مصر تفوز بالمسابقة الدولية للجنة الأمم المتحدة لشئون الفضاء لتصميم كاميرا فضائية فائقة التكنولوجيا

اللي خرجت زويل و خرجت فاروق الباز

قادرة على أي شيء باذن الله

من حسن الى أحسن

كفرد من شمال إفريقيا و ما يجمعنا بمصر اكثر من ما يفرقنا افتخر بهذا الإنجاز و مبروك للشعب المصري بهذا الإنجاز

حد ينادى العضو بتاع اشك

عن نفسي انا لا اشك بل متأكد ان التصنيع ليس ١٠٠٪؜ مصري لان لا يوجد في مصر صناعه لمستشعر الكاميرا وهو اساس الكاميرات وحتى الدول الكبرى تحتاج الى شركات عالميه تصنع لهم المستشعر

قد يكون تصميم الكاميرا مصري لكن المستشعر اساس الكاميرا ليس كذلك بالطبع

عن نفسي انا لا اشك بل متأكد ان التصنيع ليس ١٠٠٪؜ مصري لان لا يوجد في مصر صناعه لمستشعر الكاميرا وهو اساس الكاميرات وحتى الدول الكبرى تحتاج الى شركات عالميه تصنع لهم المستشعر

معلش 😁💪
عارفين انك مش بتصدق اى خبر الا عن تركيا

بس متبقاش عامل زى الملحدين تشوف الدلايل قدامك وتنكر 😂✋🏼

التعديل الأخير:
حتى تركيا حسب علمي لا تصنعها
معروف ان عالميا 4 او 5 شركات بالكتير هي البتصنع المستشعرات بس دا مينفيش انجازا التصميم موبايلات ابل مثلا لفترات طويلة الكاميرا و الشاشه و معظم الكمبوننت صناعة سامسونج و دلوقتي الكاميرا سوني هل حد بيقول كدة ولا بيقول تصميم ابل و الشركات دي مبتقدرش تستعمل التصميم لنفسها يعني موبايل سوني او سامسونج مرات كتير بتبقي كمرتو اقل في الجودة من ابل مع ان هما الي مصنعين الكميرا ليها الرك علي التصميم

يعني وجود كلمه الالكترونيه يجعل منهم صانعين لمستشعرات التصوير ؟

هل تعلم الى اي درجه صناعه مستشعر التصوير معقده وصعبه لدرجه مو اي احد يقدر يصنعه ؟

هو بالتاكيد المستشعر ليس مصريا ... فقليل من دول العالم هى من تصنع المستشعرات...

و لكن وجود تصميم و الاتفاق مع شركة لتقوم بصنع المستشعر فهو خطوة جيدة بالنسبة لمصر فهذا سيسهل عليك مستقبلا تصميم قمر صناعى دون الخوف من عدم قدرتك على الحصول على المستشعر.

لكن فى النهاية سيتم القول بان الكاميرا مصرية، فعلى سبيل المثال طائرة نقل الركاب "الصينية" تقريبا كل مكوناتها امريكية اوروبية و مع ذلك فهى صينية.

وانا ايضاً لا اشك بل متأكد من حبك الشديد لمصر قصدي لتركيا 😂 😂 😂 😂 😂

هو بالتاكيد المستشعر ليس مصريا ... فقليل من دول العالم هى من تصنع المستشعرات...

و لكن وجود تصميم و الاتفاق مع شركة لتقوم بصنع المستشعر فهو خطوة جيدة بالنسبة لمصر فهذا سيسهل عليك مستقبلا تصميم قمر صناعى دون الخوف من عدم قدرتك على الحصول على المستشعر.

لكن فى النهاية سيتم القول بان الكاميرا مصرية، فعلى سبيل المثال طائرة نقل الركاب "الصينية" تقريبا كل مكوناتها امريكية اوروبية و مع ذلك فهى صينية.
جميع الصناعات اصبحت هكذا متعددة الجنسيات للمنتج الواحد
نحن نعيش في عصر الشركات متعددة الجنسيات
ومع ان هذا النموذج يعتبر ناجح جدا في اوقات السلم لكنه افشل النماذج في حالة الحرب

جميع الصناعات اصبحت هكذا متعددة الجنسيات للمنتج الواحد
نحن نعيش في عصر الشركات متعددة الجنسيات
ومع ان هذا النموذج يعتبر ناجح جدا في اوقات السلم لكنه افشل النماذج في حالة الحرب

