كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

لما منظمة الصحه تنتقدك بالعلن اعرف انك جايب العيد ?

"قال د. جون جبور ، ممثل منظمة الصحة العالمية في مصر ، إنه يتعين على مصر زيادة عدد اختبارات فيروسات التاجية وتبني منهجية موحدة للقيام بذلك. وشدد جبور على أن منظمة الصحة العالمية توصي دوما بزيادة الكشف والفحص. وقال الجبور إنه اتصل بوزيرة الصحة بشأن خفض معدل الوفيات وإجراء الدراسات والتحليلات لمعرفة سبب وفاة الناس ، مشيراً إلى ان تأخر حضور المصابين بالمستشفيات أو في الإبلاغ عن الأعراض يساهم في رفع معدل الوفيات في مصر. . وشدد جبور على أهمية الالتزام بالبقاء في المنزل والالتزام بالتباعد الاجتماعي ، لأنه يقلل الضغط على النظام الصحي ويجعل المستشفيات أكثر راحة ، وبالتالي يساعد في تسطيح منحنى الوباء.

مصر هي واحدة من دول العالم التي تجري أقل قدر من اختبارات الفيروسات التاجية. تم إجراء 55 ألف اختبار فقط بمعدل 537 اختبار لكل مليون شخص ، في حين قامت دول أخرى في الشرق الأوسط بمعدلات أكبر مثل المملكة العربية السعودية التي أجرت 56700 اختبار لكل مليون والإمارات التي أجرت 24000 اختبار لكل مليون نسمة"

السعودية 5,745 لكل مليون
مش 56700 اخي

هذا محمد مجيد وايد يكذب هو شايفنا اغبياء و لا ايش بضبط ؟
واحد طايح بشارع يقول ناس ميتين بشوارع و ثاني قاعد يعمل بنشر لسيارته مكتوب
ميت بكورونا امس حاط بقايا صاروخ و كاتب القمر الصناعي فشل و بالاخر شفنا القمر الايراني حول مدار الارض
لا ترسل من افراد مثل هذا يرجعنا بايام الجاهليه و يحسسنا اغبياء حتي لو يمشي مع سياستك او عقيدتك
يعني من اي شي يصير يبي يدخله في سياسة و كله كذب يعني حتي لو صدق مرة واحد ما راح يصدقة
رجل كان عمره 95 سنة و كان مريض قبل اكثر من سنة
يعني بالله هذا 95 سنة بعد فيه حيل علشان كورونا يدخل بجسمه

انا لا افتى انا اتكلم من مصادر ونقلا عن خبراء وليس عيب اننى املك عقل افكر بيه عكس البعض يسلم عقله لغيره ليفكر له
وعصير البرتقال هديه مقبوله تانى وتالت
انا لا اكره احد حتى تطلب منى ان احبك كلنا اخوه فى الله والاسلام
متتعبش نفسك مع الاشكال دي إلى زيه معروفين لكل الي موجودين فمهما تفهمه مش هيغير لأنه اصلا فاهم بس بيستهبل هو فيه واحد يهتم بأخبار بلد غير بلده بالطريقة دي الا لو كان مؤدلج ده قاعد فاضي مفيش وراه غير أنه يدور على أخبارنا السلبيه عشان ينشرها انا مش متخيل نفسي اروح على الميديا السودانيه أو الجزائريه أو أي دوله غير بلدي وأفضل اتابع فيها عشان اي خبر سلبي تجري انشره هنا عشان اقول شوفتو انا صح ده مريض نفسي هو وكام عضو هنا فالموضوع مش اختلاف في وجهات النظر أو أي حاجه تانيه دي ناس مريضه نفسيا فمتتعبش نفسك وسيبه يهري انت كده بتحسسه انه مهم وهو الدكتور ربيع بيفهم عنه

علمت من مصادر مؤكده ان الوضع فى دوله عربيه شديد الخطوره والوفيات اكثر من المعلن وبيتم الدفن فى سريه تامه وبدون حضور اهل المتوفى حتى
اقسم بالله من داخل الدوله
مع احترامي لك ما اظن الخبر صحيح
لان الحمدالله مافي دولة عربية عدد الوفيات فيها خلال شهرين الي طاف كبيرة
يعني نفرلاض لو دولة تعلن عدد الوفيات 100 و يكون اكثر مثلا 400 كمان ما راح تحتاج مقابر سريه
لو امريكا كنت اصدقك او دوله اروبيه مع انهم دول ما تكتم علي الوفيات بس هم كان مجال اصدق
بس تقول دولة عربية و الوفيات بيتم دفنهم في سرية مااصدقك بصراحة

بايام الجاهليه
تعريف الجاهلية : ما كان حال العرب عليه قبل الإسلام من الضلالة والجهالة والوثنية والعصبية القبيلة، والعصر الجاهلي من المراحل التاريخية التي كانت قبل الإسلام.

ويُنسب إلى تلك المرحلة أيضًا الشعر الجاهلي والخطابة والكثير من الحروب والعديد من الشخصيات التاريخية التي بقي اسمها إلى اليوم، والجدير بالذكر أن كلمة الجاهلية ظهرت مع ظهور الإسلام.

لأنه يربط الفترة ما بين قدوم الإسلام وقبل قدومه، وهذه الكلمة لا تُشير إلى الجهل من الناحية الفكرية والأدبية، وإنما إلى الناحية الدينية.

لأن العرب كانوا في العصر الجاهلي من أصحاب النهضة الفكرية والأدبية والحضارة التي لم تزل قائمةً إلى اليوم، لهذا فإنّ تعريف الجاهلية مرتبط بالناحية الدينية التي كان عليها العرب قبل الإسلام.

تطورت عقوبه حضر التجول من الظرب لوضع التحميل الشخص في سياره اسعاف فيها مصاب بفايروس كرورنا ????

البحرين .. مصانع الألبان ومشتقاتها تضاعف إنتاجها
خطوط الانتاج 24 ساعة شغالة والمواد الأولية لهذه المنتجات متوفرة لأكثر من سنة

مع احترامي لك ما اظن الخبر صحيح
لان الحمدالله مافي دولة عربية عدد الوفيات فيها خلال شهرين الي طاف كبيرة
يعني نفرلاض لو دولة تعلن عدد الوفيات 100 و يكون اكثر مثلا 400 كمان ما راح تحتاج مقابر سريه
لو امريكا كنت اصدقك او دوله اروبيه مع انهم دول ما تكتم علي الوفيات بس هم كان مجال اصدق
بس تقول دولة عربية و الوفيات بيتم دفنهم في سرية مااصدقك بصراحة
والله انا مش اقدر افتى فى النقطه دى لانى فى مصر ومش موجود فى الدوله دى بس اللى ناقل ليا الخبر شخص محترم وتقيل
لك الحق فى نقد كلامى ونفيه طبعا لاننى لست فى هذا البلد حتى اتاكد من كلامى واجادل فيه
واتمنى من البعض هنا التحللى بالموضوعيه ايضا حينما يتحدثون عن دوله اخرى غير اوطانهم
تحياتى لك يا اخى

تعريف الجاهلية : ما كان حال العرب عليه قبل الإسلام من الضلالة والجهالة والوثنية والعصبية القبيلة، والعصر الجاهلي من المراحل التاريخية التي كانت قبل الإسلام.

ويُنسب إلى تلك المرحلة أيضًا الشعر الجاهلي والخطابة والكثير من الحروب والعديد من الشخصيات التاريخية التي بقي اسمها إلى اليوم، والجدير بالذكر أن كلمة الجاهلية ظهرت مع ظهور الإسلام.

لأنه يربط الفترة ما بين قدوم الإسلام وقبل قدومه، وهذه الكلمة لا تُشير إلى الجهل من الناحية الفكرية والأدبية، وإنما إلى الناحية الدينية.

لأن العرب كانوا في العصر الجاهلي من أصحاب النهضة الفكرية والأدبية والحضارة التي لم تزل قائمةً إلى اليوم، لهذا فإنّ تعريف الجاهلية مرتبط بالناحية الدينية التي كان عليها العرب قبل الإسلام.
يا عمي اي أصحاب النهضة الفكرية و الادبية و الحضارة ؟
اي كان شعراء الفصحاء معاك كلامك صح لان اصلا العرب كانوا يفتخروا بشعرائهم و فصاحئهم و كانوا يعتبرون من الكبار القوم
بس تقولي النهضة الفكرية و الادبية بمعني الكلمة الي عرفنا بعد الاسلام بقرون اعذرني
كيف كانوا اصحاب النهضة الفكرية و ما كانت في مكة و المدينة و مدن اخري في عهد الرسول عدد كتاب الوحي لا يعتدون عدد اصابع اليد
و غير زيد ابن ثابت رضي الله عنه و لا حد كان يعرف حتي اي لغة غير عربية او يعرف يترجم
او ما كان هناك اي مخطوطة علمية بلغة العربية ؟!!! حتي لو مترجمة
لا اخوي قبل الاسلام ما كانت هناك اي نهضة الفكرية حتي بعد الاسلام لاواخر عهد الاموي ما كان النهضة الفكرية بمعني الكلمة

يا ليت تتكلم في جوهر الموضوع, فند الكلام و اترك الاشخاص, خصوصا لو كانوا اخوان زي منى مينا.

