مصر ستشتري سفينة الانزال البرمائي Type-071 الصينية ومركبات ZBD05 القتالية البرمائية !

اي واقع اخي
واي باك فا التي تقول عنها خردة
الصينيين انفسهم يقولوا ان الغرض من شراء محرك السو35 هو تقنية tvc
ثانيا اجبني اولا
اين محركات الجيل الرابع
اين طائرات الجيل الرابع ونصف
خصوصا التجهيزات

طيب انا اكرر للمرة ال10000000000000 لم اقل ان الصين لاتريد شراء محرك سوخوي-35 لاكن محركاتهم تمتلك تقنيه الدفع الموجه هداك الله
محركات جيل رابع تقصد مثل

Xian WS-15 ايضا
Shenyang WS-10
طائرات الجيل 4.5
J-16
Shenyang J-11
انا انتظر نقاش علمي بحت ابي اعرف منك ايش القدرات الشبحيه الخرافيه الي في الباك فا وليست موجوده باجيان-31

راى بالمرة نصمم سفينة انزال خاصة بينا وطبعا عندك dcn تساعدك بسهولة وتكون مزودة من 8 ل10 vls
Aster 15
ونختار مدفع يكون مداه كويس فمقدمة السفينة ونركب زى ما حضرتك قولت قواذف صقر بمدى محترم
اعتقد ساعتها هيبقى عندك سفينة انزال ممتازة ومصنعة محليا

الحقيقه ان ادماج راجمات صقر علي قطع بحريه لو ممكن فنيا يكون هناك كثيييييييير من القطع التي يمكن استخدامها لهذا الغرض او حتي بناء سفن جديده سهله و غير مكلفه
غرضي هو تمهيد نيراني بصواريخ صقر الاقل في التكلفه كثيرا من استخدام مدفع قطعه متقدمه و مدي اكبر بكثير

يوجد صور العربه الواحده تحمل تقريبا قاذف! 30 فوهه !!

B21-Grad-MRLS-%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%AE-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A%D8%A9-%D8%B5%D9%82%D8%B1-700x300.jpg

لو تم وضع هذا القاذف علي قطع تمهد نيراني للقطع البرمائيه و الانزال او حتي تم وضع الراجمه علي التايب يكون هذا معناه بلطجه نيرانيه في شاطئ الانزال

هذا كله لو الفكره ممكنه فنيا و الله اعلم

طيب انا اكرر للمرة ال10000000000000 لم اقل ان الصين لاتريد شراء محرك سوخوي-35 لاكن محركاتهم تمتلك تقنيه الدفع الموجه هداك الله
محركات جيل رابع تقصد مثل

Xian WS-15 ايضا
Shenyang WS-10
طائرات الجيل 4.5
J-16

Shenyang J-11
انا انتظر نقاش علمي بحت ابي اعرف منك ايش القدرات الشبحيه الخرافيه الي في الباك فا وليست موجوده باجيان-31

الحمد لله
ws_15
ws_10
اين هما الان هل تم تركيبهم علي الطائرات من الجيل الرابع
للاسف لا
الجيان 11 و16 نسخ رديئة من طائرات روسية لا ترقي لا علي مستوي التقنية
وتعمل بمحركات روسية
يا استاذي الصين تعمل علي محركان
اولا محرك الجيان 31
وهو ما ثبت عدم جاهزيتة وبالتالي طلب محرك سو 35
دة معناة ان المحرك لن يتم تركيبة علي جيان 31
زي اخواتة اللي فوق
المحرك التاني هوشبحي لصالح الجيان20 بقدات اعلي من محرك الجيان 31
وهو ما يفترض ان يظهر 2022
وبالنظر لعدم اعتماد المحرك علي الجيان31 وانها ستبدأ انتاجها الكمي بمحرك السو35
فأن المشروع بمجملة سيتأخر او ان الجيان20 ستنطلق بمحرك الباك فا

الحقيقه ان ادماج راجمات صقر علي قطع بحريه لو ممكن فنيا يكون هناك كثيييييييير من القطع التي يمكن استخدامها لهذا الغرض او حتي بناء سفن جديده سهله و غير مكلفه
غرضي هو تمهيد نيراني بصواريخ صقر الاقل في التكلفه كثيرا من استخدام مدفع قطعه متقدمه و مدي اكبر بكثير

B21-Grad-MRLS-%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%AE-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A%D8%A9-%D8%B5%D9%82%D8%B1-700x300.jpg