لذلك فى حالة الحرب عليك بشيئين

اما الدخول الحرب و لديك من قطع الغيار او المعدات ما يكفى الخسارة و زيادة او ان تكون لديك تكنولوجيا التصنيع

لذلك فى حالة الحرب عليك بشيئين

اما الدخول الحرب و لديك من قطع الغيار او المعدات ما يكفى الخسارة و زيادة او ان تكون لديك تكنولوجيا التصنيع
حتى في وجود قطع الغيار الكافية و المعدات فالحرب كفيلة بأنهاء هذه المخزونات الحل الوحيد لهذه هو الاستقلال التصنيعي واعتقد ان الولايات المتحدة و روسيا الاتحادية و الصين هم الدول الثلاث الوحيدة الموجود لديهم قدرات الاعتماد على الذات بنسب عالية في التصنيع

حتى في وجود قطع الغيار الكافية و المعدات فالحرب كفيلة بأنهاء هذه المخزونات الحل الوحيد لهذه هو الاستقلال التصنيعي واعتقد ان الولايات المتحدة و روسيا الاتحادية و الصين هم الدول الثلاث الوحيدة الموجود لديهم قدرات الاعتماد على الذات بنسب عالية في التصنيع
غير صحيح في 73 حاربنا باللي كان موجود و الحمد لله وصلنا للي عايزينه

اتفق معاك لو قلت الحل المثالي هو الاستقلال التصنيعي لانك حتى لو استقليت تصنيعيا لم و لن تستقل في كثير من المواد الخام ونلف في حلقة مفرغة و لو خزنت ماتحتاجة من الخامات قبل الحرب مفرقتش كتير عن تخزين السلاح نفسه.

غير صحيح في 73 حاربنا باللي كان موجود و الحمد لله وصلنا للي عايزينه

اتفق معاك لو قلت الحل المثالي هو الاستقلال التصنيعي لانك حتى لو استقليت تصنيعيا لم و لن تستقل في كثير من المواد الخام ونلف في حلقة مفرغة و لو خزنت ماتحتاجة من الخامات قبل الحرب مفرقتش كتير عن تخزين السلاح نفسه.
بلاش يا شكري كلمة غير صحيح دي الله يكرمك عشان بتفكرني ب 2 اعضاء ربنا يهديهم او
صديقي العزيز التخزين ايا كان حجمه الحرب تأكله واعتقد ان ده كان اكبر سبب لوقف اطلاق النار في 73 ان العدو تم فتح مخازن الولايات المتحدة امامه وانت كنت تعتمد على نفسك في المخزونات
يعني ممكن الحل الوسط يكون النموذج الاوروبي في تحقيق التكامل بينهم ومحاولتهم الخروج من العباءة الامريكية
عامة نتمنى الصالح و النجاح الدائم لوطننا العزيز

السعوديه تصنع مستشعرات الكاميرات مايحتاج شركات عالميه وصنعنا هذا للصين عام 2018 في مدينة الملك عبدالعزيز للعلوم والتقنيه لتصوير القمر والارض

وهنا تكمله لكلام الامير الدكتور تركي

(مبيناً أن المدينة نجحت في تطوير أنظمة استشعار للفضاء البعيد)

بلاش يا شكري كلمة غير صحيح دي الله يكرمك عشان بتفكرني ب 2 اعضاء ربنا يهديهم او
صديقي العزيز التخزين ايا كان حجمه الحرب تأكله واعتقد ان ده كان اكبر سبب لوقف اطلاق النار في 73 ان العدو تم فتح مخازن الولايات المتحدة امامه وانت كنت تعتمد على نفسك في المخزونات
يعني ممكن الحل الوسط يكون النموذج الاوروبي في تحقيق التكامل بينهم ومحاولتهم الخروج من العباءة الامريكية
عامة نتمنى الصالح و النجاح الدائم لوطننا العزيز
عنيا يا انجمار..الفكرة ان امريكا مازالت بتتحكم في النموذج الاوروبي لابعد درجة..مثلاً لما وقفت صفقة السكالب..صحيح اتحلت بعد كده بس دا يديك مؤشر ان في حالة حرب ممكن امريكا تضايق اي دولة اوروبية بما فيهم فرنسا حتى لو تقدر انها تصنع كل شئ لكن في الوقت الحالي معتمدين على امريكا في حاجات كتير ولو قامت حرب انهاردة امريكا ممكن تقلل كف الاوروبيين لو ارادت.

عودة
أعلى