تطورات الساحة الليبية ( متابعة مستمره )

ايه دخل روسيا ف الموضوع ؟ مالهاش اي دور مؤثر منذ البداية في الحرب هناك و الدور أغلبه كان للامارات و من بعدها مصر علي استحياء ..

التغير في موقف روسيا يتزامن مع انهزامات حفتر المتتاليه وانسحاب الفاجنر الروس لذلك اعتقد ليها دور ولكن طبعا مش عايز ابخس تضحيه وعزيمه رجال ليبيا

غريبة كمية الناس الموالية للاتراك

النهاردة ليبيا وبكرة تركيا مش حترحم اللي بعد ليبيا

وخلينا نشوف مباركات البلدان دي لاردوغان في القنوات الرسمية ?

وشاركو فعليا في الحرب ونقاط القويه هما اللي بيتعاملو معاه يعني بيمهدو الطريق لليبين والسوريين
ل الليبيين اما السوريين فلو كان هناك 10000 سوري لكانت المعارك الان في بنغازي

الأمور اتضحت الغلبة فى غرب ليبيا للجيش التركى و صراحة لا اعرف لماذا التخاذل المصرى فى الأشهر الثلاث الماضية و لا أستطيع ان اجد له تفسير خاصة مع التصريحات المصرية قبل مؤتمر ببرلين و عقب المؤتمر و بعد ذلك سكوت تام و لا اعرف الى متى سيستمر هذا الصمت

التغير في موقف روسيا يتزامن مع انهزامات حفتر المتتاليه وانسحاب الفاجنر الروس لذلك اعتقد ليها دور ولكن طبعا مش عايز ابخس تضحيه وعزيمه رجال ليبيا

شخصيا مش شايف أي انهزامات ،كله انسحابات و بدون خساپر ،هو يا اما فى تفاهم سياسي بيتحضر يا اما بيعيدوا توزيع و تنظيم قواتهم تانى لضرب المدن المهمة بشكل مباشر.

انا اتمنى اشوف هجوم عالجفرة عشان رد فعل الجيش الليبي هايحددلنا اللي ف دماغهم ،هايدافعوا عن أهم قاعدة جوية لهم بشراسة يبقي انسحابات تكتيكية انما لو انسحبوا منها زي اللي قبلها يبقي غالبا فى تفاهم سياسي بيتنفذ و ليبيا بتتقسم .

ادينا بنتفرج و بنشوف دماغهم فيها ايه .

شخصيا مش شايف أي انهزامات ،كله انسحابات و بدون خساپر ،هو يا اما فى تفاهم سياسي بيتحضر يا اما بيعيدوا توزيع و تنظيم قواتهم تانى لضرب المدن المهمة بشكل مباشر.

انا اتمنى اشوف هجوم عالجفرة عشان رد فعل الجيش الليبي هايحددلنا اللي ف دماغهم ،هايدافعوا عن أهم قاعدة جوية لهم بشراسة يبقي انسحابات تكتيكية انما لو انسحبوا منها زي اللي قبلها يبقي غالبا فى تفاهم سياسي بيتنفذ و ليبيا بتتقسم .

من الواضح لي ان هناك خيانة من الروس لحفتر وعدم تشغيل الطائرات الواصلة حديثا للجفرة يدلل علي تلك الاحاديث

هايدافعوا عن أهم قاعدة جوية لهم بشراسة يبقي انسحابات تكتيكية انما لو انسحبوا منها زي اللي قبلها يبقي غالبا فى تفاهم سياسي بيتنفذ ليبيا بتتقسم .
كلام منطقي جدا لكن ميمشيش معاك صمود قوات البركان وقوتهم وانهم أثبتو انهم شرسين ومحنكين وخصوصا مع فشل حفتر في دخول طرابلس فعلا وفشل هدف عدوانه؟؟؟؟؟

كل المصادر المحايده بتاكد وصول اكثر من كده وطبيعي الليبين هينفو
مع احترامي مين مرصد رامي محايد ولاقناة سكاي ياعمري 10000 عدد مش سهل يتخبة قول 1000 يعملو باختصاصات معينة ترجمة عمليات خاصة تدريب ممكن لاكن 10000 والاخ غصة يوكد يوميا احتفاظهم بجثث سوريين ومن غير جنسيات بالاخر كلو فشنك عل نت والرواتب الخالية 2000 و 4000 دولار شي لايقبله منطق

دماغهم فيها حاجة وحدة عدم السماح لروسيا او حلفائها بالتمركز جنوب المتوسط حفتر وقع شهادة وفاته يوم انضم للمحور الروسي

عودة
أعلى