هل صحيح مصر طالبة تأشيرة لدول الخليج

وانا مش بتكلم عن المرة الاولى عموما . انا بتكلم عن حق سيادي رغم انه يخص شعيرة دينية ولكن في المقابل السعودية بتقدم خدمات وبنية تحتية وتوسعات . وبناء عليه حقها تفرض رسوم ودة حصل فعلا وحتى لما تم التخفيض مازال اسمها رسوم . ايه المشكلة ان مصر عاملة رسوم ٢٥ دولار .
هل التاشيرات السياحية او الزيارة في السعودية مفيهاش رسوم هي كمان؟
طيب أنا ذكرت في ردي على مشاركتك الأولى بنص "هذا لا شك حق سيادي للدولة المصرية " لم أقل أنه مشكلة أو أعارض, أن شاء الله تكون مليون الي يبي يروح يدفع أو لا أحد سيجبره.

ياشباب خلونا نكون واقعيين الدول العربية لاتستحق الزيارة كسياحة غير مرة واحدة المغرب استثناء فقط زرت اغلب الدول العربية مافيها شي جديد لاكطبيعة ولاترفية

شرق اسياء واورباء ودول الاتحاد السوفييتي طبيعة وجمال هي الى تستحق الزيارة المتكررة

تحياتي
كل شخص على حسب ذوقه

طيب أنا ذكرت في ردي على مشاركتك الأولى بنص "هذا لا شك حق سيادي للدولة المصرية " لم أقل أنه مشكلة أو أعارض, أن شاء الله تكون مليون الي يبي يروح يدفع أو لا أحد يجبره.
بس احنا كدة متفقين .
الخلاف مع اللي شغال تنظير ان مصر لا تصلح للسياحة .
واللي يقولك كدة الصدسياح هيبحثوا عن وجهة تانية . ياراجل يا طيب اذا كان السائح هيتاثر ب٢٥ دولار رسوم يبقى هو ناوي يصرف ايه اصلا ?

تقول خطيرة الا اوكرانيا خطيرة ونص انا احتراما لعائلة الشاب السعودي المقتول لن اذكر اسمه ولكن ضربوه بزجاجه على راسه وقتلوه الله يرحمه عموما الحادثة موجودة في قوقل لمن يرغب بمعرفة التفاصيل
وهذي بعد قصة التاجر السوري كان شغال في الخليج وتزوج اوكرانية واقنعته يبني فيلا في اوكرانيا ( استدراج وتخطيط ) المهم حبيبها تنكر بملابس سباك ودخل الفيلا واجهز على التاجر السوري وما اكتشفو جثته الا بعد فترة طويلة متعفنة في النهر
حقيقة اوكرانيا عندي اخطر من تركيا على الاقل في تركيا يسرقوك بس تظل حي ههههههههه

يوجد فى اوكرانيا و دول اوربا الشرقية طريقة سرقة مبتكرة و خطيرة
يدخلون خرطوم شفاف اسفل باب كابينة القطار او غرفة الفندق .
ينطلق منة غاز مخدر و بعد بضع دقائق يقتحمون عليك الغرفة
لو كنت محظوظ يسرقون متعلقاتك و جواز سفرك و يتركوك
و لو كان معاك اطفال سوف يختفون ولن تجد لهم اثر و يباعوا كاعضاء بشرية
للاسف الشرطة هناك متواطئة
وانت لن ترى من سرقك او تستدل علية
هوليوود عملت افلام عن هذة العصابات

يوجد فى اوكرانيا و دول اوربا الشرقية طريقة سرقة مبتكرة و خطيرة
يدخلون خرطوم شفاف اسفل باب كابينة القطار او غرفة الفندق .
ينطلق منة غاز مخدر و بعد بضع دقائق يقتحمون عليك الغرفة
لو كنت محظوظ يسرقون متعلقاتك و جواز سفرك و يتركوك
و لو كان معاك اطفال سوف يختفون ولن تجد لهم اثر و يباعوا كاعضاء بشرية
للاسف الشرطة هناك متواطئة
وانت لن ترى من سرقك او تستدل علية
هوليوود عملت افلام عن هذة العصابات

دولة خطيرة بصراحة بايع عمره من يذهب الى اوكرانيا

الموضوع بسيط والكل كبره . لو ال25دولار هتاثر على ميزانيتك دور على بلد تانية . لما رسوم العمرة والزيارة في السعودية اترفعت ل2000ريال محدش اتكلم ولا له انه يتكلم ده قرار دولة واللي يناسبه يا اهلا واللي مش مناسبه خلاص . لما الرسوم نزلت ل300 قلنا جزاكم الله خير .
اللي عمال ينظر على مصر ويقول متنفعش سياحة ياعمنا مش واقفعة ع الخمسين ريال اللي هتصرفها للتاكسي غيرك حابب البلد اسوان والاقصر ومدن جنوب سينا حتى القرى والارياف خليك انت مع بتوع زنجبار

حبيبي مصطفى أغلب الأعضاء السعوديين إتفقوا على أحقية مصر في الرسوم وكذلك حق كل دولة تطلب رسوم فيزا.
بالنسبة لإعتراضك على بعض الأعضاء في وجهة نظرهم عن السياحة في مصر تعتبر وجهة نظري ولها كل الإحترام وممكن يعمل أحد الأعضاء موضوع عن السياحة في مصر ويذكر جميع الأماكن في المصر التى تستاهل الزيارة غير الأماكن المعروفة.

بالنسبة للرسوم السعودية ( أنت تعمل في السعودية) وعارف الإهتمام الحكومة في الحرمين طوال السنه وهذا واجب على الحكومة السعودية ولكن لأيمنع طلب الرسوم لتنظيم الأعداد خصوصا اللى يعتمر ويحج أكثر من مرة.

