شهداء بانفجار مدرعه مصريه شمال سيناء

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
لا واضح منت عارف شيء
الي كانو بالسعودية ليسو داعش بل القاعدة .!!
روح اتفرج على فيديوهات سحلهم والقضاء عليهم فالسعودية اليوتيوب مليان .!

نتحدث عن داعش.. القاعدة أصبحت ماضي في العالم ككل وليس السعودية فقط.

انتشار كبير للارهاب في مصر، اصبح الامر مخيف!
ايه التخاريف دي
فين هذا الانتشار
هل يوجد كل يوم عملية لكي تقول هذا الكلام
يارت نتحرى الدقة في الكلام

انت في منتدى عسكري وليس في الفيس علشان تقول كلام مرسل وضعيف مثل ما تقوله
وعلى العموم احنا عارفين انك تتمنى ان ينتشر الارهاب في مصر لكن احنا بنطمئنك اننا بخير الحمد لله وما تتمناه لن يحدث بفضل ربنا سبحانه وتعالى اولا ثم ابطالنا في الجيش المصري العظيم

الله يفتح عليك

انا بقول ديما لو شكري مصطفي لم يتم تعذيبه وتم هندلته بالدين مكنيش طلعنا البلاوي الزرقة ديه كلها
او لم يتم اعدام سيد قطب وتم هندلته بالدين مكنيش هيبقي الاب الروحي لكل الجهادين حاليا
وقيس علي ذلك واحد زي رفاعي سرور تم تركه يبث سمومه علي مدار عقود ومحديش حاول يهندله بالدين
وده اللى نظام مبارك عمله
فى بداية الثمناينات مبارك اتعامل بالحل الامنى الصرف والنتيجة فشل ذريع
ولكن فى التسيعنات يبدو ان كان فى حد عاقل مش غشيم اقنع مبارك بالمراجعات الفكرية مع ان الحل ده وقته طويل
صحيح ليسوا جميعهم اقتنعوا ولكن كثيرين منهم ترك الارهاب وقرر يعيش فى حاله
وفى ولاد جزمه ارهابين مهما حاولت معاهم امثال عبود وطارق الزمر

غير صحيح تنظيم القاعدة كان عددهم كبير
استمر التجنيد بصمت قبل بدا عملياتهم

كان مركز لهم
باسم تنظيم القاعدة بجويرة العرب
مازلت عند راي الارهاب في السعوديه شبيه بارهاب التسعينات في مصر حتي طريقه القضاء عليهم كانت واحده الارهاب اللي حصل في سيناء الان مجرد وكلاء جيوش مرتزقه مدربين اقوي تدريب للقوات الخاصه فعلشان كده بقول الارهاب اللي خصل في سيناء مختلف تمام عن اللي في السعوديه لان الهدف مختلف ويقدر يحتل دول حرفيا

التعديل الأخير:
تماماً, تدخل القوات المسلحة المصرية في الأحداث الجارية في شبه جزيرة سيناء يعطي إنطباعاً بأن الوضع الأمني لا يمكن السيطرة عليه وأن هناك إنفلاتاً أمنياً يحدث. والآن للأسف مضت سنوات على تدخل القوا المسلحة المصرية وأيضاً مضت فترة طويلة منذ أن وعد الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي بأنه سيقض على الإرهاب في شبه جزيرة سيناء خلال ثلاثة أشهر فقط!

* ما يحزنني أكثر هم الجنود الضحايا, أتخيل أحلامهم وطموحاتهم في الحياة خاصة أنهم مجندون إجبارياً.

لا تحزن علي الشهداء ، فهم شهداء و ليس ضحايا ، كما وصفتهم ، مصر تحمي ارضها بابناء اولادها ولا تجلب المرتزقة لحمايتها في ضريبة الحر هي دمائه ، العسكرية و الشهادة في سبيل الله و الوطن شرف لكل مصري ، فمصر يتم تهنأ ام الشهيد وليس تعزيتها

بالنسبة لي فكرة التجنيد غلط ولازم تتوقف
واعتقد الفكرة بسبب توفير خدمات يقدمها المجندين بدون مقابل
واذا المجند يستلم مرتب معلومة جديدة لي
مرتب بسيط حوالي ٥٠٠ جنيه شهريا و٢٦ جنيه مكافئة نهاية الخدمه :)

