ايطاليا توقع اتفاقية ترسيم للحدود البحرية مع اليونان

و لكن لنكون منصفين التقسيم جد ضالم لتركيا و للشعب التركي

تخيل لو كان نفس التقسيم و لكن ضد مصر او الجزائر بالتاكيد لن يقبلها احد

اضن ان كل ما يفعله اردوغان هو من اجل اعادة ترسيم حدود تركيا البحرية على حساب قبرص و اليونانا

اما مصر فحدودها لم يقربها احد لانه بكل بساطة مصر لم تاخد حق اي احد
ياعمي التقسيم دة بناء على تنازل تركيا عن كل جزرها لليونان . هل كانت تركيا تحت حكمنا او حكم اي دولة تانية واحنا اللي اتنازلنا عن الجزر نيابة عنهم؟

مشكلتك انت واللي زيك ان اخركم تكونوا عبيد عند التركي ناس معندهاش مخ . اي حاكم مفيش اتفاق من مجمل الشعب عليه ولكن لما اختلف مع الحاكم حاجة واني اكون خاين لدولتي ومجس حاجة تانية . ومش هستنة واحد زيك يفهمني
وتتوقع ان لو الشعب 100% ضد السيسي هيكمل لعند دلوقتي زي مابيحاولو يوهمو القطيع البشر اختلفو علي وجود الله مش هيختلفو علي حاكم ؟؟

مفيش سرقة.
السرقة فعلاً ان كريت تاخد جزء من المنطقة المصرية و قبرص تاخد جزء برضو.
و في كلتا الأحوال جزيرة قبرص منطقة نزاع مسلح و سياسي, عشان كده مفروض متدخلش المفاوضات حتي حل الاضطرابات السياسية عندهم.

احنا مش وظيفتنا ندافع عن قبرص او اليونان .. وظيفتنا ان نوفر لشعبنا حقه.
ومن قال ذلك قبرص دوله معترف بها فى الامم المتحده وعضو فى الاتحاد الاوربى
اى كلام خلاف ذلك هو كلام قهاوى وفض مجالس والا قيمة له على ارض الواقع
احنا مش هنقسم الكره الارضيه من جديد ومن يستطيع تغيير ذلك على الارض فليفعل
هذا اولا
ثانيا احنا وظيفتنا مش الدفاع عن قبرص والا اليونان من قال ذلك
لو ارادت تركيا غدا احتلال قبرص واليونان فلتتفضل
وصدقنى سنكتفى بالمشاهده
اما من حيث شعبنا وحقوقه
فنحن نفعل وفعلنا ذلك والحمدلله
اكتشاف اكبر حقل غاز فى المتوسط
الاكتفاء الذاتى وبدء التصدير
انشاء منتدى غاز شرق المتوسط
السعى لنكون مركز لتصدير الطاقه بجميع اشكالها
وبناء على ذلك تم توقيع اتفاقيات لاستيراد الغاز المستخرج فى المنطقه سواء من اسرائيل او قبرص او اليونان لاسالته واعادة تصديره
وهذا كان طموح اردوغان طبعا
كل ده فى اقل من اربع سنوات
الاتراك يجب عليهم ان يرضو بالامر الواقع
اتفاقية لوزان ليس المصريين من وقعوها
وليس السيسى من عادى كل دوله فى شرق المتوسط وجعلها عدوه لتركيا
على الاتراك لوم انفسهم واردوغانهم وعدم التباكى على الماضى

وتتوقع ان لو الشعب 100% ضد السيسي هيكمل لعند دلوقتي زي مابيحاولو يوهمو القطيع البشر اختلفو علي وجود الله مش هيختلفو علي حاكم ؟؟
مشكلتك انت واللي زيك ان اخركم تكونوا عبيد عند التركي ناس معندهاش مخ . اي حاكم مفيش اتفاق من مجمل الشعب عليه ولكن لما اختلف مع الحاكم حاجة واني اكون خاين لدولتي ومجس حاجة تانية . ومش هستنة واحد زيك يفهمني
في كلام الاخوانجيه يقولك الشعب شعب مين اذكان شعب الاخوان فهم ليسو مصريين

كمصري من مصلحتي ان تبقى تركيا قوية وكذلك ليبيا وكل الدول العربية والإسلامية في خط المواجهة مع أوروبا....هذا يشكل توازن وضغط على السياسة الاوربية والدولية عامةً ... ليس من صالحي انهيار تركيا امام روسيا او اليونان لأن ذلك سيُخل بالتوازن الاستراتيجي للمنطقة ..فأن يكون لك جار مشاغب قوي وآخر طيب وقوي فأنت ستدعم الطيب امام المشاغب ليكفيك شره اما لو انتهى ذلك الصراع بانتصار الطيب فليس لدي حاجة لتقويته ولكن ستكون الحاجة الاكثر الحاحاً هي اضعافه ...تركيا مهمة لمصر كما ان مصر مهمة لتركيا .

انا واحد من الناس لما مرسي فاز بالانتخابات بغض النظر عن اللي حصل فيها الا اني قلت ربنا يوفقه للي فيه الخير والصالح . بخلافهم هما استعدوا الشعب كله.
الشعب لما ثار على مبارك فرحوا ولما ثار على مرسي قالوا خروج على الحاكم .
اللي ساب مبارك يحكم تلاتين سنة هو اللي شاله وحط مرسي هو اللي شال مرسي وحط السيسي بس دول ملهمش عقول يفكروا

كمصري من مصلحتي ان تبقى تركيا قوية وكذلك ليبيا وكل الدول العربية والإسلامية في خط المواجهة مع أوروبا....هذا يشكل توازن وضغط على السياسة الاوربية والدولية عامةً ... ليس من صالحي انهيار تركيا امام روسيا او اليونان لأن ذلك سيُخل بالتوازن الاستراتيجي للمنطقة ..فأن يكون لك جار مشاغب قوي وآخر طيب وقوي فأنت ستدعم الطيب امام المشاغب ليكفيك شره اما لو انتهى ذلك الصراع بانتصار الطيب فليس لدي حاجة لتقويته ولكن ستكون الحاجة الاكثر الحاحاً هي اضعافه ...تركيا مهمة لمصر كما ان مصر مهمة لتركيا .
اووووه... يا حنيّن !!

