اسرائيل تسرق الغاز العربي و تبيعه لبعض العرب !!!

ما رأيك في استيراد مصر للغاز الاسرائيلي؟

• طالما يحقق المصالح المصرية فلا امانع

• أرفض اي شكل من اشكال التعاون مع اسرائيل

النتائج قابلة للعرض فقط بعد التصويت.
هو غالبا الموضوع ماشي خط روسيا تركيا .... وتركيا بره اللعبه والخط التاني مصر إسرائيل قبرص واليونان
اللي هو كده هنسميه مجازا مشروع إقليمي
كان ممكن أفرح بيه اقتصاديا لكن أنا مش محتاج أبقى مركز توزيع غاز ... ببساطه انبوب من الجزائر ولا انبوب تركيا والمعروض هيزيد وهتبقى حرب
كان ممكن الإكتفاء فقط بنقطة تقليل الإستيراد مؤقتا

ممكن تشرح ايه هما اللجان الالكترونيه لان انا من بداية الموضوع ما ظهر وانا متبني وجهة النظر الي بتقول ان الموضوع كله عباره عن استغلال مصر لمحطات اسالة الغاز وان كانت هي وتركيا بينافسو علي الغاز ومصر فازت بالصفقه بغض النظر عن موضوع الاخلاقيات والكلام الي عمال يترص من امبارح الي لو طبقناه علي كل حكام الدول العربيه هنكتشف اننا تلامذه واننا في بداية المشوار لا اكثر فنورني لاكون شغال مع اللجان الالكترونيه من غير قبض ولا علاوه:D
بدون كلام كتير اللي علي راسة بطحة ;)

هو غالبا الموضوع ماشي خط روسيا تركيا .... وتركيا بره اللعبه والخط التاني مصر إسرائيل قبرص واليونان
اللي هو كده هنسميه مجازا مشروع إقليمي
كان ممكن أفرح بيه اقتصاديا لكن أنا مش محتاج أبقى مركز توزيع غاز ... ببساطه انبوب من الجزائر ولا انبوب تركيا والمعروض هيزيد وهتبقى حرب
كان ممكن الإكتفاء فقط بنقطة تقليل الإستيراد مؤقتا
لسه جاي اقول اني مستغرب صمت روسيا على الخطوة
و الاكثر غرابة انهم يملكون حصص غير هينة من إني و BB عندنا
تركيا لبست في الحيط
مقدمات اشتعال غريبة جدا

لسه جاي اقول اني مستغرب صمت روسيا على الخطوة
و الاكثر غرابة انهم dملكون هينة ضخمة من اني و BB عندنا
بص هو غالبا اللي حصل ان قرار التحكيم في صفقة الغاز أيام مبارك مع إسرائيل يعني أداة ضغط
مش فاكر كام مليار بس استحقاق وهيندفع
والغاز اللي هيطلع من ظهر غالبا مفيش نيه في الحكومة للتوقف عند استخراجه وتقليل الوارد من الخارج فقط شكل الأمور مطلوبة لمرحلة بيع غاز مسال
وتركيا محبوسة بحتة اتفاقية قبرص ونقطة البحرية الإيطالية
وده خط جديد لأوروبا وطبعا محتاج انته سيوله مادية

من مرحلة دفع فاتورة تحكيم مباشر لصفقة شراء وبيع ثم إعادة بيع ... وغالبا ده اللي حصل
كان ممكن أقبل بيها لكن الغاز الإسرائيلي ده ملك شعب تاني مظلوم
الأخلاقيات قبل كل شيئ للحكومات وده المفروض

بدون كلام كتير اللي علي راسة بطحة ;)
:D:D:D:Dبص يا صاحبي زي ما فيه شماعة الاخوان مع الي يخالف السيسي فيه شماعة اللجان الالكترونيه مع الاخوان والي مش اخوان بس متعاطفين ;);)احب اقولك ان دي حجة العاجز عن الحوار واثبات الحجه تقدر تقول كده انه مش بيشغل دماغه لا بينطح

هو قرار جمهوري اصدره مبارك قرار رقم 335 لسنة 2002، و11 لسنة 2004 فيما تضمناه بالمادة 69 من السماح بتوطين مواطنى دولة ثالثة بالأراضى المصرية
و هذا القرار يخالف دستور 2014 ماده 1 و 4 و95 التي تاكد على وحده اراضي المصرية .. الان السيسي ينفد المخطط و ازيدك

المبعوث الأمريكي في الشرق الأوسط ( دينيس روس ) عرض خطة ( جيورا إيلاند ) على ( مبارك ) .

