سلالة منظومة الدفاع الجوى الروسية متوسطة المدى (BUK) .. شامل

موضوع متميز من جاك المتميز وان شاء الله نشوف الحفيد الجديد فى الخدمه عندنا فى مصر يا ريس

المهم سؤالى هو عن مدى واقعيه التدريب اللى بنشوفه كتير "تدريب الدفاع الجوى" فالهدف اللى بنشوفه غالبا للنظام او الصاروخ هو طائرة هدفيه لا تتمتع على حد علمى بانظمة تشويش او اجهزة تماثل ما على الطائرة المعاديه او الصاروخ او القذيفه المعاديه من اساليب تشويش ومناوره !!! الطائرة الهدفيه يادوب بتيطير او بتناور وخلاص والصاروخ بيطلع يقسمها نصين ؟!
لكى تنفذ تدريب كما تقول لابد من ان تدخل حربا مع دولة قوية لاكن هناك اليوم اجهزة تقيس ما تقول عليه

يقال ان الصهاينة ضربوا هذه المنظومة التي كانت متوجهه الى حزباله في لبنان

ما سبب فشل المنظومة بالاضافة الى فشل النظام القديم سام 6 والبانستير 1 في صد تلك الغارات

عدم وجود دفاع جوى نظامى يجعل اى منظومة بلا قيمة وحرب 73 مثال هى وحرب فيتنام بلا رادارت طويلة المدى ودفاع جوى طبقى اقوى منظومة سهل تدميرها بالطائرات

لكى تنفذ تدريب كما تقول لابد من ان تدخل حربا مع دولة قوية لاكن هناك اليوم اجهزة تقيس ما تقول عليه

غير إن الرماية الحية للدفاع الجوى مكلفة جداََ جداََ .. إنته عندك مركز الرماية الخاص بالدفاع الجوى مجهز على أعلى مستوى فى العالم لقياس درجات النجاح والخطاء وتوضيح بيان رسمى شامل عن كل تدريب .. لدرجة إيطاليا وفرنس أجروه قبل كده لتنفيذ رماية حيه فيه وفيه العديد من الدول العربية وغيرها بيأتوا لمصر للتدريب فيه ..

jack.beton.agent @jack.beton.agent بصراحه انا طول ما متفرغ بقرا في مواضيع المنتدي قديم وجديد واشارك قليل بالرغم من ذلك
لكن بعد قراءه موضوعك كنت شتمت نفسي لو مشكرتكش علي مجهوداتك الضخمه دائما:):):)
لكن امنيتي ان ينتقل النقاش لموضوعاتك علي غرار الرافال والتايفون والبعد عن السياسه:مخطط:
تحياتي لك وتستحق كل خير:100&::100&:

jack.beton.agent @jack.beton.agent بصراحه انا طول ما متفرغ بقرا في مواضيع المنتدي قديم وجديد واشارك قليل بالرغم من ذلك
لكن بعد قراءه موضوعك كنت شتمت نفسي لو مشكرتكش علي مجهوداتك الضخمه دائما:):):)
لكن امنيتي ان ينتقل النقاش لموضوعاتك علي غرار الرافال والتايفون والبعد عن السياسه:مخطط:
تحياتي لك وتستحق كل خير:100&::100&:

قسم الدفاع الجوى (غلبان) .. مش واخد إهتمام واسع من الأعضاء زى مثلاََ مواشيع الطيران ..

لكن الواحد بيرضى ضميره وخلاص وبيعمل إلى يقدر عليه

غير إن الرماية الحية للدفاع الجوى مكلفة جداََ جداََ .. إنته عندك مركز الرماية الخاص بالدفاع الجوى مجهز على أعلى مستوى فى العالم لقياس درجات النجاح والخطاء وتوضيح بيان رسمى شامل عن كل تدريب .. لدرجة إيطاليا وفرنس أجروه قبل كده لتنفيذ رماية حيه فيه وفيه العديد من الدول العربية وغيرها بيأتوا لمصر للتدريب فيه ..

سؤال خارج الموضوع بعد اذنك
عدد بطاريات الاس 300 المصري بجميع تعاقداته
وهل هي كلها في ام ولا نسخ اخري
تحياتي

قسم الدفاع الجوى (غلبان) .. مش واخد إهتمام واسع من الأعضاء زى مثلاََ مواشيع الطيران ..

لكن الواحد بيرضى ضميره وخلاص وبيعمل إلى يقدر عليه
استمر علي عملك ياصديقي
بصراحه بدون مجامله بجرد ماشوف البروفايل بتاعك تروح داخل قبل ماقرا العنوان
تحياتي واشكرك علي مجهودك

المهم ال command and control في النهاية منظومة لوحدها مش حتغني
و عندنا قصور مرعب في السيطرة القيادة في القوات البرية كمنظومة مدمجة حتى الآن مقارنة بالدفاع الجوي مثلا
عشان كده حموت على قطعة كالجوينت ستارز و تطوير المعدات البرية عشان البوك ميبقاش ظهره ارضيا ضعيفا والتاي 2500 .. دي كانت احد مشاكل الثغرة على فكرة

المهم ال command and control في النهاية منظومة لوحدها مش حتغني
و عندنا قصور مرعب في السيطرة القيادة في القوات البرية كمنظومة مدمجة حتى الآن مقارنة بالدفاع الجوي مثلا
عشان كده حموت على قطعة كالجوينت ستارز و تطوير المعدات البرية عشان البوك ميبقاش ظهره ارضيا ضعيفا والتاي 2500 .. دي كانت احد مشاكل الثغرة على فكرة

فيه صفقة مع SELEX لمنظومات قيادة لدمجها على القوات لبرية وربطها بباقى المنظومة المصرية

حبيبى يجاك يمعلم
العاقبه للام 3 باذن واحد احد
حاجه تانيه .....بعد كده نزل اى موضوع فى الاخبار العسكريه زى مانت عملت عشان ياخد حقه وانقله بعد كده
حاجه تالته .....ربنا يجعل كل ده فى ميزان حسناتك ...فالعلوم العسكريه نوع كاى نوع من العلوم بالتالى لا تبخل به طالما اعطاك الله علما منه وفضلا .....عسى ان يشفع لك هذا العلم وتلك الحسنات امام الله رب العالمين

التعديل الأخير:
عودة
أعلى