رسمياً : الميسترال مصرية

الثنتين لمصر !!
كلام كبير .. لكن كذا هدر

مبروك وبتكون اضافة كبيرة

ازاي ده
يعني روسيا خسرت في موضوع الميسترال
اللي اعرفه انها حصلت على كل ما دفعته .. حتى تكالف تجهيز الاحواض الروسية للميسترال

روسيا لم تدفع من اجمالي السعر المتعاقد عليه سوى 800 مليون يورو فقط .. لكن بعد فسخ العقد من جانب فرنسا تم الاتفاق على سداد مليارو100 مليون يورو لروسيا هو ما دفعته روسيا +تعويض عن الفسخ

ثم عوضت فرنسا ذلك ببيع الحاملات لمصر بـ950 مليون يورو

لا تنسى انه اصلا الحاملات تكلفتها شاملة هامش ربح كبير جداً .فرنسا مخسرتش حاجة

باريس ـ رويترز ـ قال مصدر بوزارة الدفاع الفرنسية اليوم الأربعاء إن مصر ستدفع 950 مليون يورو (1.06 مليار دولار) ثمنا لحاملتي طائرات هليكوبتر من طراز ميسترال اتفقت على شرائهما من فرنسا.

مسخرة و الله .. 950 مليون يورو ... يعني الحاملة الواحدة واقفة بـ475 مليون يورو فقط ... يا بلاش و الله

تحية لرجالة وزارة الدفاع القائمين على المفاوضات دي ... ناس 100%

أعتقد وزيرة المالية الفرنسية الان في صدمة كبيرة لأنها كانت ترفض البيع بأقل من 1.5 مليار يورو حتى أول أمس
ههههههههه، هذا المعلن فقط يمكن فيه صفقات سريه أو تحالفات معينه يتم من خلالها الدعم الفرنسي لمصر، اتوقع لأنه مستحيل يكون بهالرخص انا اتمنى لكن ما اتوقع يعملوا كذا لسواد عيونا اخي الكريم.

ههههههههه، هذا المعلن فقط يمكن فيه صفقات سريه أو تحالفات معينه يتم من خلالها الدعم الفرنسي لمصر، اتوقع لأنه مستحيل يكون بهالرخص انا اتمنى لكن ما اتوقع يعملوا كذا لسواد عيونا اخي الكريم.
هذا معلن امام العالم ازاي في صفقات سرية
وهما ايه مصلحتهم يظهروا سعر رخيص

قريبا باذن الله طائرة K 52 مصرية يساعدها علي الهبوط طاقم اشارة مصري علي الميسترال المصرية

بلاش كلام فاضي مصر أقوى من إسرائيل الفرق ان إسرائيل تملك نووي ومش لوحدها معها أمريكا وأوروبا ولا وحدها مصر أقوى ومصر لها انتقام خاص جداً ستأخذه من تل أبيب لن تسمح مصر لأحد أن ينهي تل أبيب غيرها. :rolleyes:

الكلام عن التوازن العربى الإسرائيلى ليس كلام فاضى يا أستاذ .
وبعدين أنت تقول أن إسرائيل لديها نووى وليست أقوى!!!!
إسرائيل لديها أقوى طيران فى الشرق الأوسط ومسكته العرب منذ1948 ولم يستطيع أحد أن يحتل منها شبر وتقصف الدول العربية متى شاءت وتخترق أجواء الدول المجاورة , كل هذا لا يكفى.

التعديل الأخير:
12 سو30-35 كفايه جدا

12 علي النطاق الاستراتيجي الشمالي
12 علي النطاق الاستراتيجي الجنوبي والجنوبي الشرقي

لو سو 35 طبعا 12 عدد كافي

حتي الالفا جيت تستطيع القيامبتلك المهام بتحميلها الاكسوسيت

سوخوى 30 اس ام وبراهموس يخواننا بقى :D
وبكدا يبقى مقاتلات مصر البحرية
الفاجيت واكسزوسيت
ميراج 2000 واكزوسيت
رافال واسكالب واكسزوسيت
اف 16 وهاربون
كاموف وكى اتش 35 ان شاء الله
سوخوى 30 وبراهموس :D
يبقى كدا ال 21 الف لطخ بمعداتهم ( الاسطول السادس) ليسو هم اخطر الموجودين فى الشرق الاوسط
يا ترى يا هل ترى حد فاكر خبر
( تعاقد ليبيا ) أيام القذافى الله يرحمه على 12 طائره سوخوى 35
- ايام صفقة الكاموف والإس 300 الى شغاله من أول السنه دى ، فى خبر كده جه فى النص
ان روسيا تعرض على مصر 12 طائره سوخوى 35 تسليم فورى ، والأغرب ان على حسب كلام المصدر ان مصر هيا الى رفضت
( بقى ده كلام يُعقل بالله عليكم )
أمنيه شخصيه ورجاء اتمناه من الله ان مصر ما تكونش فوتت 12 الطائره سوخوى 35 من حت ايديها
- والله العظيم كل حاجه متظبطه ومتيسره ومتفصله بالمقاس على احتاياجات مصر
سبحان الله العظيم ، فعلا انت تريد وانا أريد والله فعال لمايريد
حاسس ان الـ 12 طائره دول ما عدوش من تحت ادينا واحنا أخدناهم فى الإستخبس كده

