بالصدفه اكتشاف اول بئر بترول فى صعيد مصر

بعض الناس بيتعامل باستعلاء كأنهم مش من الشعب

مش ممكن يكونو عمال وصنايعية مثلا؟
ومهندسين و وطلاب جامعات وناس كتير .

ما فيه استعلاء ولا حاجة .

كله بيروح عادي .

فكرةما حد بيروح استغربت من كلامها.

يعني انا فجأة دماغي وقفت من الكلام اللي قراته .

كلامها غير منطقي مع احترامي ليها .

كله بيروح عادي .

صعب طلاب الجامعات.. اللي اعرفه ان الجامعات هناك اسعارها غالية... ربع مليون جنيه في السنة مثلا.. صعب طالب يرمب سرفيس عشان يروح جامعة بالسعر دا

بس ممكن بردو كل شئ وارد

انا مش عارف قالت ليه مفيش حد يقدر يخش العاصمة وانا الموقف جنبي عربيات بتقول عاصمة ادارية عاصمة

ولا دي عاصمة تانية
هوا عشان بينادي العاصمة الادارية يبقى هتركب ويوصللك وهتعرف تدخل ؟؟

يعم كل كلامها هرطقة وشكلها عندها 16 سنة وبتردد كلام هي مش فاهماه اصلا ..

لا عارفة ايه هي العاصمة الادارية وفاكراها مكان سري مغلق .. دي مدينة زي اي مدينة :LOL: ..

ومرة تانية تقولك هو مدن وطرق وتعليم وصحة دي انجازات؟؟ .. لا صح الانجازات هي الكلام السطحي بتاعها اللي كله انشائي وملوش مغزى محدد وواضح ..

دي عينة من ناس كتير في مصر وسطنا مخهم مغسول من قنوات تركيا ..

ربنا يعينه السيسي والله
بصراحة حضرتك اللي كلامك كلة انشائي ولو فكرت شوية كدا هتعرف ثانياً ماتدخلش تركيا والاخوان والنغمة الكذابة دي في موضوعنا لأنها اتحرقت خصوصاً ان العائلة كلها جيش يعني عايز تكلمنى عن الرئاسة ادارة البلاد تمام أما هتدخل في جزئية الأطفال التانية بتاعت تركيا والأخوان فبلاش احسن لأنهم تكفيريين بالنسبة لنا

هو انت فاكر ان كل الشعب هيروح يعيش في العاصمة الادارية ولا ايه..........لو على كدا لازم كل الناس في فرنسا تتطالب انها تعيش في باريس والحكومة توفر ليهم شقق في شارع الشانزليزيه كمان وكمان يوفروا ليهم عربيات خاصة بسواقين علشان يعرفوا يتسوقوا كمان وعلى العموم الدولة عاملة حسابك في اسكان اجتماعي تقدر تقدم فيه لو دخلك يسمحلك
يجب ان نفكر منطقيا هو فيه دولة واحدة في العالم كل الشعب عايش في مدن رئيسية وفيلات وقصور فقط

مقولتش يعيشوا ... كل الفكرة أنت كرئيس ماينفعش تنط على سلم وتسيب اللي قبلة يعني قبل البناء والديون والخراب اللي حصل بسبب البناء العشوائي كان يدير الداخل المصري الأول والشئون الداخلية للبلد بدل ماهي في أسوء حالتها

التعديل الأخير:

لا ده انتي مصرة تكسفي نفسك ومصرة تكملي في العناد في الكلام المضحك بتاع ان العاصمة الادااااااارية محدش بيدخلها ::Lamo::

بجد بجد ياريت تفتحي جوجل وترحمي نفسك وتقرأي و تشوفي هي ايه العاصمة الادارية وعبارة عن ايه ..

ومقسمة لأحياء وزارية وسكنية و تسوق ومولات و ملاعب ازاي ..

عشان بجد الواحد مكسوف لك اوي على اللي بتقوليه ده..

انتي من الناس اللي فاكرة الاغنيا بيستحمو بمياة دهب مثلا؟؟

اذا كانت حتة مدينة جديدة واسمها "العاصمة" وعملت فيكي كده من الانبهار فاكراها بـ سور وباب ..

كله بيروح عادي .