من يومين شوفت فيديو مترجم لما يشبه معهد دراسات استراتيجية او سياسية اسرائيلية
المتحدث بيشبه اللي بيحصل في سيناء في تعاظم الوجود العسكري (مطارات للدرونات والهيل و حتي الطيران الحربي وعدد القوات و الاليات العسكرية) شبه ده بالمناورات اللي كانت بتم قبل حرب اكتوبر بسنتين

كان كل مناورة يتم ابلاغ اسرائيل قبلها بطرق غير مباشرة ان ديه مجرد مناورات والجيش يترك جزء علي الجبهة وفي كل مرة يترك جزء اكبر لغاية اما حشد قواته قبل اكتوبر 73 بالتدريج

بيقول اللي بيحصل في سيناء حاليا شبيه لده

ولو ده فعلا اللي بيحصل تبقي مصيبة سودءة لاننا بمنتهي البساطة بندفع دم حرفيا مقابل تعاظم الوجود العسكري في سيناء

ليه لم تقم الهيئة الهندسية بتصميم كمائن تحمي المجموعة القتالية ؟! لا متصمميش ابراج المراقبة تكون مضادة للكورنت وما شبه وللقناصة

ده منظر كمائن ؟ هل معندنايش مهندسين يصمموا كمائن محترمة علي الاقل لو في سيارة مفخخة مندفعة ميكانيكا تقف قبل الكمين سواء باي طريقة هندسية ؟!

ليه الكمائن متكونيش محصنة ضد قذائف الار بجي ؟! والله ممكن هندسيا !

محديش يقنعني اننا منقدريش نصمم كمائن محصنة اكثر بكثير من الوضع الحالي
الامريكان اضرب عليهم صواريخ من ايران ومفيش جندي واحد مات في العراق !

ليه مدخليش بمبدأ الارض المحروقة وتبقي once for all
ليه الدعم الجوي بيتاخر ؟! والدعم المدفعي ؟!

ليه ميكونيش التحرك ديما مصاحب لدرونات وسيارات بتعمي اشارات التفجير

ولو هيكون التفجير بسلك ليه متحركيش علي طريق الا لما اكون مسحته كويس قبل التحرك عليه باليات ؟! او حتي اتحرك بهيل مسلح مع كل النقل الحالي عليه انظمة حماية روسية برزيدنت اس

انا مجرد هاوي وممكن اطلع افكار للصبح ..مليون في المية هيئة العمليات عندنا عندها افكار وامكانيات اكبر بكتير من مجرد هواة

الموضوع بوخ اوي واحنا نيمين في العسل ومعتمدين علي ذكاء وتصرفات شخصية من الظباط هناك يا صبات يا خابت

موضوع الاغارة على كمائن انتهى من فترة
الان معظم العمليات هي زرع عبوات ناسفة وتفجيرها عن بعد
الارهابيين اصبحوا غير قادرين على المواجهة المباشرة مثل السابق

تحياتي لك يا دكتور

يا اخونا مفيش عسكري مجبر يحارب في سيناء بالعافية والغصب
ممكن يهرب عادي
مفيش حد بيقول انا مش عايز اطلع مداهمة
ولو مجبر فهو بالبلدي كده علي قلبه زي العسل
نقطة ان بلاش ندفع بيهم في حرب غير تقليدية مع شوية خنازير مدربة كويسة مختلفة تماما انهم مثلا جنود سخرة
مفيش عسكري مش عايز ينول الشهادة ومفيش عسكري والحمد لله ادبر عن قتال
الحمد لله يا اما ماتوا غدر او ماتوا مقبلين غير مدبرين الحمد لله وسلاحهم في ايديهم

ديه قصه وديه قصة تانية

نتحدث عن داعش.. القاعدة أصبحت ماضي في العالم ككل وليس السعودية فقط.
طيب الاخ ديثير كان يتحدث عن تجربة السعودية مع القاعدة

وانت دخلت طاير وواضح منت متابع وتقول لا الي كانو فالسعودية خلايا لداعش صغيرة كما اوروبا

والحقيقة داعش وقتها اصلاً لم تظهر

ولانك منت عارف الحدث الي تكلم عنه الاخ ديثير

فهو يتحدث عن فترة 2003-2005 سنوات القضاء على تنظيم القاعدة في جزيرة العرب كما كانو يطلقون على انفسهم
وهربو بعدها لليمن واستمرت السعودية بملاحقتهم هناك ..!