لو تم وضع هذا القاذف علي قطع تمهد نيراني للقطع البرمائيه و الانزال او حتي تم وضع الراجمه علي التايب يكون هذا معناه بلطجه نيرانيه في شاطئ الانزال

الحمد لله
ws_15
ws_10
اين هما الان هل تم تركيبهم علي الطائرات من الجيل الرابع
للاسف لا
الجيان 11 و16 نسخ رديئة من طائرات روسية لا ترقي لا علي مستوي التقنية
وتعمل بمحركات روسية
يا استاذي الصين تعمل علي محركان
اولا محرك الجيان 31
وهو ما ثبت عدم جاهزيتة وبالتالي طلب محرك سو 35
دة معناة ان المحرك لن يتم تركيبة علي جيان 31
زي اخواتة اللي فوق
المحرك التاني هوشبحي لصالح الجيان20 بقدات اعلي من محرك الجيان 31
وهو ما يفترض ان يظهر 2022
وبالنظر لعدم اعتماد المحرك علي الجيان31 وانها ستبدأ انتاجها الكمي بمحرك السو35
فأن المشروع بمجملة سيتأخر او ان الجيان20 ستنطلق بمحرك الباك فا

ولماذا كلامنا عن المحركات اشرح لي مشاكل الجيان بدون المحرك ويكفيني انهم يمتلكون محركات كهذه هههههههه على فكره اخي الحبيب المحرك الثاني يستخدم على j-11 وj-16 الا يكفيك ذلك الاستهتار بدون نقاش علمي ضعه على جنب j النسختين 16-11 وحتى 15 مزوده برادار ايسا وقدرات كبيره ومخيفه الردائه اثبتها لي بالنقاش علمي فانا اريد منك ان تقول مشاكل j-31 كذا وكذا وكذا والمحرك لاتذكره

بالظبط و فعلا انا كنت بفكر في الزوارق القديمه تبقي مرافقه للقطع الكبيره و تقوم بعمليه تمهيد ناري كثيف
بيقولوا كمان في صقر 80 مدي 80 كم لكن لا توجد معلومات اكثر متاحه
يعني لنا ان نتخيل 3 زوارق مثلا ب 3 راجمات كل راجمه 30 فوهه كده ممكن 90 صاروخ في الضربه الواحده
فرضا هنعمل انزال في سرت الليبيه مثلا
تقف ال 3 زوارق دي علي مدي امن تعمي الشاطئ يومين او ثلاثه بعدين نعمل انزال بمنتهي الاريحيه
اوفر من طلعتين اف 16 بصواريخهم بطيارينهم و الخطر تقريبا لا يوجد

الكلام ده لازم يتربط بالكلام ده..
خبر متداول منذ دقائق
القوات المسلحة تنفذ تدريبات لإنزال وحدات ميكانيكية ومدرعة على شاطئ جزيرة
الجمعة، 06 نوفمبر 2015 - 02:05 م
خصوصا لو صقر 80... السؤال هنا ما المانع من وضع القواذف على سفن الدحرجة نفسها؟؟ قاذفين 30 فوهة على كل سفينة.. دعم نيرانى رهيب...بالمناسبة دى فى اخبار عن الحرية 4؟؟ كل ما يخصها اختفى فجأة...

هو ممكن العيب بس حاجة واحدة عدد طاقم اضافى للمنظومة ككل وزيادة وزن كبيرة شوية

ولماذا كلامنا عن المحركات اشرح لي مشاكل الجيان بدون المحرك ويكفيني انهم يمتلكون محركات كهذه هههههههه على فكره اخي الحبيب المحرك الثاني يستخدم على j-11 وj-16 الا يكفيك ذلك الاستهتار بدون نقاش علمي ضعه على جنب j النسختين 16-11 وحتى 15 مزوده برادار ايسا وقدرات كبيره ومخيفه الردائه اثبتها لي بالنقاش علمي فانا اريد منك ان تقول مشاكل j-31 كذا وكذا وكذا والمحرك لاتذكره
يا عزيزي الطائرتان تعملان بمحرك الروسيAL-31-F-M1
اما المحركان هما استنساخ فاشل للمحرك الروسي
بمناسبة الجيان 31 وفشل المحرك

يا عزيزي الطائرتان تعملان بمحرك الروسيAL-31-F-M1
اما المحركان هما استنساخ فاشل للمحرك الروسي
بمناسبة الجيان 31 وفشل المحرك

