رئيس أركان حرب القوات المسلحة متوجهًا على رأس وفد عسكري كبير إلى مدريد

الزياره ممكن يكون لها اسباب كثيره:
- التعاقد رسميا على A400m
- الاحداث المشتعله فى المنطقه وتنامى الارهاب والتطرف يستدعى التواصل والتشاور المستمر وربما التدريبات المشتركه
- ان كانت مصر جاده فى التصنيع العسكرى ربما نقل تقنية او الدخول فى شراكه مع شركات اوروبيه

مصر على مايبدوا الى الان لم تتخذ قرار بشان القوة المرافقه للميسترال ولن تكون من اسبانيا لان الامريكان بالمرصاد فرنسا هي الخيار الوحيد

ليست الوحيد لكن هى الافضل تقنيا ولا تنسى ايطاليا او الاتجاه للشرق روسيا او الصين

الاس 80 برده اغلب الكترونياتها وتسليحها امريكي يا حج ثاندر
كمان البرنامج بتاعها فيه تاخير كبير وتغييرات كتيرة وشكاوي من البرلمان بسبب زيادة التكلفة وتهديدات بالالغاء واسبانيا مش هتستلم اول غواصة غير بعد 2020-2021

طيب اديك قولت اهوه يعني حتى دي مستبعدة برضه

يعني زي مانا قولت قبل كده اقرب خيارين السكوربين واليوان

الزياره ممكن يكون لها اسباب كثيره:
- التعاقد رسميا على A400m
- الاحداث المشتعله فى المنطقه وتنامى الارهاب والتطرف يستدعى التواصل والتشاور المستمر وربما التدريبات المشتركه
- ان كانت مصر جاده فى التصنيع العسكرى ربما نقل تقنية او الدخول فى شراكه مع شركات اوروبيه

ليست الوحيد لكن هى الافضل تقنيا ولا تنسى ايطاليا او الاتجاه للشرق روسيا او الصين

النقطة الثانية هي ماتهمني لا الامريكان هم الافضل اذا اردنا ان نتكلم عن ATBM او حماية الاساطيل المقاتله والاسبان الكوريين واليابانيين يتبعونهم لاكن لو اردنا نتكلم عن من هو الافضل بعد الولايات المتحده ووصل لقدره قليله من ماوصل الامريكان فلا هم الروس ولا الصين (فرنسا) هي الافضل بالاستر-30 الي تكون مشابهه لSM-2 ورادار سمارات هيركلز لذلك لن يكون هناك الى Master Plan الي هم الامريكان وهذه حط عليها XXXXX
PLAN B فرنسا وهو الافضل والخيار الوارد والافضل

طيب اديك قولت اهوه يعني حتى دي مستبعدة برضه

يعني زي مانا قولت قبل كده اقرب خيارين السكوربين واليوان
كان فى نسخة مميزة من غواصة فرنسية مصممة للقوات الاسترالية بتجهيزات مميزة جدا هل ممكن نتعاقد عليها بدل الاسكوربيون

مش عارف انا موضوع الخوان كورولس اللي البعض طالع فيه الايام دي
... مش هنعرف نشغلها....

إحنا ندخل على شارل ديجول علطول
#عادل إمام ستايل

اعتقد الامر مرتبط ب A400 و سرعة التسليم من رصيد الاسبان كما حدث بالرافال مع الفرنسيين لا شيء اخر و الله اعلم

كان فى نسخة مميزة من غواصة فرنسية مصممة للقوات الاسترالية بتجهيزات مميزة جدا هل ممكن نتعاقد عليها بدل الاسكوربيون

قصدك الـSMX Ocean اللي داخلة في منافسة مع التايب 216 الالماني والسوريو الياباني عشان برنامج الغواصات الاسترالية الجديدة ، لكن الغواصة دي تقيلة ازاحتها 4700 طن مخصصة بشكل رئيسي للمحيطات المفتوحة وغالية جدا وثمنها لن يقل عن 800 - 900 مليون يورو بأي حال من الاحوال ، ولكن السكوربين في نسخة منها معروضة على بولندا مزودة بالـAIP وقدرة اطلاق السكالب البحري ودي مناسبة جدا