دولة خطيرة بصراحة بايع عمره من يذهب الى اوكرانيا

بخلاف عصابات اليمن و دول نازيين
و حدث لابطال فيلم مصرى يصور هناك ان طاردوهم بنية قتلهم وكان الفنان احمد السقا
و نجى باعجوبة .
الشيوعية و الالحاد مع الدولة البوليسية القمعية و و الفساد مع الفقر
كوكتيل عجيب اخرج اعتى المجرمين .

بالتوفيق للاشقاء.

لا اظن انني سارتاح لو زرت مصر.

هنا الراحة والسكون.

علقت على ما يتم تداوله في وسائل الإعلام ومنصات التواصل الاجتماعي بشأن العمل بفرض القاهرة رسوم تأشيرة الدخول للسائحين من ودول الخليج وقالت السفارة المصرية في تصريحات لصحيفة "سبق" السعودية اليوم الخميس إن السفارة لم تتلق أي قرارات أو بيانات رسمية تفيد بما هو متداول ومنشور في وسائل الإعلام وأنه حين يصل أي قرار رسمي بهذا الخصوص ستعلنه السفارة فورًا وتقوم بإصدار بيان رسمي موضح فيه كل الأمور المعنية

بخلاف عصابات اليمن و دول نازيين
و حدث لابطال فيلم مصرى يصور هناك ان طاردوهم بنية قتلهم وكان الفنان احمد السقا
و نجى باعجوبة .
الشيوعية و الالحاد مع الدولة البوليسية القمعية و و الفساد مع الفقر
كوكتيل عجيب اخرج اعتى المجرمين .

ليس للشيوعية علاقة بالعكس سقوط الشيوعية ودولة الضمان الاجتماعي هو ما ادى لصدمة اقتصادية لشعب اوكرانيا ... مثلا عندك دول امريكا اللاتينية وشرق اسيا فيها اجرام مروع رغم ان غالبيتها دول تتبنى الاقتصاد الراسمالي الحر ( كولومبيا والبرازيل مثلا )

من كثرهم والله ماشاء الله على السعوديين بكل دولة وديرة تلاقيهم ؛
أي مكان تدخل تلاقي فيه ربعنا تحس فيه حياة وحركة أحيان أقول عددنا نص مليار بس الحكومة تنصب علينا ?

والله الاعداد انا لا زلت شاك فيها اذا في اعلان اتذكر يقول لك اكثر من اثنين مليون مواطن يقيمون خارج المملكة هههه

هذة مشكلة الشركة التى تتعاقد معها واضح انها شركة خايسة تتعمد تبيع السائح لادارة الفندق .....دور شركة محترمة تجيبلك اسعار و امتيازات محترمة

المشكلة حنا ما نعرف على شركات سياحية نقطع تذكرة ونحجز فندق بنفسنا

حبيبي مصطفى أغلب الأعضاء السعوديين إتفقوا على أحقية مصر في الرسوم وكذلك حق كل دولة تطلب رسوم فيزا.
بالنسبة لإعتراضك على بعض الأعضاء في وجهة نظرهم عن السياحة في مصر تعتبر وجهة نظري ولها كل الإحترام وممكن يعمل أحد الأعضاء موضوع عن السياحة في مصر ويذكر جميع الأماكن في المصر التى تستاهل الزيارة غير الأماكن المعروفة.

بالنسبة للرسوم السعودية ( أنت تعمل في السعودية) وعارف الإهتمام الحكومة في الحرمين طوال السنه وهذا واجب على الحكومة السعودية ولكن لأيمنع طلب الرسوم لتنظيم الأعداد خصوصا اللى يعتمر ويحج أكثر من مرة.
حبيبي اولا تحياتي لك ولاسلوبك الراقي . ممكن وجهات النظر تكون اقل حدة وتوصل نفس المعنى ودة سبب كلامي من البداية بس لاحظت انها نغمه عند ناس كتير .رسوم السعودية انا مش ضدها رغم انها اثرت عليا في زيارات الزوجة والاولاد وقتها ولكن ده حقهم لتنظيم امورهم .
المجهود المبذول في السعودية محدش يقدر يقدره غير لما يشوفه فعلا .
رغم اني زمان كنت معترض اننا لينا تاشيرة دخول للسعودية والخليج وهما ملهمش في بلدنا تاشيرة الا اني فهمت الوضع وعرفت ان فيه مصلحة لبلادهم ولو مكنش فيه ضرر عليهم من الموضوع دة مكنوش عملوه من البداية.
بعض الاعضاء يفكر اني بحابي للسعودية خوف لاني شغال فيها ولكن يعلم الله قيمة ومكانة البلد دي عندي وف قلبي .
تحياتي ليك مرة تانية

لاء العكس صحيح
وقت ما السياحة الخارجية بتقع منفعش القطاع ولا سنده غير السياحة الداخلية .
في مصريين كتير بيسافروا سياحة للخارج وانا بعتبرها في سبيل المنظرة رغم ان معظم الاماكن اللي في مصر مش عارفينها للاسف .
وانا كنت هبقى واحد منهم في ٢٠١٤.
ولكن وقت الجد كله بيتجه للداخل

مصر يسـعدها ان تستقبل فقط محبيها الذين يعشـقونها بالورود
واعلموا ان مصر الكبيرة لا يشرفها إستقبال اشباه الرجال
هناك الاف الامريكيين مثلي يدفعون الاف الدولارات من اجل بضع ايام في بمصر الحبيبة

اجمل الاماكن وتستاهل لو خمسمية ريال تاشيرة.

تدفعها بكل سرور

عودة
أعلى