عموما لك رايك وفي اقرب وقت باذن الله ساكتب موضوع عن قدرات J-31 وشكرا لك

هو ممكن العيب بس حاجة واحدة عدد طاقم اضافى للمنظومة ككل وزيادة وزن كبيرة شوية

يا راجل انا كان قصدي مثلا مانع فني زي لهب الصواريخ ممكن يأثر علي سطح السفينه و لا حاجه خصوصا لو تايب مثلا
انما لو من ناحيه الوزن المنظومه محموله علي عربه يا سيدي الفاضل يعني اقصي وزن لها يمكن 5 او 10 طن يعني لو حطينا 4 قواذف ب 40 طن علي اقصي تقدير كأني حطيت دبابه واحده
وزن الصاروخ في اثقل نسخه هو 63.5 كج لو معايا الف صاروخ يبقي 63 طن وزن دبابتين تاني قال يعني في حد ممكن ياخد معاه الف صاروخ!
اقولك بلاش خليهم 300 صاروخ اقل من 20 طن تقريبا و الباقي يبقي محمول علي سفن امداد و تموين
لو علي الطاقم اعتقد 4 افراد قادرين و زياده علي تولي المنظومه من الالف الي الياء

اعتقد اننا خرجنا عن الموضوع اتمنا الجميع يرجع لصلب الموضوع

الكلام ده لازم يتربط بالكلام ده..

خصوصا لو صقر 80... السؤال هنا ما المانع من وضع القواذف على سفن الدحرجة نفسها؟؟ قاذفين 30 فوهة على كل سفينة.. دعم نيرانى رهيب...بالمناسبة دى فى اخبار عن الحرية 4؟؟ كل ما يخصها اختفى فجأة...

و الله انا سألت سؤال المانع من وضعها علي سفن الدحرجه او سفن مثل التايب او الميسترال ماحدش رد عليا فبحاول اوصل لاجابه لوحدي

بالظبط و فعلا انا كنت بفكر في الزوارق القديمه تبقي مرافقه للقطع الكبيره و تقوم بعمليه تمهيد ناري كثيف
بيقولوا كمان في صقر 80 مدي 80 كم لكن لا توجد معلومات اكثر متاحه
يعني لنا ان نتخيل 3 زوارق مثلا ب 3 راجمات كل راجمه 30 فوهه كده ممكن 90 صاروخ في الضربه الواحده
فرضا هنعمل انزال في سرت الليبيه مثلا
تقف ال 3 زوارق دي علي مدي امن تعمي الشاطئ يومين او ثلاثه بعدين نعمل انزال بمنتهي الاريحيه
اوفر من طلعتين اف 16 بصواريخهم بطيارينهم و الخطر تقريبا لا يوجد

طب ما نفكر فى الفرقاطات الصيني القديمه ازاحه ومساحة ومدى اكبر

نستبدل الصواريخ العتيقة دى براجمات الصواريخ​

يا راجل انا كان قصدي مثلا مانع فني زي لهب الصواريخ ممكن يأثر علي سطح السفينه و لا حاجه خصوصا لو تايب مثلا
انما لو من ناحيه الوزن المنظومه محموله علي عربه يا سيدي الفاضل يعني اقصي وزن لها يمكن 5 او 10 طن يعني لو حطينا 4 قواذف ب 40 طن علي اقصي تقدير كأني حطيت دبابه واحده
وزن الصاروخ في اثقل نسخه هو 63.5 كج لو معايا الف صاروخ يبقي 63 طن وزن دبابتين تاني قال يعني في حد ممكن ياخد معاه الف صاروخ!
اقولك بلاش خليهم 300 صاروخ اقل من 20 طن تقريبا و الباقي يبقي محمول علي سفن امداد و تموين
لو علي الطاقم اعتقد 4 افراد قادرين و زياده علي تولي المنظومه من الالف الي الياء
العربة الواحدة طاقمها فردين يعنى 8 افراد تقريبا غير مساحة سطح السفينة وده شئ مهم جدا ولابد ان ياخذ بالحسبان

العربة الواحدة طاقمها فردين يعنى 8 افراد تقريبا غير مساحة سطح السفينة وده شئ مهم جدا ولابد ان ياخذ بالحسبان

موضوع المساحه هذا به اخذ و رد لان كل سفينه تصميمها مختلف عن الاخري
بالاضافه يا اخي سفن مصنوعة لحمل مئات الجنود لن يؤثر بها 8 افراد زياده

عودة
أعلى