انا اشوفه غلط

الافضل استمرار تدريب الجنود الاساسيين ..الخ

ماله داعي شخص يمتلك خبرة ومبدع بالتقنيات او مجال الطب ..الخ

ويروح ضحية ارهاب باسم التجنيد الالزامي
لانها حسارة

وانت دخلت طاير وواضح منت متابع وتقول لا الي كانو فالسعودية خلايا لداعش صغيرة كما اوروبا

فهو يتحدث عن فترة 2003-2005 سنوات القضاء على تنظيم القاعدة في جزيرة العرب كما كانو يطلقون على انفسهم
الحمد لله انكم استفدتم من الخبره المصريه في القضاء علي تنظيم القاعده في التسعينات

انا اشوفه غلط

لانها حسارة
بيخش في تخصصه في الغالب

وأنا أتحدث عن خلايا داعش التي نفذت هجمات في السنوات الأخيرة.

لا يوجد اي خلط بل توضيح الفروق لاستشهاد العضو بالتجربة والمقارنة بسيناء.

الحمد لله انكم استفدتم من الخبره المصريه في القضاء علي تنظيم القاعده في التسعينات

ياعزيزي هي مش خبره مصرية او سعودية
ومش تحدي او تنظير

اول استخدام لها كان في زمن الصحابة مع الخوارج لان الدين واضح وتصحيح المفاهيم مهم منذ ذاك الزمن

والارهاب بالسعودية مش التسعينات او بداية الافية
كان بالسبعينات ايضا

انا اشوفه غلط

لانها حسارة
لا بيدخل في تخصصه
مثلا لو خريج كلية طب
بيدخل مستشفي عسكري
لو مهندس بيدخل الهيىة الهندسية للقوات المسلحة
وكل علي تخصصه
لو ملهوش مؤهل او مؤهل متوسط او يعني اعدادي او ثانوي او ابتدائى

بيدخل قطاع الخدمات والامن المركزي

انا خدت 14 جنيه مكافئة نهاية خدمة (جنيه لكل شهر) :تمام:
وكنت بخدم في القاهرة بس كتبتي في المنصورة قعدت يومين كاملين هناك عشان لازم استلم ال14 جنيه
الرائد مدير العمليات كان اجازة والا لازم ولا بد تاخد ال 14 جنيه يا اما مفيش شهادة يعم مش عايزيهم لا لازم تمضي انك خدتهم

ياريت نفكر في موضوع المجندين ده تفكير عميق شوية

ممكن يكون ميكس ما بين تعاقد لمدة مثلا 7 سنين بمرتبات مجزية (حاجة شبيه لصف الظباط) وتجنيد اجباري بس مع ارجا اكبر بكتير من الحالي وتقليل اعداد

ويكون المجنديين تجنيد بتعاقد يكونوا في الصاعقة والمظلات ونظرا للمدة الكبيرة تستثمر بقي في تدريبهم تدريب احترافي ويخدموا في المناطق الحساسة زي سينا

مش عارف ده تصور واقعي ولا مش هينفع

مايجوش 1% من ارهابي سيناء
اعتقد انك مثل الاخ اميرال تتحدثون عن شيء لا تعلمونه ولم تحضرونه

الذي تحدث عنه الاخ ديثير من مواجهات القاعدة مع السعودية في 2003-2005 والتي تم تشكيل فرقة من قوات الطواريء الخاصة واطلقو عليها صقور نايف وهم الذين تكفلو بالقضاء على القاعدة مع الجزء المهم الحرب الفكرية وفتح باب المناصحة لهم ونجحت بالفعل ..

وكانو مدججين بالسلاح وكانو سعوديين تلوث فكرهم وقادمين من افغانستان ويحملو منها خبرة كبيرة بمقاتلتهم لاقوى جيوش العالم الروسي وبعدها الأمريكي .!

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى