كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

دي صور زحمة وتكدس الناس في مترو لندن عاصمة بريطانيا العظمى اللي سبقانا بعشروميت سنة ضوئية

ياريت حد يقول للأخوة مرضى الدنية وعشاق جلد الذات اللي صدعونا بموشحات الإنبهار والأفشخانات عن الغرب وحلاوة الغرب...كفاية مزايدات على مصر والمصريين

نفس الشئ ولكنكم تحبون الخواجات
.
مشاهدة المرفق 250957

معليش اخوي انت من خلال ردك هذا تبين انك أخذت الموضوع بشكل شخصي

وهل انت تشوف ان الوضع هذا في بريطانيا صحيح ؟؟

وهل تنتظر من البريطانيين او الأوروبين ان يلتزموا لكي نتلزم بالأمور الوقائية

مع هذا الأوروبين بقدراتهم الطبية العالية انفشخوا وراحوا في خبر كان !!

هل تريد ان تصل لمستواهم ؟؟ ولو وصلنا لمستواهم هل تتوقع دولنا بتكون افضل حالا منهم ؟؟

باختصار الوضع الذي في الصور في الضروف الحالية يعتبر كااارثه سواءا هذي الصورة في بريطانيا او امريكا او مصر او المريخ ونتائجه وخيمه.

انتقاد اي تصرف خاطئ لا يعني هو كراهيه او تقليل وايضا لا يلزم علينا من باب الوطنية ان نؤيد ونصفق للخطأ

نحن كسعوديين قامت الدنيا امس على مقطع لتجمع أناس في سوق الخضار الكل انتقد وطالب الحكومة بايجاد الحلول لمثل هذه التجمعات لا اعتقد ان الانتقاد هنا يقلل من الوطنية بل هو حب للحفاظ على هذا الوطن

بمقارنه الوضع في العراق بالوضع في البحرين خاصه ان عدد الاصابات متقارب نلاحظ ان نسبه الوفيات في العراق مرتفعه جدا 40 وفاه

مشاهدة المرفق 251035
الاغلب الوفيات للكبار السن ويعاننون من امراض مزمنة اخرى

فعلا كارثه, و القادم اسوأ بكل اسف في بريطانيا.
يشفع لهم انهم كانوا على الاقل صريحين مع المواطنين, و اعطوهم الصورة على بلاطه (اذا تذكر خطاب جونسون بخصوص الاستعداد لفقد الاحبه).

اعرفلك ناس الدول تخبرهم بالاصابات و نظامهم الصحي خارج الخدمه, و الدكاتره و الممرضات يتهربوا من العمل.
ما ادري اضحك و الا ابكي.

هو انت عيشت في مصر ؟!

اكيد لا

لفيت علي كل مشتفيات مصر

اكيد لا

عارف كل اطباء مصر

اكيد لا

خليك في بلدك وادعي الازمة ديه تعدي علي خير علي الكل ان شاء الله

انا مبحيش الكلام الغير منطقي هتلي دليل بدل الكلام الفارغ بتاعك ده

معليش اخوي انت من خلال ردك هذا تبين انك أخذت الموضوع بشكل شخصي

وهل انت تشوف ان الوضع هذا في بريطانيا صحيح ؟؟

وهل تنتظر من البريطانيين او الأوروبين ان يلتزموا لكي نتلزم بالأمور الوقائية

مع هذا الأوروبين بقدراتهم الطبية العالية انفشخوا وراحوا في خبر كان !!

هل تريد ان تصل لمستواهم ؟؟ ولو وصلنا لمستواهم هل تتوقع دولنا بتكون افضل حالا منهم ؟؟

باختصار الوضع الذي في الصور في الضروف الحالية يعتبر كااارثه سواءا هذي الصورة في بريطانيا او امريكا او مصر او المريخ ونتائجه وخيمه.

انتقاد اي تصرف خاطئ لا يعني هو كراهيه او تقليل وايضا لا يلزم علينا من باب الوطنية ان نؤيد ونصفق للخطأ

نحن كسعوديين قامت الدنيا امس على مقطع لتجمع أناس في سوق الخضار الكل انتقد وطالب الحكومة بايجاد الحلول لمثل هذه التجمعات لا اعتقد ان الانتقاد هنا يقلل من الوطنية بل هو حب للحفاظ على هذا الوطن
انا معاك انه سلوك غير مقبول لكن انك تجيب صور من بلد غير بلدك وكأن العالم كله عايش في الالا لاند يبقي ده اتهام للبلد اللي انت منزل صورته

دي مشكلة البشرية كلها علي كوكب الارض ومش مشكلة دولة بعينها.... لما تحب تنزل مشكله تجيب صور لنفس السلوك لكل دول العالم واولهم بلدك علشان يكون عندك مصداقية وتكون سليم النيه

حادثة بلجرشي هندي
سمعت مره انه عربي والان هندي؟

او في حادثة ثانية و انا ملخبط؟

من الأول وهو آسيوي وبعدين تحدد جنسيته إلي هندي ولكن البعض يريد الصاق أي تهمة للمصريين وخلاص

كلام سياسي :

بالرغم من أن الأزمة أنسانية لكن انا سعيد بسقوط إيطاليا و أسبانيا بالذات و إن شاء الله فرنسا تحصلهم(سياسي و عسكري), أنهيار دول جنوب أوروبا و شمال المتوسط هيفتح المجال لدول شمال أفريقيا بسيطرة أكبر علي البحر المتوسط

اذن الخروج للحالة الاسعافية الغير طارئه بعد تقيمها ثم اعطاء الاذن عبر الجوال لابرازه لنقاط الامنية

التعديل الأخير:
فعلا كارثه, و القادم اسوأ بكل اسف في بريطانيا.
يشفع لهم انهم كانوا على الاقل صريحين مع المواطنين, و اعطوهم الصورة على بلاطه (اذا تذكر خطاب جونسون بخصوص الاستعداد لفقد الاحبه).

اعرفلك ناس الدول تخبرهم بالاصابات و نظامهم الصحي خارج الخدمه, و الدكاتره و الممرضات يتهربوا من العمل.
ما ادري اضحك و الا ابكي.
على فكره انت بتقول اى كلام
ورد لمجرد الرد
بس انا متفق معاك فى حتة ان فى ممرضين كتير هربانين ?

عودة
أعلى