روسيا لم تدفع من اجمالي السعر المتعاقد عليه سوى 800 مليون يورو فقط .. لكن بعد فسخ العقد من جانب فرنسا تم الاتفاق على سداد مليارو100 مليون يورو لروسيا هو ما دفعته روسيا +تعويض عن الفسخ

ثم عوضت فرنسا ذلك ببيع الحاملات لمصر بـ950 مليون يورو

لا تنسى انه اصلا الحاملات تكلفتها شاملة هامش ربح كبير جداً .فرنسا مخسرتش حاجة

على فكرة اللي انت بتقوله ده اقرب حاجة للمعلومات اللي انا اعرفها
فقط اللي اعرفه ان فرنسا دفعت لروسيا اقل من مليار يورو

وسائل الاعلام الروسية فعلا ادعى حصول روسيا على 1200 مليون يورو
لكن ما دفعته فرنسا فعليا لروسيا حسب مصدر شديد الصلة بوزارة الدفاع الفرنسية ودايما معلوماته مظبوطه

The agreement with Moscow ended in that compensation of fifty million, to which are added the 893 million went to Russians. Totaling approximately 950 million. For France, the first leg is adjusted so that one satisfactory in Paris.

سواد عيون مين يا فندم !!!

فرنسا لو مباعتهاش لمصر لن تجد زبون و ستقطع هذه السفن و ستبيعها بالطن

الصعب هو انه هذه السفن لن تباع لاي زبون إلا بعد موافقة روسية ... ببساطة اختيارات محدودة جداً

أولاند يتحدث بفخر انه وجد زبون لهذه السفن و انه باعها لمصر بمبلغ لا يحقق لهم خسارة

على فكرة اللي انت بتقوله ده اقرب حاجة للمعلومات اللي انا اعرفها
فقط اللي اعرفه ان فرنسا دفعت لروسيا اقل من مليار يورو

وسائل الاعلام الروسية فعلا ادعى حصول روسيا على 1200 مليون يورو
لكن ما دفعته فرنسا فعليا لروسيا حسب مصدر شديد الصلة بوزارة الدفاع الفرنسية ودايما معلوماته مظبوطه

The agreement with Moscow ended in that compensation of fifty million, to which are added the 893 million went to Russians. Totaling approximately 950 million. For France, the first leg is adjusted so that one satisfactory in Paris.

روسيا خدت خازوق فعلاً ...

لم تتسلم السفن و لم تأخذ سوى ما دفعته و بدون فوائد حتى !!!

#الجزيرة لسه لم تذيع الخبر علي موقعها
لا حول ولا قوه الا بالله جالهم سكتة قلبيه تقريبا :D
بالمرة يعني الجزيرة هاتسرح ربع موظفيها الف مبروك

سواد عيون مين يا فندم !!!

فرنسا لو مباعتهاش لمصر لن تجد زبون و ستقطع هذه السفن و ستبيعها بالطن

الصعب هو انه هذه السفن لن تباع لاي زبون إلا بعد موافقة روسية ... ببساطة اختيارات محدودة جداً

أولاند يتحدث بفخر انه وجد زبون لهذه السفن و انه باعها لمصر بمبلغ لا يحقق لهم خسارة
ماقلت حاجه بس انا اعتقد انه يشملها أمور أخرى غير معلنة مع الاحترام لرأيك. :rolleyes:

يا ترى يا هل ترى حد فاكر خبر
( تعاقد ليبيا ) أيام القذافى الله يرحمه على 12 طائره سوخوى 35
- ايام صفقة الكاموف والإس 300 الى شغاله من أول السنه دى ، فى خبر كده جه فى النص
ان روسيا تعرض على مصر 12 طائره سوخوى 35 تسليم فورى ، والأغرب ان على حسب كلام المصدر ان مصر هيا الى رفضت
( بقى ده كلام يُعقل بالله عليكم )
أمنيه شخصيه ورجاء اتمناه من الله ان مصر ما تكونش فوتت 12 الطائره سوخوى 35 من حت ايديها
- والله العظيم كل حاجه متظبطه ومتيسره ومتفصله بالمقاس على احتاياجات مصر
سبحان الله العظيم ، فعلا انت تريد وانا أريد والله فعال لمايريد
حاسس ان الـ 12 طائره دول ما عدوش من تحت ادينا واحنا أخدناهم فى الإستخبس كده

اعطنا المصدر الله يعمر بيتك :D

عودة
أعلى