الاختلاف في الرأي لا يفسد للود القضية لكن الموضوع تم تحريفة الاختلاف كان ان البناء أخر شيئ يحصل في الدولة لمنع الهرج اللي بيحصل حالياً
والتعليم والصحة لسة في أسوء حالتهم للأسف مع أن 7 سنين فترة كافية جداً

بصراحة حضرتك اللي كلامك كلة انشائي ولو فكرت شوية كدا هتعرف ثانياً ماتدخلش تركيا والاخوان والنغمة الكذابة دي في موضوعنا لأنها اتحرقت خصوصاً ان العائلة كلها جيش يعني عايز تكلمنى عن الرئاسة ادارة البلاد تمام أما هتدخل في جزئية الأطفال التانية بتاعت تركيا والأخوان فبلاش احسن لأنهم تكفيريين بالنسبة لنا

مقولتش يعيشوا ... كل الفكرة أنت كرئيس ماينفعش تنط على سلم وتسيب اللي قبلة يعني قبل البناء والديون والخراب اللي حصل بسبب البناء العشوائي كان يدير الداخل المصري الأول والشئون الداخلية للبلد بدل ماهي في أسوء حالتها
وحضرتك مش شايفة اي شئ عمله ايجابي
انتي مركزة على نقطة وهو عمله للاغنياء فقط وهذا ليس صحيح على الاطلاق ومن الواضح انك داخلة للمناكفة فقط
يبقى النقاش معك لن يفيد وبصراحة انا مبحش الجدال البيزنطي واحرق بنزين على الفاضي

الاختلاف في الرأي لا يفسد للود القضية لكن الموضوع تم تحريفة الاختلاف كان ان البناء أخر شيئ يحصل في الدولة لمنع الهرج اللي بيحصل حالياً
والتعليم والصحة لسة في أسوء حالتهم للأسف مع أن 7 سنين فترة كافية جداً
طيب بما انك اتكلمتي على الصحة والتعليم يارت تقولي للكل ميزانية الصحة والتعليم عام 2014 عندما استلم الرئيس السلطة وكم الميزانية عام 2020
وبعدين ابقى احكمي
انتي تقريبا مش عايزة تعترفي ان الدولة بيتم بنائها من جديد في كل المجالات بدون استثناء وبمعدلات سريعة وغير متوقعة للاعداء قبل الاصدقاء

انتي مركزة على نقطة وهو عمله للاغنياء فقط وهذا ليس صحيح على الاطلاق ومن الواضح انك داخلة للمناكفة
مين قال الكلام دا ؟؟؟ أنا ؟؟ ولا كلام من تأليفكم كالعادة وفين المناكفة وانتوا اللي بتناكفوا وبتعلقوا بطريقة طفولية أول مرة أشوفها
وصفر احترام
انا رجعت لكل تعليقاتي وكلها عن البنية التحتية والداخل المصري وتأجيل البناء لأنها خطوة مش مهمة ومصر مش هتقف عليها او تتقدم بيها

... للأسف عقلياتكم ضايعة حرفياً ومفيش احترام لوجهات النظر كل واحد داخل يعيط وهو بيكتب تعليق وكأن تعليقاتنا هي اللي هتعمر مصر

التعديل الأخير:
سؤال: هل يوجد مصرى من الإخوة المشاركين لم يشاهد فى دائرة معارفه مريض واحد على الأقل تم علاجه مؤخرا بالمجان من فيروس الالتهاب الكبدي الوبائي C ؟

سؤال: هل من الممكن أن يكون مجتمع ما فى مدينة ما قاصرا على طبقة اجتماعية واحدة فقط دون الطبقات الاخرى؟

سؤال: هل يوجد مصرى من الإخوة المشاركين لم يشاهد فى دائرة معارفه مريض واحد على الأقل تم علاجه مؤخرا بالمجان من فيروس الالتهاب الكبدي الوبائي C ؟
اظن ان الرئيس السيسي انسان اي له حسنات وسيئات وليس شيطان كله سيئات وليس بملاك كله حسنات

هو قال ببلاش بس سمعت انة خد فلوس من الناس على كل جلسة تقريباً 500 جنية بعد ماكان بيقول 100 مليون صحة مجاناً هههههه:LOL:

التعديل الأخير:
هو قال ببلاش بس سمعت انة خد فلوس من الناس على كل جلسة تقريباً 500 جنية بعد ماكان بيقول 100 مليون صحة مجاناً هههههه:LOL:
سمعتي ممكن مصدر بعد اذنك

مفيش حاجة اسمها كده

بعد الكلمة دي اظن كفاية كده لان الموضوع وبخ جدا

هذا ليس ظنا اخى الكريم بل هى حقيقة كل البشر
نعم صحيح اخي الكريم لكنى قصدت الاستنكار لاني لمست من سؤالك اننا نقول ان الرئيس السيسي لم ينجز شيئا للشعب,نعم قام ببعض الانجازات لكنه للاسف اتي علي الشعب اكثر مما انجز له وغالبية الشعب معه فقط حتى لايغرق المركب بما حمل لكن اذا فقد هذا الشعب اي امل فلن يفرق معه غرق المركب ام لا واعطي بعض اجراس التنبيه مرة يوم كلام محمد علي وتوقع البعض انه تنبه وسيعالج اخطائه لكن زاد فيها واليوم تنبيه اخر وعسي ان يسدرك خطأه حتى لانغرق, لانه وقتها لا جدوي من البكاء علي اللبن المسكوب

هو قال ببلاش بس سمعت انة خد فلوس من الناس على كل جلسة تقريباً 500 جنية حاجة زي كدا يعني كدب على الشعب وكسب 10 أضعاف حق الدواء بعد ماكان بيقول 100 مليون صحة مجاناً هههههه:LOL:
اولا: أرجو احضار مصدر على رقم ٥٠٠ جنيه غير "سمعت" و طبعا مكسب ١٠ أضعاف حق الدوا دة بافتراض أنه اسبرين أو بارامول مثلا ههههه
ثانيا: العلاج عبارة عن اقراص تعطى بالفم إسمها سوفالدى فلا يوجد شيء اسمه جلسات أصلا
ثالثا: العلاج الشهرى تكلفته الأصلية ٢٨ ألف دولار
رابعا: ١٠٠ مليون صحة تم فيها الكشف عن فيروس الالتهاب الكبدي الوبائي سي على اكثر من ٣٥ مليون مواطن
خامسا: مرفق مصدر من منظمة الصحة العالمية فيما يخص حملة الكشف و العلاج
سادسا: لا استغرب ردك فأنا شخصيا اعرف من شفاه الله من مرضه بفضل تلك الحملة لكنه للأسف يجحد أن ينسب الفضل لأهله

اولا: أرجو احضار مصدر على رقم ٥٠٠ جنيه غير "سمعت" و طبعا مكسب ١٠ أضعاف حق الدوا دة بافتراض أنه اسبرين أو بارامول مثلا ههههه
ثانيا: العلاج عبارة عن اقراص تعطى بالفم إسمها سوفالدى فلا يوجد شيء اسمه جلسات أصلا
ثالثا: العلاج الشهرى تكلفته الأصلية ٢٨ ألف دولار
رابعا: ١٠٠ مليون صحة تم فيها الكشف عن فيروس الالتهاب الكبدي الوبائي سي على اكثر من ٣٥ مليون مواطن
خامسا: مرفق مصدر من منظمة الصحة العالمية فيما يخص حملة الكشف و العلاج
سادسا: لا استغرب ردك فأنا شخصيا اعرف من شفاه الله من مرضه بفضل تلك الحملة لكنه للأسف يجحد أن ينسب الفضل لأهله
حاضر هسألك بكرا وهقوللك الحقيقة بس كان بفلوس وغالي وفعلاً أكتر من جلسة لحد مالعينة تبقى سلبي والناس كانت بتشتكي انة مش مجاني زي ماتقال على التواصل الاجتماعي يعني مكنش يقول العلاج مجاني ويريح نفسة و 10اضعاف دا مجازاً يعني كبروا عقلكم شوية

التعديل الأخير:
نعم صحيح اخي الكريم لكنى قصدت الاستنكار لاني لمست من سؤالك اننا نقول ان الرئيس السيسي لم ينجز شيئا للشعب,نعم قام ببعض الانجازات لكنه للاسف اتي علي الشعب اكثر مما انجز له وغالبية الشعب معه فقط حتى لايغرق المركب بما حمل لكن اذا فقد هذا الشعب اي امل فلن يفرق معه غرق المركب ام لا واعطي بعض اجراس التنبيه مرة يوم كلام محمد علي وتوقع البعض انه تنبه وسيعالج اخطائه لكن زاد فيها واليوم تنبيه اخر وعسي ان يسدرك خطأه حتى لانغرق, لانه وقتها لا جدوي من البكاء علي اللبن المسكوب
جيد ... لنتكلم عن هذا البعض الذى ذكرته فى سؤال...هل تعرف من تم علاجه من خلال هذه الحملة؟ كيف كان تأثير ذلك على حياته و حياة اسرته؟ هل ذهبت أنت شخصيا للفحص المجانى؟

جيد ... لنتكلم عن هذا البعض الذى ذكرته فى سؤال...هل تعرف من تم علاجه من خلال هذه الحملة؟ كيف كان تأثير ذلك على حياته و حياة اسرته؟ هل ذهبت أنت شخصيا للفحص المجانى؟
نعم اعلم شخصا تم علاجه من فيرس سي لكن لا اتذكر تفاصيل علاجه وبالطبع جاء بالخير علي اهله فقد اعياه المرض كثيرا عن عمله واما انا فلم افحص نفسي

عودة
أعلى