قصدك الـSMX Ocean اللي داخلة في منافسة مع التايب 216 الالماني والسوريو الياباني عشان برنامج الغواصات الاسترالية الجديدة ، لكن الغواصة دي تقيلة ازاحتها 4700 طن مخصصة بشكل رئيسي للمحيطات المفتوحة وغالية جدا وثمنها لن يقل عن 800 - 900 مليون يورو بأي حال من الاحوال ، ولكن السكوربين في نسخة منها معروضة على بولندا مزودة بالـAIP وقدرة اطلاق السكالب البحري ودي مناسبة جدا
الغالى تمنه فيه يا ريت نجبها انا عارف وجهه نظرك تماما وفاهمها جدا بس الطيمع والقادة بتوعنا خلونا نطمع جامد
كفاية اتنين منهم فى تأمين العروستين +انت جبت الشقة والعفش والنجف ودا كلو فى الفورسيزون مش هاين عليك تجيب تلفزيون lcd 60 بوصة :D ولعلمك هى غوصاه جميله وسعرها مقارب للامانى لو شوفنا اسعار النهاردة والمعروض فى السوق وممكن ونوقعها على 700 واحنا الكسبانين :cool:

ال C-295 MPA الدولتين المشغلتين لها هما شيلى والبرتغال ... ممكن تضرب الطوربيدات الأوروبية فى حالى رغبة الزبون أما حالياََ فهى محملة بالطوربيات الأمريكية ال MARK-46 50 53 كلها كما أنها مزودة بالغام بحرية ورادارت لإكتشاف السفن ... وفيه معلومات عن نسخة بتجهيزات من تاليس . وفيها 6 نفقط للتعليق تحت الأجنحة وهى ممتازة ,

السؤال هنا ايه ايجابيات و سلبيات ازاحة عالية للغواصات في البحر المتوسط و الاحمر او مسرح عملياتنا عموما
bearing in mind انها حتزود بقائية للطاقم اسفل و فوق سطح الماء .. مكان اوسع ل VLS او اي مهام اخرى
ممكن تؤهلها للعمل كسلاح الضربة التانية لو ربنا كرمنا بصاروخ مدى موسع على غرار التجربة الاسرائيلي بغض النظر عن الحمولة نووية او بيولوجية او كيميائية

الغالى تمنه فيه يا ريت نجبها انا عارف وجهه نظرك تماما وفاهمها جدا بس الطيمع والقادة بتوعنا خلونا نطمع جامد
كفاية اتنين منهم فى تأمين العروستين +انت جبت الشقة والعفش والنجف ودا كلو فى الفورسيزون مش هاين عليك تجيب تلفزيون lcd 60 بوصة :D ولعلمك هى غوصاه جميله وسعرها مقارب للامانى لو شوفنا اسعار النهاردة والمعروض فى السوق وممكن ونوقعها على 700 واحنا الكسبانين :cool:

لا معلش انا بحب اكون واقعي وعقلاني جدا ومش بحب افتح سقف الطموحات عالبحري ابدا .. مستحيل غواصة زي الـSMX Ocean تمنها يبقى 700 بأي حال من الاحوال نهائيا وابدا ولن يقل عن 800 - 900 مليون يورو بالميت اذا كان اصلا تمن السكوربين والتايب الجديدة 500 - 600 مليون يورو يعني تحط زيادة 300 مليون عليهم اقل واجب لغواصة ازاحتها 4700 طن يعني اكتر من ضعف ازاحة التايب والسكوربين .. ومعلش انا ماروحش اجيب حاجة زايدة عن المطلوب وارجع اعيط من الدعم الفني وتكاليف الصيانة والتشغيل

وبدل مادفع 1.6 - 1.8 مليار يورو ( ان ماكانش 2 مليار مقفولين ) في غواصتين يبقى اجيب 4 غواصات سكوربين بـ2 - 2.4 مليار او اجيب اليوان الصيني بالتعديلات اللي على مزاجي .. كل حاجة بالعقل بتبقى افضل