في سبتمبر 2014 .. نفى السيسي طرحه موضوت استيطان اهل سيناء
رئيس الأمن الداخلي الاسرائيلي ( يعقوب بيري ) عاد وقال فى تصريح له " كرم السيسي في الاقتراح أذهلنا " .

هنا عباس في نفس السنة يقول عرض علينا مبادرة لتوطين اهل غزه في سيناء

وهنا تغريدة الوزير الاسرائيلي ( أيوب قرا ) البارز في حزب الليكود الحاكم، والمقرب من ( نتنياهو ) قال فيها : "سوف يتبنى ترامب ونتنياهو خطة الرئيس المصري السيسي بإقامة دولة فلسطينية في غزة وسيناء بدلا من الضفة الغرب

فبراير 2017 تكلم ترامب في لقاء صحفي مع نتنياهو ( ترامب ) عن حل ممتاز للقضية الفلسطينية على رقعة أرض أكبر ومع حلفاء كبار في المنطقة .

فين النص

بص هو غالبا اللي حصل ان قرار التحكيم في صفقة الغاز أيام مبارك مع إسرائيل يعني أداة ضغط
والغاز اللي هيطلع من ظهر غالبا مفيش نيه في الحكومة للتوقف عند استخراجه وتقليل الوارد من الخارج فقط شكل الأمور مطلوبة لمرحلة بيع غاز مسال

من مرحلة دفع فاتورة تحكيم مباشر لصفقة شراء وبيع ثم إعادة بيع ... وغالبا ده اللي حصل
متفق جدا معاك
يقال في كلام على تسوية مبلغ التحكيم و ترسيم حدود بحرية مع اسرائيل كمان مقابل الصفقة بس مش كلام اكيد
الفكرة الخطوة دي مش حتعديها روسيا بعيدا عن موضوعنا
و مش حتبان حلوة خالص بينا و بينهم الا لو في تفاهم مسبق بين الاسرائيلين و الروس على الحصص المدخلة للسوق الاوروبي

:D:D:D:Dبص يا صاحبي زي ما فيه شماعة الاخوان مع الي يخالف السيسي فيه شماعة اللجان الالكترونيه مع الاخوان والي مش اخوان بس متعاطفين ;);)احب اقولك ان دي حجة العاجز عن الحوار واثبات الحجه تقدر تقول كده انه مش بيشغل دماغه لا بينطح
مبقاش عندي مرارة ولا روح للدخول في نقاش عقيم مع عالم شغال تطبيل سواء للعسكر او الاخوان لان اتكلمنا كتير ومفيش فايدة :وداع::وداع:

متفق جدا معاك
يقال في كلام على تسوية مبلغ التحكيم و ترسيم حدود بحرية مع اسرائيل كمان مقابل الصفقة بس مش كلام اكيد
الفكرة الخطوة دي مش حتعديها روسيا بعيدا عن موضوعنا
و مش حتبان حلوة خالص بينا و بينهم الا لو في تفاهم مسبق بين الاسرائيلين و الروس على الحصص المدخلة للسوق الاوروبي
اه يعني بدل 8 مليار دولار وادفع ... ويستلمك بعد كده بمشروع إساله مع نفسه خالص وخد بالك ... قبرص واليونان حصصهم لا تسمح بمشاريع كبرى عندهم فهيصبوا الغاز لمناطق التكرير بقى أيا كانت فين

