه في بداية الطريق كمان كام سنة محدش يعرف ممكن يبقو فين لو فضلو في اتجاههم ده وفضلنا احنا نغني بالانجازاات فوق يا برنس يا بتاع الخليفة
وخد تجاهل
اظاهر ان كلامي حرقك
اوبس

تايفون ايه اللي احسن من الرافال يا حاج صلي على النبي انت متأثر بكلام اللوبي الخليجي في المنتدى شكلك :ROFLMAO:
و الفريم اكواتين لو تم فتح ال 16 خلية بكروز اي كان ايه هوا تبقى اضافة قوية جدا وخاصة ان دورها في فرنسا asw
لو عايز تقارن البيرجاميني قارنها بالفريدا و انت تشوفها على حقيقتها :LOL:
رادار التايفون الجديد افضل من رادار الرافال أفق تطوير الرافال محدود بسبب التصميم ولكن الفرنسيين عندهم الحل وان لم يكن مثاليا يكفي أن فرنسا لم تعرض الرادار بشكل علني سوي بعض الصور القديمة والتي قالت فيما بعد أنها ديمو ورفضت الإفصاح عن عدد الموديولز والفريم الاكواتين حتي الآن لم يضاف الكروز ذات المدي المخفض ولم يطور الرادار لتشغيل الاستر 30 كما قيل

تعليق اللواء محفوظ مرزوق مدير الكلية البحرية الاسبق ارجو مراجعة صحة التعليق من خبراء المنتدى بغض النظر عن احمد موسي لأنى مبحبوش

انا مش عسكري وهاوي لكن في اعتقادي ان سفن السطح ليست ندا للغواصات بأي شكل من الاشكال ولنا في الكورفيت الكوري الجنوبي ( وكان مضاد للغواصات على فكرة من الفئة بتاعت شباب مصر على فكرة تاني ) العبرة حيث اغرقته غواصة بتكنولوجيا متخلفة
مكافحة الغواصات انا اشوفها بطائرات الدورية المماثلة للبوسايدون و للغواصات
انا عامة هكون متكيف جدا لو كلامك طلع صح
هذا صحيح

لا يوجد قطعه سطح بحريه قادره على مواجهه غواصه مهما كان تسليحها

تعليق اللواء محفوظ مرزوق مدير الكلية البحرية الاسبق ارجو مراجعة صحة التعليق من خبراء المنتدى بغض النظر عن احمد موسي لأنى مبحبوش

كان نفسي اتفرج علي الفديو ، لكن مقدرش اسمع صوت احمد موسي ، عندي حساسية منه

عودة
أعلى