انا واحد من الناس لما مرسي فاز بالانتخابات بغض النظر عن اللي حصل فيها الا اني قلت ربنا يوفقه للي فيه الخير والصالح . بخلافهم هما استعدوا الشعب كله.
الشعب لما ثار على مبارك فرحوا ولما ثار على مرسي قالوا خروج على الحاكم .
اللي ساب مبارك يحكم تلاتين سنة هو اللي شاله وحط مرسي هو اللي شال مرسي وحط السيسي بس دول ملهمش عقول يفكروا
كل حاجه ممكن اقبلها الا انهم يايدو عدو لمصر تسقط عندها اي حقوق مدنيه ليهم

ياعمي التقسيم دة بناء على تنازل تركيا عن كل جزرها لليونان . هل كانت تركيا تحت حكمنا او حكم اي دولة تانية واحنا اللي اتنازلنا عن الجزر نيابة عنهم؟

هذا الذي اقوله. مصر لا دخل لها في المعمعة و تركيا لا تهدد مصر اطلاقا لان الحدود البحرية
المصرية واضحة و لا يمكن الاخذ منها

المشكلة ان تركيا ظلمت اثناء فترة ضعفها من طرف اليونان و الان بما انها صارت اقوى من اليونان
فمن الطبيعي ان تسترجع حقوقها

انا احلل بمنطقية بعيدا عن العاطفة فقط

بنفس المنطق اللي بيقول مصلحتي تركيا تبقى قوية علشان بنعتبرها دولة مسلمه هنقول مصلحتنا تيران تبقى قوية علشان مسلمة ولكن هما للاسف ابعد ما يكونوا عن الاسلام ومصالح الامة الاسلامية وما اسلامهم الا ستار لمطامعهم

هذا الذي اقوله. مصر لا دخل لها في المعمعة و تركيا لا تهدد مصر اطلاقا لان الحدود البحرية

المشكلة ان تركيا ظلمت اثناء فترة ضعفها من طرف اليونان و الان بما انها صارت اقوى من اليونان

ولم تركيا تسيطر علي غاز المتوسط ده مش ضد مصر ؟؟ ايه التسطيح ده

فترة ضعفها دي كانت ذل ليها لانها اصلا عملت على اضعاف كل الدول الاسلامية الواقعة تحت حكم خلافتهم . تخيل لو كان عندهم عدل وطوروا من كل الولايات الاسلامية كان حد من اوربا هيدوس لهم على طرف؟

ياجماعه الى شايف ان تركيا مظلومه ياخد سلاحه ويطلع على قبرص واليونان
والله عيب الراجل مسبلوش حتى مكان يبل فيه رجليه :cry:

بنفس المنطق اللي بيقول مصلحتي تركيا تبقى قوية علشان بنعتبرها دولة مسلمه هنقول مصلحتنا تيران تبقى قوية علشان مسلمة ولكن هما للاسف ابعد ما يكونوا عن الاسلام ومصالح الامة الاسلامية وما اسلامهم الا ستار لمطامعهم
الموضوع توزيع ادوار ..هل سألت نفسك لماذا تصر مصر على دعم وحدة سوريا وقوة الجيش السوري حتى لو تحت حكم بشار ووجود حماس وحتى التغاضي عن حزب الله ..انه التوازن عدم وجود هؤلاء سيزيد الضغط عليك ويصبح التركيز كله على اضعافك لأنك الباقي في المعادلة .

لااحد ينكر ظلم تركيا امام اليونان
لكن تركيا بدل ان تركز مع اليونان وتأخذ حقها طبقت نظرية ياالعب او اخرب الملعب
فقفز ووقع السراج على اتفاقية تناقض كل القوانين الدولية وادخل ليبيا في معمعة هي في غنى عنها وهي في حرب اهلية مشتعلة
ويريد ان تنقض مصر اتفاقيتها مع قبرص وتقبل تقسيمه وتخسر مصر شركات التنقيب التي لن تنقب قبل ترسيم معترف به في الامم المتحدة
التركي لو يركز مع اليونان ويترك المشاغبة كان الكل تعاون معه لكن ماترك له صاحب

الموضوع توزيع ادوار ..هل سألت نفسك لماذا تصر مصر على دعم وحدة سوريا وقوة الجيش السوري حتى لو تحت حكم بشار ووجود حماس وحتى التغاضي عن حزب الله ..انه التوازن عدم وجود هؤلاء سيزيد الضغط عليك ويصبح التركيز كله على اضعافك لأنك الباقي في المعادلة .
لما اربط مصالح الكل بيا محدش هيقدر يضغط عليا . والسعودية عندك اكبر مثال

ولم تركيا تسيطر علي غاز المتوسط ده مش ضد مصر ؟؟ ايه التسطيح ده

كيف يعني تسيطر على غاز المتوسط
يا اخي حقول مصر من الغاز تقع ضمن حدودها البحرية اذا كيف تسيطر تركيا على غاز المتوسط
اوضح لي هذه النقطة

عودة
أعلى