عمر ما السياسه كان فيها اخلاقيات لو احنا كنا في وضع اقتصادي مستقر كنت اقولك ماشي انما احنا في وضع حرج فلازم نخرج منه بأي وسيله وانت اكيد متابع وقت الجد كل بيستغل احتياجك وبيحاول يستغلك ومن اقرب الناس ليك ومش عايز افكرك بالازمات بعض اقرب الحلفاء لينا في المنطقه وما قضية اليمن ببعيد ومحاولة توريطنا فيها واكيد انت علي درايه بما فعلته ارامكو في عز ازمتنا

عمر ما السياسه كان فيها اخلاقيات لو احنا كنا في وضع اقتصادي مستقر كنت اقولك ماشي انما احنا في وضع حرج فلازم نخرج منه بأي وسيله وانت اكيد متابع وقت الجد كل بيستغل احتياجك وبيحاول يستغلك ومن اقرب الناس ليك ومش عايز افكرك بالازمات بعض اقرب الحلفاء لينا في المنطقه وما قضية اليمن ببعيد ومحاولة توريطنا فيها واكيد انت علي درايه بما فعلته ارامكو في عز ازمتنا
يا سيدي ماشي
يبقى فيه شفافية بقى
مش نعرف من نتنياهو مثلا
ياعم اطلع قول والله حكم القوي حطوا ايديهم عالغاز
محدش هيقولك مضربتهوش بالنووي ليه

اه يعني بدل 8 مليار دولار وادفع ... ويستلمك بعد كده بمشروع إساله مع نفسه خالص وخد بالك ... قبرص واليونان حصصهم لا تسمح بمشاريع كبرى عندهم فهيصبوا الغاز لمناطق التكرير بقى أيا كانت فين
مهيا محطات الاسالة اللي عندنا مربط الفرس و خلاصة الكل الهدف لكل الموضوع كتكلفة و اتمام للمشروع اللي معرفش ظهرت في وقتها ليه مع انها غالية جدا و معتقدش كان في امل على تصدير ضخم من جانبنا فقط
فالموضوع قديم يمكن اتعدل او الظروف سمحت الآن و قبرص و اليونان مجرد تحصيل حاصل خصوصا لتطويق الاتراك

مهيا محطات الاسالة اللي عندنا مربط الفرس و خلاصة الكل الهدف لكل الموضوع كتكلفة و اتمام للمشروع اللي معرفش ظهرت في وقتها ليه مع انها غالية جدا و معتقدش كان في امل على تصدير ضخم من جانبنا فقط
فالموضوع قديم يمكن اتعدل او الظروف سمحت الآن و قبرص و اليونان مجرد تحصيل حاصل خصوصا لتطويق الاتراك
بالظبط
يعني هو أنا بحاول أفكر
هل الأمر كله إخراج لتركيا من المعادلة خالص .... الأتراك أخطر من إسرائيل حاليا ..؟ ممكن
خط غاز بدل خطهم المزمع مع الروس وتحصين مشروعك باتفاقية دولي ...؟
ماشي هنفكر كده
بس ماكان بديلها ماتعملش المشروع ده وتلوح بالقوة في شرق المتوسط وأعتقد وضعنا البحري يسمح
يعني هو الموضوع بقى عقائدي مع تركيا غالبا

الموضوع اتخذ اتجاهات عجيبه فعلا واصبح هناك مزايده ان مصر لا يد لها ف القضيه الفلسطينيه وان هناك دول تدعم القضيه وان مصر تضيق الخناق على الاخوه هناك ؟؟ انا لن اتكلم واسرد تاريخيا ان مصر وسوريا ولبنان والاردن دول المواجهه الحرب الضاريه التى قاموا بها ضد هذا الكيان ؟؟يااخوه لقد تم تهجير سكان مدن القناه المصريه واحتلال اراضينا وقصف .رجاء لا احد يزايد على وطنيه مصر او دول المواجهه من الدول التى لا حدود لها مع هذا المغتصب وان كانت بعض الدول العربيه دعمت بقوات او اموال او ضغط اقتصادى تذكروا جيدا من كبح جماح الولايات المتحده ومع ذلك اجد دول ما تسمى عربيه تسمح بدخول الجيش الامريكى بقواعد لا اتكلم عن الاحتلال ولكن بمحض اردته ...

عودة
أعلى