السؤال هنا ايه ايجابيات و سلبيات ازاحة عالية للغواصات في البحر المتوسط و الاحمر او مسرح عملياتنا عموما
bearing in mind انها حتزود بقائية للطاقم اسفل و فوق سطح الماء .. مكان اوسع ل VLS او اي مهام اخرى
ممكن تؤهلها للعمل كسلاح الضربة التانية لو ربنا كرمنا بصاروخ مدى موسع على غرار التجربة الاسرائيلي بغض النظر عن الحمولة نووية او بيولوجية او كيميائية

الايجابيات على العين والراس كلها سواء ازاحة او حمولة تسليحية اكبر او بقائية او او .. ولكن السلبيات اهمها السعر الغالي جدا وتكاليف التشغيل العالية وبتمن 1 اجيب 2 من اللي قولت عليه في مشاركتي السابقة مباشرة

صواريخ انسى ماتحاولش تطلع بطموحك في حاجة اكبر من 300 كم زي السكالب او الكلوب او شبيه صيني ومسرح العمليات في البحر المتوسط ممتاز ومناسب جدا لمدى زي ده وبالذات لو ضد اسرائيل اللي مش بتمتلك عمق استراتيجي اصلا يعني ممكن تستهدف اي مكان في عمقها من مسافة 200 كم من سواحلها ، وحتى تركيا نفسها انت طبعا مش هاتدخل في حرب شاملة معاها زي اسرائيل لو حصل لاقدر الله وهاتبقى مناوشات اساسها حقول الغاز وبالتالي كل الي يهمك انك تطول قواعها البحرية في الجنوب ، يعني تقدر تتعامل معاها بغواصاتك من جنوب قبرص .. انا عايز يكون عندي عدد غواصات محترم لا يقل عن 8 - 10 عشان تخدم في اكثر من مهمة وبالتالي حاجة زي الـSMX هاتكون عبء ثقيل جدا وهاتحد من قدرتي على تشغيل عدد كبير زي ماقولت

لا معلش انا بحب اكون واقعي وعقلاني جدا ومش بحب افتح سقف الطموحات عالبحري ابدا .. مستحيل غواصة زي الـSMX Ocean تمنها يبقى 700 بأي حال من الاحوال نهائيا وابدا ولن يقل عن 800 - 900 مليون يورو بالميت اذا كان اصلا تمن السكوربين والتايب الجديدة 500 - 600 مليون يورو يعني تحط زيادة 300 مليون عليهم اقل واجب لغواصة ازاحتها 4700 طن يعني اكتر من ضعف ازاحة التايب والسكوربين .. ومعلش انا ماروحش اجيب حاجة زايدة عن المطلوب وارجع اعيط من الدعم الفني وتكاليف الصيانة والتشغيل

وبدل مادفع 1.6 - 1.8 مليار يورو ( ان ماكانش 2 مليار مقفولين ) في غواصتين يبقى اجيب 4 غواصات سكوربين بـ2 - 2.4 مليار او اجيب اليوان الصيني بالتعديلات اللي على مزاجي .. كل حاجة بالعقل بتبقى افضل

معاك تماماََ فى الكلام ده مستحيل مصر تفكر أصلاََ فى غواصة زى دى ... 4 سكوربين أفضل منها ..

القصة الاسترالية
8 غواصات = 8 مليار دولار شامل نقل تقنية و تصنيع غي استراليا
مش هو ده المهم المهم هو التكنولوجيا العالية المستخدمة في مروحة الباراكودا

غواصة اقوي = صمت اكثر

jack.beton.agent @jack.beton.agent

ع السريع المستريع يبيتون خارج الموضوع كده ...فيه رادار نيبو جاى؟؟
اكيد طبعاََ وإتعاقدنا عليه من فتره مع الكراسوخا-4 والروس عرضوا الكراسوخا -2 لكن مصر رفضت .. ما تقلقش يا زعيم .

ال NEBO-ME وجوده مع ال ANTY 250-VM ومن بعده ال S-400 تريموف أمر لا غنى عنه على الإطلاق ..

عودة
أعلى