رأيك ايه في بروتوكول الفحص المصري؟ كويس و الا مش كويس؟
اولا انا لست طبيب مصري لكي استطيع ان اتكلم في امور طبية تخصصية
انا باكتفي بمتابعة الاخبار التي تصدرها الحكومة المصرية المحترمة والوزارة المختصة بهذا الوباء لانها الجهة الوحيدة التي تعرف كل التفاصيل

هذا عناد و تحدي لقرار الدولة و يقولوا ليش اصابات الاجانب تزيد و انتوا عنصريين يوم تذكروا نسبة اصابة الاجانب
اقسم بالله لو لي يد في القرار ان اقشهم هذولي اللى صلوا من وقتها على بلدانهم لا بارك الله فيهم

مو عناد وتحدي هاذي عقليات باليه مريضه مايقوم بيه يحسبه طبيعي جداا
ايمان بالله تعالى بدون الاخذ بلاسباب شوف فديو احمد الشقري اليوم على اليوتيوب

اولا انا لست طبيب مصري لكي استطيع ان اتكلم في امور طبية تخصصية
انا باكتفي بمتابعة الاخبار التي تصدرها الحكومة المصرية المحترمة والوزارة المختصة بهذا الوباء لانها الجهة الوحيدة التي تعرف كل التفاصيل
هيرجع يقولك مش تفتى فى الطب مادام انت مش طبيب
وكان الطبيب لو اتكلم فى الشئون العسكريه او الاقتصاديه المفروض نقوله مش تفتى فيما لا يخصك
ده وجهة نظره عن الطب وتطبق على جميع المجالات ولو سمعنا كلامه يبقى كل الاعضاء مفروض مش تتحاور او تتناقش فى اى امر طبى
تحياتى ليك صديقى

هيرجع يقولك مش تفتى فى الطب مادام انت مش طبيب
وكان الطبيب لو اتكلم فى الشئون العسكريه او الاقتصاديه المفروض نقوله مش تفتى فيما لا يخصك
ده وجهة نظره عن الطب وتطبق على جميع المجالات ولو سمعنا كلامه يبقى كل الاعضاء مفروض مش تتحاور او تتناقش فى اى امر طبى
تحياتى ليك صديقى
اولا تحياتي لك يا استاذي العزيز وكل سنة وانت طيب
عادي يا استاذي احنا بقينا متعودين منه على هذا التناقض شوية لما منظمة الصحة العالمية تشيد بمصر تكون منظمة كاذبة وبتجامل مصر ولا يجوز ان ناخذ منها بيانات واذا انتقدت مصر من وجهة نظرهم تكون منظمة ممتازة ولازم نسمعها في ذلك الوقت
والله الواحد فعلا ما ينفعش يفتي في الطب لانه علم كبير ومنقدرش نفتي فيه لكن الامور العسكرية سهل تدخل على مواقع وتعرف المواصفات الرئيسية للسلاح وطريقة استخدامه
لكن هذا لا يمنع اني اوافقك الراي طبعا فيما ذكرته والحقيقة انا قاعد مستني من شهر مارس اللي فات وهو بيفتي بوجود الاف الحالات اللي مصر متسترة عليها وبعدين هبد هبدة جديدة وقال في منتصف ابريل وبعدين في اخر ابريل والهبدة الجديدة في شهر مايو
المشكلة انه ليس مصري ومش عايش في مصر وبيحاول يفتي ويوهم البعض بنظرياته المضحكة ويتمنى ان يتحقق امانيه وخصوصا انه الكل بقى عارف انه بيهبد ومعدش حد بيصدق تخاريفه الا اللي زيه
في النهاية ربنا يسترها علينا وعلى كل من يتمنى لنا الخير ويخزي من يتمنى لنا الشر

الحمدلله ازرع واكل الناس احسن ماكون عواطلى ومستنى حد ياكلنى
وبعدين انا هزرع حاجه اسمها دراويه للبهايم
علشان انت عارف ليه
وذره برضه للبهايم
ورز علشان الناس والقش حاخده للبهايم
وهزرع لب سوبر كمان علشان اصدره للفاضين
عندى ٢٥٠ فدان ارض طميه من اعلى الاراضى فى الدلتا سعر اقل فدان عندى مليون ونص
وعندى مزارع بهايم وغنم فيها اكثر من ٢٠٠٠ راس
فاى زرعه عندى هستفيد منها من البدايه حتى النهايه
مش تقلق اكلك عندى ومستعد اصدره ليك
من اى نوع
ما شاء الله ربنا يزيدك من نعيمه
ويارت تتوصى بالارز علشان نصدر القش للبهايهم

التعديل الأخير:
انا لا افتى انا اتكلم من مصادر ونقلا عن خبراء وليس عيب اننى املك عقل افكر بيه عكس البعض يسلم عقله لغيره ليفكر له
وعصير البرتقال هديه مقبوله تانى وتالت
انا لا اكره احد حتى تطلب منى ان احبك كلنا اخوه فى الله والاسلام
للاسف البعض ليس لديه ثقافة التحاور ولا احترام الاراء المختلفة معه
للاسف البعض يريد ان يثبت كلامه وتخاريفه باي طريقة حتى لو تمنى الشر لغيره من اجل اثبات تخاريفه
وللاسف ليس لدى البعض هنا ثقافة الاعتراف بالخطا ان اخطا بل بيحاول ان يتمادى في تخاريفه وهبده ولا كمان مش عاجبه اختلاف الاخرين معه في الراي وبيحاول يوصفهم بانهم لا يفهموا وفي الحقيقة هو الوحيد الجاهل والكل بقى عارف كدا وبيضحكوا على جهله وحقده

تحياتي

عودة
أعلى