تفاصيل صفقه ka-52 المصريه

مش عارف انا حساسس ان منهم 32 نسخة بحرية
على اد عدد 2 مسيترال ومتفائل جداً بدخولهم الاثنين وليست واحدة

النسخة العادية وش
البحرية لسه حتخضع لاعتبارات فنية و تفاوضية بالتوازي مع الميسترال خلي بالك انها لسه حالا معروضة و اختبرات الجوك اي عليها اعتقد لم تنتهي بعد
لان الاتنين لاوم يكونو معا احدهم فقط سيكون بلا فائدة و عبئ خصوصا انك محتاك منصة مثل ال NH90 لعموم مهامك البحرية
و العدد كبير ببساطة لان الاباتشي صعب تزيد و في نفس الوقت اهلكت جدا و تحدياتك البرية جبارة و ارهاب متنقل و سريع على 3 و 4 جبهات

يبقى انت متفق معايا ..

حكاية التموبه المصرى كرهتنى فى اى سلاح بنجيبه مثلا شوف اف 16 الاماراتى والمصرى تحس ان الطيارة كغسولة بالالماظ توب علينا يا رب من البرتقالى ومشتقاته
اعتقد التمساح ستحتفظ بتمويه اصلي اسود او رمادي مثل الاباتشي

يبقى انت متفق معايا ..

yes جدا
الا اذا التعاقد مستقبلي و تفاهمي و يدمج النسخة البحرية في العدد الكلي في حال نجاح صفقة الميسترال و ان لم تنجح نرى تخفيض في العدد او استبدال بالنسخة البرية لكن على مدى زمني اطول بكثير حسب السيولة المادية و الحاجة و تكون كامكوف رابحة باي حال بالتسويق بهذا العدد لكن استيعده لان التهديدات كتير و فعلا احنا محتاجين اسراب هيل هجومي كتير جدا

مش عارف انا حساسس ان منهم 32 نسخة بحرية
على اد عدد 2 مسيترال ومتفائل جداً بدخولهم الاثنين وليست واحدة
النسخه البحريه تفاوض اما العاديه عقد و امر واقع محدد فيه الاعداد
النسخه البحريه حسب عقد الميسترال و ستكون من 8-12 للحامله الواحده

yes جدا
الا اذا التعاقد مستقبلي و تفاهمي و يدمج النسخة البحرية في العدد الكلي في حال نجاح صفقة الميسترال و ان لم تنجح نرى تخفيض في العدد او استبدال بالنسخة البرية لكن على مدى زمني اطول بكثير حسب السيولة المادية و الحاجة و تكون كامكوف رابحة باي حال بالتسويق بهذا العدد لكن استيعده لان التهديدات كتير و فعلا احنا محتاجين اسراب هيل هجومي كتير جدا
البري مصر تعاقدت فعلا حسب دراسه فنيه غير قابله لتعديلات كبيره

البري مصر تعاقدت فعلا حسب دراسه فنيه غير قابله لتعديلات كبيره

مش فاهم يا اخ راجح ممكن توضح
قصدك التعديل ما بين النسختين البري لبحري و العكس
ليس هذا قصدي انا اقصد الاستبدال في العقد لو فشلت الميسترال بالنسخة البرية مباشرة لان الصفقة ستكون لم تبدا بعد و الله اعلم

اوليس المسترال تحمل 16 مروحية ؟؟؟

يا شباب راعو ان اسرائيل تتجه لزيادة اعداد النمير و دي ملهاش غير كامكوف الحقيقة

إذاُ الجميع متفقون ان ما تم الاتفاق عليه هو النسخة البرية فقط و ان النسخة البحرية مازالت في طور التفاوض ..
اما الخلاف على عدد ما تم الاتفاق عليه في النسخة البرية هل هو يدور حول عدد 50 هيل كما تُفيد معظم التقارير ام ان التقارير إستنتجت ذلك العدد لطلب مصر عدد 50 منظومة ECO52 الذي ربما يشمل هذا العدد ما هو مُخصص ليكون " قطع غيار احتياطية " ..

اتمنى لو حُسمت تلك النقطة , ببعض السيناريوهات او الاحتمالات المُرجحة التي يراها الاعضاء ..

إذاُ الجميع متفقون ان ما تم الاتفاق عليه هو النسخة البرية فقط و ان النسخة البحرية مازالت في طور التفاوض ..
اما الخلاف على عدد ما تم الاتفاق عليه في النسخة البرية هل هو يدور حول عدد 50 هيل كما تُفيد معظم التقارير ام ان التقارير إستنتجت ذلك العدد لطلب مصر عدد 50 منظومة ECO52 الذي ربما يشمل هذا العدد ما هو مُخصص ليكون " قطع غيار احتياطية " ..

استنتاج بناءا على عدد ال ECO52 بنسبة كبيرة لكل المصادر
لكن جهاز بصري مش الشئ اللي يعني تحتاج تعمله احتياطي مش للدرجة يعني سهل جدا تطلبه عن الحاجة

مش فاهم يا اخ راجح ممكن توضح
قصدك التعديل ما بين النسختين البري لبحري و العكس
ليس هذا قصدي انا اقصد الاستبدال في العقد لو فشلت الميسترال بالنسخة البرية مباشرة لان الصفقة ستكون لم تبدا بعد و الله اعلم
هيئه التسليح قامت بدراسه عن احتياجات مصر من الكاموف البريه و خلصت الدراسه لعدد معين و تم التفاوض بناءا عليه

اتمنى لو حُسمت تلك النقطة , ببعض السيناريوهات او الاحتمالات المُرجحة التي يراها الاعضاء ..
نعم انا متفق معك 1000000%

لكن جهاز بصري مش الشئ اللي يعني تحتاج تعمله احتياطي مش للدرجة يعني سهل جدا تطلبه عن الحاجة
ده اجراء ضروري و تصرف مصري اصيل في كل صفقاتها صفقه 10 اباتشي تم طلب منظومتين احتياطي

هيئه التسليح قامت بدراسه عن احتياجات مصر من الكاموف البريه و خلصت الدراسه لعدد معين و تم التفاوض بناءا عليه

تمام جدا
هو صراحة بحسبة تقديرة بسيطة و صححو لي :
امامي تحديات حالية
- ارهاب سيناء يتطلب من 3 - 6 طائرات نصفهم مثلا في الجو دائما لدعم العمليات و ربما اكثر
- حدود ليبيا شاسعة ستحتاج لنقل من 6 - 10 طائرات للتغطية لكن ليس بكثافة عمليات سيناء بالطبع
- عمليات مفاجئة في اي قطر في الدولة و التوزيع العملياتي للقواعد لتغطية باقي الدولة بالكامل 20 - 30
- عمليات مفاجئة للنشر في مهمات خارج الدولة عند الحاجة 10 - 15
- احتياطي عمليات بالمجمل 10 - 15
المجموع يقارب بالمتوسط ما بين كل مهمة يقارب 60 طائرة و بما ان هنالك 10 اباتشي لسه جديده يبقى رقم 50 معقول
الحسبة تقديرة جدا حسب رؤيتي قد تكون خاطئة

تمام جدا
هو صراحة بحسبة تقديرة بسيطة و صححو لي :
امامي تحديات حالية
- ارهاب سيناء يتطلب من 3 - 6 طائرات نصفهم مثلا في الجو دائما لدعم العمليات و ربما اكثر
- حدود ليبيا شاسعة ستحتاج لنقل من 6 - 10 طائرات للتغطية لكن ليس بكثافة عمليات سيناء بالطبع
- عمليات مفاجئة في اي قطر في الدولة و التوزيع العملياتي للقواعد لتغطية باقي الدولة بالكامل 20 - 30
- عمليات مفاجئة للنشر في مهمات خارج الدولة عند الحاجة 10 - 15
- احتياطي عمليات بالمجمل 10 - 15
المجموع يقارب بالمتوسط ما بين كل مهمة يقارب 60 طائرة و بما ان هنالك 10 اباتشي لسه جديده يبقى رقم 50 معقول
الحسبة تقديرة جدا حسب رؤيتي قد تكون خاطئة
بجانب تامين سلاح المروحيات من التحكم الامريكي في الاباتشي من اعمال صيانه و قطع غيار و تطوير

ده اجراء ضروري و تصرف مصري اصيل في كل صفقاتها صفقه 10 اباتشي تم طلب منظومتين احتياطي

هو ده اللي انا اقصده في النقاش ..

اقتراحي : ممكن عدد القطع التي ستخصص كقطع غيار تكون اقل من عدد الهيل يعني مش هجيب 25 هيل و 25 جهاز بصري احتياطي لهم .. ربما 36 هيل و انا اراه عدد منطقي تماما و 14 جهاز بصري احتياطي

التعديل الأخير:
هو ده اللي انا اقصده في النقاش ..

اقتراحي : ممكن عدد القطع التي ستخصص كقطع غيار تكون اقل من عدد الهيل يعني مش هجيب 25 هيل و 25 جهاز بصري احتياطي لهم .. ربما 36 هيل و انا اراه عدد منطقي تماما و 14 جهاز بصري احتياطي
المعدل المصري دائما 20% لكن في هذه الحاله اعتقد الطلب المصري مقارب من عدد الاباتشي العامل يعني 46 مروحيه

المعدل المصري دائما 20% لكن في هذه الحاله اعتقد الطلب المصري مقارب من عدد الاباتشي العامل يعني 46 مروحيه

ـ ما فهمته من مداخلتك ان مصر تتعاقد دائما على قطع غيار لنسبة 20% من عدد الصفقة .. و لو افترضنا ان العدد من الاجهزة البصرية المطلوب 50 جهاز منهم ما سيتم تركيبه على المروحيات و منهم ما سيخصص كأحتياطي .. يبقى بحسبتك احنا طلبنا 40 هيل و 10 اجهزة بصرية احتياطية

ـ يعني انت شايف ان احنا طلبنا 46 هيل نسخة عادية .. يعني تقريبا متفق مع اخونا batteryneon

عودة
أعلى