لماذا التسليح الشخصي للجندي المصري غير متطور

ليس كل الجيوش العربية الاردن التسليح القياسي لسلاح المشاة فيه بندقيات M16A4

اما تسليح العمليات الخاصة والرد السريع مستوى اخر تماما

للتصحيح التسليح القياسي للجيش الاردني
M16 a2-4
M4a1

هذه المشكلة موجودة في معظم الجيوش العربية فيما عدا القوات الخاصة التي يكون تسليحها محترم

بالنسبة لمنظومات الجنود كاملة بما فيها التسليح فهو صعب جدا جدا
السبب يكون الكلفة فكلفة منظومات جنود حديثة لكافة فروع الجيش سيكلف كثيرا كما تاخذ وقتا طويلا اللهم الا اذا كانت تصنع محليا

بالنسبة للتسليح فالأمر يكون اقل كلفة لا سيما ان كانت الاسلحة تصنع برخصة و يمكن تحقيق قفزة في المجال ان وضعت استراتيجية لتطوير تسليح الفرد من طرف القيادة

ارتداده كبير بسبب العيار فضلا عن ان الدقة ليس جيدة مقارنة بالرشاشات عيار 5.56

هو سلاح قديم اخي دخل الخدمة عام ١٩٤٩ في الاتحاد السوفييتي وخرج من الخدمة عام ١٩٧٤
لا يصلح ان يتم المقارنة بينه وبين البنادق الحديثة فهي مقارنة ظالمة له ولكنه تقدر تقول Fair accurate rifle مش ممتازة ولكن بالنسبة للدول الغير غنية فهو مازال خيار جيد

اتفاجئت ان كل الدول العربيه نفس المشكله مش مصر بس !!

احنا دخلنا الجيش وعارفين السلاح بيسخن جدا وبيوجع الايد والتصويب مش سهل وشكله غبي اصلا تحس ان عدوك بيتفائل لما يشوفك شايله غير انك لو قربت عينك منه على اساس تنشل ممكن عينك تروح فيها لو مبتدأ وغير مدرب على عكس اسلحه حديثه بتقدملك عدوك ع طبق من ذهب
عزيزي
مصر مش دولة غنية ، فهو ليه هيديك سلاح حديث تتدرب بيه ممكن تبوظه او تعمل فيه حاجة وانت سنة ولا اتنين وهتطلع بره الخدمة وانت مش في وحدة خاصة علشان يديك حديث
ثانيا انت كنت بتستخدم المعادي مش الكلاش الروسي وفيه فرق بين أداء السلاحين
انا مشفتش حد ضرب بيه وعينه راحت فيها بصراحة
والأسلحة مش بيتم قياس أدائها بالشكل

عزيزي
مصر مش دولة غنية ، فهو ليه هيديك سلاح حديث تتدرب بيه ممكن تبوظه او تعمل فيه حاجة وانت سنة ولا اتنين وهتطلع بره الخدمة وانت مش في وحدة خاصة علشان يديك حديث
ثانيا انت كنت بتستخدم المعادي مش الكلاش الروسي وفيه فرق بين أداء السلاحين
انا مشفتش حد ضرب بيه وعينه راحت فيها بصراحة
والأسلحة مش بيتم قياس أدائها بالشكل
ياعم بنستخدمه في الكماين ضد الارهابيين وفي سينا مش تدريب فقط

ليه العيار ده بيتخلوا عنه قصاد عيار الناتو؟
حتى المارينز مخططين انهم يتخلوا عن حتى الرماة الماهرين marksman اللي يستخدموا عيارات 7.62 في برنامج رؤية المارينز 2030.

العيار 7.62 ميزته هي الstopping power بتاعته قوية بسبب التأثير البالستي للعيار. لكن ارتداده سيء ومعدل تلف السبطانة اعلى من عيار 5.56

العيار 5.56 هو الافضل والاكثر ملائمة وعملية

ياعم بنستخدمه في الكماين ضد الارهابيين وفي سينا مش تدريب فقط
وهو قايم بالمهمة
الاشتباكات مداها مش كبير
تقريبا ما بين ال ١٠٠ و ال ٢٠٠ متر واحيانا اقل
كما أن الطلقة عيار ٧.٦٢× ٣٩ ليه قدرة إيقاف فعال في المدي ده
مشكلة الكماين في التحصينات محتاجة تتحسن بشكل كبير

يا اخوانا مش كل وحدات البرية ستملك سلاح حظيث هناك الوحدات المعاونة والادارية والحراسة الخ صحيح يجب تطوير السلاح لمل الوحدات المقاتلة وهذا لن يتعدى ٥٠بالماءة من مجمل عدد قوات الجيش

يا اخوانا مش كل وحدات البرية ستملك سلاح حظيث هناك الوحدات المعاونة والادارية والحراسة الخ صحيح يجب تطوير السلاح لمل الوحدات المقاتلة وهذا لن يتعدى ٥٠بالماءة من مجمل عدد قوات الجيش
كلام جميل بس ميبقاش قديم لدرجة سلاح المعادى
و الشرطة كمان للأسف نفس التسليح ده

كلام جميل بس ميبقاش قديم لدرجة سلاح المعادى
و الشرطة كمان للأسف نفس التسليح ده
للمقاتلة ايوة كل مقاتل لابد له من درع حديث وخوذة وسلاح قوى لاكن هسلم عسكرى واقف حراسة على فندق او سكن ظباط فى وسط المدينة سلاح ذى mp5 مثلا ليه

للمقاتلة ايوة كل مقاتل لابد له من درع حديث وخوذة وسلاح قوى لاكن هسلم عسكرى واقف حراسة على فندق او سكن ظباط فى وسط المدينة سلاح ذى mp5 مثلا ليه
بص يمكن أنا غلط بس مش العسكري ده معرض أنو يخش في اشتباك كل لحظة واقف فيها خدمة؟

عودة
أعلى